Reserviläiset täyttävät sivarikeskuksen

skärdis

Respected Leader
Reserviläiset ovat intoutuneet siirtymään sivariin siinä määrin, että Lapinjärven sivarikeskus tukehtuu ressuihin. Heitä on viikon kestävässä täydennyspalveluksessa jo yli tuhat vuodessa!

Sivarikeskusta ollaan siirtämässä Hennalan kasarmeille.

http://yle.fi/uutiset/3-9216038

Siviilipalvelukeskus tarvitsee lisää tilaa. Perinteinen Lapinjärven keskus on käynyt ahtaaksi, sillä yhä useampi armeijan käynyt haluaa jatkokoulutuksen siviilipalveluksena.

– Heidän määränsä on kasvanut meidän mittapuumme mukaan räjähdysmäisesti. Viime vuonna tuli tuhat uutta hakemusta näiltä täydennyspalveluvelvollisilta, selvittää siviilipalvelujohtaja Mikko Reijonen.

Ei tässä ole mitään tarjouskilpailua meneillään

Mikko Reijonen
Täydennyspalveluvelvollisia ovat armeijan käyneet ihmiset, jotka ovat reservissä anoneet siviilipalvelukseen ja jotka suorittavat viikon täydennyskoulutuksen siviilipalvelukeskuksessa armeijan kertausharjoitusten sijaan.

Siviilipalveluksen aloittaa vuosittain noin kaksi ja puolituhatta nuorta. He viettävät neljän viikon perusjakson Lapinjärvellä.
 
Reserviläiset ovat intoutuneet siirtymään sivariin siinä määrin, että Lapinjärven sivarikeskus tukehtuu ressuihin. Heitä on viikon kestävässä täydennyspalveluksessa jo yli tuhat vuodessa

Olisi kiintoisaa tietää, millaista koostumusta ihmisinä tämä joukko edustaa? Ei PV sentään niin raivokkaasti taida vaivata moniakaan palveluskutsuillaan, jotta tämä olisi perusteluna? Lusi nyt viikko Lapinjärvellä saavuttaaksesi mitä? Kuolemanko meinaavat tässä elämässä välttää?

Noh, kun kuona poistuu, teräs kirkastuu. Lopulta on tätä menoa jäljellä todella timanttinen ydin eli tavalliset suomalaismiehet ja -naiset. :rolleyes:
 
Ihmetystä herättää, että noiden joukossa on suhteellisen runsaasti aliupseereita ja upseereita.

Jossain kohtaa on jokin mennyt vikaan, kun esimerkiksi kersanttina kotiutunut korkeakouluopiskelija menee jälkisivariin parin vuoden jälkeen kotiutumisesta.

Jos ei mitään muuta, niin ainakin tutkimusta asiasta tarvittaisiin.

Erityisen vastenmieliseksi homman tekee osaltaan se, että osa porukasta merkitsee jälkisivarin jälkeenkin RUK:n tai AUK:n CV:hen ja esittelee sotilaspassia ja palvelustodistusta työnantajille. Vähintään pitäisi saada nuo asiakirjat pois näiltä "omantunnon aroilta".
 
Olisi kiintoisaa tietää, millaista koostumusta ihmisinä tämä joukko edustaa? Ei PV sentään niin raivokkaasti taida vaivata moniakaan palveluskutsuillaan, jotta tämä olisi perusteluna? Lusi nyt viikko Lapinjärvellä saavuttaaksesi mitä? Kuolemanko meinaavat tässä elämässä välttää?

Noh, kun kuona poistuu, teräs kirkastuu. Lopulta on tätä menoa jäljellä todella timanttinen ydin eli tavalliset suomalaismiehet ja -naiset. :rolleyes:

Jos työkuviot estävät kertauksiin osallistumisen niin sivarikurssi ei sitten vissiin estä. Tätä kokonaisuutta on hieman vaikea ymmärtää...
 
Taitaa monella olla takana tämä pv:n kirje. Ei se hirvittävästi motivoi, jos ilmoitetaan, että sinulle ei ole käyttöä reservissä. Kirjeen olisi ehkä joku propellihattu/hatut jotka ovat pähkäilleet soveltuvuuskokeidenkin parissa voineet miettiä vähän paremmin. Vaikka vain kovin kulahtaneelta kuullostava lause, kuten "Sinunkin panostasi tarvitaan" tyyliin tai jotain. Nämä kirjeet olivat kuitenkin osalle porukasta sama, kuin irtisanottaisiin duunista.
 
Minä olen tätä aina sanonut, että meillä on nykyään vapaaehtoisarmeija. Lainsäädäntömme ei pakota meitä puolustamaan maata, se on nykyisin yksilön valintakysymys, jossa painaa mukavuustekijät.
Ei tule linnaa ei, jos ei halua lähteä maata puolustamaan.
No, haluan uskoa, että lainsäädäntö muuttuu kriisin ensi päivinä.

Sivarius on luotu ihmisoikeuskysymykseksi. "Koska mä en haluu, niin mun ei oo pakko, koska mun oikeudet...". Lainsäädäntö ei ole sellaisen valtion, joka lähestulkoon keikkuu aseellisen kriisin partaalla. Olisi edes kuukausi tuota sivarikertausta vai mnikä lienee :mad:
 
Minä olen tätä aina sanonut, että meillä on nykyään vapaaehtoisarmeija. Lainsäädäntömme ei pakota meitä puolustamaan maata, se on nykyisin yksilön valintakysymys, jossa painaa mukavuustekijät.
Ei tule linnaa ei, jos ei halua lähteä maata puolustamaan.
No, haluan uskoa, että lainsäädäntö muuttuu kriisin ensi päivinä.

Sivarius on luotu ihmisoikeuskysymykseksi. "Koska mä en haluu, niin mun ei oo pakko, koska mun oikeudet...". Lainsäädäntö ei ole sellaisen valtion, joka lähestulkoon keikkuu aseellisen kriisin partaalla. Olisi edes kuukausi tuota sivarikertausta vai mnikä lienee :mad:

Sehän voisi hyvin olla sivarin ja lyhimmän palvelusajan erotus. Puolisen vuotta tuo kaiketi olisi?
 
Jos työkuviot estävät kertauksiin osallistumisen niin sivarikurssi ei sitten vissiin estä. Tätä kokonaisuutta on hieman vaikea ymmärtää...

Väitän, että nämä välttelijät voidaan jakaa karkeasti kolmeen ryhmään.

Vakaumuksesta kieltäytyvät, jotka ovat omaksuneet poliittisen, eettisen tai uskonnollisen näkemyksen, jonka mukaan reserviläisyys ei sovi heille. Itse tunnen erään res. kersantin joka kieltäytyi käytännössä heti palveluksesta päästyään. Herää kysymys kannattaako noita kouluttaa upseereiksi tai aliupseereiksi? Jotain on vituralla kun kaappipasifistit pääsee alikersanteiksi, kersanteiksi ja vänrikeiksi? Osa on myös jälkimurrosiästä kärsiviä systeemin vastustajia, jotka ei halua avittaa yhteiskuntaa millään tavalla.

Osa taas pelkää kertauksia tai niiden tuomaa harmia. Itse olen huomannut, että osa miehistä on pelkkää hyytelöä vain viisi vuotta kotiutumisen jälkeen ja inttiä pelätään vaikka olisi johtajakoulutus takana. Jälkisivari on "sitten joskus" ja ratkaisu tehdään ahdistus päällä ja julkisesti se perustellaan perheellä ja työpaikan tilanteella.

Suurin osa jälkisivariin menijöistä on opportunisteja, jotka kuuntelevat mielummin luentoja, kuin käyvät kertauksissa. Osa myös pelkää oikeasti saavansa surmansa sodassa ja jälkisivari sopii sen kohtalon välttelyyn. Mikä ikävintä vastaava touhu onnistuu jopa poikkeusoloissa.
 
Olisi kiintoisaa tietää, millaista koostumusta ihmisinä tämä joukko edustaa? Ei PV sentään niin raivokkaasti taida vaivata moniakaan palveluskutsuillaan, jotta tämä olisi perusteluna? Lusi nyt viikko Lapinjärvellä saavuttaaksesi mitä? Kuolemanko meinaavat tässä elämässä välttää?

Noh, kun kuona poistuu, teräs kirkastuu. Lopulta on tätä menoa jäljellä todella timanttinen ydin eli tavalliset suomalaismiehet ja -naiset. :rolleyes:

No nyt kun iivana on "lähes hyökännyt" Sukhoi-parilla Suomeen niin lisää "pelkääjiä" ilmaantuu varmaan sivarikeskuksen paapottaviksi
 
Häpeällistä. Ei kukaan mielellään kuolemanvaaraan rintamalle mene, mutta kuka sinne lähtee, jos lähteminen tehdään vapaaehtoiseksi?
 
No nyt kun iivana on "lähes hyökännyt" Sukhoi-parilla Suomeen niin lisää "pelkääjiä" ilmaantuu varmaan sivarikeskuksen paapottaviksi
Jännä tosiaan miten erilaisia reaktoita ihmisillä on jännityksen purkamiseksi. Itse kävin nostamassa maastopuvun pinon päällimmäiseksi ja rasvasin maiharit. 24h deodorantti pitää vielä hakea kaupasta, patruunat jo on.
 
Ajatellaan positiivisesti. Just vapautui tukku paikkoja sijoittamattomalle reserville.
Ja kyllä meitä vielä sen verran on, ettei SA-joukkojen tarvitse miestenpuutetta potea. Kun kv. kovapanosammunnat ovat oikeasti käynnissä, niin olen varma, että porsaanreiät tukitaan.
 
Kun kv. kovapanosammunnat ovat oikeasti käynnissä, niin olen varma, että porsaanreiät tukitaan.

Tämäkin ongelma korjataan sitten harmaassa vaiheessa?

Korjaaviin toimenpiteisiin pitäisi ryhtyä oikeastaan heti. Vähintään tarvittaisiin puolen vuoden harkinta-aika jälkisivariin menemiseksi. Tämä tarkoittaisi sitä, että kertauskutsusta ei pääsisi luikertelemaan irti ja useimpia ei jälkisivari kiinnostaisi, jos sinne kertaukseen joutuisi menemään joka tapauksessa.

Muutenkin jälkisivaria tulisi pidentää. Miehistölle kaksi viikkoa, aliupseereille kuukausi ja upseereille parin kuukauden jälkisivari. Koulutuksen jälkeen sitten ilmoitettaisiin, että poikkeusolojen sijoitus olisi väestönsuojelussa.
 
On kyllä sanottava, että motivaatio vetää asepuku päälle olisi paljon parempi, jos Suomi olisi Naton jäsen, ja jos maamiinat olisi tajuttu säilyttää. Ja jos Suomi olisi sellainen maa, kuin se oli vielä 25 vuotta sitten. Nyky-Suomen osalta on pakko välillä miettiä, onko tämä enää edes puolustamisen arvoinen.
 
Tämäkin ongelma korjataan sitten harmaassa vaiheessa?

Korjaaviin toimenpiteisiin pitäisi ryhtyä oikeastaan heti. Vähintään tarvittaisiin puolen vuoden harkinta-aika jälkisivariin menemiseksi. Tämä tarkoittaisi sitä, että kertauskutsusta ei pääsisi luikertelemaan irti ja useimpia ei jälkisivari kiinnostaisi, jos sinne kertaukseen joutuisi menemään joka tapauksessa.

Muutenkin jälkisivaria tulisi pidentää. Miehistölle kaksi viikkoa, aliupseereille kuukausi ja upseereille parin kuukauden jälkisivari. Koulutuksen jälkeen sitten ilmoitettaisiin, että poikkeusolojen sijoitus olisi väestönsuojelussa.
Totta vitussa sitä olisi pitänyt korjata jo kauan sitten. Listasi on hyvä ja kannatettava ja omasta puolestani voisin lisätä ehdoksi, että sivariin pääsee vain jos on valmis kestämään perseraiskauksen.

Vaan nyt kannattaa pitää maanpuolustusväen pilvilinnat ja yhteiskunnan päättäjien keskuudessa vallitseva todellisuus aivan erillään. Minulla on hyvin muistissa yhteiskunnan keskustelu, kun sivarin kestoa lyhennettiin. Eiköhän siinä tutissut jo useamman päättäjän kalsarit, kun se on niin kato epäreilua ja ihmisarvoa alentavaa se nykyinenkin pituus.

Edit: sitä paitsi en sanonut, että harmaassa vaiheessa. En nimittäin usko, että harmaa vaihe meinaa vielä yhtään mitään päättäjien asenteissa. Suomalaisia pitää kuolla rintamalla ja selustassa vihollisen aseiden kautta, ennen kuin on toivoa muutoksesta.
 
Viimeksi muokattu:
Itseäni ei tämä nykyinen Suomi motivoi puolustamaan. Itse olisin enää valmis puolustamaan läheisiäni.
Pyrkisin ilman muuta perheeni kanssa siskoni luokse Amerikkaan. Tämä vaatisi vain tarkkaa nokkaa, että missä vaiheessa matkustaminen maasta olisi vielä mahdollista.
 
Itseäni ei tämä nykyinen Suomi motivoi puolustamaan. Itse olisin enää valmis puolustamaan läheisiäni.
Pyrkisin ilman muuta perheeni kanssa siskoni luokse Amerikkaan. Tämä vaatisi vain tarkkaa nokkaa, että missä vaiheessa matkustaminen maasta olisi vielä mahdollista.

Olisiko sitten Amerikka puolustamisen arvoinen paikka? Katso nyt minkälaisia nekin on!

Minä lähtisin mieluummin Sveitsiin.
 
Sivarikeskuksiin tulee siinä vaiheessa iso ruuhka kun EU direktiiviin vedoten ruvetaan keräämään laillisena omistettuja aseita (itselataavat tai mustat pistoolikahvalliset) pois. Minä luovun tämän maan puolustamisesta jos minulta viedään/yritetään viedä yksikin ase pois terrorismin (lue muslimien) takia. Tosin ei puolustusvoimat linnakundeja (asekätkentä 2.0 tuomio) edes huoli. Velipoika ja isä luovuttivat sotilaspassinsa jo silloin kun saatiin halosta.
 
Back
Top