Retkikeittimen hankinta (neuvoja kaivataan)

Onko kellään mitään kommentoitavaa tästä keittimestä, kiinnostaisi hankkia eli Primus Gravity III.

1484985-n0.jpg
Näyttäs olevan isommalle astialle sopiva. Itsekin tuon tyylistä miettinyt niille reissuille missä tulis enemmän hifisteltyä ruoanlaiton kanssa. Laita kokemuksia jos ostat tuon.
 
En kyllä mihinkään hifistelyyn mutta saattaisi olla sopiva tähän hollantilaiseen rosteripakkiin jota tuli pari vuotta sitten ostettua Lekasta.
Tai kenties sille ruotsalaiselle rosteripakille.

Hollantilainen rosteripakki.
dutch-army-mess-kit-two-piece.jpg
 
Juttelin hiljattain yhden kotimaisen viranomaisen erikoismiehen kanssa ja kertoi että heilläkin työnantaja on hankkinut Jetboilit+pakastekuivatut pussit jotta saavat pidemmäksi venyvillä keikoilla ruokaa riiippumatta missä ovat. Emme keksineet kokemuksia vaihtaessamme merkittäviä eroja minkään ruokavalmistajan pakastekuivatuista, yleensä se nälkä on paras mauste ja fokus silloin kun noita syödään on muualla kuin kattauksessa.
 
Juttelin hiljattain yhden kotimaisen viranomaisen erikoismiehen kanssa ja kertoi että heilläkin työnantaja on hankkinut Jetboilit+pakastekuivatut pussit jotta saavat pidemmäksi venyvillä keikoilla ruokaa riiippumatta missä ovat. Emme keksineet kokemuksia vaihtaessamme merkittäviä eroja minkään ruokavalmistajan pakastekuivatuista, yleensä se nälkä on paras mauste ja fokus silloin kun noita syödään on muualla kuin kattauksessa.
Kyllä nälkä on se paras mauste. Omalla kohdalla valinta nykyään kallistuu Real Turmatin safkoihin, liekö sit jo yliannostus Blå Bandin safkoista? ;)
 
Kyllä nälkä on se paras mauste. Omalla kohdalla valinta nykyään kallistuu Real Turmatin safkoihin, liekö sit jo yliannostus Blå Bandin safkoista? ;)
Sama Real Turmat oli meilläkin kummankin suosikki kun juteltiin onko joku ylitse muiden. Ei kumpikaan vaan osannut sanoa miksi. :D
 
Onko kellään mitään kommentoitavaa tästä keittimestä, kiinnostaisi hankkia eli Primus Gravity III.

1484985-n0.jpg

Itsellä tämä, joka on pienempi, kevyempi ja edullisempi.


Tuo Gravity vaikuttaa enemmän "leirissä kokkailuun tarkoitetulta".
 
Ostin tuon Gravity III;sen. Ensinnäkin minulla on pieni kaasukeitin ennestään: MSR Pocket Rocket. Nyt halusin isomman ja sellaisen jota ei ruuvata pullon päälle. Syynä olemassa olevat teräsastiat:

3622358cff61b9de93_560x.jpg


Ja

8419-f1.jpg
 
Ostin tuon Gravity III;sen. Ensinnäkin minulla on pieni kaasukeitin ennestään: MSR Pocket Rocket. Nyt halusin isomman ja sellaisen jota ei ruuvata pullon päälle. Syynä olemassa olevat teräsastiat:

3622358cff61b9de93_560x.jpg


Ja

8419-f1.jpg

Spider on myös kaasuletkun kautta. Mutta neljä tukea tuossa Gravityssä on varmaan tukevampi kuin Spiderin kolme.

Nuo kaksi ovat varmasti hyvä combo. :)
 
Katselin kyllä Spideriä mutta päädyin siihen että Gravity lienee minun tarpeeseen parempi.
 
Itse tuli hommattua Optimus polaris keitin ja sitten Firebox risukeitin myöskin. Polariin olen ollut tyytyväinen. Käytän siinä pääsääntöisesti pienkone bensiiniä. Puhdistus on helppoa ja vaivatonta. Tykkään erityisesti metallisosista = kestävyyttä. Käyttö on helppoa. Keittää nopeasti ja tehon säätö on vaivatonta. Halutessaan voi polttoaineen vaihtaa lennossa kaasun ja bensiinin välillä mitään osia sen enempää vaihtamatta. Hintaa tuolla tietysti on mutta laskeskelin, että tuolla mennään laadun puolesta sen verran kauan että makselee itsensä käyttömukaavuuden ja kestävyyden puolesta itsensä takaisin. Jossain vaiheessa täytyisi varmaan hankkia se kenttä korjaus setti ihan vaan varoiksi.

Tuo Firebox on loistava risukeitin ja hemmetin monipuolinen. Tukevaa terästä jonka varjopuoli on sitten paino.
 
Itse bongasin vähän käytettynä Trangian Multifuel X2:n. Tuleepahan päivitettyä Trangia sopivasti talvikäyttöön. Kesällä kulkee mukana Primuksen Essential, omaan käyttöön sopivan kokoinen ja mukana hyvä tuulisuoja.

Edit: tuo X2 on käytännössä Primuksen Omnifuel II, Primus on tehnyt sen alihankintana Trangialle. Aiempi Trangian Multifuel oli muistaakseni Optimuksen valmistama.
 
Last edited by a moderator:
Itse tuli hommattua Optimus polaris keitin ja sitten Firebox risukeitin myöskin. Polariin olen ollut tyytyväinen. Käytän siinä pääsääntöisesti pienkone bensiiniä. Puhdistus on helppoa ja vaivatonta. Tykkään erityisesti metallisosista = kestävyyttä. Käyttö on helppoa. Keittää nopeasti ja tehon säätö on vaivatonta. Halutessaan voi polttoaineen vaihtaa lennossa kaasun ja bensiinin välillä mitään osia sen enempää vaihtamatta. Hintaa tuolla tietysti on mutta laskeskelin, että tuolla mennään laadun puolesta sen verran kauan että makselee itsensä käyttömukaavuuden ja kestävyyden puolesta itsensä takaisin. Jossain vaiheessa täytyisi varmaan hankkia se kenttä korjaus setti ihan vaan varoiksi.

Tuo Firebox on loistava risukeitin ja hemmetin monipuolinen. Tukevaa terästä jonka varjopuoli on sitten paino.

Minkä verran tuo Polaris pitää ääntä? Onko eroa bensan/kaasun välillä?
 
Minkä verran tuo Polaris pitää ääntä? Onko eroa bensan/kaasun välillä?
On siinä ero. Kaasu on hiljaisempi. Mun mielestä ihan siedettävä ääni bensallakin. Kyllähän se kohisee kun vääntää hanat kaakkoon. Joskus pohdin, että olisi hommannut siihen sen kupin päälle joka hiljentää sitä mutta en ole valmis maksamaan siitä 50$ eli ilman mennään. Aika harvoin tulee tarvetta lämmittää täysillä, toisaalta se vesi litra kiehuu kyllä aika vauhdilla. Tykkään siksi tuosta polariksesta kun siinä saa niin mukavasti säädettyä lämpöä. Kun tuota hankin niin vaihtoehtona oli MSR Whisperlite mutta siinä ei ollut lämmön säätöä niin jäi siksi hankkimatta. Pitäis joskus mitata kyllä desibelit mitä tuo pitää. Samaten pidän siitä, että kun pullon heittää 180 astetta niin poistaa pullosta paineen ja tyhjentää letkun. 12:58 kohdasta pääsee vähän kuulostelemaan.

 
Itse bongasin vähän käytettynä Trangian Multifuel X2:n. Tuleepahan päivitettyä Trangia sopivasti talvikäyttöön. Kesällä kulkee mukana Primuksen Essential, omaan käyttöön sopivan kokoinen ja mukana hyvä tuulisuoja.

Edit: tuo X2 on käytännössä Primuksen Omnifuel II, Primus on tehnyt sen alihankintana Trangialle. Aiempi Trangian Multifuel oli muistaakseni Optimuksen valmistama.
Mä katoinkin, että aika tutun näköinen :D Kyllä monipolttoaine keitin on mukava ja joustava. Pienkone bensa maksaa sen 15€/5L ja sillä keittelee kauan :)
 
Mä katoinkin, että aika tutun näköinen :D Kyllä monipolttoaine keitin on mukava ja joustava. Pienkone bensa maksaa sen 15€/5L ja sillä keittelee kauan :)
Aikasemmin ei itsellä ole ollut monipolttoainekeitintä, eli tämä on ensimmäinen. Viime talvella iski vähän tuskaantuminen pariin otteeseen, niin jäi tuo asia itämään.

Tutkailin tuossa just, että Primukselta sais Multifuelin/Omnifuelin rungon erikseen varaosana, eli vois käyttää tuota trangia versiota ilman trangiaa ;)
Sen verran vielä vertailin noita Primuksen malleja, että,taitaa lopen olla tuo Trangiaversio oikeastaan Multifuel III, muuten sama kuin Omnifuel, mutta ei ole säätöä muuta kuin pullon puolella,
 
Back
Top