Red Flag 2018

magitsu

Ylipäällikkö
#1

Lisähuomio: Varsinaisen Red Flag Alaska 19-1 -harjoituksen (4.-19.10.2018) lisäksi ilmavoimat osallistuu ennen harjoitusta (24.9.–3.10.2018) ja sen jälkeen (22.–26.10.2018) kahdenvälisesti Yhdysvaltain ilmavoimien kanssa Alaskassa järjestettäviin Distant Frontier 1 ja Distant Frontier 2 -harjoituksiin.

Aka pitkä keikka.
 
Viimeksi muokattu:

kimmo.j

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
#2

Lisähuomio: Varsinaisen Red Flag Alaska 19-1 -harjoituksen (4.-19.10.2018) lisäksi ilmavoimat osallistuu ennen harjoitusta (24.9.–3.10.2018) ja sen jälkeen (22.–26.10.2018) kahdenvälisesti Yhdysvaltain ilmavoimien kanssa Alaskassa järjestettäviin Distant Frontier 1 ja Distant Frontier 2 -harjoituksiin.

Aka pitkä keikka.
Jään odottamaan vikinää joka tästä syntyy.
Hykerryttää pelkkä ajatus, kuinka Hakaniemessä, Tehtaankadulla ja Vihreiden puoluetoimistolla kiukku kasvaa:LOL:
 
#3
Osaattekos ilmavoimista enemmän tietävät sanoa, että onko tämä ensimmäinen kerta kun Suomi osallistuu Red Flag - harkkoihin? Vai onko se tuttua meininkiä meikäläisille?
 
#6
Oli ihan pakko googlettaa. Tällainen löytyi:

Suomen Hornetit osallistuvat Yhdysvaltain Red Flag -harjoitukseen Alaskassa – tällainen on maailman vaativimpiin kuuluva harjoitus

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005792315.html

Alaskassa ja Nevadassa järjestettävät Red Flag -harjoitukset lukeutuvat maailman vaativimpiin ilmaoperaatioharjoituksiin.

Alaskan suurilla harjoitusalueilla voidaan harjoitella ilmakomponentin toimintaa kokonaisuudessaan mahdollisimman realistisessa ympäristössä. Harjoitus sisältää laajoja yhteisoperaatioita, ilmasta maahan ja ilmasta ilmaan -toimintaa, elektronista sodankäyntiä sekä ilmatankkauksia.

– Harjoitukseen osallistuminen tuo Suomen ilmavoimille arvokasta kokemusta, sillä Red Flag -harjoitukseen muodostettavaa toimintaympäristöä ei sellaisenaan ole mahdollista toteuttaa kotimaassa, Ilmavoimien tiedotteessa sanotaan.

Harjoitusvastustajana on Yhdysvaltojen ilmavoimien yksikkö, joka jäljittelee teknologisesti edistyneen vastustajan kalustoa ja taktiikoita, kuten häirintään tarkoitettua lentokalustoa ja simuloitua ilmatorjuntaa.
 
#7
Ja löyty lisää:

https://ilmavoimat.fi/artikkeli/-/a...at-red-flag-harjoitukseen-alaskaan-lokakuussa

Harjoitusvastustajana toimii Yhdysvaltain ilmavoimien aggressoriyksikkö, joka pyrkii jäljittelemään teknologisesti edistyneen vastustajan kalustoa ja taktiikkaa. Aggressoriyksikkö käyttää F-15 Eagle ja F-16 Fighting Falcon -hävittäjiä sekä esimerkiksi häirintään tarkoitettua lentokalustoa. Harjoitusvastustajalla on käytössään myös simuloitua ilmatorjuntaa.

Suomalaisten F/A-18 Hornet -monitoimihävittäjien lisäksi Red Flag Alaska 19-1 -harjoitukseen osallistuu Yhdysvaltain ilmavoimien F-16 Fighting Falcon -hävittäjiä, A-10 Thunderbolt II -maataistelukoneita sekä valvonta-, johto- ja ilmatankkauskoneita, Yhdysvaltain merivoimien elektroniseen sodankäyntiin erikoistuneita EA-18G Growler -koneita, Yhdysvaltain merijalkaväen F/A-18D Hornet -monitoimihävittäjiä sekä Etelä-Korean ilmavoimien F-15K Slam Eagle -monitoimihävittäjiä.
 

magitsu

Ylipäällikkö
#8
"Lisää". Tuohan on sama mikä tuossa twitterijutussa. 3 viestiä peräkkäin puoleen tuntiin, joista 2 turhaa. :rolleyes:

Täällä kutsu Suomelle Red Flagiin vuodelta 2015:
https://yle.fi/uutiset/osasto/news/finland_invited_to_join_air_force_exercises_in_us/7765113

“I’d say it may be possible later in this decade. It’s largely based on resources,” Mikkonen tells Yle. A total of six planes would probably be sent, he adds.

So far Finnish participation has been held back by the cost. Transferring fighter jets such a long distance would require expensive in-air refuelling, for instance.

“Our most distant international exercises so far have been in the Netherlands and Iceland,” Mikkonen notes. Finland has around 60 American-made Hornet F-18 planes.
 
Viimeksi muokattu:
#10
Eka kerta Alaskassa.

Ilmavoimat lennättää ensimmäistä kertaa Hornet-hävittäjiä Alaskaan ilmasotaharjoituksiin ensi kuussa. Kuusi suomalaiskonetta osallistuu siellä kolmeen harjoitukseen syys- ja lokakuun aikana. Tärkein harjoitus on Red Flag -ilmaoperaatioharjoitus, joka pidetään 4.–19. lokakuuta. Suomalaiskoneet toimivat siinä Eiersonin lentotukikohdasta käsin. Suomalaisten ja amerikkalaisten koneiden lisäksi harjoituksessa on mukana Etelä-Korean ilmavoimien hävittäjiä. Ennen ja jälkeen Red Flag -harjoitusta suomalaiset osallistuvat myös kahdenvälisiin Distant Frontier 1 ja 2 harjoituksiin Yhdysvaltojen ilmavoimien kanssa.

Suomesta harjoituksiin osallistuu kaiken kaikkiaan 110 ihmistä, joista kerrallaan on enimmillään paikalla noin 70. Harjoituksien kulut ovat noin kaksi miljoonaa euroa. Koneet lentävät yhdessä ryhmässä ensin 8,5–9 tuntia Mainen osavaltiossa sijaitsevaan Bangorin lentotukikohtaan, jossa lentäjät yöpyvät. Sieltä matka jatkuu noin kahdeksan tunnin lennolla Kanadan yli Alaskaan. Hornetit on tarkoitus tankata ilmassa, ja tankkauskone lentää Hornetien mukana. Hornet pitää tankata Alaskaan mentäessä 17 kertaa. Osa harjoituksissa käytettävästä materiaalista lähti merirahtina jo heinäkuussa. Loput lennätetään isolla C-17-kuljetuskoneella Alaskaan. ”Meillä ei ole hävittäjissä pitkän matkan viestintävälineitä. Tankkerikone on varmistamassa myös viestiliikennettä”, kertoo Ilmavoimien suunnittelupäällikkö, eversti Aki Puustinenhttps://www.hs.paskamedia.fi/haku/?query=aki+puustinen.

”Red Flagissä on sellaisia elementtejä, joita Euroopasta ei vain löydy”, perustelee Puustinen Alaskaan lähtöä. ”Siellä on simulointeja, harjoitusalueita, häirintäkoneita, helikoptereita, kuljetuskoneita ja tankkereita. Ei sellaista saada normaalisti Euroopan mittakaavassa järjestettyä. Niitä suorituskykyjä ei vain ole.”
Red Flag- eli Punalippu-harjoitukset ovat maailman tunnetuimmat hävittäjälentäjien suurharjoitukset. Niiden historia juontaa juurensa amerikkalaisten havaintoihin Vietnamin sodassa 1960- ja 1970-luvuilla.

Yhdysvaltain ilmavoimat oli osoittanut Korean sodassa (1950–1953), että sen hävittäjälentäjät olivat ylivertaisia verrattuna vihollisen neuvostovalmisteisilla hävittäjillä lentäviin vastustajiin. Korean sodassa on laskettu tuhoutuneen noin kymmenen kertaa enemmän MiG-15-hävittäjiä kuin amerikkalaisten F-86 Sabre -koneita.

Amerikkalaisten yllätykseksi vain runsas vuosikymmen myöhemmin Vietnamin sodassa ei päästykään enää yhtä hyvään tulokseen. Yhtä amerikkalaista konetta kohden pystyttiin pudottamaan vain noin kaksi Pohjois-Vietnamin MiG-hävittäjää. Raporttien tuottamat päätelmät olivat amerikkalaisten kannalta hyytäviä. Pääosa alas ammutuista amerikkalaisista lentäjistä ei edes havainnut viholliskoneita, ennen kuin joutuivat niiden uhreiksi. Venäläiset MiG-hävittäjät yllättivät amerikkalaiset vastustajansa lähestymällä yleensä erittäin suurella nopeudella takaapäin ja ylhäältä. MiGejä oli vaikea havaita ja tuhota, koska ne olivat pienempiä, nopeampia ja ketterämpiä kuin suuremmat amerikkalaiskoneet. Erään arvion mukaan amerikkalaisten ilmataisteluohjuksistakin toimi kunnolla vain joka kymmenes.

Erilaisia lippunimien alla on kuitenkin järjestetty ja järjestetään useita erilaisia harjoituksia.

Realistiseen ilmasta maahan -sodankäyntiin keskittyviä harjoituksia kutsutaan nimellä Green Flag (Vihreä lippu) ja Kanadassa pidettäviä Red Flagiä vastaavia suurharjoituksia kutsutaan nimellä Maple Flag (Vaahteralippu). Maple Flagin katsotaan vastaavan paremmin mahdollisia Euroopan taistelukenttien olosuhteita kuin Nevadan autiomaassa järjestettävien harjoitusten. Myös Suomen ilmavoimat on pohtinut Kanadan harjoitukseen osallistumista. Yksi erikoisimpia Flag-harjoituksia oli tammikuussa 1991 järjestetty Desert Flag (Aavikkolippu). Se toimi eräänlaisena kenraaliharjoituksena ennen Persianlahden sodan Desert Storm -operaatiota.

https://www.hs.paskamedia.fi/kotimaa/art-2000005792375.html
 
#11
"Lisää". Tuohan on sama mikä tuossa twitterijutussa. 3 viestiä peräkkäin puoleen tuntiin, joista 2 turhaa. :rolleyes:

Täällä kutsu Suomelle Red Flagiin vuodelta 2015:
https://yle.fi/uutiset/osasto/news/finland_invited_to_join_air_force_exercises_in_us/7765113
Katos joo. Jos oisin illalla ollut terävä poika ja ottanut silmän käteen ja klikannut tuossa sun ekassa viestissä olevaa bit.ly/2nE7P0r linkkiä, niin sieltähän nuo asiat olisi esille tullut.
Turhaan spämmäilin juttuja tänne.

Siis kutsu harjoituksiin on jo kolmen vuoden takaa.
Näköjään ottaa aikaa, että noin massiiviseen harjoitukseen pystytään osallistumaan. Iso projekti.
 
#12
Eka kerta Alaskassa.

Koneet lentävät yhdessä ryhmässä ensin 8,5–9 tuntia Mainen osavaltiossa sijaitsevaan Bangorin lentotukikohtaan, jossa lentäjät yöpyvät.
Sieltä matka jatkuu noin kahdeksan tunnin lennolla Kanadan yli Alaskaan.
Hornetit on tarkoitus tankata ilmassa, ja tankkauskone lentää Hornetien mukana. Hornet pitää tankata Alaskaan mentäessä 17 kertaa.

https://www.helsinginsanomat.fi/kotimaa/art-2000005792375.html
Onkohan tuossa Helsinginsanomien jutussa virhe kun siinä sanotaan, että Hornet on tankattava ilmassa Alaskaan mentäessä 17 kertaa?
Siis yksi Hornet/kone? Voiko olla näin monta kertaa?
 

Gyllis1

Ylipäällikkö
#13
Hornet on tankattava ilmassa Alaskaan mentäessä 17 kertaa?
Siis yksi Hornet/kone? Voiko olla näin monta kertaa?
Ihan mahdollista, veikkaan kyseessä olevan varomääräyksen. Tankkeja ei voi päästää tyhjiksi, polttoainetta on oltava jos esimerkiksi teknisen vian takia kone joutuu etsimään hätälaskua varten lentokentän jostain reitin ulkopuolelta.
 
Viimeksi muokattu:
#15
Onkohan tuossa Helsinginsanomien jutussa virhe kun siinä sanotaan, että Hornet on tankattava ilmassa Alaskaan mentäessä 17 kertaa?
Siis yksi Hornet/kone? Voiko olla näin monta kertaa?
Vanhan legandan mukaan Hornetit hankittiin, jotta päästään Moskovaan ja takaisin. Maksimilentomatka riippuu tehtävästä, kuormasta, lisätankeista yms.

https://fi.wikipedia.org/wiki/McDonnell_Douglas_F/A-18_Hornet

Hesarin asiantuntemukseen ei kannata aina luottaa, mutta kun kaikki koneet pitää saada turvallisesti ja harjoitettuina Alaskaan asti, niin ehkä tankilla täytyy käydä taajaan.
 
#16
Ihan mahdollista, veikkaan kyseessä olevan varomääräyksen. Tankkeja ei voi päästää tyhjiksi, polttoainetta on oltava jos esimerkiksi teknisen vian takia kone joutuu etsimään hätälaskua varten lentokentän jostain reitin ulkopuolelta.
Totta. Voi hyvinkin johtua varomääräyksistä. 17x6 hornettia = 102 tankkausta pelkästään Alaskaan. Sieltähän pitää sitten lentää takas ja uudet tankkaukset. Paljon tulee kyllä tankkauksia

Tuossa Helsingin Sanomien jutussa kerrotaan myös näin:

Osa harjoituksissa käytettävästä materiaalista lähti merirahtina jo heinäkuussa. Loput lennätetään isolla C-17-kuljetuskoneella Alaskaan.

Kuvaa harjoituksen "massiivisuutta". Hiukan eri meininki kuin perinteisessä Ruska-harjoituksessa :eek:
 
#17
Wikipedia:
Tekniset tiedot (F/A-18C/D)
  • Lentomatka: 3 700 km lisäsäiliöiden kanssa korkealla, 740 km hävittäjätehtävä; noin 1 000 km rynnäkkötehtävä
  • Siirtolentomatka: 3 330 km

Suomesta Islannin yli suoraan tuonne Bangorin lentotukikohtaan Maineen noin 6000km. Bangorista Alaskaan noin 5000km.
Jos koneet lentää hävittäjätehtävä varustuksessa niin tuo 17 kertaa pitänee paikkaansa. Normaali siirtolento voisi mennä yhdellä tankkauksella per siivu.

Harjoituksesta kyse niin voihan sen siirtolennon käyttää tankkauksien harjoitteluun.
 
#18
Aikanaan kun kaksipaikkaisia Horneteja siirtolennettiin Missourista Pirkkalaan tuota tankkausasiaa käsiteltiin myös, en nyt muista missä. Mutta ideana oli että mahdollisen tankkausjärjestelmän häiriön vuoksi Hornetien tankit pidetään koko ajan mahdollisimman täynnä jotta päästään varakentälle. Tämän takia tankilla käytiin "tarpeettoman" usein.
 

magitsu

Ylipäällikkö
#19
Omega Air Refuelingille tulee sievoinen tili tänä vuonna Suomesta. Oli jo jassmiinikoneiden palautuksessa ja Tiksin lentonäytöksessä.
Eikö liene nytkin asialla...
 
#20
Aikanaan kun kaksipaikkaisia Horneteja siirtolennettiin Missourista Pirkkalaan tuota tankkausasiaa käsiteltiin myös, en nyt muista missä. Mutta ideana oli että mahdollisen tankkausjärjestelmän häiriön vuoksi Hornetien tankit pidetään koko ajan mahdollisimman täynnä jotta päästään varakentälle. Tämän takia tankilla käytiin "tarpeettoman" usein.
Joskus varakentälläkin on vielä varakenttä, jos siihen ensimmäiseen ei jostain syystä pääsekään laskeutumaan vaikka sään vuoksi niin sopan pitäisi riittää sille toiselle sitten. Kentät ovat vähän harvassa tuolla pohjoisella atlantilla.
 
Top