Rinteen/Marin hallituksen politiikka ja siitä keskustelua.

Oikein olisi se että myös nykyiset eläkeläiset osallistuisivat eläkekulujen pienentämiseen. Ei voida aina vaan pidentää työuria ja pienentää nuorten eläkkeitä. Tämä nykyinen ratkaisu oli kuitenkin helppo sopia, kaikki osapuolet sen ikäisiä ettei koske vähennykset itseä tai tuttuja.

Sanotaan että perustuslaki suojaa jo myönnettyjä eläkkeitä ja siksi niitä ei voi leikata. Tämä perustuu siihen ajatukseen että eläke on ite maksettu ja sitä ei saa varastaa. Mutta kun se ei olekaan niin vaan itse on säästetty vain kolmannes.

Perustuslain tulisi suojata vain tätä itse maksettua osuutta.
 
Sanotaan että perustuslaki suojaa jo myönnettyjä eläkkeitä ja siksi niitä ei voi leikata. Tämä perustuu siihen ajatukseen että eläke on ite maksettu ja sitä ei saa varastaa. Mutta kun se ei olekaan niin vaan itse on säästetty vain kolmannes.

Aina sitä voi verottaa entistä hanakammin takaisin valtiolle. Ei eläkeläisten suuret joukot kuitenkaan minnekään veroparatiiseihin muuta.
 
Surullisinta on se ettei suurin osa edes itse ymmärrä asiaa. ”Itse olen eläkkeeni maksanut”.
AIkoinaan eläkekertymä on ollut suurempi eli maksetusta eurosta on saanut kohtuullisen osan elääkkeellä olessaan takaisin. Kuitenkaan eläkkeellä oleva ei ole maksanut kuin noin 1/3 eläkkeestään. Se 2/3 kustannetaan nykyisten työssä olevien eläkemaksuista. Samalla eläkekertymä on heikentynyt. Tähän vaikuttaa moni asia kuten eläkeiän nouseminen sekä elinaikakerroin. Suurimpia häviäjiä nykyjärjestelmässä ovat tällä hetkellä työssä oleva alle 50 vuotiaat. Jotka kelpaavat maksajiksi mutta eivät saajiksi.

Eikä varmaankaan tarvitse sanoa miten erilaiset palvelut tulevat tulevaisuudessa myös heikkenemään. Itse näkisin osittaisena ratkaisuna sen, että eläkkeet sidottaisiin bkt indekseen 0.5:n kertoimella. Jos tuottavuus nousee nousee myös eläkkeet. Yhtä euroa kohden 50 senttiä. Jos tuottavuus laskee laskevat myös eläkkeet. Eläkkeet pitäisi irroittaa kokonaan palkkaindeksistä koska eläkkeitä ei kuulu nostaa kun työntekijöiden palkkoja nostetaan. Eläkeläiset eivät vaikuta tähän tuottavuuden nousuun.
 
Jos mennään pakolais- jenkan tai EU -valssin ulkopuolelle, niin ponnetonta on opposition poljenta. Ei näillä nuoteilla päästä artistiksi seuraavaan hallitukseen. Studio- orkesterin taustakuoroa.


Ja edelleenkään, minulla ei ole minkään puolueen jäsenkirjaa, eikä tule. Enkä kirkasotsaisesti ja hurmoshenkisesti kannata mitään puoluetta, ainoastaan tiettyjä henkilöitä.

Simpauttaja
 
Jos mennään pakolais- jenkan tai EU -valssin ulkopuolelle, niin ponnetonta on opposition poljenta. Ei näillä nuoteilla päästä artistiksi seuraavaan hallitukseen. Studio- orkesterin taustakuoroa.

Ja sitten uliset kuitenkin jos oppositio oppisi toimimaan terävämmin.

Normaalisti näin mutta onko nyt?

Tähän asti suurin osa kotimaisia perseilijöitä. Karanteeniriski saattaa nyt niitä karsia. Kahden viikon palkallinen juopotteluvapaa parin kolmen päivän viikonloppumatkan juopottelun jälkeen voi toki taas toisaalta kannustaa lentelemään.
 
Jos mennään pakolais- jenkan tai EU -valssin ulkopuolelle, niin ponnetonta on opposition poljenta. Ei näillä nuoteilla päästä artistiksi seuraavaan hallitukseen. Studio- orkesterin taustakuoroa.

Odotahan seuraavia vaaleja. Ja pane korvan taakse: kovin leikkaajalupaaja voittaa vaalit. Ihmiset oikein odottavat sitä, -että suomi pannaan kuntoon-......:cool: Mitä se ikinä tarkoittaakin. Ihmiset luottavat siihen, että leikkaamalla Suomi kuntoutuu.

Mutta se juna meni jo.
 
minulla ei ole minkään puolueen jäsenkirjaa, eikä tule. Enkä kirkasotsaisesti ja hurmoshenkisesti kannata mitään puoluetta, ainoastaan tiettyjä henkilöitä.
Äänestämällä ensisijaisesti puolueen linjaa varmistaa sen, että puoluekuri pitää yksittäisen edustajan sillä linjalla mitä puolue on kansalaisille markkinoinut.
Minä en koskaan ole mennyt yksilö edellä vaan ensin valitsen puolueen linjan ja siitä puolueesta etsin riittävästi sopivan yksilön.
Vaikka olis kuinka fiksu yksilö, niin en ikinä myöskään valitse hiljaista henkilöä, koska ääni ei sellaisella tule esille siellä perässä hiihtäessä.
.
 
Äänestämällä ensisijaisesti puolueen linjaa varmistaa sen, että puoluekuri pitää yksittäisen edustajan sillä linjalla mitä puolue on kansalaisille markkinoinut.
Minä en koskaan ole mennyt yksilö edellä vaan ensin valitsen puolueen linjan ja siitä puolueesta etsin riittävästi sopivan yksilön.
Vaikka olis kuinka fiksu yksilö, niin en ikinä myöskään valitse hiljaista henkilöä, koska ääni ei sellaisella tule esille siellä perässä hiihtäessä.
.

Yksilöitä on tosiaan turha liikaa painottaa kun ääni menee aina ensisijaisesti vaaliliitolle.
 
Ensiksi ja todella ensiksi suomalaisten pitää nyt tajuta, mihin tässä on menty Euroopan tasolla. Poliitikot haluavat miellyttää kannattajiaan. Ja se tekee mahdottomaksi ottaa kynsiin ne työkalut, joita -muu Eurooppa jo käyttää-.....arvatkaa nyt miten siinä käy sanotaan 5 vuoden kvartaalilla?
 
Äänestämällä ensisijaisesti puolueen linjaa varmistaa sen, että puoluekuri pitää yksittäisen edustajan sillä linjalla mitä puolue on kansalaisille markkinoinut.
Minä en koskaan ole mennyt yksilö edellä vaan ensin valitsen puolueen linjan ja siitä puolueesta etsin riittävästi sopivan yksilön.
Vaikka olis kuinka fiksu yksilö, niin en ikinä myöskään valitse hiljaista henkilöä, koska ääni ei sellaisella tule esille siellä perässä hiihtäessä.
.

Jokainen tavallaan,

Puolueella on ohjelmansa, Suomea hallitaan hallitusohjelmilla:

Niin kauan, kun Suomessa on 4 - 5 puoluetta, joiden kannatus on 20% - 5% luokkaa, niin hallitusohjelma on kompromissi, jossa puolueohjelmat ovat melko siloteltuja.

Simpauttaja
 
Sanonpa taas; blokkivaalit jossa hallitusohjelma on valmis ennen vaaleja. Sitten tietää mitä saa.
Nykyinen vaalijärjestelmä on kuin sikaa säkissä ostamista paitsi ei tiedä minkä värinen ja mistä materiaalista säkki on ja onko siellä edes mitään sikaa sisällä.
 
Yksilöitä on tosiaan turha liikaa painottaa

Sitähän minä olen isommissakin asioissa todennut. Suurvaltojenkin kohdalla katsotaan aina ensin yksilöä. Media keskittyy presidentteihin tai diktaattoreihin. Ei siihen minä tyyppinen koneisto tai yhteiskuntajärjestelmä taustalla on.

Media kauhistuu jos on
- päämiehenä tollo joka käyttäytyy heikosti mutta maa on demokratia

Media ei kauhistu jos
- on hillitysti käyttäytyvä diktaattori mutta maa on joko läpimätä tai totalitarismia

Kaikki huomio yksilöön?
 
Jokainen tavallaan,

Puolueella on ohjelmansa, Suomea hallitaan hallitusohjelmilla:

Niin kauan, kun Suomessa on 4 - 5 puoluetta, joiden kannatus on 20% - 5% luokkaa, niin hallitusohjelma on kompromissi, jossa puolueohjelmat ovat melko siloteltuja.

Simpauttaja

Paljonko veikkaat että turvetta vedettäisiin turpaan ja bensaveroja viriteltäisiin jos vihreitä ei olisi hallituksessa?

Hallitusohjelma on toki kompromissi mutta kuten joskus aikaisemmin on nähty, kyllä se puolueohjelma siellä taustalla pyörii ja sitä ajetaan vaikka hallitusasioiden yli jos se on puolueen kannalta tärkeämpää.
 
Paljonko veikkaat että turvetta vedettäisiin turpaan ja bensaveroja viriteltäisiin jos vihreitä ei olisi hallituksessa?

Hallitusohjelma on toki kompromissi mutta kuten joskus aikaisemmin on nähty, kyllä se puolueohjelma siellä taustalla pyörii ja sitä ajetaan vaikka hallitusasioiden yli jos se on puolueen kannalta tärkeämpää.

Listaatko ne hallitukset, jotka eivät olisi bensaveroa korottaneet koko hallituskautensa aikana? Äkkiseltään en sellaista muista, mutta voin olla väärässä. Väittäisin, että ei ole vihreiden yksin ajama asia tuo.

Edit. Löytyyhän tähänkin tilasto:

Viimeisen 10 vuoden aikana, valmisteveroa on korotettu 2012, 2014, 2015 ja 2017. Ja puolueet, jotka ovat tuolloin olleet hallituksessa:
- Kokoomus
- SDP
- RKP
- Vasemmistoliitto
- Kristilliset
- Perussuomalaiset
- Keskusta

Eli jokainen puolue on kyllä päässyt kunnostautumaan fossiilisten veronkorotuksista.

Simpauttaja
 
Viimeksi muokattu:
Listaatko ne hallitukset, jotka eivät olisi bensaveroa korottaneet koko hallituskautensa aikana? Äkkiseltään en sellaista muista, mutta voin olla väärässä. Väittäisin, että ei ole vihreiden yksin ajama asia tuo.

Jostainhan sitä pitää rahaa saada... ansiovero on jo aika tapissa, joten nostetaan sitten kulutusveroja....
 
Listaatko ne hallitukset, jotka eivät olisi bensaveroa korottaneet koko hallituskautensa aikana? Äkkiseltään en sellaista muista, mutta voin olla väärässä. Väittäisin, että ei ole vihreiden yksin ajama asia tuo.

Edit. Löytyyhän tähänkin tilasto:

Viimeisen 10 vuoden aikana, valmisteveroa on korotettu 2012, 2014, 2015 ja 2017. Ja puolueet, jotka ovat tuolloin olleet hallituksessa:
- Kokoomus
- SDP
- RKP
- Vasemmistoliitto
- Kristilliset
- Perussuomalaiset
- Keskusta

Eli jokainen puolue on kyllä päässyt kunnostautumaan fossiilisten veronkorotuksista.

Simpauttaja
Muotoilen saman kysymyksen toisella tavalla:

Ajaisiko hallitus tällä hetkellä yhtä kunnianhimoista ympäristöpolitiikkaa jos vihreät eivät olisi hallituksessa?
 
Muotoilen saman kysymyksen toisella tavalla:

Ajaisiko hallitus tällä hetkellä yhtä kunnianhimoista ympäristöpolitiikkaa jos vihreät eivät olisi hallituksessa?

En tiedä,

Pari esimerkkiä.

Sipilän hallituksen ympäristöpolitiikasta.
"Ilmastopolitiikasta: Hallitus toimii kattavan ja kunnianhimoisen kansainvälisen ilmastosopimuksen aikaansaamiseksi, jotta ilmaston lämpeneminen saadaan rajoitettua kahteen asteeseen. Sopimuksen on vähennettävä energiavaltaisen teollisuuden hiilivuotoriskiä ja luotava uusia markkinoita puhtaille tek- nologioille. Suomi saavuttaa vuoden 2020 ilmastotavoitteet uusiutuvan energian osuudesta ja päästöjen vähentämisestä vaalikauden loppuun mennessä. EU:n 2030 ilmasto- ja energiapaketin jatkoval- mistelussa varmistetaan päästökauppajärjestelmän toimivuus, uusiutuvan energian lisääminen sekä riittävä kustannustehokkuus ja joustavuus päästökaupan ulkopuolisen sektorin taakanjaossa. Korkean teknologian uusiutuvien liikennepolttonesteiden asemaa vahvistetaan. Kaikissa ilmastopolitiikan linja- uksissa on huomioitava myös vientiteollisuutemme kilpailukyky ja reilu taakanjako."

Marinin hallituksen ympäristöpolitiikasta.
"Liikenteen päästövähennystavoitteiden tulee vastata Suomen hiilineutraaliustavoitteeseen. Suomi vähintään puolittaa liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä verrattuna vuoden 2005 tasoon. Tämä on askel kohti hiiletöntä liikennettä. Liikenteen päästöjen vä- hentämiseksi tehdään toimia, jotka vähentävät liikennesuoritteita ja edesauttavat siirtymää kokonaisuutena kestävämpään tapaan liikkua ja vapautua fossiilisista polttoaineista."

Sipilän hallitus lupasi kiihdyttää 2020 vuoden ilmastotavotteita vuoteen 2019. Ja lupasi allekirjoittaa kunnianhimoisen ilmastosopimuksen. Marinin hallitus puhuu vuodesta 2030. Kumpi noista nyt sitten on kunnianhimoisempi. Jaa-a.

Simpauttaja
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top