Reaktiivipanssari

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Magistra
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Onko Leo A6 ja A4 kykenevä käyttämään samaa a-tarviketta? Jos ei, niin myös esim. A4:n nuolilaukausten happaneminen saattaisi tuoda stenan jopa ajoalustan loppuunajamista aiemmin.

En tiedä mikä nuoliammusten käyttöikä on mutta niitä hankittiin kymmenisen vuotta sitten. Ei kai ne ihan heti happane? JA A6-kalustollehan on käynnissä yhteispohjoismainen hanke uuden nuoliammuksen hankkimiseksi. Molemmissa kaupoissa on tietysti muutakin kuin nuolia. Tavaran määrähän tuossa ainakin tulee vastaan jos vaunuja onkin sadan sijasta vaikka 150 rivissä.
 
En tiedä mikä nuoliammusten käyttöikä on mutta niitä hankittiin kymmenisen vuotta sitten. Ei kai ne ihan heti happane? JA A6-kalustollehan on käynnissä yhteispohjoismainen hanke uuden nuoliammuksen hankkimiseksi. Molemmissa kaupoissa on tietysti muutakin kuin nuolia. Tavaran määrähän tuossa ainakin tulee vastaan jos vaunuja onkin sadan sijasta vaikka 150 rivissä.


Aiemmin hankittiin DM43 nuolia, nyt ns. Nykyaikaa ovat DM53/63 nuolet. 53:sta jo löytyy.

Kannattaa muistaa, että suomella tuskin tulee tilannetta, jossa jokaisessa taistelupanssarivaunussa on ns. Täysi täyttö päällä. Realismia on vaikka pantterin kohdalla tornisäiliön (15lks) täyttö esim. 12 nuolella, ja 3:lla ontelolla. Sillä pääsee jo pitkälle.
 
Jotenkin tuntuu, että Leo 2A4 tulee kärsimään T-72-kohtalon eli ei niitä modernisoida mitenkään. Käytetään loppuun ja stenataan

En usko, että A4:siin olisi tulossa mitään modernisointia, eikä siinä ole mielestäni järkeäkään. A4 alustoilla alkaa olemaan niin paljon kilometrejä alla, että paras käyttötarkoitus alkaa olla moottoritien varrella olevana muistomerkkinä seisominen.


Onko Leo A6 ja A4 kykenevä käyttämään samaa a-tarviketta? Jos ei, niin myös esim. A4:n nuolilaukausten happaneminen saattaisi tuoda stenan jopa ajoalustan loppuunajamista aiemmin.

Sama a-tarvike käy molempiin, L44 ja L55 kanuunoihin.
 
En usko, että A4:siin olisi tulossa mitään modernisointia, eikä siinä ole mielestäni järkeäkään. A4 alustoilla alkaa olemaan niin paljon kilometrejä alla, että paras käyttötarkoitus alkaa olla moottoritien varrella olevana muistomerkkinä seisominen.
Toisaalta niin ovat ne Hollanninkin 2A6:t aikanaan elämänsä 2A4:ina aloittaneet 1980-luvulla. Liekö niissä sitten paljon vähemmän kilometrejä?

Ja ymmärtääkseni, jos täyshuolto tehdään, niin kilometreillä on siinä varsin vähän merkitystä. Vaikka se on kallista, niin on se vaunun rungonkin hinta vielä ihan merkittävä - varmaankin enemmän, kuin mitä me aikanaan 2A4:ista kappalehintaa maksoimme.

Muistomerkeiksikään niitä tuskin kannattaa laittaa, koska KMW on ollut nimenomaan halukas ostamaan vanhoja, (loppuun)käytettyjä 2A4:ia takaisin asiakkailtaan, jotta voisi tehdä niistä uusia, 2A7:ksi tai 2A7+:ksi modernisoituja vaunuja myyntiin.
 
...
Muistomerkeiksikään niitä tuskin kannattaa laittaa, koska KMW on ollut nimenomaan halukas ostamaan vanhoja, (loppuun)käytettyjä 2A4:ia takaisin asiakkailtaan, jotta voisi tehdä niistä uusia, 2A7:ksi tai 2A7+:ksi modernisoituja vaunuja myyntiin.
Sopparia pystyyn sitten aikanaan että toimitamme A4:t heille ja A7:aa tilalle :cool:
 
Aiemmin hankittiin DM43 nuolia, nyt ns. Nykyaikaa ovat DM53/63 nuolet. 53:sta jo löytyy.

Kannattaa muistaa, että suomella tuskin tulee tilannetta, jossa jokaisessa taistelupanssarivaunussa on ns. Täysi täyttö päällä. Realismia on vaikka pantterin kohdalla tornisäiliön (15lks) täyttö esim. 12 nuolella, ja 3:lla ontelolla. Sillä pääsee jo pitkälle.

15 laukausta kuullostaa vähältä.
Muistelisin sen verran ammutun normi vedossa jota ammuttiin Rovalla ja Niinisalossa. Silloin oltaisiin tyhjänä, eikä se ammustäydennys ainakaan ennen ollut mikään nopea tehdä. Tässä nopeudessa kuvittelen länsiammustan olevan parempia kuin Neukkujen paukut, josta sai kaapia suojamönjää pois vaikka kuinka.
 
Olisi ihan kiva kuulla joku lähde miksi ammustäyttö olisi 15 kpl :D Horneteihin on ainakin niin paljon helvetisti kalliimpia ohjuksia että niitä saa vaikka tunkea jo siipien päälle ja ohjaamoon muutaman.
 
15 laukausta kuullostaa vähältä.
Muistelisin sen verran ammutun normi vedossa jota ammuttiin Rovalla ja Niinisalossa. Silloin oltaisiin tyhjänä, eikä se ammustäydennys ainakaan ennen ollut mikään nopea tehdä. Tässä nopeudessa kuvittelen länsiammustan olevan parempia kuin Neukkujen paukut, josta sai kaapia suojamönjää pois vaikka kuinka.

Tuo olikin vain esimerkkimäärä, mikä on mielestäni järkevä. Toisaalta, miksi rungon säiliöitä pitäisi edes käyttää, koska siinä vaiheessa jos olet ampunut niillä tornin 15 laukauksella osumia, niin vaunusi tulee olemaan kapinan jälkeen panssariprikaatin pääsisäänkäynnillä muistomerkkinä, ja putki on täynnä valkoisia rinkuloita.

Kun siulla on tornissa ne 15 laakia, niin vaunun selviytyminen osumaa ottaessaan on parempi. Reaaliteetti saattaa olla, että aina ei kaikille ole jakaa kokonaista täyttöä, ja jos on, niin kannattaako se ottaa kokonaisuudessaan mukaan= mitä käy, kun vaunu saa osuman.

Olisi ihan kiva kuulla joku lähde miksi ammustäyttö olisi 15 kpl :D Horneteihin on ainakin niin paljon helvetisti kalliimpia ohjuksia että niitä saa vaikka tunkea jo siipien päälle ja ohjaamoon muutaman.

En ymmärtänyt, että oliko tämä "kirjoitelma" kysymys, toteamus, vai niiden sekoitus.
 
Asiassa täysin diletantin roolissa olevana olen kyllä äimänkäkenä jos ei oteta panssarin varastot täyteen ammuksia.
 
Reaktiivipanssarit???????
 
Asiassa täysin diletantin roolissa olevana olen kyllä äimänkäkenä jos ei oteta panssarin varastot täyteen ammuksia.

Riippuu niin paljon siitä, että onko tavaraa jakaa, ja jos on, niin kannattaako kaikki työntää sisään vaunuun, vai porrastetaanko se esim. LHT:hen, joka tarvittaessa pystyy täydentämään kärkiyksiköitä.

Mutta, aihe on reaktiivipanssari, jota tämä asia ei sivua. Täällä kyllä todennäköisesti tiedetään jotain juttuja, joista minulla ei ole mitään hajua.
 
Miksi panssareiden ammustäyttö pitäisi jättää vajaaksi? En näe siinä mitään järkeä. Jos vaunu tuhoutuu niin ei niillä ammuksilla tee mitään jos ei ole vaunujakaan eli niitä lienee turha säästellä. Sen sijaan ongelma tulee jos ne ammukset vaunusta loppuu ja ollaan vielä tilanteessa kiinni tai joudutaan irtautumaan kun ne ammukset loppuu ei hyvä. Vähän sama kuin sanoisin jantterille, että pärjäilehän yhdellä lippaa ja muista osua jokaisella. Ei viitsitä antaa täyttä tuliannosta kun jos satut kaatumaan niin menee viholliselle.
 
https://en.wikipedia.org/wiki/Active_protection_system.
https://en.wikipedia.org/wiki/Trophy_(countermeasure) (nämä on projektiilia kohti lentäviä hauleja, ei räjähtäviä tiiliä - wikihinta 300 tonnia per merkava iv)

Tästä sivulta 17 lyhyesti mitä on reaktiivipanssari suomeksi.
http://www.doria.fi/bitstream/handl...d=4F2CD9244F2D33CB87E6EEBAAC9165CD?sequence=1
Onhan tuo suomeksi, mutta englanninkielisen wikipedian artikkelit ovat laadullisesti huomattavasti parempia tuon artikkelin aiheen näkökulmasta. Olisi opinnäytteen kirjoittajankin kannattanut ne lukea ennen työn tekemistään.
https://en.wikipedia.org/wiki/Sloped_armour
Opinnäytetyössä on täysin väärä johtopäätös vinouden hyödyn syystä, wikissä oikein ja loogisesti esitettynä.

Panssari on erittäin tehokas onteloammuksen suihkua vastaan, mutta nuoliammukseen sillä ei ole merkittävää vaikutusta. Tämä johtuu panssarin lyhyestä ”eliniästä”, keveiden teräslevyjen suuresta nopeudesta johtuen se on noin 60 millisekuntia
Nuoliammus etenee tuossa ajassa putkesta ulos tullessaan noin 100 metriä, ja monta kertaluokkaa omaa pituuttaan enemmän myös osuessaan maaliinsa. Tuon ohuen reaktiivipanssarin mahdollinen toimimattomuus nuoliammusta vastaan ei siis ainakaan johdu "lyhyestä eliniästä"vaan jostain ihan muusta, johon elinajalla ei ole vaikutusta. Ehkäpä todellinen syy on punaleimakamaa, ja siten vaan pitää keksiä jotain paperin täytettä?
Ehkäpä nuoliammuksen suunta vaan ei muutu tuollaisella alkuunkaan tarpeeksi, eikä asento, muoto tai vauhti, joten vaikutusta läpäisyn kannalta ei ole?
(ja tämäkään ei ole siis oikea tieto, vaan puhdas arvaus)

Ja jos non explosive reactive armour katsotaan myös ketjun aiheeseen kuuluvaksi:
Elastomeeri on suurimolekyylinen aine, joka palautuu nopeasti muotoonsa jännityksen aiheuttaman muodonmuutoksen jälkeen. Tällainen aine on esimerkiksi kumi
No ei todellakaan ole noin, mutta tilavuudenmuutoksen jälkeen kylläkin.
 
Viimeksi muokattu:
Toisaalta niin ovat ne Hollanninkin 2A6:t aikanaan elämänsä 2A4:ina aloittaneet 1980-luvulla. Liekö niissä sitten paljon vähemmän kilometrejä?
Onko mahdollista että meidän a4set olisi joitain vanhoja versioita?

”Suurin osa a4.sista on vissiin päivitettyjä?
Until 1994, Germany operated a total of 2,125 2A4s (695 newly built and the rest modified older versions), ”
Tuo lainaus wikistä.

Tai voiko jopa A6set olla joitain a1.siä alunperin.
 
Onko mahdollista että meidän a4set olisi joitain vanhoja versioita?

”Suurin osa a4.sista on vissiin päivitettyjä?
Until 1994, Germany operated a total of 2,125 2A4s (695 newly built and the rest modified older versions), ”
Tuo lainaus wikistä.

Tai voiko jopa A6set olla joitain a1.siä alunperin.

Voivat ja ovatkin.
 
Back
Top