Reservistä siviiliin

Miten tämä sitten käytännössä suoritettaisiin kustannustehokkaasti? Kaikkia ei voi komentaa lakkautettavan osan kertausharjoitukseen, jossa mitataan kunto, tiedot ja taidot uudelleensijoitusta varten vai katsellaanko tiedoista kenties 10-15 vuoden takaisia cooperin tuloksia tai sotilaspassin kenttäkelpoisuutta ja yleisarvosanaa?
 
commando kirjoitti:
Miten tämä sitten käytännössä suoritettaisiin kustannustehokkaasti? Kaikkia ei voi komentaa lakkautettavan osan kertausharjoitukseen, jossa mitataan kunto, tiedot ja taidot uudelleensijoitusta varten vai katsellaanko tiedoista kenties 10-15 vuoden takaisia cooperin tuloksia tai sotilaspassin kenttäkelpoisuutta ja yleisarvosanaa?

Vaikea on keksiä järjestelmää, jolla leikkuri kuorisi nykyreservistä kerman jatkoon. Kasvotonta massaa tullaan äkkileikkaamaan ja säilyvän porukan kyvykkyyden ratkaisee vain ja ainoastaan sattuma. Tässäkin korjataan osasatoa kaksi vuosikymmentä jatketusta kertausharjoitusten väheksynnästä. Reservin olemuksesta ei ole kuin kalpea aavistus kovan tiedon ollessa ikivanhaa. Hyvä puoli on tietysti se, että tästä ei voi jäädä kiinni koska sitä tietoa ei tosiaan kenelläkään ole.
 
Ai että miten suoritettaisiin? Olisko vaikka sellainen, että annetaan kaikille halukkaille mahdollisuus tmennä suorittamaan ne testit ja tehdään selväksi, että ilman niitä on tie pystyssä. Motivoituneet kyllä osallistuvat.

Mielestäni pv:n pitäisi luoda myös reserviin paremmin mahdollisuuksia omaehtoiseen uudelleenkouluttautumiseen. Moni nuorena varusmiehspalveluksen käynyt on alkanut myöhemmin katumaan sitä ettei suorittanut palvelusta paremmin tai kokee että on koulutettu väärään tehtävään. Tälläisille pitäisi järjestää kurssittautumismahdollisuuksia aivan kuten nykyisellän on näitä res au:sta res ups:ksi kursseja. Kursseille pääsyyn voidaan laitta kriteerejä ja pääsykokeita. Erityisesti varusmiespalveluksessa sopivalle erityisalalle kouluttautuneista voitaisiin saada täten paremmin hyötyä. Erikoisosaamista hankkinut kaveri kun ei välttämättä ole kovin motivitunut peruisjimmynä tai tykkijullian kh:ssa. Motivoituneelle väelle voisi myös olla lisäkouluttautmismahdollisuuksia kurssimuotoisena omaan tehtäväänsä. Jos aiheet valitaan hyvin kurssille pääsystä kilpailtaisiin. EI tietenkään pidä haksahtaa siihen mitä usein nykyisellään esim MPK:ssa tapahtuu, että kun saadaan jostain kurssita hyvää palautetta, se on suosittu tai sille huomataan tarvetta niin niitä järjestetään heti tusinan verran joka kylässä ja pitäjässä ja jokaiselle joka nyt suostuu paikalle tulemaan.
 
Jaa että mitä lisäkoulutusmahdollisuuksia? Mielestäni aktiivisemmat kaverit jo käyvät MPK:n kursseja joilla kouluttavat itseään eteenpäin, niistä saa jopa rinnastettavia kertausharjoituspäiviä. Luulisi PV:n jo nämä huomioivan ylentämisissä ja uudelleensijoittamisissa. Vai? Kovasti ollaan vaatimassa vähille rahoille kursseja, koulutusta ja ties mitä mutta suurin osa vaatijista tai näistä "hyvistä tyypeistä", jotka putoavat sa-sijoituksista eivät kuitenkaan jaksa käydä edes MPK:n kursseilla. Mitä aktiivisuutta se on? Ilman kursseja voi tietenkin olla supersotilas, kovakuntoinen ja osaava mutta jos näin on niin ehkä sitten jopa ko. herrat ovat kouluttamassa jo MPK:ssa? Tai entä jos eivät ole, ovat todellisia salasupersotilaita? Itsestä on myös kiinni miten paljon haluaa näyttää osaamistaan ja halukkuuttaan, parhaiten tämä näkyy osallistumalla jo OLEMASSAOLEVAAN toimintaan. Olemassaolevassa toiminnassa on puutteita ja parantamisen varaa aina. Siitä on hyvä lähteä realistisesti parantamaan asioita.
 
Ylipäällikkönä komentaisin kaksi ye-everstiluutnanttia kahlaamaan kotimaan kylä-, piiri- yms. tason urheilutuloksia ja kokoamaan sanotaan vaikka 27-45 vuotiaita ukkoja niistä listaan....veikkaan lonkalta, että 5-8 hyväkuntoista jalkaväkipataljoonaa tulisi täyteen ennen pikkujoulunviettoa. Listat ovat pitkiä, kun aletaan tarkastella suunnistus, juoksu, hiihto yms. tapahtumia. Jos tätä laajennetaan futis ja jääkiekko-osastolle, lista jatkuu vaikka eukonkantokisojen tuloksilla. Urheilusukeltajat ja fillarimiehet, soutajat ja melojat, nyrkkeilijät ja judokat, painijat ja pastorit.

Miettikääs, fysiikka saataisiin palvelemaan tehtäviä.

En ole iku kuuna pitänyt kategorista joukkotuottamista hyvänä ratkaisuna, paino sanalla kategorinen.

Keinoja löytää tehtäviin hyväkuntoista väkeä on olemassa, halua siihen on ollut selvästi vähemmän, mitä sitä tyhjää. Helpompi on luukuttaa tiedotusvälineille kuinka reservin fysiikka on ihan pelseestä ja huonompaan mennään koko ajan. Hyväkuntoisen suorittajan löytäminen ei ole ollut ns. toiminnan kehittämisen keskiössä, heh.

Nuo listat muuten ovat ihan julkista tavaraa, jota pv voisi käyttää ihan laillisesti ja helposti, tilaamalla tuon ev-lut.-parivaljakon työhuoneeseen läjän eri harrastealojen lehtiä. Netti pursuaa suoritustuloksia. Mikä ongelma? Puuttuu TAHTOTILA. Rauhan aika on ollut pitkä, saa nähdä sitten onko edessäpäin yhtä pitkä kuin on taakse jäänyt.
 
Hande kirjoitti:
commando kirjoitti:
Miten tämä sitten käytännössä suoritettaisiin kustannustehokkaasti? Kaikkia ei voi komentaa lakkautettavan osan kertausharjoitukseen, jossa mitataan kunto, tiedot ja taidot uudelleensijoitusta varten vai katsellaanko tiedoista kenties 10-15 vuoden takaisia cooperin tuloksia tai sotilaspassin kenttäkelpoisuutta ja yleisarvosanaa?

Vaikea on keksiä järjestelmää, jolla leikkuri kuorisi nykyreservistä kerman jatkoon. Kasvotonta massaa tullaan äkkileikkaamaan ja säilyvän porukan kyvykkyyden ratkaisee vain ja ainoastaan sattuma. Tässäkin korjataan osasatoa kaksi vuosikymmentä jatketusta kertausharjoitusten väheksynnästä. Reservin olemuksesta ei ole kuin kalpea aavistus kovan tiedon ollessa ikivanhaa. Hyvä puoli on tietysti se, että tästä ei voi jäädä kiinni koska sitä tietoa ei tosiaan kenelläkään ole.

No mitä jos lähdettäisiin niinkin yksinkertaisesti liikkeelle että lähetettäisiin jokaiselle reserviläiselle kirje kotiin jossa kehotettaisiin täyttämään vastauslomake ja lähettämään se takaisin valmiissa kuoressa.

Kyselylomake sisältäisi kaikessa yksinkertaisuudessaan kysymyksen oletko kiinnostunut olemaan sijoitettuna SA-joukkoon ja rasti ruutuun periaatteella täydentämään siviilissä hankittu osaaminen sellaisista asiosta joita pv on katsonut aiheelliseksi kaavakkeeseen listata.

Saatteeksi tarina siitä mitä pv tällä ajaa takaa, esim:
Täydennämme SA-joukkoja, ilmoittakaa halukkuutenne tulla sijoitetuksi parhaaksi katsomaamme tehtävään. Halukkuuden ilmoittaminen ei sido teitä mihinkään vapaaehtoiseen toimintaan. Perinteisiä kertausharjoituksia voi osua kohdalle vuosittain 0-1 kpl:tta riippuen saamastanne sijoituksesta. Vapaaehtoisia kertausharjoituksia järjestetään useammin, niistä saatte ilmoituksen postitse ja voitte ilmoittautua halukkaaksi tulemaan niihin mukaan harjoituskohtaisesti.

Ensimmäinen vapaaehtoinen kertaus voisi olla esim. vkl:lle osuva 1pvä mittainen kuntotesti. Kutsussa kerrottaisiin mitä testit sisältävät + että tällä kartoitetaan reservin kuntoa ja haarukoidaan sijoituksia enemmän fysiikkaan vaativiin tehtäviin (lue ns. taisteleviin kokoonpanoihin). Ketkä tähän osallistuisivat ja suorittaisivat sen säädyllisesti, napsahtaisi melko varmasti paikka ns. taistelevaan kokoonpanoon ellei osaaminen/kokemus ole vahvasti jossain toisaalla.

Halukkaiden/vapaaehtoisten määrä saattaisi olla positiivinen yllätys!
Nythän PV ei kiinnosta paskan latia jos pelkästään ilmoittaa halukkuutensa kertauksiin aluetoimistossa vaikka olisi kaikkea muuta kuin ikäloppu...

ps. Baikalin tuossa ylempänä ehdottama haarukointi urheiluseuroista/tilastoista vaatii jo jonnin verran työtä/henkilökuntaa, eikä välttämättä kuitenkaan takaa valikoidun motivaatiota sijoitukseen. Mutta väitämpä että kun homma markkioidaan positiivisesti ja rehdisti, niin esim. tuolla ensimmäisessä ns. vapaaehtoisessa kuntotestissä voisi olla viivalla ukko jos toinekin noilta samoilta listoilta näyttämässä nuoremmille/yleisesti muille mistä kana kusee! Ja täysin vapaaehtoisesti! On ne vähän sen luontoista porukkaa meinaan...
 
Näinhän se varmasti on hyvä tehdä. Silti "motivaatio" ja kyky oikeasti osallistua ovat kaksi eri asiaa, ainakin mitä tulee mm. maakuntajoukkojen harjoituksiin joiden pitäisi olla motivoituneinta reserviläisten kaartia. Siis niitä joille ei tarvinnut edes kyselyä lähettää kotiin ottaessaan selvää asioista. Otetaan esimerkiksi jalkaväentaisteluun liittyvä VEH viikonlopun aikana, ehkä n. 1/4 - 1/3 kutsutuista tulee paikalle. Entä kuntotesti? Vielä vähemmän. Näin siis ellei ko. VEH:iä käytännössä pakoteta uhkailulla erottamisesta tms. Se paljonko kuntotestiin tulisi tavallisia reserviläisiä ilman sa-sijoitusta edes motivoituneesti vastanneista olisi todella pieni osa. No parempi sekin kai kuin ei mitään.

Kyllä paperia tässä maailmassa riittää mutta riittääkö sellaista paperia että se oikeasti sitten mahdollistaisi sille motivoituneelle, VEH:ssä fysiikkansa näyttäneelle taistelijalle ja uuden sijoituksen saaneelle kertausharjoitusta, edes yhtä sen jälkeen? Teoriassa sa:n suorituskyky parantuisi. Mutta vain sen verran että oletetaan että ko. uudelleensijoittamisprojekti tuottaa suorituskykyä enemmän kuin vaikka kalustohankinta samalla resurssimäärällä. Riippuu aivan siitä millaiset kustannukset suhteessa suorituskykyyn uudelleensijoittelu tuottaa. Periaatteessahan motivoituneimmat jo nyt suorittavat kuntotestejä ja sotilaallisia kursseja MPK:n kautta eikä se maksa mitään PV:lle. Kysymyshän on periaatteessa siitä että tarvitsemmeko kaikkia jo koulutettavia miehiä? Emme. Turhaa koulutusta. Miten valitaan pois karsittavat on se ongelma, varsinkin reservissä. Moni sa-joukko on rampa, koska avainhenkilöt eivät palvelusluokkamuutoksistaan tai sairauksista ilmoita PV:lle. Ehkä muutenkin reserviläisten seurantaan pitäisi panostaa jonkin verran enemmän? Osoitetiedot sentään saadaan ajanmukaisesti mutta tarvitsisiko PV muitakin tietoja? Tosi asia taitaa olla se ettei edes innokkaimmille taida olla varaa järjestää kuntotestejä ainakaan lähivuosina ja kertausharjoitukset perustuvat pistokokeisiin suorituskyvyn laskunopeudesta kuin jatkuvaan kouluttamiseen.
 
Palatakseni äskeisen (edit: jonka näköjään tässä yhteydessä vahingossa jo deletoinkin...) jälkeen maanpinnalle niin fakta taitaa kuitenkin olla se että, PV:llä on käytössään niin massiivinen reservi ettei sitä kertakaikkiaan kiinnosta haarukoida sieltä seasta niitä joitain motivoituneenpia. Tarvittaessa SA-joukot saadaan aina mennen tullen täyteen, näin se vaan taitaa olla! Ja kun ottaa huomioon kuinka vähän pv:lla tulee olemaan varaa kertauttaa porukkaa, niin ei todellakaan tarvi kyllä ihmetellä miksei se harukointi kiinnosta sitäkään vähää. Suurin osa kertauksista kohdistunee edelleen (joukkojen vähetessä yhä enemmän) luokkaa 5-vuotta reservissä olleisiin tärkeisiin joukkoihin jotka kyllä joka tapauksessa kannattaa pitää nuoressa lihassa.

Ja kyllähän se asia on myös niin että se motivaatio punnitaan lopulta kunnolla vasta tositilanteessa. Reservissä on vaikka kuinka paljon porukkaa jotka eivät ole halukkaita työ/perhekiireiden takia osallistumaan mielellään edes pakollisiin kertauksiin, mutta varmasti olisivat yhteisessä vitjassa mukana jos se synkkä päivä joskus eteen tulisi. Varusmiespalveluksessakin oli ihan selkeästi sellaista massaa joka hoiti hommansa todella asiallisesti, mutta jos pakkoa ei olisi ollut, niin tuskin olisivat palvelukseen ikinä astuneet. Kyllä ne siviili hommelit on vaan 90% ihmisitä oleellisesti tärkempiä kuin tornin kotkotukset, ehkäpä siitä syytä onkin ihan paikallaan että touhussa pääpainona säilyy edelleen ns. pakollisuus. Eli pallo reservin suorituskyvyssä osaamisen kohdalla on kyllä edelleenkin vahvasti PV itsensä vastuulla. Ja näyttää vahvasti siltä että se pyritään toteuttamaan kouluttamalla uutta reserviä vanhempien tilalle, eikä niinkään pitämään taitoja yllä kertauttamalla.
 
Mutta tämä alusta lähtien kouluttaminen joka ikäluokka kokonaan on juuri kalleinta PV:lle. Tuleeko halvemmaksi vaikka kertauttaa komppaniaa 10 kertaa 15 vuoden käyttövuoden aikana vai kouluttaa komppania 10 vuodeksi ja kertauttaa kerran? Vähän luulen että tuo säännöllinen kertaaminen tekee alle 10 viikkoa ja käytännössä vähemmän kuin joku 6-12 kk asevelvollisuutta sekä lyhyemmän käytön vuoksi suurempi koulutustarve varusmiesmäärille. Kumpi on kalliimpaa menetettyinä työvuosina ja veroina, kertauttaminen vai varusmiespalvelus? Tämä puoltaa aika vahvasti valikoivaan asevelvollisuuteen siirtymistä, joka voidaan jo nykyisin tehdä lääkärintarkastuksella. Jos unohdetaan raha niin eiköhän myös tuo suorituskyky myös hiukan vanhemmalla mutta kertaavalla porukalla ole parempi? Katson että b-miehille vaikka voitaisiin antaa riittävä koulutus 2 kk:ssa (p-kausi) ja päästää pois kasarmilta siivoamasta tai sitten vapauttaa kokonaan palveluksesta rauhan ajaksi.
 
commando kirjoitti:
Mutta tämä alusta lähtien kouluttaminen joka ikäluokka kokonaan on juuri kalleinta PV:lle. Tuleeko halvemmaksi vaikka kertauttaa komppaniaa 10 kertaa 15 vuoden käyttövuoden aikana vai kouluttaa komppania 10 vuodeksi ja kertauttaa kerran? Vähän luulen että tuo säännöllinen kertaaminen tekee alle 10 viikkoa ja käytännössä vähemmän kuin joku 6-12 kk asevelvollisuutta sekä lyhyemmän käytön vuoksi suurempi koulutustarve varusmiesmäärille. Kumpi on kalliimpaa menetettyinä työvuosina ja veroina, kertauttaminen vai varusmiespalvelus? Tämä puoltaa aika vahvasti valikoivaan asevelvollisuuteen siirtymistä, joka voidaan jo nykyisin tehdä lääkärintarkastuksella. Jos unohdetaan raha niin eiköhän myös tuo suorituskyky myös hiukan vanhemmalla mutta kertaavalla porukalla ole parempi? Katson että b-miehille vaikka voitaisiin antaa riittävä koulutus 2 kk:ssa (p-kausi) ja päästää pois kasarmilta siivoamasta tai sitten vapauttaa kokonaan palveluksesta rauhan ajaksi.

Politikot ovat linjanneet että yleinen asevelvollisuus säilyy ja koko ikäluokka koulutetaan, joten se siitä...

Mitä ottaisin edelleen kaikki sisään palvelukseen, mutta karsisin tämän jälkeen ylimääräisen osan 4kk palveluksella ns. yksittäisen sotilaan perustaidoilla lisävaraksi reserviin. Valikointi tapahtuisi täysin samoilla ylivaltaisilla periaatteilla kuin nykyisinkin jako 6kk ja 12kk palvelusaikojen välillä. Opintopisteiden hyväksi laskemisessa palveluksen käyneiltä tms. olisi kyllä paljon kehittämisen varaa!

Se ei mene noin isossa mittakaavassa läpi kansalta että osa nuorista miehistä välttää koko touhun täysin ja osa määrätään sinne pakolla! Aivan liian eri arvoista touhua ja aiheutta kahta pahempaa närää/vastarintaa palvelukseen määrätyissä. EI TOIMI!
 
Ohjus-tiedustelija kirjoitti:
Mitä ottaisin edelleen kaikki sisään palvelukseen, mutta karsisin tämän jälkeen ylimääräisen osan 4kk palveluksella ns. yksittäisen sotilaan perustaidoilla lisävaraksi reserviin. Valikointi tapahtuisi täysin samoilla ylivaltaisilla periaatteilla kuin nykyisinkin jako 6kk ja 12kk palvelusaikojen välillä. Opintopisteiden hyväksi laskemisessa palveluksen käyneiltä tms. olisi kyllä paljon kehittämisen varaa!

Olen samaa mieltä. Kaikki vähänkään kelvolliset koulutukseen..alkuvaiheen jälkeen Puolustusvoimat valitsee kyvykkäimmiksi arvioimansa kaverit edelleen koulutettavaksi ja loput kotiutetaan yksittäisen miehen perustaidoilla varustettuna reserviin.
 
Kapiainen kirjoitti:
Ohjus-tiedustelija kirjoitti:
Mitä ottaisin edelleen kaikki sisään palvelukseen, mutta karsisin tämän jälkeen ylimääräisen osan 4kk palveluksella ns. yksittäisen sotilaan perustaidoilla lisävaraksi reserviin. Valikointi tapahtuisi täysin samoilla ylivaltaisilla periaatteilla kuin nykyisinkin jako 6kk ja 12kk palvelusaikojen välillä. Opintopisteiden hyväksi laskemisessa palveluksen käyneiltä tms. olisi kyllä paljon kehittämisen varaa!

Olen samaa mieltä. Kaikki vähänkään kelvolliset koulutukseen..alkuvaiheen jälkeen Puolustusvoimat valitsee kyvykkäimmiksi arvioimansa kaverit edelleen koulutettavaksi ja loput kotiutetaan yksittäisen miehen perustaidoilla varustettuna reserviin.

Kirjoittelin tästä taannoin pitkätkin tarinat miten porukat kannattaisi esim. jossain 2kk kantturoilla jakaa kenties ihan erilleenkin 4kk yksiköihin joissa olisi varumiesapukouluttaja painotteinen koulutus vähän heikoimmilla resursseilla näihin perustaitoihin (voidaan käyttää varusapukouluttajia paremmin hyödyksi) ja sitten SA-joukkoja tuottaviin yksiköihin joissa olisi kantahenkilökunta painotteinen ns. laadukkaampi koulutus jossa mentäisiin oppimishalukkaammalla aineksella vauhdikkaammin eteenpäin tähtäimenä se laadukas valmis SA-joukko ilman purnaajia ja vastaan hangoittelijoita. Tälläisessä järjestelyssä ei olisi kuin voittajia!
Kaiken lisäksi pv voisi kokoajan itse säätää sitä kuinka paljon se kouluttaa lisävaraa ja kuinka paljon valmiita SA-joukkoja.

Ei voi kun toivoa että säästötarpeet ovat nyt niin massiiviset että olisi pakko tehdä joku tämän tyylinen "radikaali" ratkaisu. Nythän näyttää siltä että romutetaan koulutus tasaisesti kautta linjan kaikilta! Toivottavasti joku jossain pv piirissä nyt laskee muutaman kk sisään että ei helvetti koko pakka hajoaa täysin koulutuksen tason osalta käsiin ellei tehdä jotain radikaalia ehdotusta poliitikkojen suuntaan. Kyllä tuollainen läpi menisi jos se perusteltaisiin kunnolla ja painotettaisiin esim. myönteistä kehitystä työurien pidentämisen kannalta!

Vai onko nyt niin ettei pv piirissä haluta luopua syystä tai toisesta nykyisestä systeemistä vaikka tuloksena on aika vajavaisia joukkoja ja rahapulaa vuosikausiksi eteenpäin...?
 
Ohjus-tiedustelija kirjoitti:
Nythän näyttää siltä että romutetaan koulutus tasaisesti kautta linjan kaikilta! Toivottavasti joku jossain pv piirissä nyt laskee muutaman kk sisään että ei helvetti koko pakka hajoaa täysin koulutuksen tason osalta käsiin ellei tehdä jotain radikaalia ehdotusta poliitikkojen suuntaan. Kyllä tuollainen läpi menisi jos se perusteltaisiin kunnolla ja painotettaisiin esim. myönteistä kehitystä työurien pidentämisen kannalta!

Vai onko nyt niin ettei pv piirissä haluta luopua syystä tai toisesta nykyisestä systeemistä vaikka tuloksena on aika vajavaisia joukkoja ja rahapulaa vuosikausiksi eteenpäin...?

Nythän on niin, että mitkään juustohöyläratkaisut eivät toimi, eikä sellaisia ole suunnitteillakaan. Muistutan jälleen, että nyt ollaan aloittamassa todella merkittävää Puolustusvoimauudistusta, jossa säästöt ovat vain yksi..kaikesta huolimatta sanon..pieni osa. Toki tämä säästöasia saa lähes kaiken huomion, mutta uudistuksessa ei ole lopunperin kyse säästöistä, vaan ihan muista asioista.

Jos kuvitellaan tilanne, jossa säästötarvetta ei olisi syntynyt nykyiseen malliin - olisi uudistukset myös rauhanajantoiminnoissa olleet jokatapauksessa hyvin suuria, merkittäviä ja jonkun mielestä varmasti myös dramaattisia. Se jää nyt vain huomaamatta, koska säästöt vievät kaiken huomion.
Tarkoitus on uudistaa koko järjestelmä perinpohjin, oli säästötarpeita tai ei. Moni varmasti hämmästyy, joku saattaa jopa hämmentyäkin..siitä mitä tuleman pitää. Muutos lähtee niinkin perustavaa laatua olevista asioista kuin ajattelutavasta ja sen myötä suhtautumisesta ihan perusasioihinkin.

Huomionarvoista tässä on kuitenkin se, että jos hommat eivät mene täydellisesti perseelleen, tästä on tulossa jotakin joka on todella hyvää!
 
Kapiainen kirjoitti:
Ohjus-tiedustelija kirjoitti:
Nythän näyttää siltä että romutetaan koulutus tasaisesti kautta linjan kaikilta! Toivottavasti joku jossain pv piirissä nyt laskee muutaman kk sisään että ei helvetti koko pakka hajoaa täysin koulutuksen tason osalta käsiin ellei tehdä jotain radikaalia ehdotusta poliitikkojen suuntaan. Kyllä tuollainen läpi menisi jos se perusteltaisiin kunnolla ja painotettaisiin esim. myönteistä kehitystä työurien pidentämisen kannalta!

Vai onko nyt niin ettei pv piirissä haluta luopua syystä tai toisesta nykyisestä systeemistä vaikka tuloksena on aika vajavaisia joukkoja ja rahapulaa vuosikausiksi eteenpäin...?

Nythän on niin, että mitkään juustohöyläratkaisut eivät toimi, eikä sellaisia ole suunnitteillakaan. Muistutan jälleen, että nyt ollaan aloittamassa todella merkittävää Puolustusvoimauudistusta, jossa säästöt ovat vain yksi..kaikesta huolimatta sanon..pieni osa. Toki tämä säästöasia saa lähes kaiken huomion, mutta uudistuksessa ei ole lopunperin kyse säästöistä, vaan ihan muista asioista.

Jos kuvitellaan tilanne, jossa säästötarvetta ei olisi syntynyt nykyiseen malliin - olisi uudistukset myös rauhanajantoiminnoissa olleet jokatapauksessa hyvin suuria, merkittäviä ja jonkun mielestä varmasti myös dramaattisia. Se jää nyt vain huomaamatta, koska säästöt vievät kaiken huomion.
Tarkoitus on uudistaa koko järjestelmä perinpohjin, oli säästötarpeita tai ei. Moni varmasti hämmästyy, joku saattaa jopa hämmentyäkin..siitä mitä tuleman pitää. Muutos lähtee niinkin perustavaa laatua olevista asioista kuin ajattelutavasta ja sen myötä suhtautumisesta ihan perusasioihinkin.

Huomionarvoista tässä on kuitenkin se, että jos hommat eivät mene täydellisesti perseelleen, tästä on tulossa jotakin joka on todella hyvää!
Joopa. Merkit on ollu ilmassa jo pari vuotta.
 
commando kirjoitti:
Jaa että mitä lisäkoulutusmahdollisuuksia? Mielestäni aktiivisemmat kaverit jo käyvät MPK:n kursseja joilla kouluttavat itseään eteenpäin, niistä saa jopa rinnastettavia kertausharjoituspäiviä. Luulisi PV:n jo nämä huomioivan ylentämisissä ja uudelleensijoittamisissa. Vai? Kovasti ollaan vaatimassa vähille rahoille kursseja, koulutusta ja ties mitä mutta suurin osa vaatijista tai näistä "hyvistä tyypeistä", jotka putoavat sa-sijoituksista eivät kuitenkaan jaksa käydä edes MPK:n kursseilla. Mitä aktiivisuutta se on? Ilman kursseja voi tietenkin olla supersotilas, kovakuntoinen ja osaava mutta jos näin on niin ehkä sitten jopa ko. herrat ovat kouluttamassa jo MPK:ssa? Tai entä jos eivät ole, ovat todellisia salasupersotilaita? Itsestä on myös kiinni miten paljon haluaa näyttää osaamistaan ja halukkuuttaan, parhaiten tämä näkyy osallistumalla jo OLEMASSAOLEVAAN toimintaan. Olemassaolevassa toiminnassa on puutteita ja parantamisen varaa aina. Siitä on hyvä lähteä realistisesti parantamaan asioita.

Hah, vai että pv seuraisi MPK:n koulutuksia. No ei todellakaan. Saat käydä vaikka 200 kurssia ja sijoituksesi ei siitä noin vain automaattisesti muutu, vaan siihen tarvitaan muutakin.

Ideani oli nimenomaan, että pv itse kouluttaisi haluamallaan tavalla väkeä pidemillä kuin vkl:n kursseilla, siten, että oikeasti kurssi antaisi pätevyyden johonkin hommaan eikä vain olisi kiva parin päivän tutustuminen asiaan. Lähtökohtana olisi nimenomaan, että kurssille pitäisi pyrkiä mahdollisesti jopa pääsykokeiden kautta, jolloin arvostus olisi kunnossa ja mielellään vielä niin että osallistuja sitoutuu nousujohteiseen koulutukseen. MPK:n avoimille kursseillehan pääsee nykyisin kunhan maksaa osallistumismaksun ja voi valikoida ihan minkä its e haluaa ja osallistua juuri sillä panostuksella kuin haluaa. VEH:eille taas ei pääse hakeutumaan kutsumatta.
Ja kysehän ei nyt ollut minkään ylennysautomaatin luomisessa vaan olemassaolevien tehtävien arvostuksen nostamisesta. Suomalaista reservin toimintaa tuntuu vaivaavan aivan liikaa kiiltävän himo. Jos se siitä on kiinni niin jaetaan noista kursseista suoritusmerkkejä. Aivan kuin jenkeillä näkyy hihassa erilaisia kaaria koulutustason mukaan ja on jo olemassa suomessa hyppysiipiä ja sukeltajamerkkiä.
Saatan olla väärässä mutta minun mielestäni on ainoa tapa saada niitä kuraportaan kavereita mukaan se että heidän telkemisensä arvostusta nostetaan ja heille järjestetään kiinnostavaa ja haastavaa tekemistä. Kaikki eivät toki lähde mukaan silloinkaan. Osa tarvisi kotoa kuljetuksen ja ilmaista kaljaa ja vielä tiettyä merkkiä, mutta sellaisesta kun taas ei saada hyötyä organisaatiolle.
Rahoitustahan tälläiseen ei nykyisellään ole. Sitä en lähtenyt väittämäänkään, mutta siitä on turha valittaa. Ei se itsestään ja ilmaiseksi tule leipäkään kaupasta pöytään. Jos jotain halutaan on siihen myös jotain panostettava.
 
baikal kirjoitti:
Ylipäällikkönä komentaisin kaksi ye-everstiluutnanttia kahlaamaan kotimaan kylä-, piiri- yms. tason urheilutuloksia ja kokoamaan sanotaan vaikka 27-45 vuotiaita ukkoja niistä listaan....veikkaan lonkalta, että 5-8 hyväkuntoista jalkaväkipataljoonaa tulisi täyteen ennen pikkujoulunviettoa. Listat ovat pitkiä, kun aletaan tarkastella suunnistus, juoksu, hiihto yms. tapahtumia. Jos tätä laajennetaan futis ja jääkiekko-osastolle, lista jatkuu vaikka eukonkantokisojen tuloksilla. Urheilusukeltajat ja fillarimiehet, soutajat ja melojat, nyrkkeilijät ja judokat, painijat ja pastorit.

Miettikääs, fysiikka saataisiin palvelemaan tehtäviä.

En ole iku kuuna pitänyt kategorista joukkotuottamista hyvänä ratkaisuna, paino sanalla kategorinen.

Keinoja löytää tehtäviin hyväkuntoista väkeä on olemassa, halua siihen on ollut selvästi vähemmän, mitä sitä tyhjää. Helpompi on luukuttaa tiedotusvälineille kuinka reservin fysiikka on ihan pelseestä ja huonompaan mennään koko ajan. Hyväkuntoisen suorittajan löytäminen ei ole ollut ns. toiminnan kehittämisen keskiössä, heh.

Nuo listat muuten ovat ihan julkista tavaraa, jota pv voisi käyttää ihan laillisesti ja helposti, tilaamalla tuon ev-lut.-parivaljakon työhuoneeseen läjän eri harrastealojen lehtiä. Netti pursuaa suoritustuloksia. Mikä ongelma? Puuttuu TAHTOTILA. Rauhan aika on ollut pitkä, saa nähdä sitten onko edessäpäin yhtä pitkä kuin on taakse jäänyt.

Miksi maksaa niille ye-evluteille kun niiden palkalla saadaan nuo tiedot jo ostettua Tilastopajalta, joka ylläpitää Suomen ja monien muidenkin maiden virallisia tulostilastoja.
 
commando kirjoitti:
Näinhän se varmasti on hyvä tehdä. Silti "motivaatio" ja kyky oikeasti osallistua ovat kaksi eri asiaa, ainakin mitä tulee mm. maakuntajoukkojen harjoituksiin joiden pitäisi olla motivoituneinta reserviläisten kaartia. Siis niitä joille ei tarvinnut edes kyselyä lähettää kotiin ottaessaan selvää asioista. Otetaan esimerkiksi jalkaväentaisteluun liittyvä VEH viikonlopun aikana, ehkä n. 1/4 - 1/3 kutsutuista tulee paikalle. Entä kuntotesti? Vielä vähemmän. Näin siis ellei ko. VEH:iä käytännössä pakoteta uhkailulla erottamisesta tms. Se paljonko kuntotestiin tulisi tavallisia reserviläisiä ilman sa-sijoitusta edes motivoituneesti vastanneista olisi todella pieni osa. No parempi sekin kai kuin ei mitään.

Kyllä paperia tässä maailmassa riittää mutta riittääkö sellaista paperia että se oikeasti sitten mahdollistaisi sille motivoituneelle, VEH:ssä fysiikkansa näyttäneelle taistelijalle ja uuden sijoituksen saaneelle kertausharjoitusta, edes yhtä sen jälkeen? Teoriassa sa:n suorituskyky parantuisi. Mutta vain sen verran että oletetaan että ko. uudelleensijoittamisprojekti tuottaa suorituskykyä enemmän kuin vaikka kalustohankinta samalla resurssimäärällä. Riippuu aivan siitä millaiset kustannukset suhteessa suorituskykyyn uudelleensijoittelu tuottaa. Periaatteessahan motivoituneimmat jo nyt suorittavat kuntotestejä ja sotilaallisia kursseja MPK:n kautta eikä se maksa mitään PV:lle. Kysymyshän on periaatteessa siitä että tarvitsemmeko kaikkia jo koulutettavia miehiä? Emme. Turhaa koulutusta. Miten valitaan pois karsittavat on se ongelma, varsinkin reservissä. Moni sa-joukko on rampa, koska avainhenkilöt eivät palvelusluokkamuutoksistaan tai sairauksista ilmoita PV:lle. Ehkä muutenkin reserviläisten seurantaan pitäisi panostaa jonkin verran enemmän? Osoitetiedot sentään saadaan ajanmukaisesti mutta tarvitsisiko PV muitakin tietoja? Tosi asia taitaa olla se ettei edes innokkaimmille taida olla varaa järjestää kuntotestejä ainakaan lähivuosina ja kertausharjoitukset perustuvat pistokokeisiin suorituskyvyn laskunopeudesta kuin jatkuvaan kouluttamiseen.

Kansalaisille samanlainen vuosittainen katsastussvelvoite kuin autoille? Katsastuksessa tarkistetaan terveydentila ja fyysinen kunto sekä mahdolliset muuttuneet pätevyydet. Katsastuksen maksajaksi määrtään tietysti sakon uhalla kansalainen itse ja osallistumattomuudesta tulee muutakin haittaa. Esim. passin uusiminen mahdottomaksi ja veroprosentin korotus. Myös ilman terveydellistä perustetta rajan alle heikentynyt kunto aiheuttaisi sanktiomaksun, ellei vapaaehtoisesti osallistuisi järjestettyyn kunnon uudelleenkohotusharjoistusarjaan.
Lisäksi julkaistaisiin kaikkien kenttäkelpoisuusluokkansa rajan alle pudottaneiden nimet ja kuvat (kun ei kai enää häpeäpaaluun tai jalkapuuhun voida laittaa). Sopivalla markkinoinnilla ainakin määrätyillä alueilla saadaan ympäristön paine pitämään huoli siitä, että nimilista on tyhjä. Tosin joillain alueilla se taidettaisiin katsoa kunniatekona kun häpeälistalle pääsisi.
 
Ohjus-tiedustelija kirjoitti:
Kyllä tuollainen läpi menisi jos se perusteltaisiin kunnolla ja painotettaisiin esim. myönteistä kehitystä työurien pidentämisen kannalta!
Se vaan kun poliitikkoja ei kiinnosta vähääkään työurien pidentäminen siinä ikäluokassa jota varusmiehet edustavat, etenkään jatkuvasti aksvavilla nuorisotyöttömyysluvuilla. Se työurien pidentäminen mikä poliitikkoja kiinnostaa on itse asiassa vaan toisin nimetty eläkkeellä oloajan lyhentäminen. Kyvyttömät sijoitukset eläkekassoissa tuottavat koko ajan tappiota ja ainoa tapa sitä kompensoida on vähentää eläkkeensaajien määrä ja aikaa jonka he eläkettä nostavat. Japani on jo nostamassa eläkeikää 10 vuodella. Siellä asiasta puhutaan suoraan oikeilla nimillä. Ei edes yritetä peittää totuutta jonkin työssäoloajan pidennystarpeen taakse.
 
Eivät kaikki MPK:n kurssit ole avoimia. Vaatimuksia voi olla edellisten kurssien lisäksi tietyn testitason läpäiseminen, näitä on mm. taktisilla asekursseilla ollut/on. Joihinkin VEH:eihin pääsee ilman kutsua jos on tilaa ja soveltuva. Valitettavasti ei PV kyllä seuraa MPK:n koulutuksia, niin sen täytyy olla vaikka molemmat organisaatiot väittäisivät toista. Ainakaan ellei vedä hihasta jotain tuttua ja kerro "katso minua".

Merkkien jakelussa on toki puolensa jos ne on ansaittu oli kyseessä sitten musta vyö, ampumamerkit tms. Sellaiseksi en lue mitään Reserviläisliiton jäsenyhdistyksen vuosimaksujen puolesta anottuja mitaleita- ja pinssejä tms. tai Maanpuolustusmitaleita joita on jaettu mm. naisvirkamiehille, joilla on punainen jäsenkirja ja halu reserviläistoimintaa ajaa alas ja riisua kansalta aseet.

Suomalainen eläkejärjestelmä on rakennettu jälkipolvien maksettavaksi. Koska väestökehitys hidastuu ja maahanmuuttajien hyötysuhde on negatiivinen kansantaloudelle niin jossain vaiheessa eläkerahastojen tuotto ei riitä vaan aletaan syödä kuormasta. Älkää odottako että ne, joilta nyt vaaditaan nopeampaa valmistumista pystyisivät maksamaan tai saisivat itse eläkettä. Jo nyt on puhuttu eläke-etuuksien leikkaamisesta tulevaisuudessa tekosyynä talouskriisi, kun ongelma on perusteissa jo.

Mitä tulee esim. passin uusimisen estämiseen tai verokorotukseen kenttäkelpoisuuden heikentyessä niin tuota ennen otetaan askeleita jo siihen että ilmainen sairaanhoito evätään jos tupakoi tai hankkii elintasovatsan. Tuollaisen mallin toteuttaminen on nykyisellään kuitenkin erittäin epätodennäköistä ja todennäköisempi skenaario on vain rahan leikkaaminen ko. palveluista jolloin keskituloisen on kuten nytkin jo käännyttävä yksityiselle sektorille saadakseen hoitoa nopeasti ja oikein vaikka julkisen sektorin palvelut rahoitetaankin Suomessa keskituloisia verottamalla. Jos tuollaista mallia mennään tarpeeksi pitkälle niin laitetaanko äänestämisoikeuskin Starship Troopers -elokuvan tavoin mahdollisiksi vain kansalaisille jotka sen ostavat tai suorittavat kansalaisvelvollisuudella (armeija)? Ehkä kuitenkaan ei. Porkkanaa voi tarjota mutta keppi johtaa vain katkeruuteen ja typeryyteen. Porkkana ei myöskään voi olla tehoton kuten vaikka ymmärrämme johtajakoulutuksen eduista mukamas hyväksiluettaviin opintopisteisiin tai työllistymiseen. Edelleen olen sitä mieltä että asevelvollisuuden suorittamalla pitäisi vain saada tuntuva veronhelpotus.
 
Back
Top