Rajavartiolaitos

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MoRsE
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Sanoisin, että Pumaan sitoutuminen vielä 30 vuodeksi sisältää vähäistä suuremma elinkaaririskin. Kopteri ei ole enää kovin suuressa suosiossa, mikä mahtaa olla huoltopalveluiden ja esim. simulaattoripalveluiden saatavuus 20 vuoden päästä?

Lisäksi esitettyjen arvojen lisäksi varmasti arvioidaan myös operointi- ja ylläpitokuluja.
Oon eri mieltä. Kopteri on yhä tuotannossa ja mikä tärkeintä, laajasti käytössä. Vertailun vuoksi, Bell 412 on mallina jokseenkin samanikäinen (1981) kuin Super Puma (1978), mutta perheenä yli 20 vuotta vanhempi, eikä sen huoltopalvelujen tai varaosien saatavuutta ole juuri kyseenalaistettu, juurikin samasta syystä: sitä on valmistettu paljon ja sillä on laaja käyttäjäkunta. Jälkimarkkinat ilma-aluksille tyypillisesti jatkuvat pitkään tuotannon lakkaamisen jälkeenkin, koska niiden elinkaari on pitkä (tolleen vertailun vuoksi, vaikkapa MD-10:t, eli MD-11:n avioniikalle päivitetyt DC-10-rahtarit lentävät edelleen, vaikka DC-10:n tuotanto lakkasi 37 ja MD-11:n 24 vuotta sitten).

En myöskään ihan nää mittavia elinkaariuhkia Puma-perheen yllä siksikään, että tietääkseni Airbus Helicopters ei ole suunnittelemassa sille korvaajaa (ellei H175:ttä pidetä sellaisena, itse suhtaudun vähän nihkeästi kiinalaiskytköksiin). Voin tietysti olla lukenut ilmailulehteni huolimattomasti etsiessäni internetistä lähinnä noloa pornoa ja korvaaja onkin kehitteillä, mutta kokemuksesta tiedämme uuden konetyypin kehittämiseen kuluvan vähintään vuosikymmenen, ja sen jälkeenkin kuluvan melkeinpä toisen mokoman, jotta tuote lopulta kypsyy maissinjyvän tavoin täyteen kukkaansa ja puhkeaa popcorniksi. Ja vaikka näin kävisikin, uskallan vahvasti epäillä kolmannen konetyypin operoinnista johtuvien kulujen olevan suurempia, kuin mahdollisesti mutta sangen epätodennäköisesti lankeava Super Pumien elinkaaririski. Koneiden tipoittaisesta hankkimisesta johtuen nimittäin RVL on Super Puman kanssa naimisissa vielä pitkään, ellei koko konetyyppiä korvata tykkänään uudella kolmen vanhimman vispilän elinkaaren täyttyessä (ja samalla kaksi uusinta pitäisi myydä), mikä taas vaatisi melkoiset investoinnit.

Kyllä mä ihan rehelllisesti näen kahden 412:n korvaamisen kahdella uudella Super Pumalla suoraviivaisimpana ja riskittömimpänä ratkaisuna. Yksi raskas ja yksi kevyt konetyyppi, ja vieläpä kaikki RVL:n vaatimukset täyttävä. Kaikkein vähiten ylimääräisiä mutkia ylläpidossa, koulutuksessa ja suorituskyvyssä.
 
Viimeksi muokattu:
Olen edelleen sitä mieltä, että käyttö- ja ylläpitolut kääntävät vaa'an uudempiin, hieman kevyempiin tyyppeihin. Vaikka sitten vanhasta kalustosta ei saataisi koko elinkaarta ulosmitattua. Jompi kumpi päässee 5 vuoden sisään sanomaan: "Minähän sanoin". Siihen asti joudumme jäädä arvailemaan, kummalla on paremmat tiedot ja analyysi aiheesta.
 
Olen edelleen sitä mieltä, että käyttö- ja ylläpitolut kääntävät vaa'an uudempiin, hieman kevyempiin tyyppeihin. Vaikka sitten vanhasta kalustosta ei saataisi koko elinkaarta ulosmitattua. Jompi kumpi päässee 5 vuoden sisään sanomaan: "Minähän sanoin". Siihen asti joudumme jäädä arvailemaan, kummalla on paremmat tiedot ja analyysi aiheesta.

Kyse ei ole siitä kenen analyysi on parempi vaan siitä onko helikopteriteollisuuden markkinointipuheilla katetta. Sitä vartenhan kokoluokka super medium kehiteltiin helikopteriteollisuuden toimesta että uudet kopterityypit olisivat elinkaarikustannuksien osalta selkeästi halvempia raskaampiin edeltäjiinsä nähden.
 
Olen edelleen sitä mieltä, että käyttö- ja ylläpitolut kääntävät vaa'an uudempiin, hieman kevyempiin tyyppeihin. Vaikka sitten vanhasta kalustosta ei saataisi koko elinkaarta ulosmitattua. Jompi kumpi päässee 5 vuoden sisään sanomaan: "Minähän sanoin". Siihen asti joudumme jäädä arvailemaan, kummalla on paremmat tiedot ja analyysi aiheesta.
Tai osuvampi arvaus?

Ei tässä varmaan hifistelemään lähdetä vaan se tyyppi valitaan jossa riittävä suorituskyky saadaan kokonaistaloudellisimmin. Sehän on vain positiivista jos tarjolla on useampi asiallinen vaihtoehto. Kopterit ovat pitkäikäisiä joten sen puoleen uusi Puma-kierros voi hyvinkin toteutua.
 
Joo, niitä vanhoja rajan yli meneviä tukkityömaateitä ja pieniä ylityspaikkoja on aika paljon.
Tuollainen tuli vastaan. Eli suunnitelmaa 50-luvun tyyliin.
Punaisella tieurat rajanyli ja vähän muutakin.
Tieuria on ihan pirusti Joensuu- Kotka välillä.

Näin Suomi varautui Neuvostoliiton yllätysiskuun – puolustusvoimien salaiset suunnitelmat paljastavat
 
Raja- ja merivartiokoulun uudella rajavartijakurssilla aloitti tammikuussa 117 oppilasta.
Määrä on lähes tuplaantunut kahden vuoden takaisesta.

Tammikuussa peruskurssilla aloitti 117 oppilasta, kun vuonna 2022 aloituspaikkoja oli vain 60.
Me varaudumme tällä suurten ikäluokkien eläköitymisiin ja muuhun poistumaan.
Lisäksi Rajavartiolaitoksen henkilöstön kokonaismäärää on tarkoitus kasvattaa hieman.
Katsomme tässä 20–30 vuotta eteenpäin, sanoo rajavartijan peruskurssin kurssinjohtaja Tapani Pulkka.
 
Kuinkahan paljon meripelastushelikopterivalinnan valinnassa painaa kyky tukeutua merellä laivoihin? Esimerkiksi S-92 "tarvitsee" alleen ja ympärilleen enemmän vapaata tilaa.

Kai tuo Turva-luokan triplaus hieman antaa lisäpontta asiaan. Ei ole enää vain yksi oma uskottava alus, jota voisi ajatella hyödynnettävän.
Asia on ratkaisevan tärkeä. Esim MePe-tehtävissä evakuointeja on pystyttävä tekemään erilaisten laivojen kansille ja kansilta. Suurin osa laskeutumisista tehdään matkustajalaivojen kansille, ei Turva-luokan aluksille.
 
Juttu on kolmisen vuotta vanha, mutta sisältö jokseenkin sama, kuin mulla ollut käsitys:


Nykyisistä H215 -helikoptereista OH-HVP ja OH-HVQ ovat valmistuneet vuonna 2015. Niiden suuri G-huolto tulee vastaan vuonna 2030. Jos niihin tehtäisiin tuolloin päivityshanke olisi se nyt päättynyttä hanketta kevyempi. Nyt päättyneen päivityshankkeen myötä kolmen vanhimman Super Puman G-huollot osuvat vuosille 2034, 2035 ja 2036. Rovaniemen tukikohdan AB412-kalustolla lennetään arvioilta noin vuoteen 2030 saakka.

En oikein nää taloudellisesti järkevänä muuta mahollisuutta, kuin lentää Super Pumalla ainakin 2030-luvun puoliväliin, tapahtui mitä tahansa. Mikäli 412 päätetään korvata muulla konetyypillä kuin Super Pumalla, se tilaisuus on noin 2030, jolloin voidaan aloittaa siirtymävaihe ja myydä kaksi uudempaa Pumaa eteenpäin, ja eläköidä vanhimmat kolme noin 5-8 vuoden siirtymäajalla. Toinen vaihtoehto on korvata 412:t Super Pumalla noin 2030 ja alkaa pohtia koko orkesterin vaihtoa kerralla toiseen malliin noin 2040-45, kun Rovaniemen koneiden raskashuoltoväli alkaa lähestyä.

Tapahtui miten tahansa, minä ja varmaan moni muukin foorumin kirjoittaja tullee menemään hautansa lepoon sen tiedon valossa, että Super Puma oli Rajan pitkäikäisin helikopterityyppi, se vähintään kolkuttaa silloin puolta vuosisataa. Kukaan tuskin joutuu ikiunissaan kierimään sen asian vuoksi. Ehkä joku lapsistamme sitten hihittelee, että hähää kääkät, Super Puman korvaajallapa sitten lennettiinkin 60 vuotta. Tai että hähää kääkät, lentäminen on sosiaalinen konstruktio ja viranomaisen on tunnistettava privilegionsa ja pelastustoimesta vastaa McDonald's. Tai sitten unelmani on täyttynyt, ja me viimein teimme sen, ja luonto pikkuhiljaa valtaa takaisin kaiken sen, minkä Homo Sapiens otti omakseen. Ja silloin siinä kävi, kuten ensin ennustin.
 
Kylmän sodan veteraani. Yksi entinen suomalaisvene löytyy muuten museoituna Viron Poliisimuseolta Rakveresta. Viron rajavartiosto käytti venettä muistaakseni Narvan suunnalla ennen sen poistamista käytöstä.

 
jäsen @Rannari kirjoitti alla olevan tuonne Kiltalehdet -puolelle, mutta laitetaan tämä nyt myös tiedoksi tänne Rajavartiolaitos-otsikon allekkin:

Rajamme vartijat-lehden ystävien kannattaa olla hereillä. Kaikki lehdet 90 vuoden ajalta tulevat kevään aikana sähköisinä luettavaksi. Arkisto tulee olemaan auki tämän vuoden.
Yksityiskohdista tiedotetaan lähitulevaisuudessa.
 

Mikään järjestelmä ei ole täydellinen..

Ei niin vaihteeksi enää...

Nää on yksi ja sama case. Jo tuon ensimmäisen uutisen perusteella haiskahti, että on tarjonnut konsultaatioapua (järjestäytyneen rikollisuuden?) huumekuvioissa kun lahjuksen antajasta epäiltyä kuvattiin näin.

Hän on aiemmin 2010–2020-luvuilla ollut syytteessä ainakin talousrikoksista ja törkeästä huumausainerikoksesta.

Nyt häntä syytetään ainakin törkeästä lahjuksen antamisesta.

Jutussa on nostettu myös syytteet yllytyksestä virkasalaisuuden rikkomiseen ja törkeään palvelusrikokseen sekä törkeästä ampuma-aserikoksesta ja huumausaineen käyttörikoksesta.
 
Suomen/ Venäjän rajasta Mielenkiintoinen artikkeli.
Erityisesti entisten ylityspaikkojen määrä pääsee yllättämään.

Päivitystä koskien rajan ylityspaikkoja.
 
Laitoksen päällikkö tuossa toteaa, että RVL lainvalvontaviranomaisena kaikissa oloissa noudattaa itse lakia. Poliitikkojen tehtävä on sitten järjestää lainsäädännön puitteissa tarvittavat toimivaltuudet. Ja taloudellisella puolella resurssit.
Niinhän sen pitääkin mennä, turha rvl väkeä on osoittaa, jos ei heille luoda edellytyksiä toimia.
 
Back
Top