Retkikeittimen hankinta (neuvoja kaivataan)

KIM

Kenraali
Moi!

Olen vihdoin päättänyt hankkia nykyaikaisen retkikeittimen.
Minulla on käytössä armeijamallin pakkeja ja mm. ruotsalainen pakki tuulisuojalla ja trangian polttimella. Minulla on myös tavallisia trangian retkikeitin settejä. Kaikki ovat hyviä, mutta haluaisin parhaan. Riittää kun keittimellä voi keittää kahdelle ruuan ja ruokaa syödessä voi lämmittää vettä. Paistinpannua en välttämättä tarvitse.

Keitin saisi olla nopea ja kevyt. Eli polttoaineen (mitä sitten ikinä onkaan) hyötysuhde pitää olla hyvä. Ja polttoaine pitää olla hyvin pakattua ja tehokasta.

Liikkuessani ajoneuvolla pärjään yleensä pakeilla ja trangioilla, mutta uuden keittimen pitäisi kulkea repussa ja lujaa. Tarvitsen sitä mm. Haltin reissulle ja kertausharjoituksiin (joudun niissäkn tekemään usein itse ruuat).

Meinasin lompsia XXL:n, mutta kun ei ole mitään ennakkotietoa tän vuosituhannen vehkeistä niin olen liikaa myyjän varassa.

Laitteen hankinta- ja käyttöhinnalla ei ole juurikaan väliä. Ja tulen kuskaamaan ajoneuvolla liikkuessa jatkossakin pakkia ja/tai trangiaa tavallisemmilla reissuilla vähintään varalaitteena. Eli uuden keittimen ei tarvitse olla aivan pomminkestävä.

Kiitos avusta!
 
Ei muoviosia. Nuppeja, kahvoja tai mitään muutakaan. Jossain Trangioissa olen nähnyt ja ihmetellyt suuresti.
 
Moi!

Olen vihdoin päättänyt hankkia nykyaikaisen retkikeittimen.
Minulla on käytössä armeijamallin pakkeja ja mm. ruotsalainen pakki tuulisuojalla ja trangian polttimella. Minulla on myös tavallisia trangian retkikeitin settejä. Kaikki ovat hyviä, mutta haluaisin parhaan. Riittää kun keittimellä voi keittää kahdelle ruuan ja ruokaa syödessä voi lämmittää vettä. Paistinpannua en välttämättä tarvitse.

Keitin saisi olla nopea ja kevyt. Eli polttoaineen (mitä sitten ikinä onkaan) hyötysuhde pitää olla hyvä. Ja polttoaine pitää olla hyvin pakattua ja tehokasta.

Liikkuessani ajoneuvolla pärjään yleensä pakeilla ja trangioilla, mutta uuden keittimen pitäisi kulkea repussa ja lujaa. Tarvitsen sitä mm. Haltin reissulle ja kertausharjoituksiin (joudun niissäkn tekemään usein itse ruuat).

Meinasin lompsia XXL:n, mutta kun ei ole mitään ennakkotietoa tän vuosituhannen vehkeistä niin olen liikaa myyjän varassa.

Laitteen hankinta- ja käyttöhinnalla ei ole juurikaan väliä. Ja tulen kuskaamaan ajoneuvolla liikkuessa jatkossakin pakkia ja/tai trangiaa tavallisemmilla reissuilla vähintään varalaitteena. Eli uuden keittimen ei tarvitse olla aivan pomminkestävä.

Kiitos avusta!

Oma hankintani on Risukeitin, kevyt ja ei tarvitse kuljettaa mukana polttoainetta, korkeintaan sytykettä. Onko sitten tarpeeksi nopea tarpeisiisi on toinen kysymys.
 
Moi!

Olen vihdoin päättänyt hankkia nykyaikaisen retkikeittimen.
Minulla on käytössä armeijamallin pakkeja ja mm. ruotsalainen pakki tuulisuojalla ja trangian polttimella. Minulla on myös tavallisia trangian retkikeitin settejä. Kaikki ovat hyviä, mutta haluaisin parhaan. Riittää kun keittimellä voi keittää kahdelle ruuan ja ruokaa syödessä voi lämmittää vettä. Paistinpannua en välttämättä tarvitse.

Keitin saisi olla nopea ja kevyt. Eli polttoaineen (mitä sitten ikinä onkaan) hyötysuhde pitää olla hyvä. Ja polttoaine pitää olla hyvin pakattua ja tehokasta.

Liikkuessani ajoneuvolla pärjään yleensä pakeilla ja trangioilla, mutta uuden keittimen pitäisi kulkea repussa ja lujaa. Tarvitsen sitä mm. Haltin reissulle ja kertausharjoituksiin (joudun niissäkn tekemään usein itse ruuat).

Meinasin lompsia XXL:n, mutta kun ei ole mitään ennakkotietoa tän vuosituhannen vehkeistä niin olen liikaa myyjän varassa.

Laitteen hankinta- ja käyttöhinnalla ei ole juurikaan väliä. Ja tulen kuskaamaan ajoneuvolla liikkuessa jatkossakin pakkia ja/tai trangiaa tavallisemmilla reissuilla vähintään varalaitteena. Eli uuden keittimen ei tarvitse olla aivan pomminkestävä.

Kiitos avusta!


No hyvä ja luotettava on esim. MSR:n Pocket rocket ja edullinenkin: https://www.xxl.fi/msr-pocket-rocke...gclsrc=aw.ds&dclid=CJuMu8vYqtgCFZHamgodHxEB3A
Tuohon hyvä kattila päälle, esim. https://scandinavianoutdoor.fi/primus/varusteet/ruokailu-ja-astiat/astiat/primetech-pot-set-13l/ Tuossa kattilassa on lämmönsiirto tehokasta, pohjan ritilöiden ansioista. Siihen joku alumiinifoliosta tehty kevyt tuulensuoja.
Jos kyseisen setin hankkii, pitää ensin tsekata, että polttimen jalusta kykenee kantamaan tukevasti kyseessä olevan kattilan, jossa on ritilöinti pohjassa.

Tuohon 220gr tai 450 gramman kaasupötikkä alle, niin esim. litra vettä kiehuu alle 4 minuutissa.
Normikaasut (butaani?) ei sitten oikein hyvin pelaa lämmön laskiessa alle 0-asteen, mutta kaasupatruunaa voi lämmitellä esim. taskussa.
Tai sitten ns. talvikaasua, jossa taitaa olla pääpolttoaineena propaani.
 
Onko keitin pääasiallinen kokkausmenetelmä vai nuotion täydentäjä? Jos keitin täydentää nuotiota niin heksamiini (esbit) on pirtua tymäkämpi polttoaine eli swedupakin alle kannattaa hommata esbit keitin.

Jos keitin on pääasiallinen kokkausmetodi niin butaanikaasua on vaikea päihittää. Miinuksena on kaasupäniköiden roudaaminen.

Omiin tarpeisiini yhdele hengelle paras on pakki ja pirtupoltin ja kahdelle Trangia. Pirtun tehon puutteuta korjataan esim siten että ruokatauolla keitetään kiehuvaa vettä terkomseen jota voidaan seuraavalla aterioinnilla käyttää ruoan laittoon.
 
Jetboil lienee suosituin mitä kapiaisilla on kannossa, iso osa on omista trangioista luopunut kaasukeitinten hyväksi. Zip:n 0,8l kattilalla pärjää yksi, mutta kahdelle kannattaa ottaa 1,0l Flash. Menee kumpikin todella pieneen tilaan kun osat pakkautuu keito-osan sisään kun käyttää vakiokaasua.
Plussakeleissä tuo oma Zip keittää alle 2 minutissa veden kiehuvaksi. Todella kätevä kun pakastekuivattuun tst-muonaan laittaa sen pari desiä niin jää vielä kahvikupilliseen vettä. Itse tykkää käyttää vielä lisävarusteena saatavaa coffee pressiä joka tekee pannukahvin keitosta siistiä. Talvella on pärjännyt halvemmalla vakiokaasulla kun pitää takin sisässä - niin sitä joutuu "talvikaasuakin" oman kokemukseni mukaan lämmittelemään että toimii alle 10 asteen, joten itse olen opetellut yhden tavan ja käytän kesät talvet samaa valmistajan omaa kaasua joka myös siis pakkautuu keittimen sisään.
 
Viimeksi muokattu:
Jetboil lienee (ehkä tuon MSR:n ohella) suosituin mitä kapiaisilla on kannossa, iso osa on omista trangioista luopunut kaasukeitinten hyväksi. Zip:n 0,8l kattilalla pärjää yksi, mutta kahdelle kannattaa ottaa 1,0l Flash. Menee kumpikin todella pieneen tilaan kun osat pakkautuu keito-osan sisään kun käyttää vakiokaasua.
Plussakeleissä tuo oma Zip keittää alle 2 minutissa veden kiehuvaksi. Todella kätevä kun pakastekuivattuun tst-muonaan laittaa sen pari desiä niin jää kahvilupilliseen vettä. Itse tykkää käyttää vielä lisävarusteena saatavaa coffee pressiä joka tekee purukahvin keitosta siistiä. Talvella on pärjännyt halvemmalla vakiokaasulla kun pitää takin sisässä - niin sitä joutuu "talvikaasuakin" oman kokemukseni mukaan lämmittelemään että toimii alle 10 asteen, joten itse olen opetellut yhden tavan ja käytän kesät talvet samaa valmistajan omaa kaasua joka myös siis pakkautuu keittimen sisään.

Jetboilille ääni täältä. Toinen ääni sitten risukeittimelle, vaatii pikkasen enemmän värkkäämistä, mutta kun tottuu käyttämään, niin kiehauttaa vedet suht nopeaan.

Noilla kahdella itse pärjään, tentun kanssa en ole innokas touhuamaan.
 
Trangia on pomminvarmaa tekniikkaa, niin on rautakankikin. Hitaus, paino ja koko eivät kuitenkaan anna aihetta jatkoon.

Risukeitin on myös pomminvarma muttei polttoaineensa puolesta. Onhan se myös hip mutta ei voi käyttää sisällä ja hidaskin on mikäli ei koko ajan ruoki tulta.

Mihinkään kiinteää polttoainetta käyttävään ei kannata edes miettiä sotkeutuvansa.

Jetboil on kätevä sekä riittävän luotettava. Lisäosiakin saa jos jonkinlaisia. Miinusta kuitenkin siitä, että äärimmäisissä olosuhteissa kaasu vaatii temppuilua.

MSR:n Pocket Rocket tai vastaava ei paina mitään, toimii tarpeeksi luotettavasti ja mahtuu vaikka povitaskuun.

Hanki Optimus Optifuel tai joku vanhempi monipolttoainevehje. Menee kaasu, menee kero ja kelpaa bensa. Erityisesti poikkeusolosuhteissa on hyvä ettei tarvitse tukeutua vain yhteen aineeseen.

Jos kuitenkin päädyt kaasukeitintä harkitsemaan älä kuuntele sekuntiakaan paskapuhetta siitä etteikö kaasu toimisi pakkasella. Mount Everestilläkin lumi sulatetaan kaasulla ja pakkasta on riittävästi.
 
XXL:stä näyttäisi löytyvän myös letkullinen, omilla jaloillaan seisova ja esilämmityskierukalla varustettu kaasukeitin malli joka toimii ehkä hiukan paremmin talvella ja pysyy ehkä paremmin pystyssä kuin kaasupatruunan päälle ruuvattava keitin. https://www.xxl.fi/gsi-outdoors-pinnacle-remote-canister-stove-kaasupoltin/p/1138063_1_style
Keittimen laadusta en tosin osaa sanoa mitään.
Kaasupullon jalat helpottavat hieman päälleruuvattavien keittimien kanssa.
https://www.xxl.fi/jetboil-jetboil-stottefot-std/p/1140198_1_style
http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Retkeily/Kaasukeitin/Kaasukeittimen-jalusta-2000033141/
http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Retkeily/Kaasukeitin/Kaasupullon-jalusta-2000035728/
DSC_0372-vi.jpg

Risukeittimeen tietysti löytää polttoainetta maailmanlopun jälkeenkin, mutta hiukan työläs se kyllä on, höyryllä lämmitetyt lihapiirakat eivät välttämättä ole oikea ruokalaji risukeittimelle.
 
Viimeksi muokattu:
Tuollainen malli jossa on letku antaa mahdollisuuden siihen, että kaasupulloa lämmitetään kattilan kannen päällä samalla kun kokkaillaan. Pieni vaaramonenttihan siinä piilee mutta niinhän elämässä muutenkin.

Bensakeittimen eduiksi mainitsen vielä sen, että sitä voi kaikista malleista parhaiten käyttää vaikkapa pienen teltan tai poteron lämmittämiseen. Valmistajat eivät tietenkään suosittele mutta esimerkiksi Laskuvarjojääkärikillan ja siihen läheisessä suhteessa olevien ihmisten naparetkillä on niin menetelty jo pitkään.
 
Tuollainen malli jossa on letku antaa mahdollisuuden siihen, että kaasupulloa lämmitetään kattilan kannen päällä samalla kun kokkaillaan. Pieni vaaramonenttihan siinä piilee mutta niinhän elämässä muutenkin.

Bensakeittimen eduiksi mainitsen vielä sen, että sitä voi kaikista malleista parhaiten käyttää vaikkapa pienen teltan tai poteron lämmittämiseen. Valmistajat eivät tietenkään suosittele mutta esimerkiksi Laskuvarjojääkärikillan ja siihen läheisessä suhteessa olevien ihmisten naparetkillä on niin menetelty jo pitkään.


Talvella teltan lämmitykseen, ruuan ja juoman laittoon mulla on Primus Omnifuel monipolttoainekeitin, joka on keitinlaatikossa. Siinä käytän vain laadukasta petroolia, joka on turvallisempaa kuin bensiini. Toimii hyvin.
 
Bensakeittimessä, erityisesti jos sitä käyttää paljon sisätiloissa, kannattaa käyttää ihan muuta ainetta kuin autoihin tarkoitettua ainetta joka sisältää paljon sellaista joka ei ole välttämätöntä polttamisen kannalta eikä edullista palokaasujen hengittämisen näkökulmasta.
 
Trangia on pomminvarmaa tekniikkaa, niin on rautakankikin. Hitaus, paino ja koko eivät kuitenkaan anna aihetta jatkoon.

Risukeitin on myös pomminvarma muttei polttoaineensa puolesta. Onhan se myös hip mutta ei voi käyttää sisällä ja hidaskin on mikäli ei koko ajan ruoki tulta.

Mihinkään kiinteää polttoainetta käyttävään ei kannata edes miettiä sotkeutuvansa.

Jetboil on kätevä sekä riittävän luotettava. Lisäosiakin saa jos jonkinlaisia. Miinusta kuitenkin siitä, että äärimmäisissä olosuhteissa kaasu vaatii temppuilua.

MSR:n Pocket Rocket tai vastaava ei paina mitään, toimii tarpeeksi luotettavasti ja mahtuu vaikka povitaskuun.

Hanki Optimus Optifuel tai joku vanhempi monipolttoainevehje. Menee kaasu, menee kero ja kelpaa bensa. Erityisesti poikkeusolosuhteissa on hyvä ettei tarvitse tukeutua vain yhteen aineeseen.

Jos kuitenkin päädyt kaasukeitintä harkitsemaan älä kuuntele sekuntiakaan paskapuhetta siitä etteikö kaasu toimisi pakkasella. Mount Everestilläkin lumi sulatetaan kaasulla ja pakkasta on riittävästi.

kyllähän kaasu toimii pakkasella, kun tietää miten toimia tai hankkii esim. propaania sisältävää kaasua.
 
Trangiaa ja risukeitintä on tullut käytettyä, mutta nykyään seuraava kombinaatio etupäässä.
  • Jaloilla seisova, letkullinen kaasukeitin (syyt mainittu jo ketjussa) https://www.partioaitta.fi/primus-express-spider
  • Pari Trangian kattilaa, kahva ja kansi (mahtuu tekemään kunnolla ruokaa ja keittämään vettä)
  • Alumiinifoliosta Itsevärkätty tuulisuoja
Kaasupullon voi tuossa kääntää kyljelleen valumaan ja se höyrystyy sitten kierukassa.
 
Itsellä trangia ja risukeitin combo, en näe miten niillä ei pärjäisi missä vain, ennakointia ja suunnitteluahan se henkilökohtainen logistiikkakin on.
 
MSR reactorit ovat ihan hyviä.
 
Paljon on jo tullut ohjeistusta.
Trangiat ja pakit ovat tosiaan erinomaisia vehkeitä, mutta ei niitä taida esim. pohjoisnavalle kukaan enää vetää.

Risukeitin on mainio kapistus, mutta ei sovi minulle. Pitää pystyä käyttämään sisätiloissakin. Ja niitä risuja pitäis joskus kerätä mukaan ja se niiden pakkaaminen ei liikkeessä onnistu. Kaikkialla ei tosiaan ole risuja. Ja niiden kuskaaminen n. 8 litran repussa ei onnistu.

Monipolttoainekeitin kuulostaa tosi hienolta. Varsinkin jos siitä monipolttoaineisuudesta ei tule lisäkuormaa. Kaasu varmaankin on paras polttoaine minulle, mutta jos optiona olisi bensa ja alkoholi niin vielä parempi.

En ole vielä noita linkkejä katsonut. Siirryn niihin kun saan vaimon nukutettua.
 
Back
Top