Reserviläiset hinkuvat kertaamaan

Hym.

Olisi kivaa tietää mitä olen mokannut MPK:n suhteen. Ja mokia on ainakin kaksi.

Olen joskus 2012 käynyt MPK:n oman kurssivääpelikurssin. Kurssi oli kyllä katastrooffi, mutta olin silloin hiljaa ja kuuntelin kouluttajan avautumista PV:stä ja ex-vaimon vioista. Kukaan ei kerännyt mitään tietoja kuka haluaisi tulla kursseille opiskelemaan alaa.

2019 olin pidennetyn viikonlopun vieraan alueen MPK:n kouluttajakoulutuksessa. Aiheena oma siviiliosaamiseni poikkeusoloissa. Minkä takia uskallan roikkua mukana vielä tällä iällä. Siellä vedin nimet sitoumukseen alle. Jopa toivotettiin tervetulleeksi.

Mutta mitään varusteita ei saatu kotiin tms.

Nyt rupesin miettimään että eipä tullut luvattuja kutsuja pitämään kursseja tms. Niin ainakaan MPK:n nettisivusto ei tiedä että olisin sitoutunut mihinkään.
 
Itse olen siitä onnellisessa asemassa, että kertausharjoitukset palkallista poissaoloa. Eli triplasäästö, jos kovia tulee
Jos ja jos..

Mistä se triplasäästö tulisi?

Ainakin jos tessiin perustuu tuo palkallisuus, niin työnantaja maksaa vain ressupalkan ja oikean palkan erotuksen. Ei niin, että saat molemmat.

Toki hyvälle miehelle työnantaja voi maksaa mitä vaan.
 
Viimeksi muokattu:
Jos ja jos..

Mistä se triplasäästö tulisi?

Ainakin jos tessiin perustuu tuo palkallisuus, niin työnantaja maksaa vain ressupalkan ja oikean palkan erotuksen. Ei niin, että saat molemmat.

Toki hyvälle miehelle työnantaja voi maksaa mitä vaan.
Triplasäästö: reserviläispalkka+täysi palkka töistä+ei kerkeä tuhlaamaan

Itse en kuulu minkään tessin alaisuuteen. Eli ehkäpä siksi tämä. Ja eipä koskenut muuten Kikyt yms humpuukikaan. Ja tässä
Tessittömyydessä muuten sekin lystikäs puoli, että itselleni kuuluu jouluviikolla työaikalain mukaisesti kolme työpäivää, alaisilleni (tessissä) neljä. Ihanaa, ihanaa.
 
Jos ja jos..

Mistä se triplasäästö tulisi?

Ainakin jos tessiin perustuu tuo palkallisuus, niin työnantaja maksaa vain ressupalkan ja oikean palkan erotuksen. Ei niin, että saat molemmat.

Toki hyvälle miehelle työnantaja voi maksaa mitä vaan.
Monet isänmaalliset(yleensä pk firmoja jotka voivat itse päättää) työnantajat voivat hyvinkin maksaa kertauspäivät palkallisina vapaapäivinä. Siihen sitten vielä reserviläispalkka päälle joka tulee jokatapauksessa. Ja silloin kun kerrataan niin ei mene omaa rahaa mihinkään, eli siitä tulee se kolmas säästö.
Ikävä kyllä kaikki eivät ole näin onnellisessa asemassa/työpaikassa, mutta ei tämäkään järjestely mikään ennenkuulumaton ole. toiset firmat arvostavat ja tukevat eri aioita, kuin toiset.
Varsinkin jos sen pk yrityksen(jossa olet töissä) pyörittäjä on itse tiiviisti mukana alueensa reserviläistouhuissa, niin suhtautuminen koviin ja vapaaehtoisiin kertauksiin on hyvin toisen näköistä verrattuna johonkin monikansalliseen yhtiöön.
 
Viimeksi muokattu:
Meilläkin on pieni firma, mutta kytköksiä löytyy puolustusvälineteollisuuteen joten en pidä mahdottomana palkallista vapaata. Tai sitten vois olla kesälomilla...
 
Jos ja jos..

Mistä se triplasäästö tulisi?

Ainakin jos tessiin perustuu tuo palkallisuus, niin työnantaja maksaa vain ressupalkan ja oikean palkan erotuksen. Ei niin, että saat molemmat.

Toki hyvälle miehelle työnantaja voi maksaa mitä vaan.
Tessissäkin tuollainen erotuksen maksaminen on monesti pelkkä suositus joten pitää ymmärtää että sekin on jo vastaantulo ja panostus työnantajalta. Olen ymmärtänyt että kotimaiset firmat maksavat mutta muiden osalta käytäntö on kirjavaa. Työntekijöillä taitaa monesti olla parempi sopimus kuin toimihenkilöillä.

Meillä on töissä kymmenkunta sen ikäistä kaveria että kertaukset voisivat olla ajankohtaisia. Todella harvoin niitä käytännössä tulee joten asia ei ole ollut mikään kuorma tai murhe työnantajalle. Vastaa suunnilleen paperikorien tyhjennystä. Meillä on otettu linja että kertausten osalta voi saada kerran vuodessa viideltä päivältä täyden palkan. Muuten mennään tessin suosituksella.
 
Meillä maksetaan se erotus. Tältä vuodelta jäi maksamatta.
 
Tässä tämä pahkinänkuoressa.



Työnantaja ei voi kieltää työntekijää osallistumasta kertausharjoituksiin, väestönsuojelukoulutuksiin tai kriisinhallintatehtäviin. Tällaisilta poissaoloajoilta työntekijällä on yleensä oikeus saada puolustusvoimilta päivärahaa.

Lisäksi joissakin työehtosopimuksissa on sovittu, että työnantaja maksaa näiltä poissaoloajoilta työntekijän palkan ja puolustusvoimilta saadun päivärahan erotuksen.

Esimearkiksi kunta-alalla ja ensihoitopalvelualalla on sovittu, että reservin kertausharjoituksiin tai väestönsuojelukoulutukseen osallistuville maksetaan tällaiselta ajalta palkka vähennettynä reserviläispalkalla tai vastaavalla korvauksella. Palkallisuus ei kuitenkaan koske vapaaehtoisia kertausharjoituksia.
 
Tässä tämä pahkinänkuoressa.



Työnantaja ei voi kieltää työntekijää osallistumasta kertausharjoituksiin, väestönsuojelukoulutuksiin tai kriisinhallintatehtäviin. Tällaisilta poissaoloajoilta työntekijällä on yleensä oikeus saada puolustusvoimilta päivärahaa.

Lisäksi joissakin työehtosopimuksissa on sovittu, että työnantaja maksaa näiltä poissaoloajoilta työntekijän palkan ja puolustusvoimilta saadun päivärahan erotuksen.

Esimearkiksi kunta-alalla ja ensihoitopalvelualalla on sovittu, että reservin kertausharjoituksiin tai väestönsuojelukoulutukseen osallistuville maksetaan tällaiselta ajalta palkka vähennettynä reserviläispalkalla tai vastaavalla korvauksella. Palkallisuus ei kuitenkaan koske vapaaehtoisia kertausharjoituksia.
Tämä sopimus on usein etenkin toimihenkilöpuolella kuitenkin kirjattu niin että tuollaista menettelyä suositellaan. Päätös jää kuitenkin firmalle.

Esimerkkinä teknologiateollisuuden toimihenkilöt:

”Osapuolet suosittelevat, että yritykset maksaisivat toimi- henkilölle kertausharjoitusten ajalta palkkaa siten, että toi- mihenkilö saa valtion maksaman reserviläispalkan kanssa täydet palkkaedut.”

Ja teknologiateollisuuden työntekijät:

”Työnantaja maksaa reservin harjoitusten ajalta palkkaa siten, että työntekijä saa valtion maksaman reserviläispalkan kanssa täydet palkkaedut. Työnantaja saa vähentää maksettavan reserviläispal- kan työtuntijärjestelmän mukaisten työpäivien osalta.”
 
Huomio! Viime viikon harjoituksen päätteeksi sijoituksia tarkistaessamme törmäsimme Sodasta tuttuun ilmiöön: hyvistä joukkueenjohtajista on huutava pula. Tutut ja tutuntutut on jo sijoitettuna ja laareja saa kaivella tosissaan. Pitäisköhän PV:n aktivoitua ja perustaa vihjepuhelin tyhjiön täyttämiseksi? Ja luopua otetaan tästä läheltä joku tuttu- politiikastaan. Kyllä se ensimmäinen veh kertoo pidetäänkö henkilö rivissä vai ei...
 
Huomio! Viime viikon harjoituksen päätteeksi sijoituksia tarkistaessamme törmäsimme Sodasta tuttuun ilmiöön: hyvistä joukkueenjohtajista on huutava pula. Tutut ja tutuntutut on jo sijoitettuna ja laareja saa kaivella tosissaan. Pitäisköhän PV:n aktivoitua ja perustaa vihjepuhelin tyhjiön täyttämiseksi? Ja luopua otetaan tästä läheltä joku tuttu- politiikastaan. Kyllä se ensimmäinen veh kertoo pidetäänkö henkilö rivissä vai ei...

En oo käytettävissä
 
En tiedä onko tämä sovelias ketju, mutta liittyy nyt sentään jotenkin kertaamiseen: Osaattekos viisaammat sanoa mitä lyhenne "osesiups" meinaa?
 
Back
Top