Samovarius
Ylipäällikkö
Oon eri mieltä. Kopteri on yhä tuotannossa ja mikä tärkeintä, laajasti käytössä. Vertailun vuoksi, Bell 412 on mallina jokseenkin samanikäinen (1981) kuin Super Puma (1978), mutta perheenä yli 20 vuotta vanhempi, eikä sen huoltopalvelujen tai varaosien saatavuutta ole juuri kyseenalaistettu, juurikin samasta syystä: sitä on valmistettu paljon ja sillä on laaja käyttäjäkunta. Jälkimarkkinat ilma-aluksille tyypillisesti jatkuvat pitkään tuotannon lakkaamisen jälkeenkin, koska niiden elinkaari on pitkä (tolleen vertailun vuoksi, vaikkapa MD-10:t, eli MD-11:n avioniikalle päivitetyt DC-10-rahtarit lentävät edelleen, vaikka DC-10:n tuotanto lakkasi 37 ja MD-11:n 24 vuotta sitten).Sanoisin, että Pumaan sitoutuminen vielä 30 vuodeksi sisältää vähäistä suuremma elinkaaririskin. Kopteri ei ole enää kovin suuressa suosiossa, mikä mahtaa olla huoltopalveluiden ja esim. simulaattoripalveluiden saatavuus 20 vuoden päästä?
Lisäksi esitettyjen arvojen lisäksi varmasti arvioidaan myös operointi- ja ylläpitokuluja.
En myöskään ihan nää mittavia elinkaariuhkia Puma-perheen yllä siksikään, että tietääkseni Airbus Helicopters ei ole suunnittelemassa sille korvaajaa (ellei H175:ttä pidetä sellaisena, itse suhtaudun vähän nihkeästi kiinalaiskytköksiin). Voin tietysti olla lukenut ilmailulehteni huolimattomasti etsiessäni internetistä lähinnä noloa pornoa ja korvaaja onkin kehitteillä, mutta kokemuksesta tiedämme uuden konetyypin kehittämiseen kuluvan vähintään vuosikymmenen, ja sen jälkeenkin kuluvan melkeinpä toisen mokoman, jotta tuote lopulta kypsyy maissinjyvän tavoin täyteen kukkaansa ja puhkeaa popcorniksi. Ja vaikka näin kävisikin, uskallan vahvasti epäillä kolmannen konetyypin operoinnista johtuvien kulujen olevan suurempia, kuin mahdollisesti mutta sangen epätodennäköisesti lankeava Super Pumien elinkaaririski. Koneiden tipoittaisesta hankkimisesta johtuen nimittäin RVL on Super Puman kanssa naimisissa vielä pitkään, ellei koko konetyyppiä korvata tykkänään uudella kolmen vanhimman vispilän elinkaaren täyttyessä (ja samalla kaksi uusinta pitäisi myydä), mikä taas vaatisi melkoiset investoinnit.
Kyllä mä ihan rehelllisesti näen kahden 412:n korvaamisen kahdella uudella Super Pumalla suoraviivaisimpana ja riskittömimpänä ratkaisuna. Yksi raskas ja yksi kevyt konetyyppi, ja vieläpä kaikki RVL:n vaatimukset täyttävä. Kaikkein vähiten ylimääräisiä mutkia ylläpidossa, koulutuksessa ja suorituskyvyssä.
Viimeksi muokattu: