Rajavartiolaitos

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MoRsE
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Hesari avaa hieman tekniikkapuolta.



Koneisiin tulee merivalvontatutka, tutkien ja radiolähettimien havaitsemis- ja paikannusjärjestelmiä sekä erilaisten kohteiden seurantaan kykenevä elektro-optinen kamerajärjestelmä.

Koneisiin asennetaan myös sivukulmatutka, jolla voi havaita päästöjä merellä sekä multispektrisensori, jolla laivojen päästöjä voi mitata etänä.

Tiedon liikuttamiseen koneen ja ulkomaailman välillä tulee järjestelmä, jolla dataa voi lähettää sekä suoraan että satelliitin kautta.

Ainakin yksi ominaisuus uudessa koneessa on kuitenkin suuresta loikasta huolimatta huonompi kuin vanhassa Dornierissä. Valmistajansa mukaan Bombardier vaatii lentoon noustakseen noin 1,7 kilometriä kiitotietä, kun Dornier kykenee nousemaan alle 500 metrin pätkältä.
 
Hesari avaa hieman tekniikkapuolta.
Ainakin yksi ominaisuus uudessa koneessa on kuitenkin suuresta loikasta huolimatta huonompi kuin vanhassa Dornierissä. Valmistajansa mukaan Bombardier vaatii lentoon noustakseen noin 1,7 kilometriä kiitotietä, kun Dornier kykenee nousemaan alle 500 metrin pätkältä.

Millähän perusteella täysin varusteltu Dornier nousee alle 500 metrin pätkältä? En odota Hesarilta enää mitään mutta toivoisin edes jotain rajaa taas näihin arkijärjen vastaisiin juttuihin.
 
Koska HS toimittajilta ei irtoa ”öljypäästöjä tunnistavaa sivukeilatutkaa” (mikä on käytännössä Dornierin legacy suorituskyky) syvällisempää analyysiä, niin ohessa aamupäivän osint-tehtailun tuotoksia.

Lyhyestä virsi kaunis: MVX-koneiden Rapcon-X tutkapaketti on todennäköisesti Leonardo Osprey 50 E-Scan AESA multi-mode tutka (maa, meri, ilma).

SNC ja Leonardo ovat allekirjoittaneet aiesopimuksen strategisesta yhteistyöstä ja Osprey 50 on valittu 2023 Rapcon-X ohjelmaan.

The companies said they have worked together on several projects to date, with SNC tapping Leonardo to be its radar supplier of choice for maritime patrol aircraft. SNC chose Leonardo to supply its Osprey 50 E-scan surveillance radar for the Rapcon-X intelligence, surveillance and reconnaissance aircraft.

https://aviationweek.com/defense-sp...do-sign-strategic-teaming-defense-electronics


Hieman epäselvää on, valittiinko Osprey 50 ainoastaan jenkkien Athena-S tarjontaan vai onko se yleisesti ottaen koko Rapcon-X -konseptin ”baseline” varuste. Yhden artikkelin mukaan SNC on käyttänyt lähes 300 miljoonaa omaa rahaa Rapcon-X kehitystyöhön, joten voisi kuvitella, että kovin montaa työlästä karvalakkivarianttia ei tuosta ole haluttu lähteä tekemään. Jo aiemmin linkatun tiedon mukaan SNC itse arvioi Rapcon-X:lle noin 20 kpl myyntikappaleen potentiaalin globaalisti USA:n ulkopuolella, joten en usko, että ”baseline” versiosta olisi vielä erikseen räätälöity joku halpuutettu versio Suomelle Osprey 30:llä.

Leonardolta löytyy myös pienempi Osprey 30, joka kompakti versio 50:stä, mutta se näyttäisi olevan lähinnä drone ja helikopterikokoluokkaan tähdätty (löytyy mm. MQ-8 Firescout -dronesta ja Norjan uudet meripelastushelikopterit). Minimissään MVX-paketti on se, mutta kuten yllä perustelin, uskon sen olevan Osprey 50. Jenkkien paketista löytynee paljon muutakin, jota peruspaketissa ei ole.

Sekä Osprey 50, että Osprey 30 löytyvät CarteNavin sivuilta integroituina heidän järjestelmään, joka mainittiin toimitettavan Rapcon-X:n mukana MVX-hankkeen koneisiin. Ditto.

Sitten Ospreyhin. Tuubista löytyy linkki pikkuveli Osprey 30 esittelyyn, joka sekin on jo varsin kyvykäs paketti ja jossain ihan eri planeetalla kuin ”öljyvanoja keilaavaa sivukulmatutka”. Videolla Osprey 30 kantamaksi mainitaan 200 nm ja se toimii myös kolmessa aspektissa eri merivalvontatukana, maatakeilaavana sekä ilmavavontatutkana. SAR-tutkalla on kyky 3D mäppäykseen ja liikkuvien objektien seurantaan. Lisäksi sillä on kyky öljylauttojen ym.s tunnistukseen, mikä täyttää ympäristösuojelliseen tehtävään tarvittavan kyvyn. Oli se sitten Osprey 50 tai 30, niin MVX-koneilla näkee kutakuinkin koko Itämeren.




Osprey 50 on sitten isompi, kyvykkäämpi enemmän virtaa tarvitseva paketti. Leonardo on testilentänyt Osprey 50:stä B200 King Air turbopropin kanssa. Bombardier 650 riittää mainiosti. Osprey 50:stä oli hieman niukasti tietoa tarjolla, törmäsin Linkedinissä blogi-tekstiin vuodelta 2019. Osprey -sarjaan on ammenettu muista tutkatuote-perheistä ja samalla myös saatu kehitysloikkia niissä aikaiseksi. Moodin vaihto on ilmeisesti nopea. Snippiä Linkkarista.

The new Osprey-50 – which is the largest and most capable variant in our surveillance radar family –provides a genuine multi-domain capability in all weathers day and night. Osprey has a comprehensive mode suite which includes: wide swath, very high-resolution Synthetic Aperture Radar (SAR) imagery for ground mapping, small and low-speed ground target indication (GMTI), high-performance maritime surveillance, notably against small targets in high sea states and air-to-air surveillance. AESA technology allows Osprey to rapidly interleave modes and provide scan-independent beam steering to address current and future warfighter needs.

Leonardo has also leveraged the increased capability of the Osprey processor to refresh our Seaspray range of radars. This technology transfer has delivered enhanced processing capability in a lighter package, thus ensuring the longevity of the Seaspray product line as a market-leading long-range radar for maritime operations.

https://www.linkedin.com/pulse/osprey-50-takes-flight-alastair-mcfarland/

Aviationweekin juttu Osprey 50 kehitystyöstä ja myös sen sukujuurista Seasprayhin. Vuodelta 2020.

“For Osprey, we set our variants from what we thought would be needed in terms of capability, modes, range, etc.,” says Wayne Smith, head of radar campaigns at Leonardo’s Edinburgh facility. “But we obviously looked at target platforms, in terms of what size, weight and power limits they had. As we were developing the Osprey 50 we had good customer engagements [regarding] various ISR platforms, and also with Collins Aerospace with TacSAR.”

“We also had some read-across to the historical sales of the Seaspray range,” adds Smith’s colleague, radar operational capability manager Stan Hargreaves. “We purposely tried to make the power apertures similar to existing products that had already been successful in that competitive market. The Osprey 30 equates to the same kind of power aperture as the Seaspray 5000, and the Osprey 50 to the Seaspray 7500. So we’d already got a business case for the market, and had been successful in those particular areas.”

https://aviationweek.com/shownews/singapore-airshow/collaboration-key-osprey-radar-evolution

Tämän parempaa ideaa en saanut kasattua aiheesta. Aika näyttänee osuinko oikeaan, uskon, että osuin.

En jaksa enkä oikeastaan osaa enempää. Palstan tutka-ekspertit voivat ottaa tästä kapulan ja alkaa mutustelemaan MVX-kyvykkyyksiä ja Osprey 50:stä tämän perusteella :)
 
Viimeksi muokattu:
Venäjältä uutisten perusteella näyttää siltä, että Putin pistää puolustushallinnon ja FSB:n kilpailemaan keskenään. Sopii mulle. Diktaruureisssa pätee ”hajoita ja hallitse” -politiikka.
Tämäkin valvontakonehanke vaikuttaa siltä, että raja että PV toimivat yhteistyössä jossain määrin. Samoin, yleisvaikutelma meillä on että raja, poliisi, PV, tulli, jne, toimivat yhteistyössä aika hyvin. Hililineutraalina en voi puhua hyväksytysti yhteen hiileen puhaltamisesta, mutta näin sen pitää ollakin.
 
Jos jotain negatiivista pitää RV:stä hakea, niin se on tietotekniikka. Hain hiljattain vyöhykeluvan. Heillä sattui olemaan järjestelmäpäivitys silloin. Sain sitten suullisen luvan rajavyöhykkeelle. Fine. Nyt se heidän systeeminsä lähettää 5 min välein saman viestin myönnetystä luvasta. Toki iän puolesta voisin kärsiä dementiasta, mutten kärsi. Muistaakseni. Ai mikä se ny oli?
 
  • Tykkää
Reactions: VLF
Pari hyvää laajaa katsausta nykyteknologiaan. Ylimmässä on mm. Osprey 30 ja 50:n kuvat.
 
Seuraavaksi voidaan alkaa spekuloida Ospreyn antennien määrää, yksi antenni keilaa leveyssuunnassa 120 astetta, järjestelmä mahdollistaa 1-4 antennia. Kahden antennin konfiguraatio vaikuttaa todennäköisimmältä antennien sijoittuessa rungon alapuolen kondoliin. Osprey 50:n kokoa ei pysty kuvista hahmottamaan, mutta muut asennusvaihtoehdot taitavat rajautua pois. Osprey 30 on asennettu helikopterin nokkakartioon.
 
Ainakin yksi ominaisuus uudessa koneessa on kuitenkin suuresta loikasta huolimatta huonompi kuin vanhassa Dornierissä. Valmistajansa mukaan Bombardier vaatii lentoon noustakseen noin 1,7 kilometriä kiitotietä, kun Dornier kykenee nousemaan alle 500 metrin pätkältä.
Eihän tuo 1700 metriä paha ole, kun kuulopuheiden mukaan F-35 A tarvitsee vähintään 2680 metrin kiitotien. Voi olla tosin, että vuosien aikana olen tajunnut jotakin väärin ja olen väärässä.
 
F-35 tarvitsee pitkän kiitotien silloin kun halutaan, että se täydessä kuormassa pysähtyy kiitotielle moottorihäiriön sattuessa juuri ennen irtoamista. Normaaleja lentoonlähtöjä kun katselee, niin pyörät irtoavat maasta suunnilleen samassa kohtaa kuin muillakin hävittäjillä eli poltto päällä alle 1000 m.
 
F-35 tarvitsee pitkän kiitotien silloin kun halutaan, että se täydessä kuormassa pysähtyy kiitotielle moottorihäiriön sattuessa juuri ennen irtoamista. Normaaleja lentoonlähtöjä kun katselee, niin pyörät irtoavat maasta suunnilleen samassa kohtaa kuin muillakin hävittäjillä eli poltto päällä alle 1000 m.
Jep. Kylläpä tämä wanha hx-hankkeen aikanakin miljoona kertaa kuultu argumentti F-35:n (muka) epätavallisen pitkästä kiitoratatarpeesta elää sitkeästi.
 
Millähän perusteella täysin varusteltu Dornier nousee alle 500 metrin pätkältä? En odota Hesarilta enää mitään mutta toivoisin edes jotain rajaa taas näihin arkijärjen vastaisiin juttuihin.
Pikaisella Google haulla yleismmät takeoff distance vastaukset liikkuvat 650-750 m tienoilla. Landing distance on tuo 500 m.
 
Nämä Suomen maantiekentät aikoinaan mitoitettiin Mig-21 mukaan. Uusimmista en tiedä. Se uusin taitaa olla Tikkakosken motarilla. Ruotsissa Gripenille riittää 800m pätkät.
 
Jep. Kylläpä tämä wanha hx-hankkeen aikanakin miljoona kertaa kuultu argumentti F-35:n (muka) epätavallisen pitkästä kiitoratatarpeesta elää sitkeästi.
Yritin vain olla vitsikäs ja vähän savolaisittain ilmaista, etten ole tuosta kiitoratatarpeesta ollenkaan huolissani. Monesti tuollaiset ovat aika viitteellisiä arvoja, kun kaikkia parametrejä ei tiedetä. :)
 
Kaakonkulmalla poliisit ja rajavartijat työskentelevät yhteispartioissa.



Kaakkois-Suomen poliisilaitos ja Kaakkois-Suomen rajavartiosto ovat aloittaneet yhteisen partioinnin.

Yhteispartioissa poliisi ja rajavartija toimivat työparina. Partiot liikkuvat pääosin eteläisen Kaakkois-Suomen alueella.

Käytännössä poliisi ja rajavartija kulkevat samalla poliisiautolla, apulaispoliisipäällikkö Kari Hyyryläinen kertoo. Esimerkiksi vesiliikenteen valvontaa on aiemminkin saatettu tehdä samassa veneessä.

Hyyryläisen mukaan yhteispartioissa on kyse kokeilusta, jonka kautta viranomaiset saavat kokemusta tiiviistä yhteistyöstä ja voivat kehittää erityisiä osaamisalueitaan.

Kaakon viranomaiset tekevät yhteistyötä tavallisestikin päivittäin, mutta uutta toimintatavassa on yhteisten työvuorojen säännöllisyys ja samassa partiossa liikkuminen.
 

Nämä poromiehet valvovat itärajaa: ”Sieltä ei tule mitään koiraa suurempaa meidän tietämättämme”​

Tiivis yhteistyö hyödyttää niin Rajavartiolaitosta kuin poronhoitajiakin: kumpikin osapuoli kertoo toisilleen rajalla tekemistään havainnoista.

 
Rajavartiolaitos osallistuu Itämerellä järjestettävään Frontex -operaatioon. Mukana ovat myös baltit ja Puola.


Täällä tarkemmin.



Operaation aikana viranomaiset suorittavat Itämeren alueella yhteisesti koordinoituja valvontatoimia, joita voivat olla muun muassa rajojen valvonta merialueella, alusöljyvahinkojen torjunta, meripelastus sekä kalastuksen ja vesiliikenteen valvonta.

Operaation avulla voidaan lisäksi tehokkaasti yhdistää EU-virastojen palveluita kansallisiin rannikkovartiostotoimintojen suorituskykyihin. EU-virastojen palvelut koostuvat muun muassa merialueiden valvontaan soveltuvista miehittämättömistä ilma-aluksista (RPAS), muista valvontaan käytettävistä järjestelmistä sekä satelliittipalveluista, joita hyödynnetään merellisen tilannekuvan luomisessa.
 

Suomenlahden merivartioston komentaja vaihtui vähin äänin – asiaan liittyy rikosepäily​

Keskusrikospoliisi tutkii Rajavartiolaitoksen ylempään päällystöön kohdistuvaa rikosepäilyä.
Ylen tietojen mukaan Suomenlahden merivartioston komentajaa Risto Jääskeläistä epäillään palvelusrikoksesta.

 
Back
Top