Mutkun mä haluun. Projektin hinta on satasia tonnien sijasta ja jo aikanaan tämän ostaessa päätin, että tämä on ensisijassa aihio, jota voi rakentaa mielensä mukaan. Tässä on vaan ollut monta muutakin projektia ja tämä on lykkääntynyt kohtuuttoman kauan.
MEUSOC tyyppinen lookalike on ollut mielessä perusratkaisuna, mutta ei aivan tappiin asti vietynä. Lähinnä siksi, että muuten projektin hinta kasvaa eksponentiaalisesti ja vaatii paljon aseseppää, sillä tuossa kohtaa mun oma osaaminen ja työkalut loppuu auttamatta kesken.
Alkuperäisestä jäisi jäljelle runko, luisti, piippu, luistinvapautussalpa, kahvavarmistin ja mainspring housing. Ambivarmistimen sijaan tulisi leveä yksipuolinen vaihtokappale.
Aikomuksena on käyttää yhden ja saman valmistajan (Eemann Tech) drop-in osia ns. alakerrassa, jotta niitä tarvitsisi sovittaa keskenään mahdollisimman vähän. Vähän varmaan joutuu sovittamaan, mutta ei aivan kohtuuttomasti. LPAn 3 Dot tähtäimet. Pyällyksiä tai muita karhennuksia ei ole ainakaan toistaiseksi suunnitteilla, koska se vaatisi seppää ja olen ollut tyytyväinen Hoguen grippiin.
Toki olen mielessäni harkinnut puolitosissani, että teettäisin puusepällä alkuperäisen mallin mukaiset kahvalevyt kiillotetusta poronsarvesta tai visakoivusta, kun norsunluuta ei ole saatavilla. Tavoite on kuitenkin, että seppää ei tarvitsisi lainkaan, mutta se on hätävaihtoehtona jos tulee ylitsepääsemätön ongelma. Sen verran tuttu tuo ase kuitenkin on, että usko omaan osaamiseen näiden suunnitelmissa olevien muutosten toteuttamisen suhteen on luottavainen ja itseltäni löytyy kaikki tarvittavat työkalut.
Aihiona on Norkku eli suora kopio 1911A1 pistoolista. Ei keräilyarvoa tai mitään mitä ns. pilata, mutta vahvaa rautaa ja itsessään toimiva ja riittävän tarkka ase, vaikka viimeistely onkin vähän rujoa.