Retkikeittimen hankinta (neuvoja kaivataan)

Itsellä trangia ja risukeitin combo, en näe miten niillä ei pärjäisi missä vain, ennakointia ja suunnitteluahan se henkilökohtainen logistiikkakin on.

Pärjäähän niilläkin, mutta jos repussa ei ole tilaa ja ei ole aikaa tuhertaa risujen ja sinolin kanssa niin jotain uutta on keksittävä. Jos jalat vaan kestää niin ensi kesänä olis tarkoitus kokeilla taas missä ne omat rajat on. Ja ne on sen verran kaukana, että alle 5% varusmiehistä pysyy mukana.
 
Pärjäähän niilläkin, mutta jos repussa ei ole tilaa ja ei ole aikaa tuhertaa risujen ja sinolin kanssa niin jotain uutta on keksittävä. Jos jalat vaan kestää niin ensi kesänä olis tarkoitus kokeilla taas missä ne omat rajat on. Ja ne on sen verran kaukana, että alle 5% varusmiehistä pysyy mukana.

Mikä on tämä ajan säästö mistä puhutaan? Millaisia nämä tilanteet ovat? Tai mikä on todellinen painon säästö?
 
Jos trangia on myös käytössä niin tämä toimii hyvin:
https://www.bergfreunde.fi/edelrid-hexon-multifuel-monipolttoainekeitin/
https://www.bergfreunde.fi/edelrid-tradapter-fuer-hexon-multifuel/

hexon-tradapter.jpg

Yksinäänkin tinapaperin kanssa kevyt toimiva peli monelle polttoaineelle.

edelrid-hexon-multifuel-monipolttoainekeitin.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Oma varovainen mielipiteeni olisi, että mikäli on tarkoitus syödä lähinnä pussiruokia, eli tarvitaan vain kuumaa vettä. Silloin Jetboil tai joku sen kopio. Kattilallinen Jetboilista riittää yhteen pussiruokaan ja saikka vedetkin saa. On nopea myös. Hyvää on myös se, että jää kattiloiden/pannujen kantaminen pois.

Jos taas on tarkoitus enempi gourmet kokkailla ja nopeus on valttia niin joku laadukas kaasukeitin ja sille sopiva kattilasarja.

Kyllä sinolikeittimet on historiaa. Ovat hitaita ja sotkevia. Parasta Trangiassa on se kattilasarja.

Risukeittimistä en ole ollut kovin innostunut. Sisällähän niillä ei voi kokkailla ja paikat missä itse tulee pyörittyä tulien teko ei ole ongelma tai sitten kokkaillaan kämpillä/autiotuvissa.

Oma ratkaisu erinäisten pakki/trangia/jne kokemusten jälkeen oli hommata kolmen litran kattila isompiin kokkailuihin. Tällä hoituu kesällä kalakeittojen teko, talvella käristysten ynnä muiden. Siinä on keikkistangolle kahva joten nuotiolla kokkailu onnistuu, kämpillä luonnollisesti myös. Ko. kattilalle kaverina on jetboilkopio millä keitellään saikat, sumpit ynnä muut. Avotunturissa retkeilevällä valinnat voisivat olla tieten toisenlaisia.
 
Ilmeisin luulis olevan Trangia kaasupolttimella. Liian painava ja iso?
 
Monipolttoainekeitin kuulostaa tosi hienolta. Varsinkin jos siitä monipolttoaineisuudesta ei tule lisäkuormaa. Kaasu varmaankin on paras polttoaine minulle, mutta jos optiona olisi bensa ja alkoholi niin vielä parempi.

Itse en monipolttoainekeitintä omista, mutta vakuutuin kovasti viime kesänä kun kaveri demonstroi miten soppa lämpiää aineella kuin aineella. Kuulemma kätevä peli varsinkin pitempiä reissuja ulkomailla tehdessä, kaasua tai valopetrooliakaan kun ei välttämättä saa aina ihan mistä tahansa jolloin hätävaihtoehtona on kuitenkin vielä bensiini jota voi lorottaa purkkiin lähimmältä kylmäasemalta. Kaasu kyllä palaa tietty paljon puhtaammin kuin bensa eikä jätä karstaa polttimeen.

Tarkalleen en muista, mutta suunnilleen tuon tyylinen laitos oli kyseessä: https://scandinavianoutdoor.fi/primus/varusteet/ruokailu-ja-astiat/retkikeittimet/multifuel-iii/
 
Kyllä sinolikeittimet on historiaa. Ovat hitaita ja sotkevia. Parasta Trangiassa on se kattilasarja.

Oikeasti "parasta" keitintä ei olekaan vaan valinnat täytyy tehdä käyttötarkoituksen ja olosuhteiden mukaan.

Varusteet luokitellaan yleisesti ottaen kolmeen luokkaan:

3. "Reserviläisen kestävä"
2. "Upseerin kestävä"
1. "Varusmiehen kestävä"

1. luokan varustuita ei tosielämässä ole oikeasti olemassakaan, mutta karvalakkimalin Trangia pääsee lähelle, sitä ei saa rikki millään pajavasaraa pienemmällä ja siihen saa polttoainetta kaikkialla maailmassa Saudi-Arabiaa ehkä lukuunottamatta. Trangia kaasupolttimella ja siihen backuppina tenukuppi ja pullo polttoainetta lienee varmin ja vaivatomin yhdistelmä.
 
Viimeksi muokattu:
Itse en monipolttoainekeitintä omista, mutta vakuutuin kovasti viime kesänä kun kaveri demonstroi miten soppa lämpiää aineella kuin aineella. Kuulemma kätevä peli varsinkin pitempiä reissuja ulkomailla tehdessä, kaasua tai valopetrooliakaan kun ei välttämättä saa aina ihan mistä tahansa jolloin hätävaihtoehtona on kuitenkin vielä bensiini jota voi lorottaa purkkiin lähimmältä kylmäasemalta. Kaasu kyllä palaa tietty paljon puhtaammin kuin bensa eikä jätä karstaa polttimeen.

Tarkalleen en muista, mutta suunnilleen tuon tyylinen laitos oli kyseessä: https://scandinavianoutdoor.fi/primus/varusteet/ruokailu-ja-astiat/retkikeittimet/multifuel-iii/
Aika kattavasti loytyy tarjolla olevat monipolttoainekeittimet (ja niiden vertailu) tuolta:
http://thenextchallenge.org/liquid-multi-fuel-stoves/
- eika pida antaa linkin nimen hamata, kun se kaasu tietysti kanss kulkee mukana nesteena
 
HUPS... tuli kirjoiteltua kommentit lainauksen sisaan sorry!
Tuohon 220gr tai 450 gramman kaasupötikkä alle, niin esim. litra vettä kiehuu alle 4 minuutissa.
***Jos tuo isompi kaasusailyke on retken keston ja muut vaihtoehdot (avotuli, kampat) huomioiden aika kateva Crux-keittimen kanssa, joka menee pohjan kuperaan muotoon "sisaan" ja sailytyspussi on niin suunniteltukin, eli siina on reunarantun ymparille kiristyva kumilenkki*****

Normikaasut (butaani?) ei sitten oikein hyvin pelaa lämmön laskiessa alle 0-asteen, mutta kaasupatruunaa voi lämmitellä esim. taskussa.
****Ed. kommenttiin viitaten, kaytan kadenlammittajaa. Ison kaasusailykkeen alle menee sutjakasti, pienemman purkin kanssa jaa ilmarakoja. pienta epavakautta, eli vain esilammitykseen
EI OLE MITENKAAN PROPAANIN KANSSA (SEOS, TAI PUHTAANA) TOISENSA POISSULKEVIA TEMPPUJA,**** vrt. ao
Tai sitten ns. talvikaasua, jossa taitaa olla pääpolttoaineena propaani.

Risukeitin on myös pomminvarma muttei polttoaineensa puolesta. Onhan se myös hip mutta ei voi käyttää sisällä ja hidaskin on mikäli ei koko ajan ruoki tulta.
Kannattaa hommata risukeitin, johon mahtuu Trangian (tai halvempi) spriipoltin sisaan... sisakayttoon
- omani on BushBuddy, ostin 50% paksummasta teraksesta tehdyn mallin. Sinne menee myos pasta pot -kattila sisaan, polttimen ja tikkujen lisaksi myos 2x5 cl drinksupullot, siis sita marinolia

Hanki Optimus Optifuel tai joku vanhempi monipolttoainevehje. Menee kaasu, menee kero ja kelpaa bensa. Erityisesti poikkeusolosuhteissa on hyvä ettei tarvitse tukeutua vain yhteen aineeseen.
- tuo monipolttoainejuttu ollut pitkaan harkinnassa, kun kerosiinia kumminkin pitaa olla tukikohdassa "oljy"lamppuihin
- siihen kerran vuodessa kantamiseen tuli hankittua PST-ohjusrinkka (Savotan sovellettu LJK, pelkka kantokehikko... mitahan tyyppia silla on aikoinaan kuljetettu?)

Bensakeittimessä, erityisesti jos sitä käyttää paljon sisätiloissa, kannattaa käyttää ihan muuta ainetta kuin autoihin tarkoitettua ainetta joka sisältää paljon sellaista joka ei ole välttämätöntä polttamisen kannalta eikä edullista palokaasujen hengittämisen näkökulmasta.
- Nesteen pienkonebensiinia, on silla kai jokin markkinointinimikin

MSR reactorit ovat ihan hyviä.
- Aivan loistavia, tosin yksinvalluksille liian painavia
- netista loytyy ohjeet siihenkin, miten paikata paistinpannun puute (kaasupullon pohjanmitoista liikkeellelahtien voi virittaa)

Viela propaanista sen verran, etta kannattaa katsella hitsaukseen tarkoitettujen putelien jaannoseria. On aika tyyrista tavaraa retkeily/ vaellusleimojen kera ostettuna.
 
Viimeksi muokattu:
Vaikka Trangia onkin useimmille tuttu ei siihen kannata fakkiintua vain siksi ettei muusta tiedä. Ei Valmetin morsiankaan ole kaikissa oloissa maailman paras rynkky vaikka sellaista suurin osa uroksistamme on valtion poikaleirillä käyttänytkin.

Kertaanpa vielä: Kaasu on nopein, helpoin ja kevyin vaihtoehto kun ottaa huomioon keittimen painon, sen valmistelun keittämistä varten ja läjään laiton homman jälkeen. Tenu on hitain, melko hankala joskin varma polttoaine jota ei kuitenkaan saa läheskään yhtä helposti kuin bensaa, dieseliä tai keroa. Kiinteässä polttoaineessa (hexi tms.) paino-tehosuhde on kaikista heikoin ja nopeus on tenun luokkaa. Kelpaa siis lähinnä yksittäistapauksiin.

Monipolttoainekeitin peittoaa kaasun juurikin aiemmin esitetyistä syistä; kaasua ei saa sivistysvaltioissa viedä lentsikkaan ja kohdemaassa voi joutua huomaamaan että vakiokierteet eivät olekaan vakioita. Bensa on myös tehokkaampaa ja nopeampaa mikäli ei tarvitse miettiä esilämmitystä yms. seikkoja jotka hidastavat tosiasiallisesti keittämisen aloittamista mutta ovat merkityksettömiä mikäli keittely jatkuu pitkään esimerkiksi lumen sulattamisen ohessa.

Jos retkieväänä on jotain muuta kuin pelkkää kuumaa vettä valmistuakseen vaativaa einestä on reissun luonne jo sellainen että keitintä ei pitäisi tarvita vaan keitellä keitokset tulilla. Se onkin parasta mutta ei vaan ikävä kyllä aina mahdollista. Siksi vz:n mainitsema ison kattilan ja kaasun kombo on aika hyvä.
 
Sellainen retki on jo lähtökohtaisesti pilalla jos ei jouda eväitä tekemään nuotiolla. :)

Siltikin olen tällä hetkellä sillä kannalla, että hankin letkullisen monipolttoainekeittimen. Ja siihen sitten vaikka trangian 1,5 litran kattilan kahvoineen. Jos aikoo käyttää multifuel -keitintä samalla reissulla eri polttoaineilla niin mukana kuljetettavaa on paljon. Ja silloin normitrangia tai pakkitrangia ei enää painossa häviä. Eli tuskin tulee reppuu pakattua sekä kaasua, että bensaa.

Jetboilista en tykännyt. Se ei sovi ruuan laittoon, vaan vain veden lämmittämiseen. Siinä se on kyllä varmaankin nopein. (ehkä sellainenkin tulee hankittua)

Sitä kyllä vielä ihmettelen, että miten monitoimipolttimessa saa dieselin syttymään?
Minkälainen parafiini on polttoaineena ja mistä sitä saa?

Joku kysyi, että mikä on niin kiireinen tilanne, ettei jouda käpistelemääm ruuan laitossa. No vaikkapa 8-10 tunnin hiihtolenkki tunturialueella. Ei tarkene käkkiä kauaa ruuanlaitossa ja saikankeitossa, vaikka joku taukotakki ja rukkaset mukana kulkisikin.

Ja kesäisin tulee tehtyä pikkuvaelluksia/pitkiä juoksulenkkejä jolloin haluan tehdä kuitenkin kunnollisen ruuan. Ja sitten on vielä pitkät partiokilpailut sekä ylipitkät polkujuoksukisat epäinhimillisissä oloissa joissa termospullo ei riitä.

Hyvin usein joudun myös maanpuolustusharjoituksissa tekemään itselleni ruuat (muiden odottaessa...). Ja perheessä on ruoka-aineallergioitakin muutenkin niin paljon, ettei voida käydä missään ravintolassa syömässä. Välillä ihan normaalilla kauppareissulla tai mökkimatkalla keitellään autossa tai auton vieressä omat ruuat.
 
Minulla käytössä nykyisin eniten risukeittimet (Lekan Särmä ja kevytversio Savotan Happy Stove) koska niillä on hauska tehdä kaikenlaisia sapuskoja ja saa näperrellä ajankuluksi. Lisäksi olen useiten koiran kanssa kaksistaan niin lounaan ja/tai kahvin takia viitsi yhdelle miehelle nuotiota tehdä ja eihän sitä aina saisikaan. Tuo sellainen "vapauden takaportti" kun palamaton alusta alla. Mihinkään vakavaan hommaan en niitä ottaisi, liikaa muuttujia sitten kun väsyttää/vituttaa/paleltaa/tms. Tositoimiin missä kello ja keveys ratkaisee lämmitettäessä vettä soturille tai muuten kriittisessä touhussa kaasu/multifuel keitin jossa keittoprosessi vakioitu ja nopea on aika must. Minulla ollut tenupoltinTrangia vaativimmilla siviilireissuilla, lähinnä siksi että aloittanut aktiivikäytön jo yli neljännesvuosisata sitten. Kuitenkin totesin tuossa että kun lähden talvitelttailemaan niin voisin jo päivittää tähän päivään ja nauttia kaasun helppoudesta ihan siksi että helpoilla vehkeillä tulee käytyä useemmin. Erittäin hyvä keskustelunavaus ja todella arvokasta tietoa ollut jaossa, omat käsitykset saaneet kummasti lisää tuulta purjeisiinsa.
 
Jetboilista en tykännyt. Se ei sovi ruuan laittoon, vaan vain veden lämmittämiseen. Siinä se on kyllä varmaankin nopein. (ehkä sellainenkin tulee hankittua)
Reactor on viela nopeampi, se kun on "taydellisesti" tuulisuojattu ja lammon hukka on muutenkin minimoitu.
Mihinkään vakavaan hommaan en niitä ottaisi
Tuossa on kayttamani risukeittimen syntyhistoria:
The next development in the Bushbuddy saga came when Ryan Jordan at BackpackingLight purchased one of the new Bushbuddy stoves. He was impressed enough with the secondary combustion to ask me if I could make him a 6 ounce version of the stove. How could I reduce the weight? The obvious place to save a lot of weight, and a lot of work too, and potential problems of fit, would be to eliminate the base that the firebox sat on. By rearranging the internal construction of the stove to allow eliminating the base section, and by using even thinner metal for most of the stove, I was able to achieve this goal. Soon afterward, just before his upcoming Arctic 1000 trip in 2006, he asked me if I could make an even smaller stove that would fit inside his Snow Peak .9L titanium pot. I built for Ryan what turned out to be the prototype for the Bushbuddy Ultra.
- toisin noilla ukoilla se oli kai koko ajan ahkiossa (?) kun taas omani ostin vahan paksummasta teraksesta tehtyna (sita kolistellaan kaikenlaisissa paikoissa, alkaen lentokoneiden matkatavaran kasittelysta, joka ei ole ihan aina hellakatista)
Arctic 1000 oli ihan vakavaa puuhaa:
a team of long distance trekkers completed the first and longest ever unsupported* trekking traverse of America's most remote, roadless, uninhabited wilderness, a distance of 1000 km (600 mi) across Alaska's western Arctic region from the Chukchi Sea to the Alaskan Pipeline.
 
Sellainen retki on jo lähtökohtaisesti pilalla jos ei jouda eväitä tekemään nuotiolla. :)

Siltikin olen tällä hetkellä sillä kannalla, että hankin letkullisen monipolttoainekeittimen. Ja siihen sitten vaikka trangian 1,5 litran kattilan kahvoineen. Jos aikoo käyttää multifuel -keitintä samalla reissulla eri polttoaineilla niin mukana kuljetettavaa on paljon. Ja silloin normitrangia tai pakkitrangia ei enää painossa häviä. Eli tuskin tulee reppuu pakattua sekä kaasua, että bensaa.

Jetboilista en tykännyt. Se ei sovi ruuan laittoon, vaan vain veden lämmittämiseen. Siinä se on kyllä varmaankin nopein. (ehkä sellainenkin tulee hankittua)

Sitä kyllä vielä ihmettelen, että miten monitoimipolttimessa saa dieselin syttymään?
Minkälainen parafiini on polttoaineena ja mistä sitä saa?

Joku kysyi, että mikä on niin kiireinen tilanne, ettei jouda käpistelemääm ruuan laitossa. No vaikkapa 8-10 tunnin hiihtolenkki tunturialueella. Ei tarkene käkkiä kauaa ruuanlaitossa ja saikankeitossa, vaikka joku taukotakki ja rukkaset mukana kulkisikin.

Ja kesäisin tulee tehtyä pikkuvaelluksia/pitkiä juoksulenkkejä jolloin haluan tehdä kuitenkin kunnollisen ruuan. Ja sitten on vielä pitkät partiokilpailut sekä ylipitkät polkujuoksukisat epäinhimillisissä oloissa joissa termospullo ei riitä.

Hyvin usein joudun myös maanpuolustusharjoituksissa tekemään itselleni ruuat (muiden odottaessa...). Ja perheessä on ruoka-aineallergioitakin muutenkin niin paljon, ettei voida käydä missään ravintolassa syömässä. Välillä ihan normaalilla kauppareissulla tai mökkimatkalla keitellään autossa tai auton vieressä omat ruuat.

Letkullisista monipolttoainekeittimistä kvein taitaa olla tämä Primus: https://www.xxl.fi/primus-primus-om...gclsrc=aw.ds&dclid=CInT5ubSrtgCFZiOmgodZEkK5Q
Siihen kattilaksi Primus, joka säästää polttoainetta ja on nopea:https://scandinavianoutdoor.fi/primus/varusteet/ruokailu-ja-astiat/astiat/primetech-pot-set-13l/

Parafiini polttoaineena? jos tarkoitat valopetroolia, mahdollisimman puhdas, hajuton , käryämätön, esim. https://www.neste.com/fi/fi/neste-v...aine-wallas-marinin-valopetrolilämmittimiin-0

Keitin ns. esilämmitetään ensin esim. spriillä tai itse valopetroolilla, sen jälkeen polttoaine kaasuuntuu tullessaan kuumaan keittimeen ja palaa puhtaasti ja tehokkaasti.
 
Hyvää keskustelua. Väkisin tässä tulee esiin myös taistelu(retki)muonien kehitys. Myös Suomessa on nykypäivää pakastekuivatut lisää-vain-vesi ruuat. Painossa, tilan tarpeessa ja ruokailuun kuluvassa ajassa on säätetty paljon, vaikka toki hinta on noussut. Suomessa ei käytännössä pärjää kun 2kk vuodessa ilman että saa lämmintä (vettä) sisäänsä ja siksipä nämä vain ruuan (fiksusti) lämmittävät flameles heaterit eivät ole täällä oikein lyöneet läpi. Samoin noiden suorituskyky on huono alle 0 asteen lämpötiloissa. Sotilaallisesti katsoen kun kerran ruoka on keventynyt ja valmistus nopeutunut, eikä vettäkään Suomessa (pääsääntöisesti) tarvitse kantaa mukana, veden lämmittämiseen nopeasti ja painotehokkaasti jääkin vaihtoehtoina käytännössä pienet, nopeat ja pakkautuvat kaasukeittimet tai Esbit-tyypiset polttoainetabletit. Kumpikin toimii hyvin, mutta toki tablettien kanssa pelaaminen vaatii joskus hermoja tuulessa & tuiskussa.

Tämä nyt lähinnä siis taistelumuonien ja normaalihuotojärjestelmän piirissä toimivan taistelijan näkökulmasta. Tiedustelijat tai erikoisjoukot jotka toivat huollon ulottumattomissa tai mm. nukkuvat lämmittämättömissä teltoissa ja/tai lumikammeissa ovatkin sitten jo eri asia; heille majoitteen lämmitys ominaisuuksilla, monipolttoainekyvyllä sekä mahdollisuudella keittää muutakin kun vettä on merkitystä.
 
Viimeksi muokattu:
Omasta (pienestä) kokemuksesta lähtien suosittelisin Pocket Rocket-kaasupoltinta. Polttimen voi pitää taskussa kuljetuskotelossaan ja kaasupullokin menee takin sisällä (jos käyttää vyötä) talvella jotta pysyy lämpimänä.

MSR-Pocket-Rocket-Stoves-item-with-box.jpg
 
Omasta (pienestä) kokemuksesta lähtien suosittelisin Pocket Rocket-kaasupoltinta. Polttimen voi pitää taskussa kuljetuskotelossaan ja kaasupullokin menee takin sisällä (jos käyttää vyötä) talvella jotta pysyy lämpimänä.
Tuon(kin) haaste on se että tulee kantaa erillistä astiaa mukana.
 
Reactor on viela nopeampi, se kun on "taydellisesti" tuulisuojattu ja lammon hukka on muutenkin minimoitu.

Tuossa on kayttamani risukeittimen syntyhistoria:
The next development in the Bushbuddy saga came when Ryan Jordan at BackpackingLight purchased one of the new Bushbuddy stoves. He was impressed enough with the secondary combustion to ask me if I could make him a 6 ounce version of the stove. How could I reduce the weight? The obvious place to save a lot of weight, and a lot of work too, and potential problems of fit, would be to eliminate the base that the firebox sat on. By rearranging the internal construction of the stove to allow eliminating the base section, and by using even thinner metal for most of the stove, I was able to achieve this goal. Soon afterward, just before his upcoming Arctic 1000 trip in 2006, he asked me if I could make an even smaller stove that would fit inside his Snow Peak .9L titanium pot. I built for Ryan what turned out to be the prototype for the Bushbuddy Ultra.
- toisin noilla ukoilla se oli kai koko ajan ahkiossa (?) kun taas omani ostin vahan paksummasta teraksesta tehtyna (sita kolistellaan kaikenlaisissa paikoissa, alkaen lentokoneiden matkatavaran kasittelysta, joka ei ole ihan aina hellakatista)
Arctic 1000 oli ihan vakavaa puuhaa:
a team of long distance trekkers completed the first and longest ever unsupported* trekking traverse of America's most remote, roadless, uninhabited wilderness, a distance of 1000 km (600 mi) across Alaska's western Arctic region from the Chukchi Sea to the Alaskan Pipeline.
En missään nimessä sano etteikö risukeitintä voisi käyttää totisemmilla retkillä, se ei vaan ole oma valintani. Viimeeksi keskiviikkona risustellessa oli luonnonpolttoaineet kyseisessä metsässä niin hemmetin märkää kun kuusen alaoksatkin oli märkinä että hommassa melkein alkoi tulla nälkä samaa tahtia kuin evästä valmistui. ;)Pitkään jatkunut vesisade talvella talousmetsässä jossa lähinnä suopursua ja männynrunkoa minusta ainoa missä vaikea löytää kotimaassa polttoainetta (tietysti puuttomat tunturit toinen haastava). Tuo Savotta Happy Stove ei paljoa paina ja menee erittäin pieneen tilaan joten jos joku miettii kevyttä varajärjestelyä pikkurahalla mukaan reissuilleen niin vahva suositus. Minulla kulkee käytännössä aina metsästysrepussa.
 
Back
Top