Ressulaavu

Kumitassu

Alikersantti
Tarkoitus olisi hankkia pääasiassa ressuiluun, mutta myös muuhun maastokäyttöön kevyt laavu. Siis sellainen perinteinen, kantikas ja kolmiseinäinen. Millaisia laavuja tämän foorumin väeltä löytyy ja mitä suositellaan.

Tarkoitus olisi majoittaa tähän laitteeseen partio / 3 hlö pahimmillaan.
 
Itse tehty kolmen seinän laavu, materiaalina "aluminoitu" sadeviittakangas jostain käsittämättömästä naisten kaupan alehyllystä. Ohje / kaava oli saatu aikanaan koulutuksessa, valitettavasti lappua ei ole viime vuosina näkynyt. Narut päivitin hapertuneesta "pakettinarusta" paracordiin. Toimii hyvin.

Olen nähnyt Saanan juurella ihan samanlaisen, mutta punaisesta purjekankaasta tehdyn. Ilmeisesti ko. ohjetta on jaettu laajemminkin.

Rehellisyyden nimissä täytyy sanoa että harvemmin tulee käytetyksi enää nykyään. Muista syistä on kertynyt majoitteita nurkkiin ultrakevyestä soolosta leiritelttaan, ja niissä painolle / tilalle saa paremmin vastinetta omasta näkökulmasta arvioiden.

Viime kesänä tein pitkästä aikaa 3 x 5 kevytpeitteestä tilapäismajoitteen. Tuntuuhan se toimivan edelleen niin kuin ennenkin.
 
Kumitassu kirjoitti:
Tarkoitus olisi hankkia pääasiassa ressuiluun, mutta myös muuhun maastokäyttöön kevyt laavu. Siis sellainen perinteinen, kantikas ja kolmiseinäinen. Millaisia laavuja tämän foorumin väeltä löytyy ja mitä suositellaan.

Tarkoitus olisi majoittaa tähän laitteeseen partio / 3 hlö pahimmillaan.

Jos on valmis tinkimään kolmiseinäisyydestä niin loue toimii myös hyvin. itse ompelin tämmöisen.

Edit: Kuva harjannostajaisista, olisi ollut mahdollista ommella tämä myös taktisesti Woodland kuvioidusta kankaasta, mutta joku raja sillä Nato-yhteensopivuudellakin -kele.
 

Liitteet

  • 227237_185237041524437_100001144277343_412811_6494629_n.jpg
    227237_185237041524437_100001144277343_412811_6494629_n.jpg
    123 KB · Luettu: 57
Kumitassu kirjoitti:
Onko noista Vihe-laavuista mitään kokemuksia?

Mula on Vihe II ja siihen se erillinen hyttysverkkosisusta. Olen ollut tyytyväinen. Neljälle hengelle piisaa erinomaisesti. Ja taitaapi olla toi erätoverikin Vihen valmistama. Ei siinäkään suurempia valittamisia. Toki ei haittaisi jos narujen kinnitykset ja kangasmateriaali olisi vahvempaakin, mutta se toisaalta myös nostaisi painoa eikä tuo ole toistaiseksi hajonnutkaan. Kumpikaan ei ole kokenut kovin rajua käyttöä. Lähinnä tyypillistä ressujen jotostelua jne.
 
noska kirjoitti:
Mula on Vihe II ja siihen se erillinen hyttysverkkosisusta. Olen ollut tyytyväinen.

Onko sulla se vetoketjullinen versio vai se perinteisempi? Jotenkin vetoketjut tuollaisessa käytetössä eivät tunnu pitkäikäiseltä ratkaisulta. Ja en oikein ymmärrä mitä lisäarvoa se vetoketju toisi siihen "oven" sulkemiseen.
 
Kumitassu kirjoitti:
Onko noista Vihe-laavuista mitään kokemuksia?

Vihe löytyy minultakin. Muuten ei moittimista, mutta katon keskiosa jää helposti pussille, vaikka kuinka kiristäisi. Siitä selviää tosin laittamalla katto tukemaan sopivan kepin laavun sisää pystyyn. Kankaan vaurioitumisen välttää laittamalla kepin päähän vaikka hanskan.

Käytän laavua useimmiten ilman keppejä. Yläpään kiristän sopivasti kasvavien puiden väliin koukkupäisillä kumiköyden pätkillä, ns mustekaloilla, ja jatkan niitä tarvittasessa paracordista tai sen halpiskopioista tehdyillä valmiiksi solmituilla noin puolen metrin narulenkeillä.

Ressukäyttöön pidän kuitenkin parempana 3 x3 metrin ns. pepa-vaatetta eli Jimmy-rättiä tai lyhyesti vain rättiä. Yksinkertainen kiinnityslenkeilä varustettu laavukangas on varsin monikäyttöinen ja kiinnityslenkkiensä rakenteen ansiosta niitä voi yhdistellä suurempaa suojaa tarvittaessa.
 
Kumitassu kirjoitti:
noska kirjoitti:
Mula on Vihe II ja siihen se erillinen hyttysverkkosisusta. Olen ollut tyytyväinen.

Onko sulla se vetoketjullinen versio vai se perinteisempi? Jotenkin vetoketjut tuollaisessa käytetössä eivät tunnu pitkäikäiseltä ratkaisulta. Ja en oikein ymmärrä mitä lisäarvoa se vetoketju toisi siihen "oven" sulkemiseen.

Se perinteisempi. Siinä hyttysverkossa kyllä on vetoketju ja toistaiseksi on kestänyt hyvin. Sitä "etuovea" tulee harvoin suljettua itse laavusta vaan yleensä se tulee viritettyä lisälipaksi/-räystääksi.
 
Back
Top