Oikeuskansleri voi arvoida virkatoimien laillisuutta sekä ennen että jälkeen niiden tekemisen. Ts hän voi ottaa kantaa myös siihen voidaanko jotenkin menetellä jo ennen kuin on menetelty. Koska päätös koski hänen saamiaan kanteluita, voi siitä päätellä vain ettei päätöksen antamisajankohtana oltu mitään lakia rikottu, eli silloin toiminta ja toimimattomuus on vielä ollut laillista. Siitä ei voi vielä automaattisesti päätellä että samanlainen toimintamalli olisi myös jatkossa laillista.
Viranomaistoiminnan ja hallituksen laillisuuden arvioinnissa kun huomioidaan myös tosiasialliset mahdollisuudet toimia, jotka suomen ulkopuollella toimittaessa aiheuttavat väistämättä viiveitä ja hankaluuksia.
Laitapa suora sitaatti siihen kohtaan päätöstä johon viittaat. Oletko ihan varma ettei siinä sanottu ettei ollut laitonta olla tuomatta ketään suomeen. Käytetty aikamuoto on juridisessa yhteydessä erittäin olennaista, eikä mitään saivartelua.
Vaikka tuo onkin sinänsä periaatteessa totta, ei asia käytännössä ole noin. Tämä seuraa oikeudenkäytön ennakoitavuuden periaatteesta.
Kyllä oikeuskäytännössä lähtökohta on, että lailliseksi todettu teko on laillinen myös päätöstä seuraavana päivänä olettaen a) että lait eivät ole muuttuneet tai b) olosuhteet ovat samanlaiset kuin päätöstä tehtäessä. Ja olosuhteiden muutoksen pitää olla merkittävä, jotta se voisi johtaa erilaiseen tulokseen. Jos kumpikaan kohdista a tai b ei ole muuttunut, kyllä olettamus on automaattisesti se, että toiminta on edelleen laillista.
Muutoinhan oltaisiin täysin mahdottomassa tilanteessa. Jos jatketaan tuota ajatustasi siitä, ettei automaattisesti voida olettaa laillisuutta jossain hetkessä tehdyn päätöksen perusteella, niin miten voidaan vedota kanslerin päätökseen juridisena pohjana myöskään lasten tai kenenkään hakemiselle? Eihän silloinkaan voida automaattisesti olettaa, että tilanne on sama kuin päätöksen aikana. Tuohan johtaisi tilanteeseen, jossa joka päivä voitaisiin hakea uutta päätöstä vedoten esimerkiksi päivänä 1 portinvartijoiden puuttumiseen Al-Holin leirillä ja päivänä 2 uuden lähetystöneuvoksen palkkaamisen tuomaan hakuresurssien kasvamiseen jne. jne. jne.
Mitä tulee aikamuotoon. En hae päätöksestä onko siinä käytetty sanaa on tai ollut. Vaikka aikamuoto joissain tapauksissa on tärkeä, niin tässä se sitä ei ole. Tämä syystä, että päätöksessä otettiin kantaa valituksen kohteena olleeseen asiaan. Lähtökohta on, että vastaava toiminta nyt vastaavissa olosuhteissa olisi myös samoin perustein laillista. Miten itse näet? Jos nyt haettaisiin vastaavaa päätöstä samassa tilanteessa niin olisiko päätös erilainen? Ja millä perusteella jos olosuhteet ja lait eivät ole muuttuneet.
Lisäksi kannattaa muistaa, että jos/kun niitä ISIS porukoita sieltä haetaan, on aivan varmaa että joku haastaa toiminnan laillisuuden jossain instanssissa. Enkä olisi ollenkaan varma, että jos asia menisi tuomioistuimeen, niin päätös vastaisi oikeuskanslerin näkemystä. Hän toki antaa korostetun arvon lapsen oikeuksille, mutta kuten hän myös itse sanoo, asiaan liittyy monia muita pykäliä ja myös prosessioikeudellisia kysymyksiä.