Raketit ja ohjukset

Juke

Ylipäällikkö
BAN
En kovin paljon näistä ymmärrä.

Yritän tämän ketjun avulla oppia.

http://ruslet.webnode.cz/technika/ruska-technika/letecka-vyzbroj/protiletadlove-rs/r-98mr-mt-aa-3c-d-anab-c-d-/
 
Rakateissa on valtavasti tehoa..kaikki AA ohjukset on luokkaa 15-149 kN ja cruisemissilet jopa 27 kN ( alkuuun ); http://www.designation-systems.net/dusrm/m-109.html

Mitä lie strela, igla ja stinger ohjuksissa ?

Ei sentään...täällä mainitaan vain 0.55 kN teho; http://www.designation-systems.net/dusrm/m-120.html..eikun se on kakkosvaihe...sori.
 
Joo nyt alkoi löytyi...alkuun tulee kova työntö ja toinen vaihe on 1/100 osa siitä; http://www.x-plane.org/home/urf/aviation/text/missiles/aam.html

Kts esim Python 4 tosta edeltä.
 
Yhtä asiaa ihmettelen kovasti...nämä ohjukset eivät juuri ole kehittyneet stealth koneita vastaaviksi....siis ainoastaan PAKFAn sisällä on siivet suppuun meneviä AAMiä..ilmeisesti uudet MBDAn AGMt taittaa siivet taakset kuten GBU-39 pommit ?

http://en.wikipedia.org/wiki/AIM-9_Sidewinder < ==== 50-luvulta !
 
Juke kirjoitti:
Joo nyt alkoi löytyi...alkuun tulee kova työntö ja toinen vaihe on 1/100 osa siitä; http://www.x-plane.org/home/urf/aviation/text/missiles/aam.html

Kts esim Python 4 tosta edeltä.

Noihin linkkeihin katsomatta heitän tässä sivusta, että se raketin polttoaine riittää yleensä vain muutamaksi sekunniksi, sitten mennään liitämällä. Joissakin raketeissa tai ohjuksissa on sitten vielä se toinen vaihe, jonka tarkoitus on pitää vauhtia yllä, ei juuri muuta.
 
Juke kirjoitti:
Yhtä asiaa ihmettelen kovasti...nämä ohjukset eivät juuri ole kehittyneet stealth koneita vastaaviksi....siis ainoastaan PAKFAn sisällä on siivet suppuun meneviä AAMiä..ilmeisesti uudet MBDAn AGMt taittaa siivet taakset kuten GBU-39 pommit ?

http://en.wikipedia.org/wiki/AIM-9_Sidewinder < ==== 50-luvulta !

Montako Stealth konetta maailmalla on käytössä? Siis sellaista, joka kuskaa ohjukset sisällään? Siinä selitys.
 
SJ kirjoitti:
Juke kirjoitti:
Yhtä asiaa ihmettelen kovasti...nämä ohjukset eivät juuri ole kehittyneet stealth koneita vastaaviksi....siis ainoastaan PAKFAn sisällä on siivet suppuun meneviä AAMiä..ilmeisesti uudet MBDAn AGMt taittaa siivet taakset kuten GBU-39 pommit ?

http://en.wikipedia.org/wiki/AIM-9_Sidewinder < ==== 50-luvulta !

Montako Stealth konetta maailmalla on käytössä? Siis sellaista, joka kuskaa ohjukset sisällään? Siinä selitys.

Eikö niitä olisi kannattanut kehitellä yhtäaikaa yhdessä..joku strealan ja sidewinderin välikoko voisi toimia myös hyvin.
 
Juke kirjoitti:
SJ kirjoitti:
Juke kirjoitti:
Yhtä asiaa ihmettelen kovasti...nämä ohjukset eivät juuri ole kehittyneet stealth koneita vastaaviksi....siis ainoastaan PAKFAn sisällä on siivet suppuun meneviä AAMiä..ilmeisesti uudet MBDAn AGMt taittaa siivet taakset kuten GBU-39 pommit ?

http://en.wikipedia.org/wiki/AIM-9_Sidewinder < ==== 50-luvulta !

Montako Stealth konetta maailmalla on käytössä? Siis sellaista, joka kuskaa ohjukset sisällään? Siinä selitys.

Eikö niitä olisi kannattanut kehitellä yhtäaikaa yhdessä..joku strealan ja sidewinderin välikoko voisi toimia myös hyvin.

Hieman eri aikataulut ja sitäpaitsi koko homma on aika aluillaan, että ensimmäisissä koneissa koetettiin tulla toimeen entisillä ohjuksilla. Koeta tajuta, että koko homma on ihan alkutekijöissä ja budjetit muutenkin tiukassa, että ihan kaikkea ei heti voi saada.
 
SJ kirjoitti:
Juke kirjoitti:
SJ kirjoitti:
Juke kirjoitti:
Yhtä asiaa ihmettelen kovasti...nämä ohjukset eivät juuri ole kehittyneet stealth koneita vastaaviksi....siis ainoastaan PAKFAn sisällä on siivet suppuun meneviä AAMiä..ilmeisesti uudet MBDAn AGMt taittaa siivet taakset kuten GBU-39 pommit ?

http://en.wikipedia.org/wiki/AIM-9_Sidewinder < ==== 50-luvulta !

Montako Stealth konetta maailmalla on käytössä? Siis sellaista, joka kuskaa ohjukset sisällään? Siinä selitys.

Eikö niitä olisi kannattanut kehitellä yhtäaikaa yhdessä..joku strealan ja sidewinderin välikoko voisi toimia myös hyvin.

Hieman eri aikataulut ja sitäpaitsi koko homma on aika aluillaan, että ensimmäisissä koneissa koetettiin tulla toimeen entisillä ohjuksilla. Koeta tajuta, että koko homma on ihan alkutekijöissä ja budjetit muutenkin tiukassa, että ihan kaikkea ei heti voi saada.

Siis koeta tajuta että sidewinder vie tilaa 3 m x 0,25 m2 ja AMRAAM noin 3.6 x 0.35 m2...enköhän mä ton tajua...eli 2 + 6 yhteensä siis noin 9 m2....eli yhdeksän kuutiota ! Tämä kaikki koneen sisältä.

J-20 kuluttaa JP:llä 90 000 litraa menovettä tunnissa..satakymmenen tuntia JP:llä kuluttaa siis yhden ST1 bioenergia tehtaan vuosituotannon verran...koetappa sinä tajuta tämä...jookos pookos ?

Kato minkä kokoisia niistä tulee..verrattuna minimistealth kokoon.
 

Liitteet

  • t-50m.PNG
    t-50m.PNG
    100.1 KB · Luettu: 22
  • VELOCIRAPTOR_F-22_J-20_55.jpg
    VELOCIRAPTOR_F-22_J-20_55.jpg
    86.3 KB · Luettu: 22
Juke kirjoitti:
SJ kirjoitti:
Juke kirjoitti:
SJ kirjoitti:
Juke kirjoitti:
Yhtä asiaa ihmettelen kovasti...nämä ohjukset eivät juuri ole kehittyneet stealth koneita vastaaviksi....siis ainoastaan PAKFAn sisällä on siivet suppuun meneviä AAMiä..ilmeisesti uudet MBDAn AGMt taittaa siivet taakset kuten GBU-39 pommit ?

http://en.wikipedia.org/wiki/AIM-9_Sidewinder < ==== 50-luvulta !

Montako Stealth konetta maailmalla on käytössä? Siis sellaista, joka kuskaa ohjukset sisällään? Siinä selitys.

Eikö niitä olisi kannattanut kehitellä yhtäaikaa yhdessä..joku strealan ja sidewinderin välikoko voisi toimia myös hyvin.

Hieman eri aikataulut ja sitäpaitsi koko homma on aika aluillaan, että ensimmäisissä koneissa koetettiin tulla toimeen entisillä ohjuksilla. Koeta tajuta, että koko homma on ihan alkutekijöissä ja budjetit muutenkin tiukassa, että ihan kaikkea ei heti voi saada.

Siis koeta tajuta että sidewinder vie tilaa 3 m x 0,25 m2 ja AMRAAM noin 3.6 x 0.35 m2...enköhän mä ton tajua...eli 2 + 6 yhteensä siis noin 9 m2....eli yhdeksän kuutiota ! Tämä kaikki koneen sisältä.

J-20 kuluttaa JP:llä 90 000 litraa menovettä tunnissa..satakymmenen tuntia JP:llä kuluttaa siis yhden ST1 bioenergia tehtaan vuosituotannon verran...koetappa sinä tajuta tämä...jookos pookos ?

Entä sitten? Toinen vaihtoehto olisi mennä ja kysyä poliitikolta muutama miljardi uusien ohjuksien kehittämiseen. Ja vain siksi, että kehitteillä oleva uuden sukupolven ensimmäinen konetyyppi voidaan suunnitella hieman pienemmäksi. Entisiä ohjuksia ei voisi käyttää ja entiset koneet saattaisivat pystyä käyttämään uutta ohjusta, jos se päätettäisiin integroida niihin. Kumpikin projekti riippuisi toisen onnistumisesta ja tuo hävittäjä projekti etenkin on hyvin riskialtis. Lisäksi tuollaiset pienet asekuilut rajoittavat mahdollisia aseita mitä ehkä joskus kehitellään konetta varten. Muistuttaisin, että F-22:sta oli alkujaan tarkoitus hankkia vissiin jopa tuhat kappaletta, mutta ainakin useita satoja. Entä jos se projekti olisi kokonaan peruuntunut?

Mistä sinä tuon J-20:n tähän repäisit? Mitä sillä on tekemistä minun kommentin kanssa? Sen voisit selittää... jookos pookos?
 
Kannattaisikohan Juken yrittää kaupitella noita hahmotelmiaan jollain muulla foorumilla? Suomalaiset ehkä eivät ole vielä kypsyneet moiseen. Varsinkaan MP.netissä.
 
juhapar kirjoitti:
Kannattaisikohan Juken yrittää kaupitella noita hahmotelmiaan jollain muulla foorumilla? Suomalaiset ehkä eivät ole vielä kypsyneet moiseen. Varsinkaan MP.netissä.

On jo pari threadia menossa lontoolaisella saitilla.
 
SJ kirjoitti:
Juke kirjoitti:
SJ kirjoitti:
Juke kirjoitti:
SJ kirjoitti:
Montako Stealth konetta maailmalla on käytössä? Siis sellaista, joka kuskaa ohjukset sisällään? Siinä selitys.

Eikö niitä olisi kannattanut kehitellä yhtäaikaa yhdessä..joku strealan ja sidewinderin välikoko voisi toimia myös hyvin.

Hieman eri aikataulut ja sitäpaitsi koko homma on aika aluillaan, että ensimmäisissä koneissa koetettiin tulla toimeen entisillä ohjuksilla. Koeta tajuta, että koko homma on ihan alkutekijöissä ja budjetit muutenkin tiukassa, että ihan kaikkea ei heti voi saada.

Siis koeta tajuta että sidewinder vie tilaa 3 m x 0,25 m2 ja AMRAAM noin 3.6 x 0.35 m2...enköhän mä ton tajua...eli 2 + 6 yhteensä siis noin 9 m2....eli yhdeksän kuutiota ! Tämä kaikki koneen sisältä.

J-20 kuluttaa JP:llä 90 000 litraa menovettä tunnissa..satakymmenen tuntia JP:llä kuluttaa siis yhden ST1 bioenergia tehtaan vuosituotannon verran...koetappa sinä tajuta tämä...jookos pookos ?

Entä sitten? Toinen vaihtoehto olisi mennä ja kysyä poliitikolta muutama miljardi uusien ohjuksien kehittämiseen. Ja vain siksi, että kehitteillä oleva uuden sukupolven ensimmäinen konetyyppi voidaan suunnitella hieman pienemmäksi. Entisiä ohjuksia ei voisi käyttää ja entiset koneet saattaisivat pystyä käyttämään uutta ohjusta, jos se päätettäisiin integroida niihin. Kumpikin projekti riippuisi toisen onnistumisesta ja tuo hävittäjä projekti etenkin on hyvin riskialtis. Lisäksi tuollaiset pienet asekuilut rajoittavat mahdollisia aseita mitä ehkä joskus kehitellään konetta varten. Muistuttaisin, että F-22:sta oli alkujaan tarkoitus hankkia vissiin jopa tuhat kappaletta, mutta ainakin useita satoja. Entä jos se projekti olisi kokonaan peruuntunut?

Mistä sinä tuon J-20:n tähän repäisit? Mitä sillä on tekemistä minun kommentin kanssa? Sen voisit selittää... jookos pookos?

Sulla on tossa pointti..täytyy tunnustaa. 60 miljoonaa muuten maksoi BD-10 koneen kehittely.

J-20 on valtava juurikin valitun stealth toiminnon takia..ja valtavan aselastin.
 

Product Name:SPIKE NLOS
Title:Spike NLOS Electro Optic Guided Missile
1021.jpg

The Spike NLOS is an electro-optically guided missile for ranges of up to 25 km with pinpoint accuracy and midcourse navigation. The weapon system can be launched from land, air and naval platforms.
Equipped with a variety of warheads, RF communication, unique advantages of hitting non-line of site (NLOS) targets, the ability to switch between targets and abort mission, the Spike NLOS can be operated in offensive and defensive scenarios.
Spike NLOS is designed to be integrated into the modern battle arena and can receive target location from an embedded TAS system, external sensors, C4I center or UAVs.
  • Increased stand off range of above 25 km
  • Pin point accuracy
  • Launched from air, land and naval platforms
  • Enables real time tactical intelligence
  • Features a wireless data link to missile
  • Equally lethal in both day and night operations
Vaikuttaa ihan mielenkiintoiselta järjestelmältä ja varmasti olisi meilläkin käyttöä...
 

Product Name:SPIKE NLOS
Title:Spike NLOS Electro Optic Guided Missile
1021.jpg

The Spike NLOS is an electro-optically guided missile for ranges of up to 25 km with pinpoint accuracy and midcourse navigation. The weapon system can be launched from land, air and naval platforms.
Equipped with a variety of warheads, RF communication, unique advantages of hitting non-line of site (NLOS) targets, the ability to switch between targets and abort mission, the Spike NLOS can be operated in offensive and defensive scenarios.
Spike NLOS is designed to be integrated into the modern battle arena and can receive target location from an embedded TAS system, external sensors, C4I center or UAVs.
  • Increased stand off range of above 25 km
  • Pin point accuracy
  • Launched from air, land and naval platforms
  • Enables real time tactical intelligence
  • Features a wireless data link to missile
  • Equally lethal in both day and night operations
Vaikuttaa ihan mielenkiintoiselta järjestelmältä ja varmasti olisi meilläkin käyttöä...

Meinnanut itsekin tuota linkata, kyseessä on kuitenkin ilmeisesti eri ohjus kuin muut Spike versiot, mutta kiva olisi.
 
Meinnanut itsekin tuota linkata, kyseessä on kuitenkin ilmeisesti eri ohjus kuin muut Spike versiot, mutta kiva olisi.

Eri ohjus on. Suomella on vanhastaan Spike-MR ja Spike-ER.

Yhteensopimattomuus saattaa olla syy: "The reusable Command & launch unit (CLU), battery, tripod and the thermal sight are common across all land-based versions (with the exception of Spike NLOS) of the Spike missile family." (Wikepedia)

Tai sitten se perinteinen niukka budjetti.
 
Varmaankin tuo niukka budjetti on syynä.. Sinänsä tuollainen olisi todella tehokas koska käsittääkseni kykenee vaikuttamaan aika hyvin myös liikkuviin maaleihin... Olisi aika iso apu panssarin torjunnassa ja muutoinkin painopisteessä vihollista kurittamassa.
 
Sulla on tossa pointti..täytyy tunnustaa. 60 miljoonaa muuten maksoi BD-10 koneen kehittely.

J-20 on valtava juurikin valitun stealth toiminnon takia..ja valtavan aselastin.

J-20 projektia ei voi muutenkaan verrata mihinkään länsimaiseen koneprojektiin johtuen siitä, että alkuperäiset suunnittelukustannukset jokaisesta osasta, jokaisesta muutoksesta on maksanut Usa. Kyseessä on puhdas teollisuusvakoilun tulos kuten kaikki muutkin Kiinan projektit. Aina kun lisää Raptoprin salaisuuksia saadaan hakkeroitua me näemme jälleen uuden version J-20koneesta.
 
Maailmalla merimaaliohjuksia kehitetään voimakkaasti. Suomen merimaaliohjukset sen sijaan ovat jääneet viime vuosikymmenelle tai -sadalle: RBS15 (MtO85) ja Spike-ER (Rannikko-ohjus 06).

Intia kehittää Venäjän kanssa yhteistyössä seuraajaa BrahMos-I:lle: “BrahMos-II is a hypersonic cruise missile currently under development and is estimated to have a range of 290 km. Like the BrahMos, the range of BrahMos II has also been limited to 290 km to comply with the MTCR. With a speed of Mach 7, it will have double the speed of the current BrahMos missile, and it will the fastest hypersonic missile in the world.” (Wikipedia)

Kiina on ollut kaikkein aktiivisin (ballististen) merimaaliohjusten kehittäjä: “China has inducted the world's first anti-ship ballistic missile, known as the DF-21D. In 2010, it was reported that China had entered the DF-21D into its early operational stage for deployment. The potential threat from the DF-21D against US aircraft carriers has reportedly caused major changes in US strategy.

China is apparently working on a second generation ASBM using hypersonic glide vehicle technology tested on the WU-14. This would allow the warhead to search for the current location of the American carrier, instead of just dropping down to the spot it was first aimed at. The high speed maneuvers would also make the missile much harder to intercept.

WU-14 is the Pentagon’s code name for a Chinese hypersonic glide vehicle (HGV) which conducted its first flight test on Jan 9th, 2014, as reported by Washington Free Beacon on Jan 14th, 2014… A HGV can pull-up after reentering the atmosphere and approach its target in a relatively flat glide, lessening the time it can be detected, fired at, or reengaged if there is a miss. Gliding makes it more maneuverable and extends its range. The WU-14 could be fitted to various Chinese ballistic missiles like the DF-21 medium-range missile.” (Wikipedia)

Ballistisia merimaaliohjuksia tuskin näillä leveysasteilla tarvitaan, vaikka helikopteritukialuksia alkaisi seilata Itämerellä, mutta pitemmän kantaman ohjukset olisi aika uusia.
 
Back
Top