Rinteen/Marin hallituksen politiikka ja siitä keskustelua.

Asia on juuri kuten Viren kirjoittaa. Suomi saa velkaa matalalla korolla, joten Suomen ei kannata ottaa yhteisvastuullista velkaa, jonka korko on korkeampi kuin Suomen oman velan korko. Sen sijaan esimerkiksi Italian, jonka korot ovat Suomea selvästi korkeampia, kannattaa ottaa yhteisvelkaa. Asian voisi luulla olevan ilmiselvä, mutta ilmeisesti tämä asia oli joillekkin epäselvä. Edes hallituksessa ei kuvitella, että tässä paketissa olisi kyse Suomen velanhankinnan helpottamisesta.

"Jatkossa yhteisvastuullisen lainan korko on tietenkin jossain Saksan ja Romanin korkojen välillä, yhtenä kiinnekohtana voi pitää ESM:n obligaatioiden korkoja ja niiden perusteella laskea, miten paljon mikin maa hyötyy yhteisestä velasta. Luonnollisesti maat, joiden korko on jo nyt samoissa lukemissa tai alhaisempi (niin kuin Suomi), eivät ota yhteistä velkaa. Brysselissä toimiva Bruegel-instituutti laski eri maiden osalta kyseisen nettohyödyn, ja tulos oli se, että suurimmat hyötyjät ovat (kuvasta voi jo arvata) Italia, Espanja, Kypros, Portugali ja ei-euromaat, poislukien Tanska & Ruotsi."

 
Hallitus kasaa pakettia Italialle.


Kappas. Kahtokkee nyt, mihin tämä tilanne johtaa - parhaimmillaan ja pahimmillaan-.

Julkisen talouden investointien leikkaaminen ja siirtäminen, työttömyysturvan leikkaaminen, leikkaaminen ja leikkaaminen. Kamreeripolitikointia, jolla voitetaan todennäköisesti seuraavat vaalit.

Ja arvatkaa vaan, ratkeaako sillä enää mitään? Ei ratkea. Suomalainen menestystarina on kulminoitunut de facto ja konstit eteenpäin eivät löydy entisestä kamreeripelaamisesta. Muistakaa nämä sanat, veljet ja siskot.

Suomen talous on nyt yli 10 vuotta maannut paikallaan. On leikitty kamreeria ja leikata hiplattu....silti ollaan velkaannuttu. Yksityistaloudet ovat korviaan myöten veloissa ja yritykset samoin. Ilman boostia tämä peli kaatuu. Talous on saatava kasvuun ja kamreerileikillä se ei takuulla onnistu.

Valitan, en pysty pätkääkään enää uskomaan, että ollaan matkalla kohti menestystarinaa. Ihan turha on odottaa yhtään mitään siltä rajattomasti toivotulta porvarihallitukseltakaan. Ihan samaa näköalatonta roskaa, kiinnittymistä aiheisiin ja temppuihin, joiden aika oli ja meni.

Sulle mulle -politiikka on ajamassa reippaasti päätyyn. Kansakunnan etu ei ole oikein kenenkään asialistan ykkönen, on vain puuhailua ja signalointia.....omille äänestäjille.

Mikäs sen helpompaa kamreereille: siirretään hävittäjähankintoja ja liekö muutkaan intin hankinnat nyt niin hätäisiä.....tai korjataanko maanteitä muualla kuin Helsingissä? On nuo liikennemäärät niin pieniä muualla.....aaah, tää menee kyllä taatusti perseilleen.

Kiitos ja anteeksi.
 
Asia on juuri kuten Viren kirjoittaa. Suomi saa velkaa matalalla korolla, joten Suomen ei kannata ottaa yhteisvastuullista velkaa

Onhan se, mutta onko näiden parhaidenkin tietäjien tosiosaaminen sillä tasolla, että osataan arvioida korkorasitusta peruskoulun matematiikan tasolla? Tämäkin ihan hyvän ja taitavan ihmisen kolumni kertoo valitettavasti nykertämisestä. Mietihän hetki mikä on tämän kolumnin kluu? Aivan. Nykerretään asioita, joiden tosioleva merkitys on jotain nollan ja yhden välillä.
 
Moodys on selvästi eri mieltä @baikal in kanssa. :) Lainaa tullaan saamaan suut ja silmät täyteen.

Moody's piti Suomen luottoluokituksen ennallaan ja näkymät vakaina
Luottoluokittaja Moody's on pitänyt Suomen luottoluokituksen ennallaan toiseksi korkeimmalla tasolla Aa1. Luokittajan näkemyksen mukaan myös näkymät säilyvät vakaina.

Luottoluokittajan mukaan koronaviruskriisin vaikutukset Suomen talouteen näyttäytyvät samanlaisina kuin verrokkimailla. Luottoluokitusten tason säilymistä tukee Moody'sin mukaan hallituksen sitoutuminen kriisin jälkeisiin vakautustoimiin ja rakenteellisiin uudistuksiin.

Noin kuukausi sitten luottoluokituslaitos Fitch Ratings piti Suomen valtion luottoluokituksen ennallaan eli tasolla AA+. Myös se piti luottoluokituksen näkymiä edelleen vakaina.
 
Mikäs sen helpompaa kamreereille: siirretään hävittäjähankintoja ja liekö muutkaan intin hankinnat nyt niin hätäisiä
En ullatuisi, jos seuraaava hävittäjähankinta suuntautuukin... Ranskaan. Kuten NH hankintakin. No Ranska tukee senjälkeen meitä EU:n rahankerjuu kokouksissa.
 
Viimeksi muokattu:
En ullatuisi, jos seuraaava hävittäjähankinta suuntautuukin... Ranskaan. Kuten NH hankintakin. No Ranska tukee senjälkeen meitä EU:n rahankerjuu kokouksissa.

Saadaanko sama diili Saksankin kanssa? Toivotaan, että hävittäjä hankinta ei mene tuollaiseksi suhmuroinniksi. Vaikka varmaan jotain taloudellisia vaihtokauppoja liittynee jokaiseen kandidaattiin, mutta toivottavasti koneita ei tuolla logiikalla osteta.
 
Maailman nuorin pääministeri, Itävallan Sebastian Kurz, haluaa nuukasta nelikosta pysyvän liiton. Ajatuksena ajaa pienten pohjoisten EU-maiden etua etelän vastavoimana... oiskohan nelikon lisäksi joku muukin jäsenmaa, joka sopis porukkaan?

 
Onhan se, mutta onko näiden parhaidenkin tietäjien tosiosaaminen sillä tasolla, että osataan arvioida korkorasitusta peruskoulun matematiikan tasolla? Tämäkin ihan hyvän ja taitavan ihmisen kolumni kertoo valitettavasti nykertämisestä. Mietihän hetki mikä on tämän kolumnin kluu? Aivan. Nykerretään asioita, joiden tosioleva merkitys on jotain nollan ja yhden välillä.
Asia on yksinkertainen, mutta yksinkertaisuudestaan huolimatta on aiheuttanut epäselvyyksiä. Hyvä vaan, että Virén selventää asiaa. Ei kaikkien kirjoitusten tarvitse olla mahtipontisia visioita, joskus on hyvä selventää perusasioitakin.
 
Jos asettaa perspektiiviin hankinnat niin mitä maavoimat on hankkinut uudenkarheana viimeisten vuosikymmenten aikana? Jotain kuorma-autoja ja pikkujuttuja. Muuten tulee second-hand kaupoista. Jos ilmavoimille F35 on se mersu ja paras mutta rouva sanoo että ei esko rahaa ole mersuun nii kai sitten pitää ostaa ruotsalainen volvo tai saksalainen volkkari. Kauppaan silläkin pääsee ja hoitaa hommansa. Ranskalaista ei kukaan halua :poop:.
 
Jos asettaa perspektiiviin hankinnat niin mitä maavoimat on hankkinut uudenkarheana viimeisten vuosikymmenten aikana? Jotain kuorma-autoja ja pikkujuttuja. Muuten tulee second-hand kaupoista. Jos ilmavoimille F35 on se mersu ja paras mutta rouva sanoo että ei esko rahaa ole mersuun nii kai sitten pitää ostaa ruotsalainen volvo tai saksalainen volkkari. Kauppaan silläkin pääsee ja hoitaa hommansa. Ranskalaista ei kukaan halua :poop:.

It-aseet (pääosin) ja CV90 tulevat näkyvämmästä kalustosta ensin mieleen. Paljon muutakin tietysti on mutta kyllähän se terävimmän kärjen varustus on tosiaan ollut monelta osin käytettyä.

Moni ajaa ikänsä käytettynä hankituilla autoilla ja saa niistä uutta vastaavan käyttöarvon mutta säästää pitkän pennin. Ampumatarvikkeita tai polttoainetta ei kannata ostaa käytettynä mutta muuten en näe siinä erityistä ongelmaa. Järjestelmää nuo voivat rasittaa lyhyemmän elinkaaren takia.
 
Raha tulee EKP:n tietokoneilta. Onko ongelmaa. Ei nykyään tarvita edes printtereitä. Mutta pitkälle tämä systeemi venyy, saattaa venyä vielä vuosikymmeniä.
Jos tulisikin, ei olisi pankkeja pelastettavina. Eikä tarvitsisi jänskättää, että saako Italia lainapaperinsa myytyä ja mihin hintaan.

Sitä vartenhan tämä show on järjestetty, korona on vain kulissi.

Onhan se totta, että Suomi pienenä valtiona on vain ajopuu tässä pelissä. Jos mantereen talous taas romahtaa, ottaa meidän talous vahvasti osumaa. Mutta tällä systeemillä turvataan vain se, että Luigi ja Jorgos voivat jatkossakin olla maksamatta turhia veroja, kun Pohjolan hölmö kansa pistää nimensä pitkään paperiin poikittain.

Jos joku vielä luulee, että tämä ei johda yhteisvastuullisiin velkoihin, luulkoon vaan. Taitaa tosin olla jo myöhäistä rutkuttaa, se juna on jo liikkeellä ja jarrut ei enää pure, vaikka joku kahvaa yrittäisi nykiäkin.
 
Jukka Seppinen kirjoittaa ihan fiksusti. Tässä ollaan ihan eri tilanteessa kuin 2000 luvun alussa tai edes finanssikriisin aikaan. Pitää ampua isolla tykillä, Euroopan laajuisesti.



Terveyskatastrofin ohella syntyi taloudellinen katastrofi. Julkinen valta eri maissa pakotti aktiviteetit seisahtumaan. Tämä iski moniin toimialoihin kuolettavasti ilman yrittäjien osuutta pandemian syntyyn ja nopeaan leviämiseen.

Saksa ja Ranska reagoivat oikealla tavalla. Kohdistivat merkittävän 750 miljardin elvytyspaketin EU:n budjetin kautta talouden nostamiseksi estämään poliittisten ja muiden vahingollisten seurausten syventymisen. EU:n budjetin antama väylä on samalla oikea tie integraation syventämiseksi.

Historiasta löytyy verrokkitilanteita. Weimarin Saksa kaatui pitkälti taloudellisiin vaikeuksiin, joita syvensivät Versaillesin rauhan nöyryytykset, Espanjan tauti ja syntynyt syvä lama. Seuraus oli äärimmäisen vakava: natsivalta Saksassa.

Toisesta maailmasodasta selviytymistä joudutti jopa ratkaisevasti Yhdysvaltain massiivinen ns. Marshall-apu, jota hallinnoimaan syntyi uusi järjestö OEEC. Sen suora jälkeläinen on yhä voimissaan oleva taloudellinen yhteistyöjärjestö OECD.

Suomi olisi saanut Marshall -apua, mutta Stalinin uhkaava käytös sai presidentti Paasikiven vuonna 1947 vetäytymään asiasta. Ruotsi sai apua, vaikkei ollut sodassa mukana.

Olen kyllä ihmetellyt Suomessakin esiintynyttä napinaa elvytyspaketista. Pääministeri Sanna Marin juhlii, kun ns. nuukaryhmä sai suoran tuen osuuden supistumaan. Juhliminen on osoitus puutteellisesta ymmärryksestä tilanteen vakavuudesta. Se on osoitus solidaarisuuden puutteesta yrittäjiä ja kärsijöitä kohtaan. Kyllä se on nakertamista, ei juhlan aihe. Ryhmälle sopii paremmin termi ”nakertajat”. Suomen valtiollinen tavoite alentaa suoran avun osuutta on vain osoitus jostain epärationaalisesta politiikasta, turhasta ylpeydestä.

Suora apu on korvaus valtiovallan pakkotoimista, jotka aiheuttivat tulon keskeytymisen useilla toimialoilla jopa nolla -tasolle. Kun ei ole rahaa maksaa velvoitteitaan, oikeusvaltion oikeudellinen prosessi johtaa velkatuomioihin, jotka ulosottolaitos panee toimeen, häätää ja kantaa tavarat kadulle. Velvoiteoikeus on siviilioikeuden kovaa ydintä oikeusvaltiossa.

Laina on takaisin maksettavaa rahaa, jolla luontevasti rahoitetaan investointeja tulevaisuutta varten. Sitäkin tarvitaan, totta kai. Kuitenkin tulovirran pitää olla kunnossa, ennen kuin velkaa voi ottaa.

EU pysyi kuitenkin oikealla tiellä näinkin. Silti olisi ollut oikeudenmukaisempaa suorien tukien pysyttäminen ehdotetussa alkuperäisessä muodossa.
 
En oikein tiedä mitä taas sanoa. Tulenkantaja Matti Vanhanen pläjäytti kirjaimellisesti iskun kasvoihin ja esitti todella innovatiivisesti, että eläkeläisten työn verottamista pitää keventää. Joo, ihan kiva. Niille eläkeläisille, joilla on työ ja joita Matin äänestäjissä lienee runsaasti.
En minä Matin äänestäjistä niin tiedä, mutta Matti itse täyttää tänä vuonna 65 vuotta eli eläkeikä kolkuttelee kovasti ovella. Matin kaltaiselle Suomen mittakaavassa ns. "raskaan sarjan poliitikolle" on poliitisen uran jälkeen tarjolla eläkepäivinäkin monenlaisia konsultointihommia, mutta toisaalta Mattia ei näemmä kiinnostaisi maksaa turhan paljoa veroja. Niinhän se menee, että köyhä antaa vähästään, rikas ei paljostaankaan.
 
– Ranska on huonossa kunnossa jo valmiiksi ja Saksa näki, että jos Italia menee nurin, siinä käy huonosti myös Ranskalle, jonka jälkeen euro taatusti kaatuisi, ja Saksalle euro on ollut aivan valtava etu, Pekkarinen sanoo.


Vaikka Italia saa huomattavan summan suoraa tukea EU:lta, perusti italialaissenaattori Gianluigi Paragone torstaina uuden ”Italexit”-puolueen, jonka tavoitteena on maan EU-ero.

Paragonen tavoitteena on myös tehdä EU- ja euroeroa ajavasta puolueesta koko Euroopan laajuinen liike. Tukea suunnitelmilleen Paragone haki Britanniasta, jossa hän tapasi Brexit-puolueen johtohahmon Nigel Faragen.

Piepoli-instituutin tutkimuksen mukaan seitsemän prosenttia italialaisista voisi äänestää puoluetta, joka ajaa EU-eroa, mutta Paragone uskoo, että EU-kriittisyys nousee tulevaisuudessa.
 
Back
Top