Rinteen/Marin hallituksen politiikka ja siitä keskustelua.

Tänään A-Studiossa luvattiin:
  • Lisäbudjettia Puolustusvoimille - PV:ltä tulossa lista sekä välittömistä tarpeista että keskipitkän aikavälin pysyvistä lisätarpeista. Listaa ei ole vielä saatu, mutta toivon itse, että tähän liittyy ennen kaikkea olemassa olevien asejärjestelmien merkittäviä a-tarviketäyttöjä - myös lisälaitteiden hankintaa etunenässä varmasti Javelin/Stinger -tyyppinen kombo
  • Välitöntä investointia huoltovarmuuden parantamiseen etenkin energiantuotannon osalta - tätä ei yksilöity muuta kuin että Fennovoiman ydinvoima on kuopattu. Spekuloin itse turvepäätösten pyörtämistä ja lisäinvestointia turpeen tuotantoon
  • Investointia sisäiseen turvallisuuteen erityisesti kyberturvallisuus ja hybridiuhkiin valmistautuminen
  • Lisäselvitysten ja keskustelujen käyntiä Nato-jäsenyyden suhteen
Hyviä juttuja kaiken kaikkiaan. Vain tuo Nato-jäsenyyden vatulointi mietityttää. Meille on nyt auennut historiallinen aikaikkuna mennä Natoon. Se oli viimeksi auki 30 vuotta sitten. Se saattaa mennä kiinni heti, kun sota Ukrainassa päättyy. Nyt ei millään olisi aikaa tätä alkaa vatuloimaan ja tekemään päivityksiä puolustuspoliittisiin selontekoihin, jota vihjattiin, että alettaisiin tekemään.

Veikkaan, että K9-option jäljellä olevat tykit tullaan pikapikaa lunastamaan. Ja mahdollisesti neuvotteluihin tulee uuden K9-satsin hankintamahdollisuus sen jälkeen.

Tänään A-Studiossa luvattiin:
  • Lisäbudjettia Puolustusvoimille - PV:ltä tulossa lista sekä välittömistä tarpeista että keskipitkän aikavälin pysyvistä lisätarpeista. Listaa ei ole vielä saatu, mutta toivon itse, että tähän liittyy ennen kaikkea olemassa olevien asejärjestelmien merkittäviä a-tarviketäyttöjä - myös lisälaitteiden hankintaa etunenässä varmasti Javelin/Stinger -tyyppinen kombo
  • Välitöntä investointia huoltovarmuuden parantamiseen etenkin energiantuotannon osalta - tätä ei yksilöity muuta kuin että Fennovoiman ydinvoima on kuopattu. Spekuloin itse turvepäätösten pyörtämistä ja lisäinvestointia turpeen tuotantoon
  • Investointia sisäiseen turvallisuuteen erityisesti kyberturvallisuus ja hybridiuhkiin valmistautuminen
  • Lisäselvitysten ja keskustelujen käyntiä Nato-jäsenyyden suhteen
Hyviä juttuja kaiken kaikkiaan. Vain tuo Nato-jäsenyyden vatulointi mietityttää. Meille on nyt auennut historiallinen aikaikkuna mennä Natoon. Se oli viimeksi auki 30 vuotta sitten. Se saattaa mennä kiinni heti, kun sota Ukrainassa päättyy. Nyt ei millään olisi aikaa tätä alkaa vatuloimaan ja tekemään päivityksiä puolustuspoliittisiin selontekoihin, jota vihjattiin, että alettaisiin tekemään.

Energiasta sanottiin ääneen että Venäjästä pyritään eroon mahd. pian.

Mitenköhän tuo mahtaa onnistua? Onneksi sentään Olkiluoto 3 on tulossa linjalle näillä näppäimillä. Mutta ei se kyllä riitä.
Pitäisikö laittaa vaikkapa kotimaisin +mahdollisesti länsimaiden tahojan kanssa pystyyn pari-kolme uutta ydinreaktoria. Loviisaan yksi ja joku toinen taho hoitamaan Fennovoiman ydinreaktorin rakentamisen Pyhäjoelle.

Pitäisikö laittaa vaikkapa kotimaisin +mahdollisesti länsimaiden tahojan kanssa pystyyn pari-kolme uutta ydinreaktoria. Loviisaan yksi ja joku toinen taho hoitamaan Fennovoiman ydinreaktorin rakentamisen Pyhäjoelle.
Tämä voisi pitkän aikavälin ratkaisuna tulla kyseeseen. Jos lähdetään taas nollasta, niin menee tässä 15 vuotta ennen kuin siellä uraani halkeaa. En tiedä, voiko Fennovoiman esitöitä ja esirakennettua infraa kukaan hyödyntää ilman rosatomia?

Veikkaanpa että turveteollisuuden pystyyn ajo tulee olemaan yksiä ensimmäisiä päätöksiä.
Ei, kokoomus ei peru ilmastotoimia ja hallitus pysyy nyt pystyssä koko kauden. Turvetta ei enää käytetä.
Turvepelloillakaan ei ole tarvetta. Peltoja "ennallistamaan" vaan.

Viimeksi muokattu:
Tämä ministeri on sekaisin. Etelässäkin melkein metri lunta, Ukrainassa sota, mahdollisesti kohta muuallakin ja jatkaa ILMASTOLLA:

b02f6c106db5a34555c0a17515252d3b.jpg

Ennenkin olen kysellyt, polttaako Kari mahorkkaa?

Tämä ministeri on sekaisin. Etelässäkin melkein metri lunta, Ukrainassa sota, mahdollisesti kohta muuallakin ja jatkaa ILMASTOLLA:

Eihän näille saa taottua järkeä vaikka ne olisi putoamassa itse ihan mihin vaan. Aika iso lohtu sentään ehkä tiedossa seuraavissa vaaleissa.

Tästä sankarista saa kuulla vähän väliä ties mitä. Ihan sekasin. Näkeehän sen jo silmistäkin, että ei oo kaikki ihan kotona.

Tämä voisi pitkän aikavälin ratkaisuna tulla kyseeseen. Jos lähdetään taas nollasta, niin menee tässä 15 vuotta ennen kuin siellä uraani halkeaa. En tiedä, voiko Fennovoiman esitöitä ja esirakennettua infraa kukaan hyödyntää ilman rosatomia?
Käytännössä ei.

Hällä vaan on omalla kohdalla asiat liian hyvin, ja vihreillä yleensäkkin.

Hiljaa ovat olleet venäjän aloittamasta Sodasta Ukrainaa kohtaan, miksiköhän?
Pakolaisetkin, missä ovat vihreiden FINLAND WELCOMES kyltit? Vaikka nämä jo 700000 Ukrainasta paennutta ovat ihmisiä jotka voivat tehdä täällä töitä jo ensi kesänä, maataloudessa ja puutarhoilla. Oikeasti osaavaa väkeä. Lapsia ja naisia. Sopeutuvat suomalaiseen yhteiskuntaan, osa on täällä sodan ajan, osa jää ehkä asumaan.

Back