Reserviläiset voidaan pian käskeä kertausharjoituksiin välittömästi

Hyvin sekoittuvat kertausHARJOITUS ja ylimääräinen palvelus ja liikekannallepanon aikainen palvelus. Kertausharjoitus on rauhan ajan koulutusta ja kahdella viimeksimainitulla vastataan sitten uhkiin ja ne limittyvätkin melkolailla keskenään. Ylimääräiseen palvelukseenhan voidaan jo nyt määrätä astumaan välittömästi.
 
No käskystähän sen näkee kumpi on oikeasti kyseessä jos tuo lakimuutos menee läpi. Kertausharjoitus ei kestä kuukausia eikä toistaiseksi, kuten ylimääräinen palvelus tai lkp ja käskyssähän mainitaan aina ajankohta. Se mitä tuollaisella kikkailulla sitten kuvitellaan salattavan tai saatavan parannusta nykyiseen onkin sitten toinen asia...
 
Hyvin sekoittuvat kertausHARJOITUS ja ylimääräinen palvelus ja liikekannallepanon aikainen palvelus. Kertausharjoitus on rauhan ajan koulutusta ja kahdella viimeksimainitulla vastataan sitten uhkiin ja ne limittyvätkin melkolailla keskenään. Ylimääräiseen palvelukseenhan voidaan jo nyt määrätä astumaan välittömästi.

Kyllä, mutta eikö tuo ole juurikin sitä harmaaseen vaiheeseen varautumista? Vai onko niin, ettei sillä alueella ole mitään epäselvää eli sellaista tilannetta, jossa haluttaisiin nostaa valmiutta edes jollakin tavalla, mutta kertausharjoituksia vahvempaa ei vielä ole käytettävissä?

Kuten vaikkapa 100.000 pakolaista tulee itärajan ylitse. Ei ole sota alkamassa, mutta puolustusvoimien käsipareja tarvitaan välittömästi. Kh-käskyn kun lyö kouraan, niin ei ala miehet vatuloimaan ja vetoamaan jo varattuun Rhodoksen lomaan.
 
Homman juju on siinä, että kertausharjoituksien toimeenpanosta voi puolustusvoimat päättää ILMAN poliitikkojen vatulointia. Lkp:n järjestämiseen tarvitaan poliitikkojen siunaus, mikä kestää kauemmin ja aiheuttaa kiusallista huomiota mediassa, jolloin Kremlin trollit ja hyödylliset idiootit pääsevät nakkelemaan kapuloita pinnojen väliin. Kertausharjoitusten avulla valmiutta voidaan nostaa vaivihkaa ja jälkeenpäin vaikka todeta, että mehän tässä vaan ihan normaalisti harjoiteltiin, jos homma ei sitten eskaloidu miksikään pahemmaksi.
 
Kyllä, mutta eikö tuo ole juurikin sitä harmaaseen vaiheeseen varautumista? Vai onko niin, ettei sillä alueella ole mitään epäselvää eli sellaista tilannetta, jossa haluttaisiin nostaa valmiutta edes jollakin tavalla, mutta kertausharjoituksia vahvempaa ei vielä ole käytettävissä?

Kuten vaikkapa 100.000 pakolaista tulee itärajan ylitse. Ei ole sota alkamassa, mutta puolustusvoimien käsipareja tarvitaan välittömästi. Kh-käskyn kun lyö kouraan, niin ei ala miehet vatuloimaan ja vetoamaan jo varattuun Rhodoksen lomaan.
KH:t on PV:n omiin toimivaltuuksiin perustuva asia ja ylimääräinen palvelus vaatii presidentin päätöksen. Siinä on noiden merkittävin ero ja toki yp voi kestää kuukausia, kun taas miehistö voidaan määrätä kertausharjoituksiin max 40 vuorokaudeksi. Pidän hyvänä sitä, että PV pidetään tiukasti poliittisessa ohjauksessa ja mikäli SA joukkoja halutaan pitää laajamittaisesti aseissa, niin se vaatii poliittista tahtoa valtionjohdolta eiklä vain kh käskyjen printtausta aluetoimistolla.
 
Tuskin "ressujen kiusausta" ruvetaan kovin kevyin perustein harrastamaan.
 
Homman juju on siinä, että kertausharjoituksien toimeenpanosta voi puolustusvoimat päättää ILMAN poliitikkojen vatulointia. Lkp:n järjestämiseen tarvitaan poliitikkojen siunaus, mikä kestää kauemmin ja aiheuttaa kiusallista huomiota mediassa, jolloin Kremlin trollit ja hyödylliset idiootit pääsevät nakkelemaan kapuloita pinnojen väliin. Kertausharjoitusten avulla valmiutta voidaan nostaa vaivihkaa ja jälkeenpäin vaikka todeta, että mehän tässä vaan ihan normaalisti harjoiteltiin, jos homma ei sitten eskaloidu miksikään pahemmaksi.
Niin yp:n osalta siis tasavallan presidentti tekee päätöksen PM: esityksestä eikä suinkaan kysele esim eduskunnan näkemystä. Lkp on toinen juttu. Tuo (yp) on tarvittaessa tehtävissä hyvinkin nopeasti ja valtionjohtoa pitää kuitenkin informoida elleivät PV:n upseerit halua nimenomaan ohittaa ylipäällikköä. Mikäli akselille TP/Puolustusministeri/PVKOM mahtuu putintrolleja, niin homma on jo kustu alkuunsa.
 
Pidän hyvänä sitä, että PV pidetään tiukasti poliittisessa ohjauksessa ja mikäli SA joukkoja halutaan pitää laajamittaisesti aseissa, niin se vaatii poliittista tahtoa valtionjohdolta eiklä vain kh käskyjen printtausta aluetoimistolla.

Hyvä pointti kyllä tämäkin ja periaatteessa olen samaa mieltä. Mutta hyvä pointti on sekin, että kh:n varjolla valmiuden kohottaminen käy paljon diskreetimmin ja vähemmällä eskalaatiopelolla.

Ja ittelläni kyllä keskeisin huoli Suomen puolustuskyvystä liittyy nimenomaan poliitikkojen herkkyyteen antaa käsky liikekannallepanosta. Pelkään myös, että potentiaalisessa konfliktitilanteessa Venäjä saattaa laskea liikaa tämän varaan ja siksi eskaloida kriisin - mikä olisi meille katastrofi VAIKKA mobilisaatio sitten aloitettaisiin ajoissa ja sota voitettaisiinkin.

Jos PV pystyy edes avainosat mobilisoimaan omin päin ja 0-varoitusajalla niin se jo itsessään on peloteteorian näkökulmasta pelotteen uskottavuutta lisäävä tekijä: nyt Venäjä ei enää voi laskea sen varaan, että poliitikot eivät uskalla, ehdi tai kykene määräämään liikekannallepanoa. Vrt. syyt miksi aikanaan jenkit varautuivat delegoimaan ydinaseiden käyttöluvan antamisen kenraalikunnalle, jotta neukuilla ei olisi kannustinta yrittää kovassa paikassa dekapitaatioiskua.
 
Lisäyksenä vielä se, että tuossahan on sisäänrakennettuna mekanismi joka rajoittaa menettelyn vain poikkeustapauksiin: tuo kertausharjoituspäivien maksimirajoitus. Varsinkin kun huomioi, että oletettavasti pikakutsuttavat ressut ovat niitä eniten koulutettuja joilla noita päiviä saattaa olla jo plakkarissa jonkin verran.

Eli kovin pitkäikäistä asejoukkoa noilla valtuuksilla ei vielä perustella.
 
Lisäyksenä vielä se, että tuossahan on sisäänrakennettuna mekanismi joka rajoittaa menettelyn vain poikkeustapauksiin: tuo kertausharjoituspäivien maksimirajoitus. Varsinkin kun huomioi, että oletettavasti pikakutsuttavat ressut ovat niitä eniten koulutettuja joilla noita päiviä saattaa olla jo plakkarissa jonkin verran.

Eli kovin pitkäikäistä asejoukkoa noilla valtuuksilla ei vielä perustella.

Ei, mutta riittävän pitkäikäistä siihen, että saadaan miestä aseisiin ja byrokratian rattaat pyörimään.

Bonuksena vielä se, että kh-käskyjä ei tarvitse julkistaa eli kaivetaan halutut miehet esiin hiljaisuudessa.
 
Ihan yes että tuollaisia mietitään ja tehdään sopivia kirjauksia ja lakeja. Ja pidetään yhteiskunta hereillä päivän polttavista aiheista
Toisaalta,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, se "lappu" on vain muodollisuus sinne portin sisään tai jonnekkin.
Tarvittaessa ne naiset ja miehet käskytetään tavalla tai toisella ja se tiketti lyödään vasta käteen paikalla.
Tapoja monia, niinkuin Mustanaamiollakin.
Koneisto on hyvä ja toimiva,uskokaas pois vaan.
 
Lisäyksenä vielä se, että tuossahan on sisäänrakennettuna mekanismi joka rajoittaa menettelyn vain poikkeustapauksiin: tuo kertausharjoituspäivien maksimirajoitus.

Maksimirajoitus, mutta mihin? a) Ei voida käskeä vaiko b) Ei tarvitse osallistua harjoitukseen.
Aivan saletisti kuitenkin löytyy yli sata päivää kerranneita.
 
Puolustusministeri Niinistö kertoo käynnistäneensä valmistelun asevelvollisuuslain muuttamiseksi siten, että käsky kertausharjoituksiin voidaan antaa välittömästi toimeenpantavana.

http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/119...rjoituksiin+voidaan+maarata+valittomasti.html

Upeaa! Oikeansuuntaista uudistusta. Ja onhan VEH- kutsut tulleet jo vuosia alle 3 kk ajalle harjoituksiin, joten aktiivisimmilla reserviläisillä ei suurempaa muutosta aikamääreen kanssa tule. Mukava mies tämä puolustusministeri, nyt vaan litää rahaa, että oikeasti päästään oikeisiin sotaharjoituksiin!
 
Reserviläisliitto: Nopea aikataulu voi tuoda ongelmia kertausharjoituksiin osallistumisessa
Mauri Ratilainen
Satellite

Puolustusministeri Jussi Niinistö (ps) haluaa reserviläisiä lyhyellä varoitusajalla kertausharjoituksiin.

Kotimaa | 18.1.2016 | 14:30 | Päivitetty 14:4111
Johanna Juupaluoma

Kertausharjoituksiin kutsuminen nopealla aikataululla voi tuottaa joillekin reserviläisille ongelmia, arvioi Reserviläisliiton toiminnanjohtaja Olli Nyberg. Nybergin mukaan valmiustilan nopeuttaminen merkitsisi esimerkiksi sitä, että nykyistä tarkemmin pitäisi miettiä, kuka on missäkin tehtävässä sodan aikana. - Joukoissa, jotka nopeasti koottaisiin, olisi hyvä olla sijoitettuna sellaisia reserviläisiä, joilla lähteminen nopeasti ei aiheuttaisi suurta tuskaa.Nyberg on puolustusministeri Jussi Niinistön (ps) kanssa samaa mieltä siitä, ettei yleiseen asevelvollisuuteen perustuva puolustusjärjestelmä ole nykyisellään tarpeeksi nopea tosi paikan tullessa.Paine sotilasvalmiuden tehostamiseen on lähtenyt liikkeelle Ukrainan kriisistä.- Ukrainan tilanteen purkautuessa se meni hyvin nopeasti eteenpäin. Sen tapahtuman taustoja ajatellen meillä on syntynyt muutostarve omaan järjestelmäämme. Puolustusministeri Jussi Niinistö kertoi Helsingin Säätytalolla pidetyssä 216. maanpuolustuskurssin avajaisissa, että valmiuden kohottamistarkoituksissa reserviläisiä voisi kutsua lyhyellä varoitusajalla kertausharjoituksiin. Nykyisen asevelvollisuuslain mukaan kutsut pitää lähettää kolme kuukautta ennen kertausharjoituksia.
 
Lisäyksenä vielä se, että tuossahan on sisäänrakennettuna mekanismi joka rajoittaa menettelyn vain poikkeustapauksiin: tuo kertausharjoituspäivien maksimirajoitus. Varsinkin kun huomioi, että oletettavasti pikakutsuttavat ressut ovat niitä eniten koulutettuja joilla noita päiviä saattaa olla jo plakkarissa jonkin verran.

Eli kovin pitkäikäistä asejoukkoa noilla valtuuksilla ei vielä perustella.

Riippuu vähän mihin käsketään. Jos käsketään kertausharjoituksiin, voi toki rajat paukkua vastaan. Tosin tähänkin saattaa tulla muutos ja rajat saattavat poistua. Nykyisillä kertauspäivillä voi toisaalta "pelata" kierrättämällä joukkoa. Pataljoonasta otetaan komppania kerralla viikoksi harjoitukseen, kotiutetaan ja uusi yksikkö sisään.
Jos käsketään ylimääräiseen palvelukseen, ei ole mitään lakisääteistä rajaa kuinka pitkään pitää palvella.
 
Reserviläisliitto: Nopea aikataulu voi tuoda ongelmia kertausharjoituksiin osallistumisessa

Nyt kyllä Ressuliitto on hakoteillä.

Ei kai kukaan - edes toiminnanjohtaja Nyberg - luule, että pikakutsua käytettäisiin tavallisiin kertausharjoituksiin? Kyllä silloin on jo melkein tosi kyseessä, kun kh-pikakäskyjä jaetaan..

Siinä vaiheessa tilannekuvan toivoisi ainakin olevan niin selvä, että aikaansa seuraava ressu olisi jo nostanut oma-aloitteisesti toimintavalmiuttaan tai käpykaartilaiset olisivat jo matkalla ulkomaille. Edelleen käskyn perille saattaminen jättää hieman pelivaraa, jos tuntuu, ettei halua vastata velvollisuuksistaan. Ei avaa ovea pikakirjettä toimittavalle posteljoonille tai lähtee vaikka lankomiehen mökille, josta kruunu ei heti osaa etsiä.
 
Niin kyllä minunkin mielestäni reserviläisiin kannattaa satsata. Oma valmius on 2 tuntia että ehtii kainalot ja hampaat pestä ja repun ladata, niin jonnekin passipaikalle voin lähteä. Työpaikalle tarvitsee vaan pätevän lapun miksi heppu on nyt hetken muualla. Jos PV:llä on ressurekisterit kunnossa tällaisista valmiuksista ja määräkin selkiintyy, niin olis asiat aika hyvällä mallilla jo.
Kannattaa varmaan pohtia.
 
Nyt kyllä Ressuliitto on hakoteillä.

Ei kai kukaan - edes toiminnanjohtaja Nyberg - luule, että pikakutsua käytettäisiin tavallisiin kertausharjoituksiin? Kyllä silloin on jo melkein tosi kyseessä, kun kh-pikakäskyjä jaetaan..

Siinä vaiheessa tilannekuvan toivoisi ainakin olevan niin selvä, että aikaansa seuraava ressu olisi jo nostanut oma-aloitteisesti toimintavalmiuttaan tai käpykaartilaiset olisivat jo matkalla ulkomaille. Edelleen käskyn perille saattaminen jättää hieman pelivaraa, jos tuntuu, ettei halua vastata velvollisuuksistaan. Ei avaa ovea pikakirjettä toimittavalle posteljoonille tai lähtee vaikka lankomiehen mökille, josta kruunu ei heti osaa etsiä.

Tiedän monen työnantajan vieroksuvan kh-käskyjä. Vaikka käsky perutuu lakiin ja halu reserviläisellä olisikin, voi työnantaja vaatia ao. kumpi on tärkeämpi työ vai sota. Jos valitset väärin, niin seuraavissa yt:ssä näet työnantajan viimeisen sanan.

nimim. kokemusta omaava.
 
Back
Top