Reserviläisseurat on ikäkriisissä

Nuoret on saatava osallistumaan reserviläistoimintaan aktiivisemmin

  • Kyllä

    Ääniä: 74 94.9%
  • Ei

    Ääniä: 4 5.1%

  • Äänestäjiä yhteensä
    78
Mieleen tulee lähinnä Don Quijote ja tuulimyllyt...

"Siis mikä ihmeen uudistettu taistelutapa...?"

6443862209_ab81d05362_b.jpg
 
Aloin tuossa miettimään, enkä tiedä kuin maakunnan keskuskaupungista pari aktiivista resyhdistystä. Muuten MPK kerää joukkoihinsa aktiiviressut. Tietysti kattavasti en tiedä, mutta sellainen kolmasosamaakunnan tilanne suurinpiirtein. Minusta MPK:n suosiolle oli aikoinaan hyvä tilaisuus, kun resyhdityksiin iski juurikin tuo ukkoutuminen niihin aikoihin. Pahalainen, samat tyypit ovat olleet paikallisessa yhdistyksessä 90-luvun alusta lähtien, samoine aktiviteettineen. Kevätkokous, syyskokous, vuosikokous, lippuvartiot ja seppeleenlaskua 6.12., kaatuneiden muistopäivinä ja... ja... hmm, olikohan muuta? Ehkä tämä meikän kokemus on pahimmasta ukkoutumisen päästä.

Meillä tämä yhdistys ja MPK (ja vähän paikallispataljoonakin) menevät niin limittäin ja lomittain, kun yhdistyksenkin painopiste on kouluttamisessa ja erilaisten rakennusprojektien (linnoittaminen/siltahommat) toteuttamisessa, mitkä lähes aina toteutetaan MPK:n kurssina tai ovat osa laajempaa MPK:n kurssikokonaisuutta. Lähtökohtana on, että kaikesta muusta toiminnasta voidaan tinkiä, mutta ei koulutuksesta. Ja niinpä jäsenmäärä onkin kasvava.

Tämä vaatii sitten usein oman mukavuusalueen ulkopuolelle menemistä, kun vastuut ja tehtäväkentät kasvaa ja täytyy mennä sen nuorison kanssa sinne mettäänkin puolijoukkuetelttaan asumaan wanhan selkärangan kanssa, mutta toiminta pysyy elävänä.

Wanhemmasta kaartista meillä löytyy taas niin tehokkaita organisaattoreita, että täytyy toivoa että ne pysyvät terveenä ja tehokkaina ikuisesti. Toki sitten on näitä kannattavia jäseniäkin, kukin tavallaan.
 
Viimeksi muokattu:
Maanpuolustuksesta pitäisi tehdä (media)seksikästä ja kova juttu. Jos maanpuolustus olisi niin kova ja arvostettu juttu, että olemalla siinä kova jätkä saa heti pinppiä, niin nuoret miehet jonottaa kertaamaan ja reserviläistoimintaan. PV on tässä jotenkin onnistunut youtuben kautta, mutta se ei yksin riitä, koska yleisö jää marginaaliseksi. Jos nuoriso halutaan aktiivisemmin mukaan, niin asennemuutosta tarvitaan laajemmin. Maailman tila on niin epävakaa, että nyt siihen olisi saumaakin. Armeijaa ja maanpuolustustahtoa tarvitaan taas, nykyinen 20-30v ikäluokka on elänyt lapsuutensa ja nuoruutensa ilman idän uhkaa ja kylmää sotaa. He ovat imeneet ympäristöstä itseensä Neuvostoliiton hajoamisen jälkeisen ajan ilmapiiriin, joka huokui ikuista rauhaa ja hegemoniaa Euroopassa. Nykynuoriso, tuleva reservi on jo saanut maistaa ympärillä leijuvaa uhkaa, keskustellut välitunneilla Ukrainasta, ilmatilanloukkauksista, Tsaarin rajoista ja Veänäjän ydinisku-uhkauksista. Luulisin, että tämä sukupolvi kasvaa maanpuolustushenkisempänä kuin pari edellistä.
 
Istun yhdessä res ups kerhossa hallituksessa ja meillä oltiin kovasti menossa suuntaan "huru-ukot horisee, juo kahvia ja horisee lisää jaettuaan viirit". Päätettiin muutama vuosi taaksepäin että satsataan intoa kenttäkelpoisuuteen ja ammuntaan siten että tarjotaan kunnon ammunnanharjoittelua toiminnallisella otteella sekä tuetaan jäsenistöä lähtemään MPK:n kursseille kimpassa ja aina kun ollaan itse menossa niin kutsutaan kerholaisia mukaan ja kaikki perinne yms työ saa jatkua ennallaan mutta nämä kaksi asiaa ei ole ristiriidassa keskenään. Tällä ollaan saatu lisää 25-45 vuotiaita toimintaan ja kerho on terveellä pohjalla. Pyritty karsimaan turhaa hallintoa ja kokoustamista, enemmän hoitamaan juoksevat asiat verkon yli ja keskittämään fyysinen näkeminen tekemiseen. MPK:n ja reserviläisyhdistyksen ei tarvitse kilpailla keskenään, mekin totesimme että se on yhteiskunnallisesti paljon parempi jos me voimme toimia edes jonkinlaisena siltana MPK:n ja reserviläisen välillä kuin koittasimme kilpailla heidän kanssa. Meillä kerhossa hyvät välit PV:n suuntaankin ja ollaan varsin tyytyväisiä siihen miten asiat makaa nykyisin. Itse olin se joka nosti kissan tästä pappaantumisesta pöydälle, lupasin että pistetään kenttäkelpoisuus ja ammunta keskiöön = vanhemmat herrat sanoivat että "perhanan hyvä ,oli jo aikakin uudistua". Kannattaa muistaa että vapaaehtoistyössä on useasti enemmän mielipiteitä kuin tekijöitä. Tästä syystä se ei auta että kerrot mitä pitäisi tehdä vaan teet mitä siellä pitää tehdä.

Nyt puhuit MeriTJ asiaa. Täälläkin kuulee monenlaista valitusta paikallisten reserviläiskerhojen toiminnasta. Kuka sitä muuttamaan ellei mielipiteen omaaja itse? Vapaaehtoistoiminta vaatii oma-aloitteisuutta. Voin kertoa nuorena kehdessa eri kerhossa olevana aktiivina ja hallituksen jäsenenä, että eivät ne papat muuta toimintaansa, ellei sinne tule joku nuori sanomaan, että kerhon toiminnan jatkuvuuden kannalta homman on muututtava. Papat saavat itse hoitaa sen lippujen kantamisen, minä olen ainakin itse aina keskittynyt ammunnan ja kenttäkelpoisuuden kehittämiseen olemalla itse mukana juuri siinä toiminnassa ja parempaan suuntaan ollaan menty koko ajan.

Sitten MPK:sta. @Rauhantekijä ainakin vaikutat pitävän MPK:ta jonkilaisena reserviläiskerhojen kilpailijana. Itse olen aina ajatellut niiden olevan toisiaan tukevia järjestöjä. Ressuyhdistykset tarjoavat sen sosiaalisen ympäristön jäsenilleen joka puolestaan kannustaa osallistumaan MPK:n kursseille ja toimintaan. Aika monet MPK:n kursseja pitävät ovat mielestäni juuri myös aktiivisia ressuyhdistysten jäseniä. Omankin kerhoni maastopuoli järjesti vastikää paikallisen jotoksen ja voin sanoa, että kyllä siitä vanhemmasta, enemmän aikaa omaavasta ikäpolvestakin hyötyä on, kunhan nuoret itse ymmärtävät ilmaista mikä se toiminnan tarve on.

Toki aina löytyy niitä vastarannan kiiskejä ja kaikenlaisia uudistumista vastustavia, mutta mitä heistä? Ylivoima määrää eikä kaikkia aina tarvitse miellyttää. Eli kaikille teille foorumin lukijoille jotka omaatte jyrkkiä mielipiteitä siitä, miltä oman ressukerhonne toiminnan tulisi vaikuttaa: Yrittäkää aidosti itse vaikuttakaa toimintaan. Sen jälkeen valittakaa. Itsekin haluaisin valittaa, mutta kun se ei johda tässä asiassa mihinkään kun on vapaaehotistyöstä kysymys eikä ole sellaiseen aikaa. Tekijöitä sinne tarvitaan, jatkuvasti. Omakin reserviläisjärjestöni pystyisi varmasti parempaan jos edes auttava osa jäsenistä olisi halukkaita nousemaan laakereiltaan ja laittamaan oman perseensä muiden tekemisen vuoksi likoon.

Ugh. Olen puhunut.
 
MPK:sta. @Rauhantekijä ainakin vaikutat pitävän MPK:ta jonkilaisena reserviläiskerhojen kilpailijana. Itse olen aina ajatellut niiden olevan toisiaan tukevia järjestöjä.
Jonkinlaisena kyllä, mutta eihän nämä nyt välttämättä ole mitenkään toisiaan pois sulkevia yhteisöjä. Uskon siihen, että kilpailun kautta tulee aktiivisuutta ja uudistumista ja siinä mielessä koen MPK:n positiivisena asiana kuten edellä olen jo kirjoittanutkin. Eli jos et saa koulutusta muualla niin MPK:ssa saat. Jotenkin noin.
Olen samaa mieltä että yhdistys jossa tarjotaan sosiaalinen ympäristö jäsenilleen joka puolestaan kannustaa osallistumaan MPK:n kursseille on ihan paikallaan.
Osaltaan kiinnitin huomiota siihen että jos joku on jäänyt roikkumaan ajatukseen että res.yhdistykset ovat kehityksen keskiössä, niin saattaa olla paikallaan muuttaa käsitystä. Ei kannata odottaa oman yhdistyksen johtavan toimintaa kun koulutuksen puolella MPK tosiaan näyttää suuntaa ja vetää. Ei kannata uhrata aikaa omasta yhdistyksestä valittamiseen vaan hakeutua sinne missä on sitä toimintaa mitä hra x odottaa.

Nämä ei sitten ole mitään 100% pohdittuja kirjoituksia ja kannanottoja. Ottaa palan sieltä palan täältä ja asioilla on tapana kehittyä ja loksahdella kohdalleen itse kunkin omalla kohdalla.
Pääasia on, että toimii suuntaan millä on tarkoitus.

.
 
Jonkinlaisena kyllä, mutta eihän nämä nyt välttämättä ole mitenkään toisiaan pois sulkevia yhteisöjä. Uskon siihen, että kilpailun kautta tulee aktiivisuutta ja uudistumista ja siinä mielessä koen MPK:n positiivisena asiana kuten edellä olen jo kirjoittanutkin. Eli jos et saa koulutusta muualla niin MPK:ssa saat. Jotenkin noin.
Olen samaa mieltä että yhdistys jossa tarjotaan sosiaalinen ympäristö jäsenilleen joka puolestaan kannustaa osallistumaan MPK:n kursseille on ihan paikallaan.
Osaltaan kiinnitin huomiota siihen että jos joku on jäänyt roikkumaan ajatukseen että res.yhdistykset ovat kehityksen keskiössä, niin saattaa olla paikallaan muuttaa käsitystä. Ei kannata odottaa oman yhdistyksen johtavan toimintaa kun koulutuksen puolella MPK tosiaan näyttää suuntaa ja vetää. Ei kannata uhrata aikaa omasta yhdistyksestä valittamiseen vaan hakeutua sinne missä on sitä toimintaa mitä hra x odottaa.

Nämä ei sitten ole mitään 100% pohdittuja kirjoituksia ja kannanottoja. Ottaa palan sieltä palan täältä ja asioilla on tapana kehittyä ja loksahdella kohdalleen itse kunkin omalla kohdalla.
Pääasia on, että toimii suuntaan millä on tarkoitus.

.

Eikun nyt ymmärsit pointtini väärin. Esim. tämä jotos jonka kerhomme järjsesti, suoritettiin nimenomaan MPK:n kurssina. Sitä kautta saamme suuremman tavoitettavuuden ja PV:n tuen. Eli tekijät kerhosta ja MPK toimii väylynä markkinoida, kannustimena (saada kh-päiviä) ja mahdollistajana. Ilman tekijöitä ei ole kurssia sekä suurin osa osallistujista tuli sosiaalisten kontaktejen kautta. Tämän esimerkin kautta nyt vain yritän kuvata, että eivät mielestäni ole missään määrin kilpailevia organisaatioita, vaan yhdessä tekemässä. Ressuyhdistyksen tulisi nimenoman toimia MPK:n kursseja tukevana organisaationa joka kannustaa jäseniään MPK:n kursseille. Näin ainakin meillä homman pitäisi mennä.

Eivät ressuyhdistykset tietenkään ole kehityksen keskiössä. Ovat enintään mukana kehityksessä jos siinä pysyvät, mutta niinkuin sanoin, voivat ideaalitilassa tukea kehitystä. En kyllä myöskään näkisi, että MPK:lla olisi sellainen rooli, että sen tulisi organisaationa laajeta rajattomasti. Kumpienkin organisaatoiden tehtävänä on tukea sitä mikä on siinä kehityksen keskiössä eli toimintaa - reserviläisten taitojen ylläpitämistä ja kehittymistä.

Lisäystä: eli jos MPK:ssa jossain kohtaa koetaan, että ressuyhdistykset voidaan jättää täysin huomiotta ja lakkauttaisivat yhteydenpidon (onneksi näin ei ainakaan oman kokemuksen pohjalta ole käynyt), niin ajavat vain siinä hyvin laajan tekijä ja osallistuja verkoston ohi ja kaikki häviävät. Yhteistyötä tarvitaan. Toki, niinkuin täällä jo monien kerhojen kohdalla on todettukin, kannattaa arvioida kunkin kerhon halukkuus olla mukana. Niitä kerhoja kun on - erilaisia.
 
Viimeksi muokattu:
Eikun nyt ymmärsit pointtini väärin.
Olen ensisijaisesti kommentoinut otsikon mukaista seurojen ikäkriisiä ja siitä johtuvaa mahdollista vetovoiman puutetta. Näkökulmamme asiaan saattaa olla eri, mutta ilmeisen samaa mieltä ollaan tilanteesta yleisesti.
 
Olen ensisijaisesti kommentoinut otsikon mukaista seurojen ikäkriisiä ja siitä johtuvaa mahdollista vetovoiman puutetta. Näkökulmamme asiaan saattaa olla eri, mutta ilmeisen samaa mieltä ollaan tilanteesta yleisesti.

Ja minä kommentoin tuota näkemystäsi reserviläiskerhojen ja MPK:n suhteesta, jonka koin hiukan harhaanjohtavaksi ja negatiiviseksi. Muutoin lienemme samalla linjalla aika pitkälti.
 
Maanpuolustuksesta pitäisi tehdä (media)seksikästä ja kova juttu. Jos maanpuolustus olisi niin kova ja arvostettu juttu, että olemalla siinä kova jätkä saa heti pinppiä, niin nuoret miehet jonottaa kertaamaan ja reserviläistoimintaan. PV on tässä jotenkin onnistunut youtuben kautta, mutta se ei yksin riitä, koska yleisö jää marginaaliseksi. Jos nuoriso halutaan aktiivisemmin mukaan, niin asennemuutosta tarvitaan laajemmin. Maailman tila on niin epävakaa, että nyt siihen olisi saumaakin. Armeijaa ja maanpuolustustahtoa tarvitaan taas, nykyinen 20-30v ikäluokka on elänyt lapsuutensa ja nuoruutensa ilman idän uhkaa ja kylmää sotaa. He ovat imeneet ympäristöstä itseensä Neuvostoliiton hajoamisen jälkeisen ajan ilmapiiriin, joka huokui ikuista rauhaa ja hegemoniaa Euroopassa. Nykynuoriso, tuleva reservi on jo saanut maistaa ympärillä leijuvaa uhkaa, keskustellut välitunneilla Ukrainasta, ilmatilanloukkauksista, Tsaarin rajoista ja Veänäjän ydinisku-uhkauksista. Luulisin, että tämä sukupolvi kasvaa maanpuolustushenkisempänä kuin pari edellistä.
Iso juttu, jolla nuoria saataisiin mukaan toimintaan paljon enemmän, olisi ilmaiset (tai opiskelija-alennuksia paremmin tuetut) liikuntamahdollisuudet. Tämä teki aikanaan Suojeluskunnistakin varsin suosittuja, sillä ne tarjosivat nuorille miehille mielekästä ajanvietettä urheilun muodossa.
Ja nyt en tarkoita pelkästään jotain reserviläisliikuntaa, vaan esimerkiksi ilmaisia tai tuettuja hyvin varusteltuja kuntosaleja jne.
Valtio kykenisi helposti muokkaamaan mielipiteitä tämän asian suhteen. Hyväkuntoiset nuoret urheilua harrastavat miehet (ja miksei naisetkin) myös muuttaisivat muun yhteiskunnan suhtautumista reserviläistoimintaan.

Ohessa sitten voisi syöttää ampumavuoroja (jotka lienevät tällä hetkellä reserviläistoiminnan suosituin muoto ja paras vetonaula) ja muuta maanpuolustustoimintaa.
 
Iso juttu, jolla nuoria saataisiin mukaan toimintaan paljon enemmän, olisi ilmaiset (tai opiskelija-alennuksia paremmin tuetut) liikuntamahdollisuudet. Tämä teki aikanaan Suojeluskunnistakin varsin suosittuja, sillä ne tarjosivat nuorille miehille mielekästä ajanvietettä urheilun muodossa.
Ja nyt en tarkoita pelkästään jotain reserviläisliikuntaa, vaan esimerkiksi ilmaisia tai tuettuja hyvin varusteltuja kuntosaleja jne.
Valtio kykenisi helposti muokkaamaan mielipiteitä tämän asian suhteen. Hyväkuntoiset nuoret urheilua harrastavat miehet (ja miksei naisetkin) myös muuttaisivat muun yhteiskunnan suhtautumista reserviläistoimintaan.

Ohessa sitten voisi syöttää ampumavuoroja (jotka lienevät tällä hetkellä reserviläistoiminnan suosituin muoto ja paras vetonaula) ja muuta maanpuolustustoimintaa.

Ei sinänsä hullumpi idea. Reserviläisseurojen varat ovat kuitenkin aika rajalliset... Kuntosalitarjontaakin tuntuu olevan riittävästi, ainakin opiskelijalle, mutta ehkä se voisi olla jotain muuta. Toinen kerhoista missä olen järjestää viikottaisia lenkkejä joihin osallistuu pieni määrä jäseniä joka viikko.Toimii hyvin, vaikka itse ei ole tullut kyllä kertaakaan käytyä mukana... Pitää käydä heti kunhan saan jalkani takaisin juoksukuntoon.
 
Reserviläisten paikallisyhdistykset voi toimia kyllä seppeleiden ja lippujen roudaajina, mutta nuoria tarvitaan kyllä paikallisyhdistyksissäkin, eikä pelkästään mpk:n riveissä ja kursseilla.

Nimenomaan olisi tärkeää siinä rajallisessa toiminnassa paikallistasolla olla esillä ja läsnä nuoria kavereita vaikkapa ammunnoissa, ja muussakin toiminnassa. Kohtaamiset innokkaiden nuorien mpk:n kursseilla ja vapaaehtoisissa kertausharjoituksissa käyvien reserviläisten kanssa siellä paikallistasolla kylvää maanpuolustusintoa ja TIETOA mahdollisuuksista tehokkaammin, kuin ammuntoja vetävä 60v ressu, joka ei ole ollut mediaseksikkäässä toiminnassa mukana kahteenkymmeneen vuoteen.

Jos olisit vähänkin innostunut reserviläistoiminnasta, eikä kaverisi sitä harrasta, mitä tekisit? Ensimmäisenä kirjoitetaan googleen paikkakunnan nimi + reserviläiset. Mitä löytyy?
Viisi vuotta sitten päivitetty tunkkainen nettisivu, joka ei todellakaan ole suunnattu henkilölle joka siellä vierailee.

Sivustolla vieraileva nuori kaveri kaipaa helpon tietolähteen siitä, miten päästään tetsaamaan tai tekemään swat-juttuja. Jos silmille lävähtää kulahtanut rakeinen kuva jostain lippuvartiosta ja päivittämätön sivu, loppuu vähäinenkin innostus asiaan siihen paikkaan.

Innostavat ja kannustavat sisällöt yhdistysten sivuille, vähäinenkin toiminta kannattaa yrittää saada lehtijuttuna läpi johonkin paikallislehteen. Haastateltavana joku noheva nuori mies.

Ennenkaikkea kannattaa kaikissa tilanteissa tuoda ilmi juurikin yhteys/yhteistyö mpk:n kanssa. Esim. "Osa jäsenistämme toimii mpk:n reserviläisille suunnatuissa sotilaallisissa koulutuksissa kouluttajina, voit reserviläisenä hakeutua vapaasti haluamillesi kursseille mpk.fi -sivustolta. Koulutuksista voit saada kertausharjoituspäiviä"
 
Reserviläisten paikallisyhdistykset voi toimia kyllä seppeleiden ja lippujen roudaajina, mutta nuoria tarvitaan kyllä paikallisyhdistyksissäkin, eikä pelkästään mpk:n riveissä ja kursseilla.

Nimenomaan olisi tärkeää siinä rajallisessa toiminnassa paikallistasolla olla esillä ja läsnä nuoria kavereita vaikkapa ammunnoissa, ja muussakin toiminnassa. Kohtaamiset innokkaiden nuorien mpk:n kursseilla ja vapaaehtoisissa kertausharjoituksissa käyvien reserviläisten kanssa siellä paikallistasolla kylvää maanpuolustusintoa ja TIETOA mahdollisuuksista tehokkaammin, kuin ammuntoja vetävä 60v ressu, joka ei ole ollut mediaseksikkäässä toiminnassa mukana kahteenkymmeneen vuoteen.

Jos olisit vähänkin innostunut reserviläistoiminnasta, eikä kaverisi sitä harrasta, mitä tekisit? Ensimmäisenä kirjoitetaan googleen paikkakunnan nimi + reserviläiset. Mitä löytyy?
Viisi vuotta sitten päivitetty tunkkainen nettisivu, joka ei todellakaan ole suunnattu henkilölle joka siellä vierailee.

Sivustolla vieraileva nuori kaveri kaipaa helpon tietolähteen siitä, miten päästään tetsaamaan tai tekemään swat-juttuja. Jos silmille lävähtää kulahtanut rakeinen kuva jostain lippuvartiosta ja päivittämätön sivu, loppuu vähäinenkin innostus asiaan siihen paikkaan.

Innostavat ja kannustavat sisällöt yhdistysten sivuille, vähäinenkin toiminta kannattaa yrittää saada lehtijuttuna läpi johonkin paikallislehteen. Haastateltavana joku noheva nuori mies.

Ennenkaikkea kannattaa kaikissa tilanteissa tuoda ilmi juurikin yhteys/yhteistyö mpk:n kanssa. Esim. "Osa jäsenistämme toimii mpk:n reserviläisille suunnatuissa sotilaallisissa koulutuksissa kouluttajina, voit reserviläisenä hakeutua vapaasti haluamillesi kursseille mpk.fi -sivustolta. Koulutuksista voit saada kertausharjoituspäiviä"
Vastaanpa nyt omaan sepustukseeni täydentävästi. En kritisoi yhdistysten tekemättömyyttä asioiden saralla, tekevät kyllä varmasti parhaansa he ketkä hommaa pitää kasassa. Itse olen tämä nuori, joka on omassa yhdistyksessä näitä muutoksia tehnyt. Minut on innostanut tähän hommaan ja reserviläistoimintaan muutenkin mukaan erittäin avoimesti uudistuksiin suhtautuvat ikämiehet! Hallituksessakin istuu pari nuorta kaveria tätä nykyä. Muutos on tapahtunut muutaman henkilön voimin muutamassa vuodessa lähes kuolevan yhdistyksen pelastamiseksi, iso käsi heille. Nyt menee hienosti yhdistyksellä, nuorta porukkaa on saatu paljon mukaan.
 
Omalta alueeltani voin sanoa, että paikallisyhdistykset olivat ja ovat paikkoja, joilla oli pistooliammuntaa ja jotka veivät seppeleen haudalle. Toiminnallisen aktiviteetin huipentuma saattoi olla jouluvartio sankarihaudoilla, ellei sitten syksyn lopuksi järjestetty "joulutilaisuus", jossa naukattiin ylimääräinen kassa sileäksi. Osaan kyllä puhua vain reserviupseerien touhuista. Jotkin yhdistykset ovat olleet aika virkeitäkin.

Suosittelisin silti nuoria liittymään myös tällaisiin yhdistyksiin. Siellä voi tavata ihmisiä, eikä koskaan kannata halveksia ketään vanhaa huru-ukkoa. Heillä on usein yhteiskunnallista vaikutusvaltaa, kenellä enemmän, kenellä vähemmän. Ei sitä koskaan tiedä, mihin ongelmaan pitää Hyvältä Veljeltä kysyä tukevaa neuvoa.

Aktiiviset nuoret menevät tietenkin MPK:n toimintaan, koska siellä on kehittyneempää sotilaallista toimintaa. Lisäksi MPK:n koulutusputkessa ei sotilasarvo merkitse niin paljon kuin osaaminen. Päteviä täydennyskoulutetaan myös upseereiksi, jos halua ja aktiivisuutta riittää. Tavallaan siinä on jonkinlaisen reserviläisuraputken mahdollisuus.

Itse olen sitä mieltä, että vyö ja henkselit ovat ihan hyvä. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa sattunut, että jonkin hallinnollisen suman onkin hoitanut joku yhdistyksen tutiseva harmaapää, joka on nähnyt paljon vanhoilla silmillään ja tuntee koko Suomen merkittävän evp-väen ja vaikuttaa joka paikassa Rotaryista rappareihin. Nämä nyt ovat sitten niitä "saunamajureita" mutta heidän tehtävänsä on palvella toisin muodoin.

Jos haluaa sotilaallista koulutusta, resereviläisuraa ja osaamista, MPK on parempi vaihtoehto. Ylennysesityksiä varmaan näissä yhdistyksissä ja killoissa tehdään enemmän, siis jos se on se motiivi.
 
Viimeksi muokattu:
Olenko nyt henkilökohtaisessa ikäkriisissä vai en, mutta olen ilmoittautunut ensimmäistä kertaa elämässäni itsenäisyyspäivän kunniavartioon sankarihaudoille. :) Aikaisemminhan näitä ei ole tullut harrastettua, mutta eipä toisaalta enää ole tullut käytyä sotilaallisilla kursseillakaan kuin kerta vuoteen.
Mihinkään yhdistykseen en kyllä liity.
 
Olenko nyt henkilökohtaisessa ikäkriisissä vai en, mutta olen ilmoittautunut ensimmäistä kertaa elämässäni itsenäisyyspäivän kunniavartioon sankarihaudoille. :) Aikaisemminhan näitä ei ole tullut harrastettua, mutta eipä toisaalta enää ole tullut käytyä sotilaallisilla kursseillakaan kuin kerta vuoteen.
Mihinkään yhdistykseen en kyllä liity.

Olen ollut haudalla vain kahdesti. Varusmiehenä olin jouluna lomalla ja tuttu ressu soitti, että tulenko kaveriksi. Jokunen vuosi sitten olin myös naapurikunnassa, eli Vantaalla. Sieltä tuli tukipyyntö, oli miespula.

Varusmiehenä kotilomilla tapahtunut jätti jäljen. Se oli iltakirkko. Kova pakkanen. Vanha mies tuli illalla kymmeneltä kohti isoa ristiä. Olimme lumipuvut päällä ristikorokkeella, meitä oli neljä, yksi joka kulmassa. Soihdut paloivat pimeässä. Muuta väkeä ei enää ollut. Ukko tuli hitaasti, askel oli lyhyt. Hän tuli ristin eteen, otti lakin päästään ja kumarsi.

Sitten hämn lähti sitä pitkää lumista käytävää takaisin kohti kirkkomaan porttia, yhtä hitaasti kuin oli tullutkin. Seurasin häntä koko matkan. Siinä tapahtui jotain maagista. Aika pysähtyi. Ihan kuin ukko olisi puhunut meille koko ajan.

Tiesin, että sotilasvala on minulle totta. Sitä joukkoa, johon kuulun, en milloinkaan jätä.
 
Munaliste, että tuntuu täältä syrjäperältä käsin oudolta "Vantaan miespula"......

Miespula suurhelsingin alueella.

Haha, varmaan seurakunnan aktiivit olivat ottaneet joulutehtäviä myös muualta kuin omalta kirkolta ja kirkonmenot olivat ihan keskellä päivää. Olisiko vaikuttanut?
 
Urputtajat voisivat vähän katsella peiliin ja ryhtyä hommiin. Liittykää yhdistykseen, ottakaan se haltuun, vaihtakaa hallitus ja tehkää toiminnasta sen näköistä kuin haluatte. Jos ei onnistu, kokeilkaa naapurikunnan yhdistyksessä. Näin minä olen porukoita rohkaissut. Meidän kerho maksaa MPK:n kurssimaksut ja matkakorvaukset niille jotka kursseja käyvät. On myös kerhon omistamia aseita ja paikkoja harjoitella. Eipä ole tunkua uusista jäsenistä. MPK:n supistuksista en hirveästi jaksa murehtia, 1990-luvun alussa pidettiin kerhokursseja, oli jotostelua, tehtävärasteja, suunnistusta ja ammuntaa. Omaehtoista koulutusta. Ei tietenkään MPK:n Transittia ja eikä lähivaruskunnan Pasia tai kenttäkeittiötä tukena mutta silti mentiin piitkin metsiä. Joskus haikailen suojeluskuntatyyppisen koulutusorganisaation perään. Se keräisi itse rahansa ja kouluttaisi resurssiensa mukaan vapaaehtoisvoimin eikä johdossa ainakaan joka ukko olisi evp-kapiainen.
 
Back
Top