Retkikeittimen hankinta (neuvoja kaivataan)

Moro. Jäsen @Rajajääkäri llä hyvät varusteet. Tosin, kun varusteisiin voi luottaa kaikissa mahdollisissa keleissä, niin vaelluksestakin muodostuu onnistuneempi. Erehdyin tuosta telttamallista, nuo Nallo ja Nammatj ovat tuosta etuviistosta niin samannäköisiä, Nallo taitaa olla vähän kevyemmistä kankaista ja kaarista tehty.
Minulla pitkälti yli 20v vanha Fjällräven Akka3, oli silloin ostettaessa huomattavasti halvempi kuin Hille. Kateutta tää vaan on.:(
Onhan minullakin vanhat 250- pitkät Karhut, mutta ihan erinäköiset, noissa näyttäis olevan suomupohjat, mulla voideltavat.
Anteeksi muilta jäseniltä, nää viimeiset viestit meni vähän OT.
Ei hätää, näitä tarinoita on erittäin mukava lukea ja samalla haikailla; "miten hemmetissä saisin tuon emännän houkuteltua vaeltamaan ja retkeilemään mukaani:unsure:"
 
Uhkaus, kiristys ja lahjonta...josta empiirisesti viimeinen vaihtoehto on tehokkain...

Hmmm...

Jos retkikeittimen hankintaan liittää vaimon uhkailemisen ja kiristämisen, niin seurauksena saattaa olla retkikeittimen tarpeen lisääntyminen ihan sen vuoksi että vaimeli siirtää äijelin ulkoruokintaan.

Että siinä mielessä loogisen epäloogisen looginen lähestymiskulma.
 
Hmmm...

Jos retkikeittimen hankintaan liittää vaimon uhkailemisen ja kiristämisen, niin seurauksena saattaa olla retkikeittimen tarpeen lisääntyminen ihan sen vuoksi että vaimeli siirtää äijelin ulkoruokintaan.

Että siinä mielessä loogisen epäloogisen looginen lähestymiskulma.


Jokainen riittävän kokemuksen naisista omaava tietää senkin, että ulkoruokinta voi osua kohdalle myös siksi, että etuvetoisen auton takarenkaat jauhavat sohjossa tyhjää.:unsure:
 
Aloittajan low drag - hi speed -tyylisiin juoksuvaellushommiin oma valinta on tällainen pieni kaasupoltin, joka menee 100 gramman pullon kanssa titaanimukin sisälle kuljetusmallissa. 50 grammaa poltin, vajaat 100 grammaa muki ja kansi ja reilu sata grammaa kaasupullo. Vähän foliota mukaan niin saa viriteltyä tuulensuojaa. Ei tällä kombolla mitään vohveleita aleta paistamaan, mutta saapahan nopeasti riittävän lämmintä vettä pussiruokaan ja matka jatkuu.
1360339755-30233700.jpg


Pitemmillä reissuilla kun on muutenkin enemmän tavaraa ja pitää tehdä oikeaa ruokaa kahdelle mukaan lähtee kaasu-Trangia. Häviää varmasti painossa monelle muulle, mutta tuota nyt on tottunut käyttämään ja toiminut reissuilla hyvin. Linnunpyyntireissuille ja muille kiireettömille retkille sitten pakki ja risukeitin.
 
Moro. Nyt ihan periaatteesta piti hakea varastosta kaasutrangia jonka olin juuri reissun jälkeen huoltanut ja varastoinut.
Punnitsin keittiövaalla, 1464gr, mukana siis alusta, tuulisuoja, kaksi kattilaa, paistinpannu/kansi, kaasupoltin letkuineen ja sidontahihna.
Jos tuosta haluaisi nyt grammata. Heti pois isompi kattila, kansi ja hihna, paino on 1065gr.
Jos vieläkin grammataan. Otetaan tuo sama porakone jolla tehtiin tuosta sinol-trangiasta kaasuversio.
Porataan alustaan ja tuulisuojaan sopiviin kohtiin kevennysreikiä. Ei heikennetä tukevuutta eikä tuulensuojaa. Punnitaan, 890gr.

Ok, tuo on vieläkin pitkästi yli puoli kiloa painavampi kuin kesäreissuilla käyttämäni PocketRocket. Entäs sitten, tuo Trangia on aivan ylivoimaisen tukeva ja tuulenkeston suhteen mahtava keitin. Ns. pomminkestävä. Ja mietin vielä tuota normijampan käyttöä. Eikös nuo nykyiset varusmiehet tutustu tuohon Ruotsin armeijan ihmeeseen palvelusaikanaan. Ajattelin vähän näin, pura ja kokoa. Eikös se näin mene jopa silmät sidottuna oli kyseessä rynkky tai keitin.
Jossain aiemmissa viesteissä olen tunnustanut olevani GST, eli uusimmat vermeet ei kiinnosta ja paino ei ole pääasia.
Pakkauskokohan tuossa Trangiassa on sitten on iso verrattuna näihin kevyisiin kaasukeittimiin.

Noissa kevyissä kaasuvehkeissä olen huomannut. Niissä tuo liekki on aika pistemäinen, kaasutrangiassa enemmän pyöreä, ei polta niin helposti pohjaan. Eli nuo kevyimmät sopivat juuri veden lämmitykseen ja lisää-vain-vesi ruokailuun. Lumen sulatukseen sitten bensa.

Nyt sitten OT tähän ketjuun. Mikä on Teidän mielestä parhaimman makuinen (vähiten ällöttävä) valmisruokapussiateria. Itse tykkään Norjalaisesta Real Turmatista.
Tää ot siksi, en löytänyt tästä ketjua.
Tuolla edellisellä reissulla etukäteen laskettu ravintoarvo ruuista per päivä oli 2700kcal, kaverin äppin mukaan kulutettu oli 5100kcal. Molemmat laihtui 6-7 kiloa.
 
Moro. Nyt ihan periaatteesta piti hakea varastosta kaasutrangia jonka olin juuri reissun jälkeen huoltanut ja varastoinut.
Punnitsin keittiövaalla, 1464gr, mukana siis alusta, tuulisuoja, kaksi kattilaa, paistinpannu/kansi, kaasupoltin letkuineen ja sidontahihna.
Jos tuosta haluaisi nyt grammata. Heti pois isompi kattila, kansi ja hihna, paino on 1065gr.
Jos vieläkin grammataan. Otetaan tuo sama porakone jolla tehtiin tuosta sinol-trangiasta kaasuversio.
Porataan alustaan ja tuulisuojaan sopiviin kohtiin kevennysreikiä. Ei heikennetä tukevuutta eikä tuulensuojaa. Punnitaan, 890gr.

Ok, tuo on vieläkin pitkästi yli puoli kiloa painavampi kuin kesäreissuilla käyttämäni PocketRocket. Entäs sitten, tuo Trangia on aivan ylivoimaisen tukeva ja tuulenkeston suhteen mahtava keitin. Ns. pomminkestävä. Ja mietin vielä tuota normijampan käyttöä. Eikös nuo nykyiset varusmiehet tutustu tuohon Ruotsin armeijan ihmeeseen palvelusaikanaan. Ajattelin vähän näin, pura ja kokoa. Eikös se näin mene jopa silmät sidottuna oli kyseessä rynkky tai keitin.
Jossain aiemmissa viesteissä olen tunnustanut olevani GST, eli uusimmat vermeet ei kiinnosta ja paino ei ole pääasia.
Pakkauskokohan tuossa Trangiassa on sitten on iso verrattuna näihin kevyisiin kaasukeittimiin.

Noissa kevyissä kaasuvehkeissä olen huomannut. Niissä tuo liekki on aika pistemäinen, kaasutrangiassa enemmän pyöreä, ei polta niin helposti pohjaan. Eli nuo kevyimmät sopivat juuri veden lämmitykseen ja lisää-vain-vesi ruokailuun. Lumen sulatukseen sitten bensa.

Nyt sitten OT tähän ketjuun. Mikä on Teidän mielestä parhaimman makuinen (vähiten ällöttävä) valmisruokapussiateria. Itse tykkään Norjalaisesta Real Turmatista.
Tää ot siksi, en löytänyt tästä ketjua.
Tuolla edellisellä reissulla etukäteen laskettu ravintoarvo ruuista per päivä oli 2700kcal, kaverin äppin mukaan kulutettu oli 5100kcal. Molemmat laihtui 6-7 kiloa.


Lyhyt vastaus: Real turmat, pasta bolognese ja Realin Chili con carne.
 
Real on paras maistamani kuivamuonista ja märkämuonista on erinomaista mm Varustelekan myymä Blå Band.
 
Jep. Tökkii vasta neljäntenä päivänä illalla. :cool: Nuo valinnat taitavat olla aika yleisiä päätellen nuotiopaikoista ja mitä olen nähnyt. Ja nuoremmat käyttäjät näköjään valitsevat nuo aika suvereenisti.


Tuo on kyllä totta. Kun tuoreruoka loppuu ja siirryn Turmat-ruokavaliolle, muutaman päivän se menee loistavasti,aamun alkaessa frukostblandingilla, sitten basta ja illalla ehkä chiliconcarne. Loppuviikosta näen unta tuoreruuasta, kuten keitetyt perunat+lihakastike, aamun kaurapuurosta voisilmällä.....
 
Miksi lumen sulattamiseen bensa?

Onko jengillä kokemusta risukeittimistä? Toimivatko miten"säässä kuin säässä"?

Kyllä silläkin selviää, mutta aikaa pitää varata hieman enemmän. Itse pidän keittimwn pussissa pikkuläjän kuivaa puuta aina mukana, syksyisin voi olla niin kosteaa, että maastosta löytyvällä puulla voi olla hieman hankalaa. Kannattaa katsoa suojainen paikka keittimelle, tuuli vie tehot kuten kaikista muistakin keittimistä.
 
Loppuviikosta näen unta tuoreruuasta, kuten keitetyt perunat+lihakastike, aamun kaurapuurosta voisilmällä....

Kyllä. Kaurapuuro kunnon hiutaleista ja tolkun voilempare niskassaan....ihme herkkuva. Marjakiisselit ovat myös kestosuosikkini. Ne eivät ole niin -valmistajankipeitä- kaikki käypi hyvin. Mustikka-vatelma-mansikka-persikka- kaikki menee. Enkä keitä niitä koskaan, suht puhtaaseen veteen vain sekoittelee ja eikun naamaan. Eikä ne pussit paina paljon mitään, tilaa vievät vielä vähemmän.
 
Miksi lumen sulattamiseen bensa?
Moro. Kun tuo bensa on kaikista palavista aineista tehokkainta. Siis sen lämpöarvo on korkein. Nyt viime reissulla meillä kului kaikki mukana ollut 5,3litraa. Päivässä piti olla 6 litraa vettä, 2 litraa molemmille juomiseen ja lisäksi 2 litraa ruuan ja kahvin valmistukseen. Kun tuon 3litraisen kattilan tuppasi täyteen tuota hötöpakkaslunta niin siitä syntyi puolisen litraa vettä. Eli tuo keitin pöhisi joka ilta aika pitkän aikaa. Mulla tuollainen Optimuksen 111T monipolttoainekeitin, voisi tuossa polttaa mm. valopetroolia mutta olisi vaan hitaampaa ja petroolia pitäisi kuljettaa ainakin litran verran enemmän.
No on tuolla petroolilla kyllä hyviäkin puolia etenkin tuossa turvallisuusmielessä. Ollaan kyllä varauduttu noihin vaaratilanteisiin varusteilla ja käyttäymisseikoilla. Ollaan jopa harjoiteltu tilanne, jossa keitin leimahtaa teltan sisällä.
Voi olla että seuraavilla reissuilla siirrytään valopetroolin käyttöön, en tiedä.
Reissulla syötiin joka aamu kunnon kaurapuuro juurikin nyrkin kokoisella voisilmällä.

Nuo arktiset retkikunnat syövät voita ihan sellaisenaan, ainoa aines josta saa riittävästi energiaa. Lukekaa vain Reissu-Peten juttuja.
 
Moro. Kun tuo bensa on kaikista palavista aineista tehokkainta. Siis sen lämpöarvo on korkein. Nyt viime reissulla meillä kului kaikki mukana ollut 5,3litraa. Päivässä piti olla 6 litraa vettä, 2 litraa molemmille juomiseen ja lisäksi 2 litraa ruuan ja kahvin valmistukseen. Kun tuon 3litraisen kattilan tuppasi täyteen tuota hötöpakkaslunta niin siitä syntyi puolisen litraa vettä. Eli tuo keitin pöhisi joka ilta aika pitkän aikaa. Mulla tuollainen Optimuksen 111T monipolttoainekeitin, voisi tuossa polttaa mm. valopetroolia mutta olisi vaan hitaampaa ja petroolia pitäisi kuljettaa ainakin litran verran enemmän.
No on tuolla petroolilla kyllä hyviäkin puolia etenkin tuossa turvallisuusmielessä. Ollaan kyllä varauduttu noihin vaaratilanteisiin varusteilla ja käyttäymisseikoilla. Ollaan jopa harjoiteltu tilanne, jossa keitin leimahtaa teltan sisällä.
Voi olla että seuraavilla reissuilla siirrytään valopetroolin käyttöön, en tiedä.
Reissulla syötiin joka aamu kunnon kaurapuuro juurikin nyrkin kokoisella voisilmällä.

Nuo arktiset retkikunnat syövät voita ihan sellaisenaan, ainoa aines josta saa riittävästi energiaa. Lukekaa vain Reissu-Peten juttuja.

Tervetuloa takaisin!(y)
 
Back
Top