Rinteen/Marin hallituksen politiikka ja siitä keskustelua.

No itse katselin kaikkien hallituspuolueiden kannat Iltalehden vaalikoneesta, ja ainoastaan Li Anderssonin vastaus jättää ns. huolta, vaikka toisaalta hänkin sanoi että lähtökohtaisesti VL ei kuitenkaan vastusta vanhentuvan kaluston korvaamista.

Muilla neljällä oli vastaukset, joissa sitoutuivat HX-hankkeeseen ja sen 7-10 miljardin euron budjettiin ja Hornetin suorituskyvyn täysimääräiseen korvaamiseen.

Oli se kyllä vaaleissa rumaa populismia, kun SDP toisti PVn kannan että lopullinen konemäärä määräytyy prosessin loppupuolella ja vielä ei ole mitään lukkoon lyöty ja ollaan sitouduttu Hornetin suorituskyvyn korvaamiseen täysimääräisesti ja lunta tuli tupaan pyhän luvun 64 seurakunnalta. Oli kyllä rumaa populismia. Kerrankin tällaiseen hankkeeseen SDP on saatu hyvin sitoutumaan ja PV kanssa samoille linjoille ja Pyhän Luvun 64 Seurakunta parjasi heidät Putlerin punikkiagenteiksi.

Niihän ne lupasi. Silloin mietin että kuinka moni äijäfeministi oli korvauslinjan takana. SDP kosi vanhoja eläkeläisäänestäjiään sillä että lupasi että maanpuolustus pidetään kunnossa.
 
Näin toteutuu suomessa kansalaisten tasa-arvo.
Niin johan puolet hallituksen ministereistä, valtiosihteerit oikeuskansleri, rajavalvonta, poliisi, ihmisoikeusjuristit ja koko establishmentti on puolellasi. Jos ei ole lakia, sellainen etsitään. Ja jos ei vieläkään löydy, se keksitään. Ei käytännöt ja vanhat tulkinnat estä ja jos hidastaa, niin hidasteet potkitaan pellolle.
Löytyy sosiaalityöntekijää, psykologia ja VIP-tiloja kentältä Akbar-jälkikasvusi (ja myös sinun jos vain osaat kädestä kiinni pitää) avuksi. Keskussairaalasta saakka yritetään saada lääkäreitä avuksesi toiselle puolelle maailmaa. Ei ole resursseista pulaa kun ihmisoikeuksiesi puolesta taistellaan.

Näin meillä.
Puhumattakaan että useimmilla lienee ns. kaksoiskansalaisuus. Juuri nyt he ovat enemmän ja vähemmän (joka tapauksessa samaa kieltä, uskontoa ja kulttuuria edustavassa) toisessa kotimaassaan, minne ovat matkustaneet oman halunsa mukaisesti. Vaikka he ovat joutuneet toimintansa sekä omien tekojensa vuoksi vanki-/eristysleireille, ensisijainen suojelija ja avunantaja on heidän kohdallaan juuri se kyseisen toisen kotimaan hallinto.

Kaikki lähtökohdat huomioon ottaen olisi parasta jos Suomi poistaisi heiltä (kaksois)kansalaisuutensa ja lopettaisi näihin ulkomaan kansalaisiiin (mitä he käytännön todellisuudessa myös ovat) kohdistuvat vaatimuksensa.

Suomessa näitä ISIS-joukkoihin lähteneitä kaksoiskansalaisia kohdellaan käytännössä osana poliittista valtapeliä. Vihersosialistit tavoitteena on kosiskella tietyiltä äänestäjäryhmiltä kannatusta. Taustalla on vahvasti myös vihreiden ja haaviston henkilökohtaista valta-/presidenttipeliä.

Suomen koko pakolais-/maahanmuuttopolitiikka sekä siihen liittyvät sosiaaliset tukijärjestelmät jne. ovat karanneet järjettömyyksiin. Nykyisen kaltainen, (jo globaaliksi=koko maailman kattavaksi muuttunut) sosiaalitukijärjestelmä on jotain täysin muuta kuin Suomeen sekä itse suomalaisille mitoitettu ja tarkoitettu järjestelmä. Tämä ei ole sitä mitä suomalaiset veronmaksajat haluavat kustantaa..
 
Mitteepä lottootte, miten hyvin se sosiaalityöntekijä siellä lastensuojelussa hanskaa ton isisäpärän vahtimisen, sillä kun on se 30-40 muutakin tenavaa perheineen hoidettavana... Ja mitä hevosmiehet on töpinässä haastellu, ni ei ole kovin vetovoimatekijöillä aateloitu työpaikka, enämpikii ovi käy ulospäin, osa saanu senverran tarpeekseen touhusta, että alakin siinä rytäkässä vaihtuu... Että kyllä kirjotella saa, notta sosiaalitoimi hoitaa, suurella todennäkösyydellä ja ihan itse näkemäni perusteella paskat ne mitään pysty hoitamaan!!!
Ja tämä ei sitten ollu tarkotettu kuittailuksi lastensuojelulle, ehei, se on kuulkaas senverran raakaa työtä että, lakki päästä! Resurssit on mitä on, lakipykäliä riittää, ja uusia tulee sitämukaa kun entisiäkään ei ole ehtiny sisäistää ym.
 
Onhan tässä riskejä vähän muunkin kuin HX hankkeen suhteen. Paljollako niillä hävittäjillä tehdään jos sananvapaus on menetetty, talous kustu ja hyvinvointi valtio romutettu. Jos tästä on tehty reservaatti johon kipataan siirtolaiset koska täällä on tilaa..

Moni veikkasi että Rinteen hallitus ei pysy kasassa kuin EU:n puheenjohtajuuden ajan. Ei pysynyt sitäkään.

En itsekkään ole oikein luottavaisin mielin tän hallituksen talouspolitiikkaan. Ja hyvinvointivaltiotakin ajetaan romukoppaan vauhdilla.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Mitteepä lottootte, miten hyvin se sosiaalityöntekijä siellä lastensuojelussa hanskaa ton isisäpärän vahtimisen, sillä kun on se 30-40 muutakin tenavaa perheineen hoidettavana... Ja mitä hevosmiehet on töpinässä haastellu, ni ei ole kovin vetovoimatekijöillä aateloitu työpaikka, enämpikii ovi käy ulospäin, osa saanu senverran tarpeekseen touhusta, että alakin siinä rytäkässä vaihtuu... Että kyllä kirjotella saa, notta sosiaalitoimi hoitaa, suurella todennäkösyydellä ja ihan itse näkemäni perusteella paskat ne mitään pysty hoitamaan!!!
Ja tämä ei sitten ollu tarkotettu kuittailuksi lastensuojelulle, ehei, se on kuulkaas senverran raakaa työtä että, lakki päästä! Resurssit on mitä on, lakipykäliä riittää, ja uusia tulee sitämukaa kun entisiäkään ei ole ehtiny sisäistää ym.

Eppäilempä että eivät ole äpäriä.
 
No Kainuun maakuntakokeilussa kulujen kasvu pieneni. Ja vaikka syntyisi uusi väliporras, niin järkevää olisi purkaa paljon kuntien tehtäviä 18 maakunnalle.

Jolloin kasvaisi harteita esim. paikallisen yritystoiminnan kehittämiseen, koulutukseen jne.

Kunnissa ei ole kilpailuttamisosaamista juuri yhtään. Kunta on usein liian pieni yksikkö kehittämään erilaisia osaamisen alueita. Sotemenoista iso osa kulkee kilpailuttamisen kautta. Samoin on kuljetuspalveluiden, rakentamisen, maanrakentamisen... kanssa.

Jos maakuntakuvio toteutettaisiin tavalla jossa kuntien heikointa osaamis- ja toiminta-aluetta siirrettäisiin maakunnille ja samalla pois kunnilta, niin kyse saataisi olla kustannustehokkuude merkittävästä tehostamisesta. (Kokoomukselle - tai ainakaan Orpolle - ei selvästikään käy se, että kunnat pystyisivät hoitamaan sotealan kilpailuttamisen ja valvonnan kunnolla. Miksiköhän?)

Samalla maakunnan tapaiset isommat yksiköt voisivat tarjota mahdollisuuden kehittää menettelytapa- ja muuta osaamista joillain aloilla niin, että siten saataisiin aikaan suuria säästöjä. Lupaavina aloina voisi erikseen mainita juridiikan, ohjelmistojen käytettävyyteen ja yhteensopivuuteen liittyvän tiedon keräämisen ja hyödyntämisen, yhteiskuntaan kohdistuvien taloudellisten väärinkäytösten torjunnan, koulujen atkhannat laitteiden käytettävyyden ja luotettavuuden osalta....

Noi koulujen atk-hankinnat ovat hyvä esimerkki. Ainakin meidän penskojen koulussa uudehkokin tavara on niin täyttä roskaa, että se ei toimi. On ilmeisesti kilpailutettu yhdellä mittarilla - hinta vastaan tekniset speksit - ja sivuutettu ihan kaikki muu. Sitten on saatu läjä kallista jätettä, jolla ei kukaan tee koskaan mitään. Paperilla asiat ovat ok, mutta oppilaat eivät voi opiskella kun koneet eivät toimi. (Vika voi olla myös ammattitaidottomassa ylläpidossa. Sekin ongelma voisi korjautua jos ylläpidossa olisi poliitikasta irrotettu isompi ja ammattitaitoisempi organisaatio joka konsultoi paikallista tasoa.)

Jos maakuntahallinnon luominen hoidettaisiin huonosti, niin saataisiin vain lisää byrokratiaa ja kustannuksia.

Ratkaisevaa ei siis välttämättä ole se, että mitä tehdään vaan se, että kuinka tehdään.
 
Hesarin toimittaja:
Kolumni: Valehteluun suhtaudutaan Yhdysvalloissa eri tavalla kuin Suomessa
Kirjeenvaihtajan kommentti: Miksi Antti Rinne sai lähteä muutamassa päivässä, mutta Donald Trump on yhä presidentti?

Miksi Antti Rinne lähti muutamassa päivässä mutta Pekka Haavisto ei? Johtuuko siitä että se oli "parempaa valehtelua"?
 
Näin, kun mennään ääripäätä kohden ”tolkun porukkaa” loikkaa. Kepusta on jo moni siirtynyt persujen äänestäjäksi, nyt näyttää keskitien demarit tekevän samaa.

Tähän asti tuo kehitys on tapahtunut lähinnä äänestäjien parissa. Pian on edessä se, että sitä alkaa tapahtua myös puolueaktiivien, jopa kansanedustajien parissa.

Jos Kepun tai Demulien kunnallis- ta valtiollisen tason aktiivi, järjestöaktiivi tms. on lähtenyt politiikkaan mukaan siksi, että jotkin asiat ovat hänelle tärkeitä, niin puolueen hylätessä ne asiat voi kynnys jättää puolue olla aika matala. Jos puolue kääntyy niitä asioita tai kannattajasegmenttejä vastaan, niin kynnys jättää puolue on todella matala.

Jos aktiivi on poliittista uraa luova opportunisti, niin sehän ei jää uppoavaan laivaan ellei se ole joku niistä todella harvoista joilla on varma paikka pelastusveneessä, pelastusliivi ja kassakaapin sisältö kassissa.

Keskeistä puoluekoneistoja koskevien asioiden suhteen on se, että kansanedustajat ja kansallisen tason aktiivit elävät oman poliittisen kuplansa sisällä kun taas kunta- ja aluetason aktiivit elävät kentän kanssa samassa maailmassa.

Jos puolue hylkää kentän, niin toisten puolueiden äänestäjiksi siirtyvä kenttä ymmärtää erittäin hyvin sen, että puolueen pettämäksi tulleet aktiivit siirtävät osaamisensa ja aktiivisuutensa muualle.
 
siitä:


..saas nähä kui käy

Toivottavasti kikkareet osuu kepun tuulettimeen oikein kunnolla.
 
Näin toteutuu suomessa kansalaisten tasa-arvo.

Jos suomessa lapsen vanhemmat ovat huonossa hapessa syystään tai syyttään, asiaa hoitaa yksi ylityöllistetty sosiaalivirkailija..

Mutta annas. Lähde rakentamaan toiseen maahan sortohallintoa. Ota orjia ja katko hieman kauloja. Karju kuolemaa kristityille, buddhalaisille, maltillisille muslimeille ja vähän radikaalimmillekkin. Heittele homot ja pilapiirtäjät talojen katoilta ja polta vankisi häkissä elävältä... ..Niin johan puolet hallituksen ministereistä, valtiosihteerit oikeuskansleri, rajavalvonta, poliisi, ihmisoikeusjuristit ja koko establishmentti on puolellasi...

Sama kyrsii täälläkin.

Iso osa omaishoitajista on itse todella huonossa kunnossa. Mutta ei ole resursseja auttaa heitä edes sen vertaa että toipuisivat sille tasolle jolla pystyvät hoitamaan vielä sairaampaa omaista.

Lastensuojelussa voi olla lähes sata asiasta per sossu.


Ja osa tapauksista voi olla todella vaikeita. (Ja varmuudeksi kaikille: etuuslaskentaa tekevä merkonomi tai kuntoutusta tai monimutkaisuudeltaan alemman vaativuustason tehtäviä tekevä sosionomi ei sitten ole sosiaalityöntekijä. Vähän sama juttu kuin että lähihoitaja tai sairaanhoitaja ei ole lääkäri vaikka onkin samalla alalla ja samassa organisaatiossa.)

Al-Holin leirikoulun kanssa resursseja ei lasketa. Alkaa tulla se kuva, että yhtä lasta kohti voidaan uhrata 80 henkilön työpanos. Ei muka tunnu missään - paitsi että on muilta pois niin kuin kaikki muukin kaukaisen maailman hyysääminen.
 
Kunnissa ei ole kilpailuttamisosaamista juuri yhtään. Kunta on usein liian pieni yksikkö kehittämään erilaisia osaamisen alueita. Sotemenoista iso osa kulkee kilpailuttamisen kautta. Samoin on kuljetuspalveluiden, rakentamisen, maanrakentamisen... kanssa.

Jos maakuntakuvio toteutettaisiin tavalla jossa kuntien heikointa osaamis- ja toiminta-aluetta siirrettäisiin maakunnille ja samalla pois kunnilta, niin kyse saataisi olla kustannustehokkuude merkittävästä tehostamisesta. (Kokoomukselle - tai ainakaan Orpolle - ei selvästikään käy se, että kunnat pystyisivät hoitamaan sotealan kilpailuttamisen ja valvonnan kunnolla. Miksiköhän?)

Samalla maakunnan tapaiset isommat yksiköt voisivat tarjota mahdollisuuden kehittää menettelytapa- ja muuta osaamista joillain aloilla niin, että siten saataisiin aikaan suuria säästöjä. Lupaavina aloina voisi erikseen mainita juridiikan, ohjelmistojen käytettävyyteen ja yhteensopivuuteen liittyvän tiedon keräämisen ja hyödyntämisen, yhteiskuntaan kohdistuvien taloudellisten väärinkäytösten torjunnan, koulujen atkhannat laitteiden käytettävyyden ja luotettavuuden osalta....

Noi koulujen atk-hankinnat ovat hyvä esimerkki. Ainakin meidän penskojen koulussa uudehkokin tavara on niin täyttä roskaa, että se ei toimi. On ilmeisesti kilpailutettu yhdellä mittarilla - hinta vastaan tekniset speksit - ja sivuutettu ihan kaikki muu. Sitten on saatu läjä kallista jätettä, jolla ei kukaan tee koskaan mitään. Paperilla asiat ovat ok, mutta oppilaat eivät voi opiskella kun koneet eivät toimi. (Vika voi olla myös ammattitaidottomassa ylläpidossa. Sekin ongelma voisi korjautua jos ylläpidossa olisi poliitikasta irrotettu isompi ja ammattitaitoisempi organisaatio joka konsultoi paikallista tasoa.)

Jos maakuntahallinnon luominen hoidettaisiin huonosti, niin saataisiin vain lisää byrokratiaa ja kustannuksia.

Ratkaisevaa ei siis välttämättä ole se, että mitä tehdään vaan se, että kuinka tehdään.

Juuri tuota olen hakemassa. Olen ollut tekemässä muutamaa pientä hanketta pienessä kunnassa. Nuoremman polven AMK-taustaisilla kavereilla on ollut joku aavistus, siitä että mitä pitäisi tehdä. Siis jos halutaan kokeilla tehdä tulevaisuuden ratkaisuja yrityksille parantamalla kunnan toimintaa. Mutta vanhemmat virkamiehet ja luottamushenkilöt ovat olleet tulppana kehitykselle. Kuntien elinvoima- ja liiketoiminnantukemisesta leikataan aina ensiksi. "koska mikään ei paikkakunnalla tietenkään kannata"


Olen monesti sanonut myös että maakunnille pitäisi antaa ainakin toisen asteen opetusvelvollisuus ja ehkä jopa AMK:n tasoinen koulutus. (AMK-tasossa voi 18 maakuntakeskusta olla jo liikaa.) Esimerkiksi Kainuussa ymmärrettävistä syistä on ajettu alas kuntien ammattikouluja. Ja nyt kun esimerkiksi uutta puuteollisuutta on saatu ajettua ylös. Niin opetushallitus ei haluakkaan enää organisoida alan ammattikoulutusta maakuntaan. Kokeilee siinä saada aikuisopiskelijoita 200-300 km päähän Ouluun/Kuopioon/Joensuuhun.

Samaan aikaan muutamat tutut yritykset sanoavat, että heillä on ongelma saada osaavia talouden perusosaajia töihin esim. tradenomi amk. Ja kunnat eivät saa sairaanhoitajia. Ensimmäinen on kasvun este yritystoiminnalle ja toinen este on hyvinvointiyhteiskunnalle. Entä jos maakuntakeskuksessa olisikin ammattikorkeakoulu. Säteilisikö se tekijät lähialueelle.
 
Viimeksi muokattu:
Ellei Keskusta pian muuta kurssiansa, ylittää se Rubikonin, ja sen jälkeen ei enää PS:n riveihin menneet takaisin tule. Se piste saattaa olla jo ylitettynä.

Ovat sillan puolivälissä.

Ovat jo menettäneet hyvin paljon, mutta vielä on todella paljon menetettävää jäljellä.

Paradoksaalista kyllä sekä SDP:n että Kepun pelastukseksi voisi koitua se jos Kepu kaataisi halllituksen ja jouduttaisiin uusiin vaaleihin. Ottaisivat vaaleissa huolella turpaansa mutta pääsisivät oppositioon lihomaan.

Jos jatkavat tätä rataa, niin suunta on sama kuin on ollut nyt puolisen vuotta mutta kannatuksen suunnan kääntäminen paljon vaikeampaa.
 
Niin mites Jobsin johtamistyyli sitten toimi? Pistikö firman hallitus hänet muuttamaan tapojaan, laittoiko osakkeenomistajat hänet pihalle? Vittumainen johtaja on alaiselle vittumainen, mutta se ei paljon paina jos omistajille tulee rahaa ovista ja ikkunoista. Läpsystä vaihdetaan selkärangaltaan venyvämpi työntekijä tilalle.

Kyllähän Jobs kerran laitettiin pihalle.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Ovat sillan puolivälissä.

Ovat jo menettäneet hyvin paljon, mutta vielä on todella paljon menetettävää jäljellä.

Paradoksaalista kyllä sekä SDP:n että Kepun pelastukseksi voisi koitua se jos Kepu kaataisi halllituksen ja jouduttaisiin uusiin vaaleihin. Ottaisivat vaaleissa huolella turpaansa mutta pääsisivät oppositioon lihomaan.

Jos jatkavat tätä rataa, niin suunta on sama kuin on ollut nyt puolisen vuotta mutta kannatuksen suunnan kääntäminen paljon vaikeampaa.

Kepu on pahassa saumassa. Ilman hallituksessa mukana oloa maakuntia ei ehkä tule.

SDP:n tapaus tuntuu vähän kuin kristinuskolta. Kumpikin saavutti tavoitteensa Suomessa. Mutta hyvinvointivaltion vaatijasta ei ole näköjään sen uudistajaksi. Joten kuihtuminen on luonnollinen seuraus.
 
Olen monesti sanonut myös että maakunnille pitäisi antaa ainakin toisen asteen opetusvelvollisuus ja ehkä jopa AMK:n tasoinen koulutus.

Entä jos maakuntakeskuksessa olisikin ammattikorkeakoulu. Säteilisikö se tekijät lähialueelle.

Hyvä esimerkki siitä, mitä hyötyä maakunnista voisi olla. Ja vaikutus olisi todella laaja-alainen.

Jos katsotaan muuttotilastoja, niin nähdään heti että väite työn perässä kasvukeskuksiin muuttamisesta on valhe. Kasvukeskuksiin muutetaan opiskelemaan. Ja kun on opiskeltu, seuraa usein uusi muuttojen sarja ennen kuin elämä vakiintuu paremmin. Tämä johtaa ongelmiin sekä kaskukeskuksissa että etenkin siellä mistä muutetaan opiskelujen perässä pois.

Jos opiskelu olisi enemmän etä- ja monimuoto-opiskeluun painottuvaa ja hajasijoitetumpaa, niin muuttoliike rauhoittuisi. Sillä olisi taatusti myös syntyvyyteen positiivisia vaikutuksia.

Erittäin hyvä alku voisi olla vaikka se, että avoimen yliopiston ja korkeakoulun etä- ja monimuoto-opintojen tekemiseen tuotaisiin rajusti lisää mahdollisuuksia. Iso osa esim. aproista on sellaisia, että ne voisi ihan yhtä hyvin tehdä suurimmaksi osaksi etänä kuin läsnä. Joistain cumuopinnoistakin voisi sanoa, että aika pieni osa opinnoista vaatii lähiopetusta.

AMK-opetus olisi monessa mielessä järkevää sijoittaa enimmäkseen muille kuin yliopisto- ja korkeakoulupaikkakunnille.
 
Hyvä esimerkki siitä, mitä hyötyä maakunnista voisi olla. Ja vaikutus olisi todella laaja-alainen.

Jos katsotaan muuttotilastoja, niin nähdään heti että väite työn perässä kasvukeskuksiin muuttamisesta on valhe. Kasvukeskuksiin muutetaan opiskelemaan. Ja kun on opiskeltu, seuraa usein uusi muuttojen sarja ennen kuin elämä vakiintuu paremmin. Tämä johtaa ongelmiin sekä kaskukeskuksissa että etenkin siellä mistä muutetaan opiskelujen perässä pois.

Jos opiskelu olisi enemmän etä- ja monimuoto-opiskeluun painottuvaa ja hajasijoitetumpaa, niin muuttoliike rauhoittuisi. Sillä olisi taatusti myös syntyvyyteen positiivisia vaikutuksia.

Erittäin hyvä alku voisi olla vaikka se, että avoimen yliopiston ja korkeakoulun etä- ja monimuoto-opintojen tekemiseen tuotaisiin rajusti lisää mahdollisuuksia. Iso osa esim. aproista on sellaisia, että ne voisi ihan yhtä hyvin tehdä suurimmaksi osaksi etänä kuin läsnä. Joistain cumuopinnoistakin voisi sanoa, että aika pieni osa opinnoista vaatii lähiopetusta.

AMK-opetus olisi monessa mielessä järkevää sijoittaa enimmäkseen muille kuin yliopisto- ja korkeakoulupaikkakunnille.

AMK-opetuksessahan on myös olemassa oma avoin linjansa kuten yliopistoissa. Ja maakuntakeskuksissa voisi olla koulurakennuksia, joissa voisi tarjota molemman väylän opetusta.

On selvää että kun nuori ihminen muuttaa opiskelemaan tradenomiksi Ouluun. Ja löytää sieltä kumppanin ja kerkeävät asua yhdessä 4-5 vuotta ennen valmistumistaan. Niin silloin on paha värvätä jonnekkin Suomussalmelle Ämmänbetonin talouspäälliköksi. Vaikka itse työ olisi vaativaa, mielenkiintoista ja kasvattaisi ammatillista osaamista. Kynnys eroon, ja muuttoon jne. on aivan liian korkea.

Kannatan siis maakuntia jos niille oikeasti annetaan tehtäviä kunnilta

- sote

- koulutus

- kilpailutukset

- yritystoiminnan tukeminen

Viimeksi mainittu on monella pienellä paikkakunnalla jonkin sortin yritysneuvoja. Jolla on sitten osaamista juuri sen kuin sattuu olemaan.
 
Ihan tolkun pohdinnat. Verkkouutiset:
Oikeuskansleri Tuomas Pöysti kävi lokakuussa läpi laajasti eri toimintalinjojen etuja ja ongelmia, kun hän vastasi suomalaisten kanteluihin al-Holin leirin lapsista ja naisista.

Oikeuskansleri Tuomas Pöysti kävi lokakuussa läpi laajasti eri toimintalinjojen etuja ja ongelmia, kun hän vastasi suomalaisten kanteluihin al-Holin leirin lapsista ja naisista. Kuva: Anssi Jokiranta

Oikeuskansleri Tuomas Pöysti vastasi 9. lokakuuta useisiin kanteluihin, jotka koskivat al-Holin leirillä olevien suomalaisten lasten ja naisten auttamista.
Kanteluita oli tehty kahdesta syystä. Ensimmäisessä kanteluryhmässä vaadittiin ulkoministeriötä auttamaan suomalaisten kotiuttamisessa. Toisessa ryhmässä vaadittiin estämään lasten ja naisten pääsy Suomeen.

Oikeuskanslerin vastaukseen on viitattu usein viime päivien keskustelussa ulkoministeriön sisäisistä kuohuista.

Oikeuskansleri Pöystin lausunnon perusteella voidaan analysoida eri toimintalinjojen oikeudellisuutta.

Kyse on lasten ja mahdollisesti myös naisten aktiivisesta auttamisesta Suomeen. Jos henkilöt pystyisivät itse tulemaan Suomeen, mitään ongelmaa ei olisi. Heillä on täysi oikeus palata. Paluu itse ei kuitenkaan ole toistaiseksi ollut mahdollista, sillä al-Holin leiriä vartioi kurdihallinto, eivätkä leiriläiset pääse sieltä itse pois.

Vaihtoehto 1. Vain lapset autetaan Suomeen
Oikeuskansleri Tuomas Pöysti pitää oikeudellisesti perusteltuna toimintalinjaa, että ainakin lapset autetaan Suomeen.
Perustelut tulevat perus- ja ihmisoikeuksista. Lasten oikeudet eivät toteudu al-Holin leirillä.

Oikeuskansleri esittää, että "valtioneuvosto pyrkii kansainvälisen oikeuden mukaisesti ja konsulipalvelulain mukaisesti toimivaltuuksiensa nojalla ja puitteissa kotiuttamaan ainakin suomalaiset ja heihin rinnastuvat lapset".
Pelkästään lasten kotiuttaminen on kuitenkin useista syistä vaikea vaihtoehto. Se vaatisi leirillä olevien äitien ja al-Holin leiriä vartioivan kurdihallinnon suostumuksen. Näihin seikkoihin oikeuskansleri viittaa muuttuvilla olosuhteilla, joihin suomalaiset virkamiehet eivät voi vaikuttaa.

Vaikka vain lasten kotiuttaminen olisi mahdollista, oikeuskanslerin mukaan on lisäksi kysyttävä, mihin lainsäädäntöön perustuen voidaan erottaa lapset huoltajistaan eli tosiasiassa ottaa huostaan. Huostaanottoa ei voida tehdä vieraan valtion maaperällä niin, että lapsen oikeudet täysin toteutuisivat.

Lasten kotiuttaminen yksin ei siis välttämättä ole edes mahdollista ja vaikka olisikin, siinä olisi oikeudelliset ongelmansa.

Oikeuskansleri ei kuitenkaan pitäisi laillisuusvalvonnallisesti moitittavana, vaikka ulkoministeriö pyrkisi kotiuttamaan lapsen ilman huoltajan suostumusta.
– Ei ole poissuljettua, että huoltajasta erottaminen aiheuttaisi lapsille vielä lisää kärsimystä, oikeuskansleri kuitenkin kirjoittaa.

Vaihtoehto 2. Lapset ja äidit autetaan Suomeen
Tämän toimintalinjan valitsemalla ulkoministeriö välttäisi huostaanoton aiheuttamat oikeudelliset ongelmat.

Suomalaiset ja heihin rinnastuvat lapset suomalaisine äiteineen autettaisiin Suomeen.

Äitien kotiuttamisesta seuraisi kuitenkin oikeuskanslerin mukaan joukko uusia oikeudellisia ja kansalliseen turvallisuuteen liittyviä ongelmia.
Lasten vanhemmat ovat saattaneet lapsensa vaaraan mennessään Syyrian taistelualueelle.

– Käsitykseni mukaan leirillä olevat aikuiset ovat tietoisina vallitsevista olosuhteista ja erittäin merkittävistä riskeistä erityisesti lasten keskeisille perus- ja ihmisoikeuksille menneet alueelle. Mielestäni tämä seikka on merkityksellinen arvioitaessa sitä, onko lapsen kotiuttaminen tai siihen pyrkiminen ilman huoltajan suostumusta oikeudellisesti perusteltavissa, kirjoittaa oikeuskansleri.
Tämä periaatteessa voi oikeuttaa lasten huostaanoton, mutta sen tulisi tapahtua Suomessa.

Viranomaisten on myös meneteltävä niin, ettei Suomessa oleskelevien turvallisuus vaarannu.

Tässä asiassa on kaksi puolta.

Terrorismia varten koulutetut äidit ja lapset voivat olla turvallisuusuhka Suomeen tuotuina. Oikeuskanslerin lainaaman sisäministeriön julkaisun mukaan jopa alle 10-vuotiaat pojat ovat olleet vaarassa päätyä lapsisotilaiksi.
Toisaalta turvallisuusriskejä liittyy siihenkin, että ihmiset jätettäisiin taistelu- tai konfliktialueelle, jolloin terrorismi-ideologia voisi taas alkaa levitä.
Kumpikaan vaihtoehto ei siis ole ongelmaton.

Vaihtoehto 3. Ketään ei auteta Suomeen
Lapset ja äidit saavat palata Suomeen, jos pystyvät, mutta ulkoministeriö ei auta heitä.

Oikeuskansleri ei tässä tilanteessa näkisi ulkoministeriön toimintaa tuomittavana.
– Totean kuitenkin, että oikeudellisella arviolla on nyt esillä olevassa tilanteessa rajallinen merkitys sen vuoksi, että viranomaisten tosiasialliset mahdollisuudet ja edellytykset toimia poikkeavat siitä, mitä ne olisivat, jos kysymys olisi maan sisäisestä tilanteesta, toteaa oikeuskansleri.

Tämä tarkoittaa sitä, ettei ole tuomittavaa, jos suomalaiset eivät pysty auttamaan lapsia kotiin vieraan valtion tai hallinnon alueella itsestä riippumattomien olosuhteiden vuoksi. Viranomaiset joutuvat myös arvioimaan, mitkä toimenpiteet ovat mahdollisia esimerkiksi omaa turvallisuutta vaarantamatta.
Konsulipalvelulain mukaan viranomaisilla on harkintavalta. Sanamuoto laissa menee niin, että edustusto tai ulkoministeriö voi avustaa.

Oikeuskanslerin vastaus päättyy siihen, ettei hän näe viranomaisten toimintaa tuomittavana tilanteessa, jossa he eivät olleet lokakuun 9. päivään mennessä pystyneet auttamaan suomalaisia Suomeen al-Holin leiriltä.

– Minulla ei ole aihetta epäillä kenenkään valvontavaltaani kuuluvan menetelleen lain tai virkavelvollisuuksiensa vastaisesti asiassa. Kantelut eivät näin ollen ole johtaneet toimenpiteisiin.

Odottavan toimintalinjan ongelmana on kuitenkin se, etteivät viranomaisten velvollisuudet lasten oikeuksien turvaamisesta toteudu. Ongelma tuskin ratkeaa itsestään. Oikeuskanslerin mukaan oikeudellinen arvio puoltaa al-Holin suomalaislapsien kotiuttamisen edistämistä.

Uusi tutkinta meneillään, ulkoministeriöstä toistakymmentä kantelua
Oikeuskansleri Pöysti tutkii parhaillaan ensinnäkin, onko ulkoministeri Pekka Haavisto (vihr.) mahdollisesti painostanut virkamiehiä tekemään laittomia päätöksiä.
Toinen kysymys on konsulipäällikkö Pasi Tuomisen siirtäminen pois konsulipäällikön virasta.

Kolmas kysymys on uuden erityisedustajan asettaminen al-Hol-asiaan. Oikeuskansleri arvioi näiden toimien asianmukaisuuden ja laillisuuden.
Ensimmäiseen kysymykseen voi saada alustavan arvion jo oikeuskanslerin 9. lokakuuta päivätystä vastauksesta, joka antaa ulkoministeriölle melko laajat toimintavaltuudet, joista mitään toimintalinjaa itsessään on hyvin vaikea todeta laittomaksi.

Toisaalta oikeuskanslerin suositus lasten tuomisesta Suomeen tuskin edellyttää erillistä poliittista päätöstä, jotta sitä voitaisiin valmistella ja toteuttaa ulkoministeriössä.

Oikeuskanslerinviraston mukaan tuoreimmat kantelut koskevat ulkoministeriön sisäisiä toimia. Kanteluita on tullut jo toistakymmentä ja määrä kasvaa. Keskusrikospoliisi siirsi tutkinnan oikeuskanslerille.

Ensin oikeuskansleri pyytää selvitykset asianosaisilta. Selvityspyyntöjä ei ole vielä lähetetty, eikä niiden määräpäivää ole tiedossa. Esittelijäneuvos Johanna Koivisto arvioi, että oikeuskanslerin ratkaisua tuskin tulee ennen vuodenvaihdetta.
 
Back
Top