Rajavartiolaitos

Ei ole pieniä rajarikkomuksia, on rajarikkomus ja hyökkäys, ainakin tosta suunnasta.
Miksei Anatoli ohjaa keskemmältä, jos toi reuna tuottaa vaikeuksia.
Olis kerranki selvänä, tuhannen tulimmaista.:rolleyes:
 
Se on kun Suomen ja Viron väliin jää niin kapea kaistale kansainvälistä ilmatilaa niin eihän sinne mahdu miillään.....
 
Hallitustunnusteluihin littyvissä papereissa tuli vastaan mielenkiintoinen lause.

"Ajankohtaista on myös Rajavartiolaitoksen valvontalentokoneiden uusiminen, teknisen valvontajärjestelmän uusiminen sekä kolmen ulkovartiolaivan korvaaminen kahdella uudella"

Julkisuudessahan on ollut juttua ja ilmeisesti budjetointikin on suunniteltu siltä pohjalta että Tursas ja Uisko peruskorjataan toisen kerran 20-luvun alussa. Merikarhuhan on ollut viime aikoina toistuvasti ulkomaankeikoilla. Ehkä Rauman telakka saa tuoltakin rintamalta lisähommia ja Turva sisaria?
 
Hallitustunnusteluihin littyvissä papereissa tuli vastaan mielenkiintoinen lause.

"Ajankohtaista on myös Rajavartiolaitoksen valvontalentokoneiden uusiminen, teknisen valvontajärjestelmän uusiminen sekä kolmen ulkovartiolaivan korvaaminen kahdella uudella"

Julkisuudessahan on ollut juttua ja ilmeisesti budjetointikin on suunniteltu siltä pohjalta että Tursas ja Uisko peruskorjataan toisen kerran 20-luvun alussa. Merikarhuhan on ollut viime aikoina toistuvasti ulkomaankeikoilla. Ehkä Rauman telakka saa tuoltakin rintamalta lisähommia ja Turva sisaria?
Sikäli mikäli Raumalla on aikaa tehdä näpertelyä. Jos on risteilijöitä tilauskirjoissa, niin voi olla aika hiljaista näiden projektien kanssa.
 
kolmen ulkovartiolaivan korvaaminen kahdella uudella"
Minä ymmärrän tuo niin että kolme olemassaolevaa laivaa otetaan pois käytöstä ja tilalle kaksi uutta. Ei sana korvaaminen tarkoita että vanhojen lisäksi vaan vanhojen tilalle.
 
Minä ymmärrän tuo niin että kolme olemassaolevaa laivaa otetaan pois käytöstä ja tilalle kaksi uutta. Ei sana korvaaminen tarkoita että vanhojen lisäksi vaan vanhojen tilalle.

Juuri niin. Peruskorjauksia ei tehtäisikään vaan vanhoista luovutaan. Tursas ja Uisko sekä Merikarhu lähtisivät ja tilalle tulisi kaksi uutta. Ovatko uudet sitten Turvan sisaria vai mitä jää nähtäväksi.
 
Sikäli mikäli Raumalla on aikaa tehdä näpertelyä. Jos on risteilijöitä tilauskirjoissa, niin voi olla aika hiljaista näiden projektien kanssa.

Työvenekin pystyy tuollaiset toimittamaan. Rungothan voi teettää muualla. Louhikin hitsattiin kasaan Latviassa ja varusteltiin Suomessa.
 
Tai virolainen Baltic Work Boats.

Kyllä nuo viranomaisvehkeet on pyritty kotimaasta hankkimaan mikäli suinkin mahdollista. Nyt ei tietysti edes tiedetä onko mitään hankintaa edes tulossa vai edetäänkö aiemmin suunnitellun mukaan.
 
Hallitusohjelmaan asia on kirjautunut näin:

"Turvataan Rajavartiolaitoksen suorituskyky muuttuvassa toimintaympäristössä. Rajavartiolaitoksen tekniset valvontajärjestelmät ja kaksi lentokonetta uusitaan vuoteen 2022 mennessä."

Uudet vartiolaivat saattavat siis tässä vaiheessa jäädä virkamieshaaveen tasolle.
 
Tuntuu kyllä vähän utopistiseltä että Rajalla olisi varaa käyttää kolmea Turvan kokoista alusta. Tällä hetkellähän on Turva ja kaksi vaatimattomampaa + Merikarhu joka taitaa isolta osin seilata EUn varoilla
 
Tuntuu kyllä vähän utopistiseltä että Rajalla olisi varaa käyttää kolmea Turvan kokoista alusta. Tällä hetkellähän on Turva ja kaksi vaatimattomampaa + Merikarhu joka taitaa isolta osin seilata EUn varoilla

Ajatus mistään uushankinnasta näkyy olevan utopistinen. Hallitusohjelman pohjalta näyttää että jatketaan just niillä mitä nytkin on käytössä. Turvaa vaatimattomampi alustyyppi varmaankin riittäisi jos jotain hankittaisiin.
 
Sinällään tuo Rajan rahoitus on mielenkiintoinen, että sitä tulee niin monesta lähteestä. Siksihän Turvassa esim öljynkeräykseen laitteistoa.

Samaa mieltä että hankala nähdä montaa Turvan sisarta, mutta EU -rahasta kun ei tiedä.
 
Tuntuu kyllä vähän utopistiseltä että Rajalla olisi varaa käyttää kolmea Turvan kokoista alusta. Tällä hetkellähän on Turva ja kaksi vaatimattomampaa + Merikarhu joka taitaa isolta osin seilata EUn varoilla

Miehistöhän noissa kaikissa on käytännössä samankokoinen, joten siitä vapautuu resursseja, jos neljästä aluksesta mennään kolmeen. Polttoainetta epäilemättä kuluu Turvassa enemmän, mutta liekö se kuitenkaan ongelma, jos alusmääräkin kutistuu samalla. Luulisi myös, että hankinnassa säästettäisiin käyttämällä Turvan piirustuksia sen sijaan että suunniteltaisiin pari uutta pienempää alusta.
 
Miehistöhän noissa kaikissa on käytännössä samankokoinen, joten siitä vapautuu resursseja, jos neljästä aluksesta mennään kolmeen. Polttoainetta epäilemättä kuluu Turvassa enemmän, mutta liekö se kuitenkaan ongelma, jos alusmääräkin kutistuu samalla. Luulisi myös, että hankinnassa säästettäisiin käyttämällä Turvan piirustuksia sen sijaan että suunniteltaisiin pari uutta pienempää alusta.

Todennäköisesti suunnittelu tehtäisiin joka tapauksessa jossain määrin uusiksi. Turva on ensimmäinen tyyppiään ja käytössä on varmasti syntynyt runsaasti parannusehdotuksia. Suunnitelmien osalta ne voivat tietysti olla joko isoja tai pieniä.

On muuten komian kokoinen kiulu tuo Turva jos vanhoihin vartiolaivoihin vertaa. Piipahdin keskiviikkona Katajanokalla ja se oli Vikingin terminaalin luona parkissa.
 
Back
Top