Reservin täydennyskoulutus

Tätä olen miettinyt, että millä konstilla voi miehistöstä saada au-sijoituksen. Siviilikoulutus/aktiivinen MAAKK:ssa yms?

Meillä on miehistötehtävissä lähinnä aliupseereita. Ja nuoremmat upseerit on au-hommissa.

Näin tuuri alikkina sotilasurani huipulla, tyydyn kohtalooni miehistöntehtäviin käskettynä, sijoitettuna ja kertautettuna
 
Meillä on miehistötehtävissä lähinnä aliupseereita. Ja nuoremmat upseerit on au-hommissa.

Näin tuuri alikkina sotilasurani huipulla, tyydyn kohtalooni miehistöntehtäviin käskettynä, sijoitettuna ja kertautettuna
Tätä mietinki, että taitaa maakuntakomppaniassa olla aika heikot mahdollisuudet saada au-sijoitus miehistönä, kun löytynee sen verta monta aliupseeria ja upseeria rosterista.
 
Muistakaa MAAKK on vain YKSI YKSIKKÖ PATALJOONASSA!

Siinä pataljoonassa on useita yksiköitä, tehtäviä riittää.
 
Hain tänä vuonna taas, nyt parin vuoden tauon jälkeen. Kilpailu varmasti taas kovaa ja varmaan hakijamäärä kasvanut :).

Ainakin etuna viime kertaan, että tullut ylennys ja oman tiedon mukaan sijoitettu/suunniteltu AU-tehtävä. Eli siis katsotaan ja ihmetellään mitä tällä kertaa tapahtuu (y)
 
AU sijoituksen pystyy saamaan juuri edellä mainittujen kautta.

Polku: Alik / kers arvo miehistötaustalla, sijoitus esimerkiksi ryhmänjohtajaksi tämän jälkeen.

Toinen polku on siivilityön kautta.
Tämänkin tiedoksi saattamiseen monesti tarvitaan sitä aktiivista kertaamista.
Kannattaa laittaa aluetoimistolle koulu- ja tutkintotodistuksia sähköpostilla menemään. Itse laitoin ja vastauksessa he ilmoittivat välittävänsä tiedot sijoituksista vastaavalle henkilölle.
 
Onko mahdollinen au-sijoitus ainoa motivaatio miehistöllä?


Tuota olen itse pohtinut paljon. Kuten olen kertonut, niin itse lähdin reserviin kuninkaallisena lääkintäkorpraalina. Ja jossain vaiheessa lähdin sitten keräämään VEH-kokemuksia jne.

Oma motivaatio oli ihan uuden harrastuksen löytäminen, ja se että löytyy maanpuolustuksella motivoitua tekemistä. Ei se että pääsisin mahdollisesti sotilasurani korkeimpaan arvoon.

Mutta ulkopuolelta alkoi tulla kyselyjä, ettenkö jo ylene. Moni tuntui näkevän kehittymisen mittarina vain ylenemiset.
 
Mutta ulkopuolelta alkoi tulla kyselyjä, ettenkö jo ylene. Moni tuntui näkevän kehittymisen mittarina vain ylenemiset.

Omissa kertausharjoituksissa oli yksi matruusi varmaan neljättä kertaa kertaamassa.

Kyseli jo viirikönpäälliköltä puolivakavissaan että "Eikö mun olisi jo vihdoin aika saada ne ylimatruusin jämät?"

Vastaus kuului suurinpiirtein: "Meillä on suurempi tarve hyville matruuseille".

Muistan kyllä miten lämmitti mieltä kun sain parin kertauksen jälkeen res-ylennyksen. Seuraava kertauskutsu sisälsi pari extra-päivää uuden tehtävän opettelua varten.

Ja muistan myös sen pettymyksen kun 2 viikkoa ennen reissua tuli kirje että kertaus peruttu. Olivat ajaneet paatin karille, eli meikäläiselle ei enää ollut käyttöä.
 
Onko mahdollinen au-sijoitus ainoa motivaatio miehistöllä?
Ei. Se on vain yksi niistä. Se että sitä Au sijoitusta ei ole on motivaation laskija.
Jos tiedät , että olet sijoitettu au tehtävään kertoo myös sen , että siihen ylennykseen on myös mahdollisuus. Suurin motivaation tuoja on kuitenkin se tehtävä. Toki sekään ei motivoi jos sitä tehtävää ei kunnolla ole tai sitä ei arvosteta. Eli mitä opimme?
Hyvä porukka takaa motivaation ensimmäisen pykälän. Arvostus tulee sieltä.
Selkeä tehtävä mitä aktiivinen reserviläinen voi kehittää.
Selkeä oppimispolku tehtävään. Ja sitten tulee se tieto siitä selkeästä sijoituksesta missä mahdollisuus ylentyä.
Helppoa eikö?
 
Onko mahdollinen au-sijoitus ainoa motivaatio miehistöllä?
Voidaan kysyä kääntäen, millaisen motivaation uralla etenemisen mahdollisuus antaa. Väittäisin, että se olisi hyvä lisä, vaikka kapiaiset nyt olettavat, että miehistö ei tätä tarvitse.

Menee vähän asian sivusta, mutta miksei hyvin tehdystä ja pitkäjänteisestä maanpuolustustyöstä, eli vaikka nyt että on osallistunut useisiin kertauksiin hyvällä asenteella, voisi palkita ylentämällä nykyistä enemmän?

Olen jo pitkään esittänyt, että miehistölle tulisi luoda uudet sotilasarvot:
Sotamies
Alikorpraali
Korpraali
Ylikorpraali
 
Voidaan kysyä kääntäen, millaisen motivaation uralla etenemisen mahdollisuus antaa. Väittäisin, että se olisi hyvä lisä, vaikka kapiaiset nyt olettavat, että miehistö ei tätä tarvitse.

Menee vähän asian sivusta, mutta miksei hyvin tehdystä ja pitkäjänteisestä maanpuolustustyöstä, eli vaikka nyt että on osallistunut useisiin kertauksiin hyvällä asenteella, voisi palkita ylentämällä nykyistä enemmän?

Olen jo pitkään esittänyt, että miehistölle tulisi luoda uudet sotilasarvot:
Sotamies
Alikorpraali
Korpraali
Ylikorpraali

Niin. Itelle ei se kulmarauta niin merkihe.

Mutta jos miettii sitä porukkaa, joka on ihteäni pätevämpää. Ja olisi sama sodan ajan sijoitus. Niin voisihan miehistötaustalla selvitä vielä kersantin tai jopa ylikersantin hommista.
 
Onko tullut uutisia vastaan hakijamääristä? Viimeksi (2019) taidettiin tiedottaa loka/marras vaihteessa hakijoita olleen ennätysmäärä. Erittäin mielenkiintoista nähdä, miten tänä vuonna.

Ei varmaan hakijoille ole tullut tietoa vielä mistään?
 
Onko tullut uutisia vastaan hakijamääristä? Viimeksi (2019) taidettiin tiedottaa loka/marras vaihteessa hakijoita olleen ennätysmäärä. Erittäin mielenkiintoista nähdä, miten tänä vuonna.

Ei varmaan hakijoille ole tullut tietoa vielä mistään?
Pirkanmaalla tuli sähköpostia kaikille hakeneille; muistaakseni täällä n. 40 hakijaa ja arvelu että valtakunnallisesti n. 300, eli samoissa sfääreissä kuin viime haussa.
 
Pirkanmaalla tuli sähköpostia kaikille hakeneille; muistaakseni täällä n. 40 hakijaa ja arvelu että valtakunnallisesti n. 300, eli samoissa sfääreissä kuin viime haussa.
Hyvää hakijapalvelua, näinhän sen kuuluisikin mennä. Uudellamaalla sai viimeisi kysellä itse sähköpostilla pääseekö vai ei..
 
Itselläkin kiinnostusta miehistöstä aliupseeriksi -kurssia kohtaan. Soitin aluetoimistoon ja kertoivat sodanajan tehtäväväksi partion johtajan. Varusmiehenä tuli jo korpin jämät ja taitaa olla 10kpm kovia kertausharjoitus vuorokausia takana, + muutama vapaaehtoinen viikonloppukertaus. Kertoivat myös, että tuo partion johto nimitys tullut jo 2016, ja nyt tänä vuonna viimeisin kertaus. Mietin, että millähän arvolla partiota johdetaan? Kannattaako odotella itsenäisyyspäivän mahdollista ylennystä ennenkuin lähtee kurssille hakemaan?
 
Hyvää hakijapalvelua, näinhän sen kuuluisikin mennä. Uudellamaalla sai viimeisi kysellä itse sähköpostilla pääseekö vai ei..
Jep, olin todella positiivisesti yllättynyt, sai vähän infoa ja jonkun konfirmaation että paperit on posti saanut perille!

Itselläkin kiinnostusta miehistöstä aliupseeriksi -kurssia kohtaan. Soitin aluetoimistoon ja kertoivat sodanajan tehtäväväksi partion johtajan. Varusmiehenä tuli jo korpin jämät ja taitaa olla 10kpm kovia kertausharjoitus vuorokausia takana, + muutama vapaaehtoinen viikonloppukertaus. Kertoivat myös, että tuo partion johto nimitys tullut jo 2016, ja nyt tänä vuonna viimeisin kertaus. Mietin, että millähän arvolla partiota johdetaan? Kannattaako odotella itsenäisyyspäivän mahdollista ylennystä ennenkuin lähtee kurssille hakemaan?
Mietin ensin että miten ne nyt sa-sijoitusta puhelimitse on kertonut, mutta onkohan tuo partionjohtaja sitten sodanajan tehtävä eikä sijoitus, ja täten tiedusteltavissa puhelimitse..? No kuitenkin, seuraava haku on tosiaan 2023 ja seuraava kurssi 2024, että varsinaisesti ei mikään kiire ole. 2022 kurssille meni hakuaika jo. Kannattaa varmaan hakea 2023 kevät-syksyllä, ehdit saamaan papereihin kaiken kokemuksen mitä kartutat tällä aikavälillä. Sotilasarvolla ei sinänsä ole merkitystä, vaan juuri tuolla sijoituksella/tehtävällä. Partionjohtaja tuskin ykkösenä kurssitettavana, muttei varmasti myöskään viimeisenä, toki suurena tekijänä on myös siviiliosaaminen.
 
Back
Top