Reservin motivointi ja maanpuolustustahdon ylläpito

Mites nuo päivät lasketaan, ja mitä niihin kuuluu?

20 000 vrk tarkoittaa 4000 ressua * 5 vrk valkoisella lapulla? Paljoa sillä ei saada...

VEH-lappuja voisi lähettää enemmänkin.
 
Mites nuo päivät lasketaan, ja mitä niihin kuuluu?

20 000 vrk tarkoittaa 4000 ressua * 5 vrk valkoisella lapulla? Paljoa sillä ei saada...

VEH-lappuja voisi lähettää enemmänkin.

Mites usein sitten pitäisi kertauttaa? Jos varusmiehiä koulutetaan vajaa 20 000 vuodessa, niin 4 000 reserviläisen kertauttaminen joka vuosi ei vaikuta erityisen huonolta. Perus jalkaväkitaistelijan kertauttaminen vuosittain tai joka toinen vuosi tuskin tuo juuri lisäarvoa. Toisaalta johtajat ja miehistön tärkein osa pystytään kertauttamaan melko säntillisesti. Eikä kaikkia koulutettavia varusmiehiä koskaan sijoiteta, sekin on tärkeää huomioida.
 
Nyt menee kyllä aika railakkaasti puurot ja vellit sekaisin tässä.

Tällä hetkellä tavoitteena on, että n. 18 000 reserviläistä kertautetaan vuosittain.
KH-Vuorokausia tähän menee +-40 000. Puolustusministeri tahtoi siis ilmaista, että vuosittaista kertautettavien määrää tahdottaisiin nostaa parilla tuhannella. Tiedä siitä sitten, että tuliko ajatusvirhe hänelle, vai toimittajalle.

Tähän päälle sitten vielä PV:n omat ja sen MPK:lta tilattuna koulutuksena toteutetut VEH:it, sekä MPK:n SOTVA-koulutus, niin kokonaiskertymä onkin jo jotain ihan muuta. Toki näissä on KH:ihin käskettyjen kanssa päällekkäisyyksiä, mutta silti.


Lähde:
PV:n toimintakertomus ja tilinpäätös vuodesta 2018
Tähän hätään en löytänyt julkista lähdettä, jossa olisi VEH- ja SOTVA-lukuja.
 
Tällä hetkellä tavoitteena on, että n. 18 000 reserviläistä kertautetaan vuosittain.
KH-Vuorokausia tähän menee +-40 000.

Tätä kysyin, kiitos vastauksesta. Olin siinä kuvitelmassa, että määre on nuppiluku, ei vuorokaudet, kuten nyt on uutisointiin sotkettu. Toki antaa takalaudan nostaa nuppilukua lyhentämällä harjoituksien kestoa.

Mites usein sitten pitäisi kertauttaa? Jos varusmiehiä koulutetaan vajaa 20 000 vuodessa, niin 4 000 reserviläisen kertauttaminen joka vuosi ei vaikuta erityisen huonolta. Perus jalkaväkitaistelijan kertauttaminen vuosittain tai joka toinen vuosi tuskin tuo juuri lisäarvoa. Toisaalta johtajat ja miehistön tärkein osa pystytään kertauttamaan melko säntillisesti.

Sijoitetut alle 30v perusjamppaa myöten kerran. Kärkilähtöjen joukkoja joka toinen vuosi. Hitaampia lähtöjä harvemmin, minimi 1 krt. Juu perustettaessa johtajat kouluttaa joukkonsa, ja hyvä sekin. Reservin syvähorroksesta vaan ei välttämättä herätä muutamassa viikossa. Eli toivo on poliittisessa johdossa, joka tekee ajoissa tarvittavat päätökset.
 
Sijoitetut alle 30v perusjamppaa myöten kerran. Kärkilähtöjen joukkoja joka toinen vuosi. Hitaampia lähtöjä harvemmin, minimi 1 krt. Juu perustettaessa johtajat kouluttaa joukkonsa, ja hyvä sekin. Reservin syvähorroksesta vaan ei välttämättä herätä muutamassa viikossa. Eli toivo on poliittisessa johdossa, joka tekee ajoissa tarvittavat päätökset.

Kertausharjoitusvuorokaudet ovat vuosikymmeniä olleet kärkipäätä, kun PV:n on pitänyt säästää jostakin. Ilmeisesti siellä ei tässäkään asiassa osata tehdä mitään oikein? :p

Mitä tulee syvähorroksesta heräämiseen, niin se vaatisi resurssien ja lainkin puolesta todennäköisesti jotakin ihan muuta. Yhdysvalloissahan kansalliskaartia kertautetaan se kuuluisa viikonloppu kuussa, kaksi viikkoa vuodessa. Vuonna 2012 kenraali Odierno ilmoitti ammattisotilaiden määrän vähentämistä suunniteltaessa, että haluaisi pidentää kansalliskaartin kaksiviikkoisen jopa seitsemäksi viikoksi valmiuden ja osaamisen ylläpitämiseksi.
 

Suomen Sotilassosiologinen Seura ry.


Väitöstilaisuus: Kansalaiset sotilaina ja maanpuolustajina - maanpuolustustahdon mittaamisesta maanpuolustussuhteen ymmärtämiseen
Seuramme jäsen, hallituksessakin vaikuttanut KM Jarkko Kosonen väittelee Maanpuolustuskorkeakoululla Santahaminassa perjantaina 27.9. klo 12.00.
Väitöskirja on parhaillaan painossa, verkkoversio julkaistaan Doriassa viimeistään kymmenen päivää ennen väitöstilaisuutta.

Ilmoittautuminen väitöstilaisuuteen: lyyti.in/kosonen2019

Maanpuolustustahtoseminaari 17.10.2019
Maanpuolustustahtoseminaari järjestetään Helsingissä, Kruununhaan Maneesissa (Maneesikatu 6) torstaina 17.10. klo 12.30 - 16.30.
Agendalla on kiinnostavia, ajankohtaisia alustuksia sekä tutkimustuloksia maanpuolustustahdon merkityksestä ja tulevaisuudesta.

Seminaarin ohjelma

Ilmoittautuminen seminaariin
 

Liitteet

  • 1568360823933.png
    1568360823933.png
    667.6 KB · Luettu: 0
Hevosmiesten tietotoimisto kertoo,jotta kamoja ei enää kuitille ja isolle määrälle mpk toimijoita käsky palauttaa kamat. Motivointi huipussaan. Räteimja lumpui pitänee saada varastojen hyllylle takaisin.
Harjoituksessa sitten jaetaan kyllä...valmiusaika?motivointi?
 
Hevosmiesten tietotoimisto kertoo,jotta kamoja ei enää kuitille ja isolle määrälle mpk toimijoita käsky palauttaa kamat. Motivointi huipussaan. Räteimja lumpui pitänee saada varastojen hyllylle takaisin.
Harjoituksessa sitten jaetaan kyllä...valmiusaika?motivointi?
Eipä vielä tuollaista ole tullut vastaan. Olisko sitten kyseessä sellaiset MPK:n ”sitoutuneet” jotka ei ole paljoa aiheen eteen tehneet.
 
Eipä vielä tuollaista ole tullut vastaan. Olisko sitten kyseessä sellaiset MPK:n ”sitoutuneet” jotka ei ole paljoa aiheen eteen tehneet.
Tarkempaa tietoa ketkä käskyn kohteena ei ole...
 
Otetaanpa tältä kantilta.. tätä on varmaan ollut muuallakin keskustelussa, mutta jaksakaa vielä ja kehittäkää vastaus seuraavanmoisiin kysymyksiin:

- mikä motivoisi sinua reserviläisenä olemaan aktiivinen, pitämään yllä taitoja ja kuntoa? (Itse vastaisin, että joku, mihin/missä niitä taitoja näyttää ja käyttää)

- millä sinut saisi paremmin mukaan reserviläistoimintaan? Killat, kerhot, järjestöt, maakuntakomppaniat, MPK, anything goes. (Itse olen miltei kaikessa jo mukana, motiivina oli tekemisen halu..)

- mikä syö maanpuolustustahtoasi? ( Omalla kohdalla epäselvyys tilanteesta ja säästöt, jotka syövät väistämättä pohjaa koko hommalta. Lisäksi epäusko suunnitelmien toteutumismahdollisuuksiin.)

- mikä lisää / lisäisi maanpuolustustahtoasi? (Omalla kohdalla juuri nuo ongelmat. Paskassakin tilanteessa on jonkun edes yritettävä...)

Saa nähdä jaksaako kukaan vastata, mutta heitelkää vastauksia ja kommentteja ja lisäkysymyksiäkin vaikka, jos siltä tuntuu. TIUKASTI otsikkoon LIITTYEN. Pliis. Kiitän, lepo.
1. Mikä motivoi reserviläisenä:

Ehdottomasti porukka. Se motivoitunut , iloinen ja osaava sakki joka jaksaa ahertaa päivästä toiseen vaikka mitä sataisi päälle. Vaikka itsellä mieli olisi maassa se porukka saa sinut aina ylös.

2. Millä saisi paremmin mukaan:

Ei millään enää. Takana Maakuntakomppanjaa , MPK:ta yms vuosia.
Porukka vie. Hyvä sellainen.

3. Mikä syö maanpuolustustahtoasi:

Puolustusvoimat, MPK : Niiden huomioitta jättäminen. Varsinkin kun kuulut miehistöön, niin olalle taputtajat ovat vähissä.
Ei ylennyksiä vaikka perusteet olisivat kunnossa. Ei edes mieluista tekemistä jos asiat ovat kunnossa.
Hukkaan heitetyt vuodet vaikka tekisit asiat hyvinkin ,niin motivaattori puuttuu.
Palkitsemisjärjestelmä on surkea ja tässä yhteydessä tarkoitan myös muuta kun ylennyksiä.
Pelkkä mainintakin riittää jos asia sujuvat hyvin.

4. Mikä lisäisi:

Se lisäisi ,että kaikilla olisi yhtenevät mahdollisuudet toimia MPK:n tehtävissä sotilasarvoon tai kaverisuhteisiin katsomatta.
Puolustusvoimat järjestäisivät jokaiselle mahdollisuuden kehittyä ja luotua itselleen selkeän koulutusportaan niin ylennyksien kun selkeä tehtävän kuvan muodossa. Se että tehtävä tykkimiehellä ei olisi se piipunjatke vaan selkeä mahdollisuus kehittää itseään haluttuun tehtävään ja sitä kautta mahdollisuus ylentyä kurssien kautta niin pitkälle kun jaksaa.
Tällä hetkellä Miehistöstä-Aliupseeriksi kurssi järjestetään liian harvoin ja liian pienelle valikoituneelle ryhmälle josta voi seurata se ,että jää X monta vuotta jälkeen jo siitäkin syystä.
 
- mikä syö maanpuolustustahtoasi? ( Omalla kohdalla epäselvyys tilanteesta ja säästöt, jotka syövät väistämättä pohjaa koko hommalta. Lisäksi epäusko suunnitelmien toteutumismahdollisuuksiin.)

Lisätään tähän vielä oma tarina:

Kotiuduin varusmiespalveluksesta 20vuotta sitten hyvin arvosanoin Erikoismiehenä (Jääkärin arvolla) Palkittuna ,mutta ei ylennettynä.
Innostuin Maakuntakomppanjasta jossa olin mukana n.4 vuotta muutin toisaalle joten tämä jäi. ++ heille.
Olin myös mukana MPK: kotu toiminnassa n.3 vuotta ja sekin loppui muuton yhteydessä. (--- Heille)
No toki tässä oli yksi motivaation syöjä kun tuona aikana en päässyt toimintaan mukaan kun en kuulunut sisäpiiriin vaan olin ulkoa tullut miehistön jäsen joka ei varmasti pysty kouluttamaan ketään. 3 vuotta hukkaan.
Aina Joulukuussa kävin kuuntelemassa seuraavan vuoden koulutukset ja niihin valmiiksi valitut apukouluttajat ja kahvinkeittäjät.
Tämä kahvinkeittäjän virkakin olisi ollut mieluinen senkin takia, että olisi jotain voinut tehdä.
Reserviläispiriin kuuluin samoihin aikoihin.
Tuossa Maakin kohdissa taisi tulla se ainut ylennys korpraaliksi n. reipas kymmenen vuotta sitten.
N. 8 vuotta takaperin liityin uudelleen MPK riveihin ja sitä kautta mukaan toimintaan yhden erittäin asiaan motivoituneen Aktiivi henkilön kysyessä. Siinä menikin mukavasti seuraavat vuodet monen näköistä puuhastellessa aina kun joku tuttu porukoista sinne pyysi. Kysymällä et päässyt. halukkuuksia kyllä kysyttiin ,mutta ne kaikuivat kuuroille korville. Lopetin itseni tyrkyttämisen kahvinkeittäjän virkaan.
Onneksi silloin tällöin mukana toimii myös semmoisia henkilöitä jotka jaksavat kannustaa kiitos heille siitä ,että motivaatio jaksaa heidän takiaan olla pinnalla ja hymy herkässä.
MPK Minua ei ole muistanut.

Puolustusvoimat.
No puolustusvoimilta asiaa tiedustelin olisiko tämmöiselle heralle tehtävää jossa saisi kertauksia ja samalla uutta puuhasteltavaa.
Ilmoittivat ,että siksi ei ole tullut kertauksia kun minusta oli tehty kriisiajan varaus puolustusvoimille. Jaha. Pyysin asian muuttamista siten , että minut vapautettaisiin varuksesta koska en kyseisen työnantajan palveluksessa enää ollut. Selvä oli selkeä vastaus. Sama toistui uudelleen yli vuotta myöhemmin edelleen oli kyseisen työnantajan varuksessa. Kolmannella kerralla uskoin onnistuneeni , mutta motivaationi meni tähän suht leväperäiseen touhuun.
Varaus -> Eli ylennyksiä.
Puolustusvoimien koulutusjärjestelmä on muutenkin toimimaton ja ei kannustava.
 
Minulla jos on välillä motivaatio romahtanut keskitasolle, niin otan kuukauden tai pari taukoa. Sitte jaksaa taas.

Olen motivoitunut, mutta en puolustusvoimien ansiosta. Minulla motivaationa on maanpuolustus. Ei puolustusvoimiin kuuluminen tai puolustusvoimat itsessään. Joskus tuntuu siltä, että puolustusvoimat on vain välttämätön paha patriootin toteuttaa maanpuolustahtonsa aiheuttamia velvoitteita. Yksinkin voi treenata, ja kavereiden kanssa, mutta jos ei kuulu johonkin sodan ajan joukkoon, niin eipä vanhalla miehellä ole mitään tekoa.

Puolustusvoimat ovat tänäkin vuonna yrittäneet pilata motivaatiotani parilla asialla. Oma auto ja omat rahat on oltava päivittäisessä käytössä niin veheissä kuin käsketyissä harjoituksissa. Pientähän tuo toki on kaiken muun rinnalla, mutta silti väärin, että joudun maksamaan itse suunnilleen puolet ruuista.

Toinen karu pettymys on kuntotestit. Puolustusvoimat kehottaa (pakottaa) osallistumaan kuntotesteihin vuosittain. Olin menossa juoksemaan cooperin joka oli meidän pataljoonalle mpk:n kurssina. No ei päästetty juoksemaan, kun olen niin vanha. Olisi pitänyt suorittaa jokin kävelytesti. En ruvennut. Joku uusi motivaation tappomääräys. No joo olen vanha, mutta entä sitten? Rasitan itseäni lähes joka viikko tiukemmalle mitä yhdessäkään cooperissa koskaan. Ja coopereitakin on tullut juostua. 3000 on tullut rikotuksi jo viitenä vuosikymmenenä. Viimeksi pv:n cooperissa viime vuonna muistaakseni 3250. Ilmoitin puolustusvoimille, että minun osaltani kuntotestit olivat sitten tässä. Kävelemään en kuntotesteissä ala, pataljoonan kovin juoksija. Hölmöt.

Motivaatiota pitää yllä se, että harjoittelulla on tarkoitus. Ja nautin oikeastaan siitäkin, että minun annetaan yleensä olla erilainen. Saan häröpalloilla melko vapaasti kantahenkilöiden puolesta. Ja sama koskee muitakin meidän porukassa. Kantahenkilöitä ei ahdista jos meillä sattuu olemaan vähemmän sotilaallisen näköistä.touhua. Tietävät, että tehdään kuitenkin oleellisissa asioissa parhaamme. Vapaaehtoisuuteen perustuvassa porukassa ei tarvitse/kannata ylläpitää tarpeetonta sotilaallista jäykistelyä. Jos ei olo ole miellyttävä, niin sijoituksesta pääsee aika helposti eroon.
 
Back
Top