Rajajääkäri
Ylipäällikkö
Moro. Kun tuo bensa on kaikista palavista aineista tehokkainta. Siis sen lämpöarvo on korkein. Nyt viime reissulla meillä kului kaikki mukana ollut 5,3litraa. Päivässä piti olla 6 litraa vettä, 2 litraa molemmille juomiseen ja lisäksi 2 litraa ruuan ja kahvin valmistukseen. Kun tuon 3litraisen kattilan tuppasi täyteen tuota hötöpakkaslunta niin siitä syntyi puolisen litraa vettä. Eli tuo keitin pöhisi joka ilta aika pitkän aikaa. Mulla tuollainen Optimuksen 111T monipolttoainekeitin, voisi tuossa polttaa mm. valopetroolia mutta olisi vaan hitaampaa ja petroolia pitäisi kuljettaa ainakin litran verran enemmän.
No on tuolla petroolilla kyllä hyviäkin puolia etenkin tuossa turvallisuusmielessä. Ollaan kyllä varauduttu noihin vaaratilanteisiin varusteilla ja käyttäymisseikoilla. Ollaan jopa harjoiteltu tilanne, jossa keitin leimahtaa teltan sisällä.
Voi olla että seuraavilla reissuilla siirrytään valopetroolin käyttöön, en tiedä.
Reissulla syötiin joka aamu kunnon kaurapuuro juurikin nyrkin kokoisella voisilmällä.
Nuo arktiset retkikunnat syövät voita ihan sellaisenaan, ainoa aines josta saa riittävästi energiaa. Lukekaa vain Reissu-Peten juttuja.
Rajajääkäri:
Kaverin kanssa on ollaan aina reissussa käytetty polttoaineena petroolia, sen turvallisuuden vuoksi ja ei siinä niin paljon tehossa häviä bensalle. Hyvin pelaa, ei mitään ongelmia, kun keittimet huolletaan ja puhdistetaan ennen reissua. Kuvassa Primus Omnifuel Nammatj 3 GT:n absidissa. Lisänä on mukana ollut Optimuksen 111T, kuten sinulla, mutta petroolilla käytettynä.



SInällään kyllä tehty pirun laadukkaasti, eikä 20€:n kokonaishinta rosterisesta pakista ja muista hiluista ole lopen paha. Painoa on perus Trangian verran, noin 850g. Sen takia haksahdin tähän, että onpahan sitten vaihtoehtoina joko poltin tai nuotiolla värkkääminen, perustrangialla jää se nuotiointi toteuttamatta.

Useita kymppejä se kyllä oli, muistini mukaan. Varmaan 40 euron paikkeilla.