Black Hawk on kyllä hyvä helikopterimalli sotilaskäyttöön, mutta meripelastustehtäviin oon aina suhtautunut sen kanssa vähän skeptisesti. Siinä ei ole lähellekään seisomakorkeutta rungossa, mikä oli aikanaan mm. Ruotsille kynnyskysymys NH90:n kanssa, ja hurreille kehitettiinkin oma korotettu HCV-varianttinsa. Myös Tanskalla oli samanlaisia suunnitelmia Sea Kingien korvaamisessa, mutta päätyivät lopulta päinvastoin SH-60:een. Itse lähtisin Black Hawk-perheen tielle lähinnä, mikäli PV ei olisi aikanaan löynyt päätään NH90:n mäntyyn vaan ostanut kiltisti UH-60M:ää, jolloin RVL siasi varmasti PV:n kanssa ylläpidon ja huollon kautta ihan merkittäviäkin synergiaetuja. Koska näin ei käynyt, yksinkertaisinta olisi varmaankin hankkia vain pari Super Pumaa 412-perheen korvaajiksi ja siirtyä näin yhteen raskaaseen konetyyppiin. Super Pumiahan on hankittu niin tipoittain (1988, 1992 ja 2010) ja ensinmainitut vasta päivitetty, ettei ennenaikainen luopuminen niistä olisi oikein mitenkään järkevää, enkä oikein näe määrärahoja myönnettävän kaikkien 7 kopterin korvaamiseen kertarysäyksellä jollain tykkänään uudella tyypillä, kun ostoslistalla on mm. Dorneirienkin korvaaja.
Artikkelissa mainittiin myös RVL:n tuleva koulutushelikopteri. Koala on vasta noin vuosikymmenen palvellut konetyyppi, joten sen korvaaminen ei ole sinänsä aiheellista, mutta toisaalta rajavalvonta kevyestä helikopterista käsin alkaa olla lennokkien aikakaudella sekin kustannustehoton ratkaisu. Ei olisi ihan mahdottoman typerä temppu myydä Koalat (olisivatkohan Baltian maat kiinnostuneita?) ja hankkia tilalle samaa konetyyppiä, millä PV aikanaan korvaa MD500:t omana koulukopterinaan, ja tällön varmaankin suurin painoarvo olisi pienillä käyttökustannuksilla, mahdolliset (kevyet) operaatiokyvyt olisivat varmaankin enemmän bonus. Mutta kiire tällä ei tosiaan ole, keveimmän konetyypin käyttökustannustekin kuvittleisi olevan kaikkein vähäisimmät, joten tämä päätös tuskin myöskään pakottaa takaraivossa.