Tekniikan Maailma
tekniikanmaailma.fi
Juttua vl Turvasta.
Jutussa kuva RWS.stä katolla 40mm krkk asennettuna.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Olen ymmärryksessä, että rajavartijoille asia ei tuota ongelmaa. He ovat erittäin valmiita tähän. Jos jotakuta pelottaa, niin ei niitä kavereita, jotka meinaavat tulokkaita ensimmäisenä kohdata.Jäin käsitykseen, että jatkossa rajapartio joutuu tekemään päätöksen siitä, ketkä tulijoista ovat "erityisen haavoittuvassa asemassa olevia" ja näin ollen pitemmän kaavan turvapaikkatutkintaan pääseviä, ja ketkä eivät. Kova päätös rajamiehille ja heidän lähiesimiehilleen.
Tämä asevelvollisten käyttö muuhun kuin aseelliseen maanpuolustukseen tökkii minulla periaatteellisella tasolla aika pahoin. Jos valtio tarttee työvoimaa vaikka liikenteenohjaukseen tai sopankeittoon, niin sen pitäisi palkata sitä. Jos on tarvetta kiireelliseen valmiuteen, niin rahalla sitä valmiuttakin saa.Ilmeisesti rajavartiolain mukaisissa tehtävissä asevelvollinen ei saa edes kantaa asetta koska tehtäviin ei sisälly aseen käyttöä.
Rajanpartiot kelkkoo kaikki Suomeen, ettei syyllisty mihinkään virheeseen ja näin on oma perse turvattu, koska organisaatio tai esimiehet ei sitä turvaa.Olen ymmärryksessä, että rajavartijoille asia ei tuota ongelmaa. He ovat erittäin valmiita tähän. Jos jotakuta pelottaa, niin ei niitä kavereita, jotka meinaavat tulokkaita ensimmäisenä kohdata.
Mutta päätöksistä ei ole juridista valitusoikeutta, niin ne eivät mene yksittäisinä juridiseen tarkasteluun. Ja jos tulee joku mediahaloo, voi aina vedota toimitun senhetkisen tiedon valossa.Rajanpartiot kelkkoo kaikki Suomeen, ettei syyllisty mihinkään virheeseen ja näin on oma perse turvattu, koska organisaatio tai esimiehet ei sitä turvaa.
Varmaankin se olisi jo tiedossa yleisen tilanteen kautta, esim. että yrittääkö joku Venäjällä vainoa kohtaava vähemmistökansa Suomeen, ja nämä vähemmistökansat myös kykenee erottamaan ulkonäkönsä perusteella (kun kyse on kuitenkin nimenomaan etnisistä ryhmistä) ja tarvittaessa kielensä perusteella. Jos jokin tällainen kansa tiedetään, niin rajavartijoille voi opettaa vaikkapa muutaman kysymysfraasin, ja mitä niihin pitäisi tulla vastauksena, niin sillä jo kyetään ainakin Venäjän kielelliset vähemmistöryhmät erottamaan. Esim. jos venäläiseltä ja itäkarjalaiselta kysyy "pagisemmo karjalakse?", niin venäläinen ihmettelee että mitä ihmettä, itäkarjalainen vastaa siihen ymmärrettävästi. Ja vastaavia fraaseja voi oikeastaan mistä tahansa kielestä tehdä.Jäin käsitykseen, että jatkossa rajapartio joutuu tekemään päätöksen siitä, ketkä tulijoista ovat "erityisen haavoittuvassa asemassa olevia" ja näin ollen pitemmän kaavan turvapaikkatutkintaan pääseviä, ja ketkä eivät. Kova päätös rajamiehille ja heidän lähiesimiehilleen.
Hmm... Kertaava reserviläinen ei voi olla viranomainen joten "asylum" taikasana ei päde rajalla...Hallitus lisää Rajavartiolaitoksen alaisen reservin velvollisuuksia – kertausharjoitus koolle nopeallakin varoitusajalla
Puolustusministeri Antti Häkkäsen mukaan lakimuutos on tarkoitus saada voimaan niin pian kuin mahdollista, jotta toimivaltuudet saadaan välittömästi käyttöön.
Hallitus lisää Rajavartiolaitoksen alaisen reservin velvollisuuksia – kertausharjoitus koolle nopeallakin varoitusajalla
Puolustusministeri Antti Häkkäsen mukaan lakimuutos on tarkoitus saada voimaan niin pian kuin mahdollista, jotta toimivaltuudet saadaan välittömästi käyttöön.yle.fi
Hallitus haluaa lisätä mahdollisuutta käyttää Rajavartiolaitoksen alaisia reserviläisiä rajaturvallisuuden tukemiseen vakavissa tilanteissa.
Mikäli rajan tilanne heikkenisi merkittävästi ja Suomen puolelle alkaisi esimerkiksi saapua suurissa määrin luvattomia rajanylittäjiä, voisi reserviläiset velvoittaa nopeallakin aikataululla kertausharjoitukseen rajaa turvaamaan.
Asevelvollisuuslain muutos koskisi vain reserviläisiä, jotka ovat suorittaneet asepalveluksensa Rajavartiolaitoksen alaisuudessa ja joilla on koulutus vastaaviin tehtäviin.
Puolustusministeri Antti Häkkäsen (kok.) mukaan lakimuutoksen taustalla on Rajavartiolaitoksen esittämä pyyntö.
– Kaikissa olosuhteissa, siis näissä siirtolaisvirtojen kysymyksissä, joissa välineellisesti käytetään siirtolaisvirtoja Suomen horjuttamiseksi, halutaan varmistaa, että vaikka tulisi miten vakava tilanne, niin Suomella riittää väkeä valvonta- ja hallintatehtäviin rajalla, Häkkänen sanoo.
Uudistus koskee vain pientä osaa reservistä
Lakiuudistus koskisi vain reserviläisiä, jotka ovat suorittaneet asepalveluksensa Rajavartiolaitoksen alaisuudessa ja joilla on koulutus vastaaviin tehtäviin.
Häkkäsen mukaan vuosikymmeniä sitten varusmiespalveluksensa suorittaneet eivät välttämättä kuulu tähän joukkoon.
Uudistus koskisi siis vain noin yhtä prosenttia koko Suomen 900 000 hengen reservistä.
– Tämä on pieni palanen niitä ihmisiä, jotka ovat hakeutuneet Rajavartiolaitoksen varusmiespalvelukseen aikanaan, Häkkänen sanoo.
Suomen rajajoukkueen vahvuus on hieman yli 10 000 henkilöä, joista Rajavartiolaitoksen henkilökunnan osuus on noin neljännes.
Rajajoukkoihin sijoitettuja reserviläisiä voitaisiin käyttää esimerkiksi rajojen valvonnassa, aistivalvonta- ja partiointitehtävissä, opastus- ja liikenteenohjaustehtävissä sekä esimerkiksi kuljetustehtävissä.
Rajavartiolaitoksen kantahenkilökunta kuitenkin johtaisi ja valvoisi reserviläisten toimintaa kaikissa tilanteissa.
Kutsu voi tulla pikaisella varoitusajalla
Lakimuutoksen myötä Rajavartiolaitoksen alaisten reserviläisten kertausharjoitusten enimmäispituus olisi kolmekymmentä vuorokautta.
Nykyisen lain mukaan määräys osallistua kertausharjoitukseen lähetetään asevelvolliselle vähintään kolme kuukautta ennen harjoituksen alkamista. Rajaturvallisuuden vaarantuessa tästä määräajasta voitaisiin kuitenkin poiketa.
Häkkäsen mukaan lakimuutoksella mahdollistetaan käskyttäminen tulevaan kertausharjoitukseen hyvinkin kiireellisesti. Viime kädessä asiasta päättää tasavallan presidentti.
– Toki näissä on jonkin verran ennakointiaikaa, mutta jos tulee nopeasti yllättäviä tilanteita, joissa kuormitus rajalla kasvaa, niin laki mahdollistaisi tämän tavallista nopeammin.
Voimaan heti, toimivaltuudet käyttöön välittömästi
Kertausharjoitus edellyttäisi konkreettista ja poikkeuksellista uhkaa, jossa Suomeen esimerkiksi ohjataan tarkoituksellisesti suuri määrä väkeä. Muita tilanteita saattaisivat olla suuronnettomuus tai pandemia.
Rajavartiolaitoksen tulisi myös kyetä perustelemaan, miksi sen oma henkilökunta ei riitä turvaamaan tilannetta.
Kertausharjoituksen syyn ei siis tarvitsisi olla sotilaallisen valmiuden kohottaminen, vaan lakiin tehtäisiin kertausharjoituksista uusi peruste, rajaturvallisuuden vaarantuminen.
Häkkäsen mukaan joidenkin kymmenien henkilöiden luvattomat rajanylitykset eivät vielä riittäisi kertausharjoitusten kutsumiseen koolle.
– Rajavartiolaitos kykenee hyvin hallitsemaan ihan merkittävän määrän väkeä, puolustusministeri sanoo.
Kyse on puolustus- ja sisäministeriöiden yhteisestä lakihankkeesta.
Hallituksen esitys etenee lyhyelle lausuntokierrokselle jo tänään keskiviikkona ja se pyritään saamaan voimaan niin pian kuin mahdollista.
– Tarkoitus on viedä tämä ripeästi eduskuntaan ja saada voimaa heti, jotta toimivaltuudet saadaan välittömästi käyttöön, Häkkänen sanoo.
Tuskin sillä on oikeutta myöskään heittää sitä neekeriä takaisin Venäjälle.Hmm... Kertaava reserviläinen ei voi olla viranomainen joten "asylum" taikasana ei päde rajalla...
Liian monimutkaista, rajavartija vain näyttää itäänpäin, ja sanoo mee sinne mistä tulitkin. Täällä ollaan taas jotain komiteoita perustamassa yksinkertaisten asioiden monimutkaistamiseksi, kampaviinerimeininkiä, mihin tarkoirukseen se rajalaki olikaan häh?Katsoin Ykkösaamun, jossa haastateltiin sisäministeri Rantasta muun muassa uudesta rajamenettelylaista.
Jäin käsitykseen, että jatkossa rajapartio joutuu tekemään päätöksen siitä, ketkä tulijoista ovat "erityisen haavoittuvassa asemassa olevia" ja näin ollen pitemmän kaavan turvapaikkatutkintaan pääseviä, ja ketkä eivät. Kova päätös rajamiehille ja heidän lähiesimiehilleen.
Eikös tätä kannattaisi kehittää siten, että perustetaan rajavartiolaitokselle palvelukeskus, virtuaalinen tai fyysinen, jossa päivystys päätökseen tarvittavalla henkilöstöllä etätulkkauspalveluineen. Partio, tarvittaessa lisäjoukoilla avustettuna, hoitaa hommat kentällä ja on kuvayhteydessä palvelukeskukseen, joka kuulustelee etänä ja tekee päätöksen jatkosta.
Minkälaiset resurssit tähän tarvitaan ja minkälaisen tukiasemaverkoston tämä vaatisi raja-alueelle nykyverkoston lisäksi, en osaa sanoa. Mutta jotain uutta on varmaankin keksittävä, kun maailma muuttuu ympärillä.
Neekeristä tiedä mutta ei sillä ressulla ole oikeutta eikä velvollisuutta laskea rajanyli tulevaa Suomeen.Tuskin sillä on oikeutta myöskään heittää sitä neekeriä takaisin Venäjälle.
Sama pisti minua silmään. Siellä on kyllä rajavartijoiden lisäksi sotilaita, mutta mikä ihmeen rooli reserviläisellä jos ei toteuta viranomaisen eikä sotilaan roolia?Tämä asevelvollisten käyttö muuhun kuin aseelliseen maanpuolustukseen tökkii minulla periaatteellisella tasolla aika pahoin. Jos valtio tarttee työvoimaa vaikka liikenteenohjaukseen tai sopankeittoon, niin sen pitäisi palkata sitä. Jos on tarvetta kiireelliseen valmiuteen, niin rahalla sitä valmiuttakin saa.
Puola palauttaa puskurivyöhykkeen Valko-Venäjän rajalle
Puola palauttaa puskurivyöhykkeen Valko-Venäjän rajalleyle.fi
"Tiistaina puolalainen rajavartija loukkaantui hengenvaarallisesti, kun häntä puukotettiin raja-aidan toiselta puolelta."