Rinteen/Marin hallituksen politiikka ja siitä keskustelua.

Eipä listaamattomista yhtiöistä kuitattavien osinkojenkaan verotus erityisen kireää ole. Kokonaisuus ei ole yksinkertainen mutta mainittavassa määrin veroa alkaa mennä vasta kun potissa on 150.000 euroa vuoden aikana. Ja sen jälkeenkin on mukava siivu tulosta aina verotonta. Kukaan ei yleensäkään maksa täyttä pääomaveroa kaikista osinkotuloistaan joten prosentti on pelkkää teoriaa.
Verotontahan se ei ole koskaan, tuloksesta maksetaan Suomessa aina yhteisövero vaikka se käytettäisiin investointeihin. Lisäksi listaamattoman yrityksen maksama osinko menee aina osittain verotettavaksi, vaikka pysyttäisiin tuon mainitsemasi rajan alla. Minimissään se veroprosentti on reilu 26, ja se on siis optimaalisessa tilanteessa ja tuottavasta liiketoiminnasta. Oikeasti siihen pitäisi kannustaa demonisoinnin sijasta, ei se talous virastoilla pyöri. Noh, ainakaan pitkään.

Todellisuudessahan osinkoverotuksen minimointi vaatii sitä, että rahaa ei todellakaan voi nostaa kovin paljoa hyvin tuottavasta yrityksestä, ilman että mennään tuloverotuksen puolelle. Virossa esim. voi investoida yrityksen tuloksen, vero menee maksuun vasta kun se otetaan tulona osakkaille.
 
Eipä listaamattomista yhtiöistä kuitattavien osinkojenkaan verotus erityisen kireää ole. Kokonaisuus ei ole yksinkertainen mutta mainittavassa määrin veroa alkaa mennä vasta kun potissa on 150.000 euroa vuoden aikana. Ja sen jälkeenkin on mukava siivu tulosta aina verotonta. Kukaan ei yleensäkään maksa täyttä pääomaveroa kaikista osinkotuloistaan joten prosentti on pelkkää teoriaa.
Mutta jos myyt osaketta vaihtaaksesi toiseen, jossa näet suurempaa kasvupotentiaalia tms, maksat täydet pääomaverot.

Osakesäästötili korjaa asiaa, mutta siinä on omat ongelmansa ja kateuskatto.
 
Verotontahan se ei ole koskaan, tuloksesta maksetaan Suomessa aina yhteisövero vaikka se käytettäisiin investointeihin. Lisäksi listaamattoman yrityksen maksama osinko menee aina osittain verotettavaksi, vaikka pysyttäisiin tuon mainitsemasi rajan alla. Minimissään se veroprosentti on reilu 26, ja se on siis optimaalisessa tilanteessa ja tuottavasta liiketoiminnasta. Oikeasti siihen pitäisi kannustaa demonisoinnin sijasta, ei se talous virastoilla pyöri. Noh, ainakaan pitkään.

Todellisuudessahan osinkoverotuksen minimointi vaatii sitä, että rahaa ei todellakaan voi nostaa kovin paljoa hyvin tuottavasta yrityksestä, ilman että mennään tuloverotuksen puolelle. Virossa esim. voi investoida yrityksen tuloksen, vero menee maksuun vasta kun se otetaan tulona osakkaille.
Totta kai erilaisia veroja menee eri vaiheissa mutta silloin puhutaan muusta kuin tulo- ja pääomaveroista. Jokseenkin kaikki tulot altistuvat jollekin veromuodolle lähes väistämättä. Ja yleensä vielä moneen kertaan.

Osingoista siis menee hyvin vähän veroa kunhan firmaa ei kupata yli 8% osakkeen matemaattisesta arvosta ja kokonaismäärä jää 150.000 euroon. Eli vuodelle jyvitettynä noin 12.000 per kk ja veroa menee muutama hassu prosentti. Aika helvetin paljon kevyempi verotus kuin palkkatulolla. Sen verran on omakin lehmä ojassa että saa kaikin mokomin ollakin kevyempi mutta kauhutarinoihin yrittäjän pääomatulojen kireästä verotuksesta ei oikein ole perusteita. Ja pääomaveroprosentin voi näiden osalta tosiaan unohtaa kokonaan. Kun julkisuudessa nyt keskustellaan siitä pitäisikö pääomatuloja ja palkkoja verottaa yhtenevästi niin osuvampi keskustelun aihe olisi ehkä se pitäisikö näitä vaatimattomampia pääomatuloja yleensä alkaa oikeasti verottaa.

Siinä pitää tietysti olla tolkku matkkassa ettei homma lipsahda palkkatulo-osingoksi. Silloin ei verottaja sääliä tunne.
 
No, onhan tuo salkun kehityksen ihastelusta tuleva mielihyväkin "ylimääräistä luksusta". :)

Pointti joka tapauksessa on se, että yleensä palkkatulon merkitys ihmisten elämässä on selvästi merkittävämmässä asemassa kuin pääomatulot.

Toisaalta samaan syssyyn toki voi todeta, että onhan Suomessa onneksi jo huomoitu palkkatulojen tärkeys arkielämän kannalta sillä tavalla, että tuloveroprosentti nousee pääomatuloprosenttia korkeammaksi vasta melko hyvällä palkkatasolla (ja matalien palkkojen veroprosentit ovat todella maltillisia).
Mikä ihme teitä vaivaa... voin sanoa kokemuksesta, että jos sijoitettavaa rahaa on, se laitetaan takaisin firmaan, sen kehittämiseen, laajentamiseen, ja tulevaisuudessa voittamiseen!

Paitsi jos julkisen sektorin keikat menee kavereille...

Mikä teitä vaivaa?
 
Osingoista siis menee hyvin vähän veroa kunhan firmaa ei kupata yli 8% osakkeen matemaattisesta arvosta ja kokonaismäärä jää 150.000 euroon. Eli vuodelle jyvitettynä noin 12.000 per kk ja veroa menee muutama hassu prosentti. Aika helvetin paljon kevyempi verotus kuin palkkatulolla.
Onko? Ohitat tuon 8 % ehdon kuin se ei olisi mitään, sitähän se ei ole. Ja "muutama hassu prosentti" tarkoittaa siis todellisuudessa sitä reilua 26, minimissään. Aika paljon enemmän kuin keskimääräinen tuloveroprosentti. Vero on veroa, maksaa omistaja sen sitten yrityksen tuloksesta tai sen päälle tulevasta osingon verotuksesta.
 
Onko? Ohitat tuon 8 % ehdon kuin se ei olisi mitään, sitähän se ei ole. Ja "muutama hassu prosentti" tarkoittaa siis todellisuudessa sitä reilua 26, minimissään. Aika paljon enemmän kuin keskimääräinen tuloveroprosentti. Vero on veroa, maksaa omistaja sen sitten yrityksen tuloksesta tai sen päälle tulevasta osingon verotuksesta.
En suinkaan ohita 8% ehtoa. Muistelen ehkä kaiholla riistäjäporvarin urani alkuvaiheita eli aikaa jolloin se oli vielä 9% :D

Muilta osin jokainen voi itse miettiä mitä laskee mukaan kenenkin siivuun. Ollaan siitä reilusti eri mieltä.
 
Osingoista siis menee hyvin vähän veroa kunhan firmaa ei kupata yli 8% osakkeen matemaattisesta arvosta ja kokonaismäärä jää 150.000 euroon.

Siinä vaiheessa kun päästään tuohon, niin joku veroprossa on aika pieni murhe... Enemmän se askarruttaa siellä alkupäässä kun laskeskelee pitäisikö ottaa tulot palkkana vai jonain muuna.. ja ihan alkuvaiheessa voi enemmän askarruttaa jääkö siitä edes jotain käteen kaikkien YEL:lien ja muiden jälkeen. Sekä kannattaako sitä YEL-maksua ylipäätään minimiä enempää maksaa...
 
Siinä vaiheessa kun päästään tuohon, niin joku veroprossa on aika pieni murhe... Enemmän se askarruttaa siellä alkupäässä kun laskeskelee pitäisikö ottaa tulot palkkana vai jonain muuna.. ja ihan alkuvaiheessa voi enemmän askarruttaa jääkö siitä edes jotain käteen kaikkien YEL:lien ja muiden jälkeen. Sekä kannattaako sitä YEL-maksua ylipäätään minimiä enempää maksaa...
Jep. Palkkana vai osinkona on se tarkka paikka. Mitä YELiin tulee niin tuotot jäävät kovin vaatimattomiksi. Uskon pystyväni itse parempaan. Ja jos en pysty niin onpahan syyllinen lähellä.
 
No mutta kun kapistalisti haluaa lisää voittoa, niin se antaa fudua työntekijöille ja siirtää siten riskinoton työntekijöille :poop:

Tätä sontaa taas. Irtisanottun tai lomautettun työntekijän tuotto on 0€, miten siitä revitään tuottoa?

Eipä listaamattomista yhtiöistä kuitattavien osinkojenkaan verotus erityisen kireää ole. Kokonaisuus ei ole yksinkertainen mutta mainittavassa määrin veroa alkaa mennä vasta kun potissa on 150.000 euroa vuoden aikana. Ja sen jälkeenkin on mukava siivu tulosta aina verotonta. Kukaan ei yleensäkään maksa täyttä pääomaveroa kaikista osinkotuloistaan joten prosentti on pelkkää teoriaa.

No nyt tuuppa mulle kirjanpitäjä, kun ei meillä vaan onnistu verottomat tulot.
Tuon kikan jos kerta osaat pääset heti hyvällä palkalla töihin.
 
No nyt tuuppa mulle kirjanpitäjä, kun ei meillä vaan onnistu verottomat tulot.
Tuon kikan jos kerta osaat pääset heti hyvällä palkalla töihin.
:D Tutki nyt aluksi vaikka www.vero.fi ja sieltä löytyvä osio listaamattomien yritysten osingon verotuksesta. Ihan perusjuttuja yrityksen omistajille. En ymmärrä miten joku olisi voinut aloittaa yritystoiminnan niin ettei ymmärrä edes alkeita osinkojen verotuksesta.
 
Siinä vaiheessa kun päästään tuohon, niin joku veroprossa on aika pieni murhe... Enemmän se askarruttaa siellä alkupäässä kun laskeskelee pitäisikö ottaa tulot palkkana vai jonain muuna.. ja ihan alkuvaiheessa voi enemmän askarruttaa jääkö siitä edes jotain käteen kaikkien YEL:lien ja muiden jälkeen. Sekä kannattaako sitä YEL-maksua ylipäätään minimiä enempää maksaa...
Yel maksuun pakko ottaa kantaa: Sehän se juuri on yrittäjän iso riski, jos jättää juuri kyseisen maksun minimiin. Toki jos sijoitat yel-maksuun "korvamerkittyjä" rahoja (yli minimitason tarkoitettuja) itse fiksummin, niin sehän on fiksua. Tiedän aika monta tapausta, että eläkkeelle ei voi oikein jäädä, kun ei ole eläkekertymät kunnossa juuri sen takia kun on maksettu vain minimiä.... Lisäksi ei voi sairastaa tai työttömyyden kohdatessa on heti ongelmissa. Hoitamalla Yel-maksun omalle oikealle tasolle, ei näitä edellä mainittuja ongelmia ainakaan niin pahasti joudu kohtaamaan. Muistaakseni yrittäjälle on olemassa ihan oma kassa, joka maksaa työttömyyden tullessa korvausta perustuen Yel-maksun tasoon (kunhan vain kuulut kassaan).
 
Yel maksuun pakko ottaa kantaa: Sehän se juuri on yrittäjän iso riski, jos jättää juuri kyseisen maksun minimiin. Toki jos sijoitat yel-maksuun "korvamerkittyjä" rahoja (yli minimitason tarkoitettuja) itse fiksummin, niin sehän on fiksua. Tiedän aika monta tapausta, että eläkkeelle ei voi oikein jäädä, kun ei ole eläkekertymät kunnossa juuri sen takia kun on maksettu vain minimiä.... Lisäksi ei voi sairastaa tai työttömyyden kohdatessa on heti ongelmissa. Hoitamalla Yel-maksun omalle oikealle tasolle, ei näitä edellä mainittuja ongelmia ainakaan niin pahasti joudu kohtaamaan. Muistaakseni yrittäjälle on olemassa ihan oma kassa, joka maksaa työttömyyden tullessa korvausta perustuen Yel-maksun tasoon (kunhan vain kuulut kassaan).
Riskinhän tuossa tosiaan ottaa ja pitää ymmärtää mitä minimiin tyytyminen aiheuttaa eli saman minimitason myös ulosmaksuissa. Itse olen kuitenkin päätynyt siihen että kerrytän itse varallisuutta vanhuuden varalle. Aika näyttää oliko se virhe. Syyllinen on joka tapauksessa peilissä jos niin käy.
 
Riskinhän tuossa tosiaan ottaa ja pitää ymmärtää mitä minimiin tyytyminen aiheuttaa eli saman minimitason myös ulosmaksuissa. Itse olen kuitenkin päätynyt siihen että kerrytän itse varallisuutta vanhuuden varalle. Aika näyttää oliko se virhe. Syyllinen on joka tapauksessa peilissä jos niin käy.
Luopuisin mielelläni kaikesta eläkkeestä, jossa sillä saisi YELin nollaan. Sen verran kova luotto mulla on tuohon ponziin.
 
Luopuisin mielelläni kaikesta eläkkeestä, jossa sillä saisi YELin nollaan. Sen verran kova luotto mulla on tuohon ponziin.
Kummoista tuottoa ei parhaimmillaankaan ole luvassa. Siksi moni jättää maksut minimiin. Huonompi homma se on niille joille ei jää mahdollisuutta muuhun järjestelyyn. Minusta koko systeemin voisi ajaa alas.YEL ei nykyisellään vastaa tarkoitustaan tai tuota sitä hyvää mitä joskus on vissiin ajateltu. Vähän samoja ajatuksia voi tietysti heittääkoko meikäläisestä eläkejärjestelmä. Melkoisia valuvikoja siinäkin.
 
Tuottava työntekijä nostaa osakkeen arvoa, ei tuottavan työntekijän irtisanominen.

Tietenkin jos työntekijä ei tuota, hänen irtisanomisensa nostaa osakkeen arvoa.
Kaikkihan ne ovat tuottavia, jos TESsiin luotetaan. Oikeastihan siellä on sekaisin pökäleitä ja timantteja, mutta jos työnantajana erehdyt luulemaan että ne eivät kaikki ole samanarvoisia, päädyt oikeuteen.
 
:D Tutki nyt aluksi vaikka www.vero.fi ja sieltä löytyvä osio listaamattomien yritysten osingon verotuksesta. Ihan perusjuttuja yrityksen omistajille. En ymmärrä miten joku olisi voinut aloittaa yritystoiminnan niin ettei ymmärrä edes alkeita osinkojen verotuksesta.

Ei vaan kerro nyt omin sanoin miten sitä verotonta tuloa saa, kun kerran sellaista väität. Kai ymmärrät, että maksaakseen osinkoa täytyy ensin tehdä tulosta?
Minä väitän että joka sentistä maksetaan verot, aivan sama vaikka varat jättäisi firmaan pahanpäivän varalle.
 
Kaikkihan ne ovat tuottavia, jos TESsiin luotetaan. Oikeastihan siellä on sekaisin pökäleitä ja timantteja, mutta jos työnantajana erehdyt luulemaan että ne eivät kaikki ole samanarvoisia, päädyt oikeuteen.
Ei ole kovin laaja otanta itselläni työpaikoista. Mutta kaikissa niistä pökäleet ovat irtisanottu tai sitten siirretty sellaisiin hommiin missä on vähiten haittaa. Ja itse ihmettelen jos yrityksen johtaja, henkilöstöpäällikkö ei osaa valkata saapuvia hakijoita. Koeajalla tai määräajallakin pitäisi selvitä onko hakijasta töihin.
 
Back
Top