Ilmavoimat lennättää ensimmäistä kertaa Hornet-hävittäjiä Alaskaan ilmasotaharjoituksiin ensi kuussa. Kuusi suomalaiskonetta osallistuu siellä kolmeen harjoitukseen syys- ja lokakuun aikana. Tärkein harjoitus on Red Flag -ilmaoperaatioharjoitus, joka pidetään 4.–19. lokakuuta. Suomalaiskoneet toimivat siinä Eiersonin lentotukikohdasta käsin. Suomalaisten ja amerikkalaisten koneiden lisäksi harjoituksessa on mukana Etelä-Korean ilmavoimien hävittäjiä. Ennen ja jälkeen Red Flag -harjoitusta suomalaiset osallistuvat myös kahdenvälisiin Distant Frontier 1 ja 2 harjoituksiin Yhdysvaltojen ilmavoimien kanssa.
Suomesta harjoituksiin osallistuu kaiken kaikkiaan 110 ihmistä, joista kerrallaan on enimmillään paikalla noin 70. Harjoituksien kulut ovat noin kaksi miljoonaa euroa. Koneet lentävät yhdessä ryhmässä ensin 8,5–9 tuntia Mainen osavaltiossa sijaitsevaan Bangorin lentotukikohtaan, jossa lentäjät yöpyvät. Sieltä matka jatkuu noin kahdeksan tunnin lennolla Kanadan yli Alaskaan. Hornetit on tarkoitus tankata ilmassa, ja tankkauskone lentää Hornetien mukana. Hornet pitää tankata Alaskaan mentäessä 17 kertaa. Osa harjoituksissa käytettävästä materiaalista lähti merirahtina jo heinäkuussa. Loput lennätetään isolla C-17-kuljetuskoneella Alaskaan. ”Meillä ei ole hävittäjissä pitkän matkan viestintävälineitä. Tankkerikone on varmistamassa myös viestiliikennettä”, kertoo Ilmavoimien suunnittelupäällikkö, eversti
Aki Puustinenhttps://www.hs.fi/haku/?query=aki+puustinen.
”Red Flagissä on sellaisia elementtejä, joita Euroopasta ei vain löydy”, perustelee Puustinen Alaskaan lähtöä. ”Siellä on simulointeja, harjoitusalueita, häirintäkoneita, helikoptereita, kuljetuskoneita ja tankkereita. Ei sellaista saada normaalisti Euroopan mittakaavassa järjestettyä. Niitä suorituskykyjä ei vain ole.”