Reserviläisen varustautumistopiikki 24.2.22 alkaen

TomiDude

Kapteeni
Mitä hankintoja olet tehnyt tai olet tekemässä itsesi tai läheistesi eteen nimenomaan Ukrainan sodan 24.2.2022 laajentumisen jälkeen?

Itselläni: ladannut RK-patruunaa ja teen parhaillaan koronaa sairastaessani kaikki mahdolliset hylsyt valmiiksi, ammun tällä hetkellä radalla vain ”ei-sotakaliipereja”. Ostin uudet Salomonin tappelulenkkarit, MICH-kypärän, hanskat, ostin toisen Safarilandin QLS:n että kaverini saa toisen Glockkini fiksusti mukaansa, ja muutaman lipaskotelon. Lisäksi sovin parhaillaan Sako 92:eeni yhtä modausta, jonka toteutan mitä pikimmiten kun tauti taittuu. (Mielummin se optiikoineen kuin valtion Norinco.)

Yhtä ja toista suojaa ja varustetta oli siis valmiina jo aikaisemminkin, mutta nämä katsoin nyt tarpeellisiksi hankkia nopeutetusti ihan vaan varmuuden vuoksi. Kypärää lukuun ottamatta nämä olisivat olleet ostolistalla kuitenkin, mutta mahdollisesti olisin ensin ostanut hirvikiväärin. Kypäräkin tarttui oikeastaan puolivahingossa, kun hiihtolomalla katselin ensin niitä vielä olleen PGD:n nettikaupassa, kunnes ne loppuivat. Viime torstaina siellä oli taas yksi L-koon vihreä MICH kaupan, joten ajattelin, että ”menköön”. Lääkäri on käskenyt suojella jatkossa päätäni. 😆

Perheen kotivara on kunnossa. Syvällisemmät juttelut käydään vasta tarvittaessa.

Peloissani? En.
Valmis? Melkein.
 
Minulla lähtövalmius laski, kun kävi selväksi, että ryssä on kiinni Ukrainassa, ellei saata voimaan laajaa reservin liikekannallepanoa.

Ukrainan sodan laajentumisen jälkeen ja sen seurauksena olen:
-Priorisoinut pari mpk:n kurssia jo tälle keväälle.
-Hoputtanut kansanedustajia Natoon liittymiseen.
-Ladannut PKM -optimoituja patruunoita (voin käyttää ne omissakin aseissa, eli käytännössä ladannut vain etupainotteisesti).
-Katsellut tyytyväisena, kun ne joita aihe ei ole aiemmin koskettanut, ovat aktivoituneet. Parhaana viikkona MPK:n kursseille tuli ilmoittautumisia n. 6000 kpl (normaali on 600-1000/viikko). Ja varusteleka ruuhkautunut, patruunat ja nallit yms. ostettu loppuun.

Valmius on siis itselläni pysyvästi hyvä, joten ei ole tarvinnut hosua.
 
- Aktivoituminen MPK:n kurssien saralla
- Varushankinnat jo etupeltoon
- Kotivaran kasaaminen hiljalleen
- Läheisten varoittelu asiasta, itse kunkin täytyy olla sinut sen asian kanssa, että sama voi tapahtua täälläkin
 
Aktiivisen reserviläisen normaalitilan pitäisi olla sellainen että ei tämä muutoksia aiheuta. Kotivarat ja omat pelit ja vehkeet on kunnossa muutenkin. Sotapatruunaa on sitten valtiolla, siitä ei tule uupelo.

Puolison ja läheisille on taasen tullut annettua keskusteluapua ja kerrottua totuuksia. Enää ei ole tarvinnut perustella miksi se auton tankki pidetään aina täynnä ja kaapissa on säilykkeitä.
 
Ainoa iso ero on metsästysretkien kuivaruokavaraston kasvattaminen, n. 70 annosta.
Viikonloppureppu ja a-ratabägit aina valmiina jo seuraavaan keikkaan, käsketty SA-varustus täydennettävissä laatikosta vieressä.
Ja tärkein, kalenteri melkein täynnä :)
 
-Hommasin 2xvaralaseja
-Uuden inttirolexin vanhan varalle
-Uuden merinovillaisen väli-asun
-Ostin tornin sähköteippiä
-Kaivoin vanhat skedepolvisuojat mökiltä
-Nostin käteistä itselle ja muijalle varmuudeksi
-Paisutin valmista kotivaraa viikon tarpeisiin kalorien osalta kahdelle
-Kirjoitin nato-jäsenyyttä puoltavan mielipidetekstin (eivät pirut julkaisseet ainakaan vielä)
-Pitänyt auton tankin jatkuvasti täynnä jos pitää äkkilähteä "treeneihin" tai evakkoon(pahin kävi mielessä kun ryssä ampui sitä ydinvoimalaa tankilla seinään)
-Olen mielipidevaikuttanut sivarikavereihin
-Käynyt käskyrunkokäppyrää läpi
-Miettinyt ja yrittänyt selkeyttää itselle päänsisään valmiiksi niitä oman joukon perustoimintamalleja
-lueskellut mm luonnonmuonaopasta ja komppanian taisteluohjetta
-yritän varautua henkisesti pahimpaan vaikken sodan mahdollisuuteen täysin usko
-käynyt läpi puukot, letukat, lamput valmiiksi.

-Oon hemmotellut itseäni laadukkaalla ruualla kaiken karmeuden keskellä ja nauttinut elämän iloista

Vielä pitäisi:
-investoida hyviin tappeluhanskoihin
- Ostaa kasa motonetin halppis butaanisytkäreitä
-Ostaa rakkolaastareita yms talteen
-laminoida intistä aikoinaan lipastetut sairaanhoito- ja ensiapuohje-käppyrät
-Kaivaa kenttäraamattu esille
 
Metsämiehenä pistin aattelin vaihtaa tuohon hirvikivääriin jykevämmän piipun, vainentimen ja optiikan. Kävi niin hyvä tuuri että kaikki pyssyt on Nato yhteensopivia

Tänään varasin nipun uusia aselupa hakemuksia jos virkavalta antais luvan tt3 tyyppiselle hirvikiväärille kun srva touhuissa ja villisika jahdissa vasenkötisenä on hankala ladata nopeasti pulttilukkoa, ja toinen laukaus pitäis tulla aika rivakkaan Natolla olis käytössään hyviä vaihtoehtoja. Toisaalta vois odotella tuon m23:n siviili/reserviläisversiota.

Kotona alkoi kotivaran keräys oikeastaan uudelleen. Pistin kaiken Ukrainaan missä vanhenemis vuosi oli 23 tai vähemmän. Lääkkeet, ruoat patterit jne. Vanhimmat makarit yms. Samoin varmistin passit ja varmistin jo majapaikan perheelle Kanadasta ystävän luota. Nyt selvitän mikä minun rooli on jos tilanne eskaloituisi, joudanko mukaan, vai jäänkö tänne.

Lisäks näytän kovasti katselevan noita liivejä ja kypäriä, mut ei oo vielä tilattu
 
Aktiivisen reserviläisen normaalitilan pitäisi olla sellainen että ei tämä muutoksia aiheuta. Kotivarat ja omat pelit ja vehkeet on kunnossa muutenkin. Sotapatruunaa on sitten valtiolla, siitä ei tule uupelo.

Puolison ja läheisille on taasen tullut annettua keskusteluapua ja kerrottua totuuksia. Enää ei ole tarvinnut perustella miksi se auton tankki pidetään aina täynnä ja kaapissa on säilykkeitä.
Mutta onko valtiolla patruunaa? Eikös eräs firman sisäinen tietäjä tälläkin sivustolla nimenomaan vaatinut mm. suojia, kypäriä ja RK-patruunaa välittömästi? Jotain kertoo kai sekin että Suomi lähetti Ukrainaan 2500 kivääriä (hyvä) ja 60 patruunaa per ase (mitä helvettiä?). No - eivät ne hukkaan tietenkään mene. Ne ammutaan paikassa ja tilanteessa tai toisessa.
 
Rupesin syömään rautatabletteja että on sitten enemmän varaa vuodattaa jos hiukan osuu. Lisäksi lisää painoja rautojen nosteluun. Muuten mallia Cajander vaellusvalmiudessa, täytyy kaivaa vielä kokardi esiin että sen saa tarvittaessa pipoon tai lippikseen.
 
Hommasin pienehkön aurinkopaneeli-järjestelmän. Saa hieman omalta osaltani pienennettyä riippuvuutta Venäjän sähköstä ja raaka-aineista.
 
Kaippa valmistaumiseni on ollut enemmänkin henkistä.

Sitä ehkä olisi etukäteen voinut ajatella, että henkisen valmiuden klikkaaminen syvästä rauhasta, rutiininomaisesta ja turvatusta keskiluokkaisesta perhe-elämästä mahdollisuuteen sotatilasta olisi ollut jotenkin vaikeampaa, mutta kaippa sitten olen jo aiemman elämän aallokoiden pohjakosketuksissa tehnyt ajatustyön valmiiksi, koska isompaa paniikkia ei ole syntynyt. Olo on ollut rauhallinen, luottavainen ja valmis. Tuota varmuutta olen koittanut valaa myös lähipiiriin, jos tarvetta olen siihen nähnyt. Olen varma, että tämä kansa selviää mistä vaan.

Harrastusten kautta on omaa valmiutta tullut pidettyä yllä "tuossa sivussa". Kotivaraakin olen pitänyt yllä vuosia, jo aikana kun sellaisen julkisesti myöntäminen olisi saattanut aikaansaada M1-lähetteen.

Sen muutoksen nyt kuitenkin arkirutiineihin tämä on tuonut, että olen nyt ilmoittautunut elämäni ensimmäisille MPK:n kursseille.

Sydämestäni toivon, että sotatilaa tai muuta vastaavaa kriisiä ei tule, mutta selväksi on käynyt myös se, että hölmöä olisi olla käyttämättä jäljellä oleva aika siihen valmistautumiseen.
 
Sydämestäni toivon, että sotatilaa tai muuta vastaavaa kriisiä ei tule, mutta selväksi on käynyt myös se, että hölmöä olisi olla käyttämättä jäljellä oleva aika siihen valmistautumiseen.
”Sic vis pacem, para bellum”

Koronan alussa meiltä oli kaupoissa vaarana loppua vessapaperi ja säilykkeet. Koko maailma nauroi... Nyt ilmassa leijuu sodan uhka ja meiltä meinaa kaupoista loppua aseet, ammukset, luotiliivit, kypärät, kantolaitteet, lipastaskut, sotilaan ensiapupakkaukset ja tst-muona. Jopa reserviläisliittoihin on kuukauden jonot ja a-rata vuoroja joutuu varaamaan ennakkoon.

Sanoisin että itäisen valtion sotilastiedustelu joutuu miettimään kahteen kertaan kuinka asian voisi muotoilla, kun esittää raportin Kremlille. ”Puolustustahto ja kyky ei ole enää samalla tasolla kuin 1939, (se on jopa korkeampi) Heidän aktiivinen vahvuus on vuosittain enää n. 25000 sotilasta. Ts. Ihan helppo nakki. Raatteentie on edelleen ajokuntoinen, mut nyt kannattaa mennä kesällä.

Tuossa on tarkempi selonteko ja paskapaperia... ihan vaan kaikenvaralta on nimittäin sellaista vessalukemis matskua.
 
Aktiivisen reserviläisen normaalitilan pitäisi olla sellainen että ei tämä muutoksia aiheuta. Kotivarat ja omat pelit ja vehkeet on kunnossa muutenkin. Sotapatruunaa on sitten valtiolla, siitä ei tule uupelo.

Puolison ja läheisille on taasen tullut annettua keskusteluapua ja kerrottua totuuksia. Enää ei ole tarvinnut perustella miksi se auton tankki pidetään aina täynnä ja kaapissa on säilykkeitä.
Tämä. Tuttavapiirissä vaikutus on ollut suurempi - lähinnä tuntuu että muut ovat omaksuneet oman maailmankatsomukseni. Vaellusta harrastavalle ei isoa muutosta, vedensuodattimet ja -puhdistustabletit ja kaasukeittimet kun löytyvät, lähinnä patruunoita haalinut lisää.

Tuttaville olen suositellut https://72tuntia.fi/ -sivustoon tutustumista jotta rauhoittuavat ja voivat tehdä jotain konkreettista.
 
Viimeksi muokattu:
En juuri mitenkään. Entuudestaan löytyy retkeily harrastuksen puolesta välineitä selviytymiseen. Kuivamuonaa olen hivenen haalinut kaappiin lisää.
 
Back
Top