Olen tässä tutkiskellut Suomen rautatieverkkoa ja sen historiaa ja mietin, millaiset sotilaalliset ja maanpuolustukselliset asiat ovat vaikuttaneet rataverkon muodostumiseen. Runkoverkkohan on tehty pohjois-etelä-suunnassa ja poikittaisratoja rajan pintaan ja yleisestikin vältettiin tekemästä ainakin 1800-l ja 1900-l alkupuolella, vaikka silloinen emämaa niitä kovasti ehdotteli. Yksi silmiinpistävä, koillismaalaisten rataehdotus on ollut Oulusta Kuusamoon anottu rautatie, joka ei ole vieläkään toteutunut. Alunperinhän sitä on haettu aina Valkeanmeren rantaan asti (kuusamolaisten kahden suunnan kaupan vuoksi ja viljantuonnin jne.). Jos rata olisi rakennettu, olisiko se ollut uhka vai mahdollisuus maanpuolustuksellisesti? Olisiko joukkoja ja kalustoa saatu radan avulla nopeampaa rajalle vai olisiko naapuri paahtanut maan halki jakaen Suomen kahtia?


. Kaakkois-Suomessa rataverkkoa on ja varsinkin oli tiheään, koska Viipuri ja eteläisen silloisen Karjalan teollisuus. Moskovan rauhan myötä Suomen teollisesta kapasiteetista silpaistiin pois muistaakseni noin 15 %. Merkittävä osa nykyisestä teollisuudesta on sotienjälkeistä ja sijainti valittu pitkälti Kekkosen aluepoliittisten päämäärien mukaan.