Rinteen/Marin hallituksen politiikka ja siitä keskustelua.

1610975076064.png

PB: Nyt jo? Koronarokotusten ajanvarausjärjestelmä laitettiin tilaukseen​

korona, Krista Kiuru, Sanna Marin
/
Päivän Byrokraatti
/
0
/
Byrokratia, Julkea sektori


Noin vuosi sitten, tammikuun loppupuolella 2020, maailmalle levisi uutisia Kiinan Wuhanista, missä valtavalla vauhdilla rakennettiin kokonaisia uusia sairaaloita uuden koronaviruksen aiheuttamaa infektiotautia sairastavia potilaita varten. Joitakin päiviä näiden uutisten jälkeen Suomen ja Ruotsin ensimmäiset koronavirustartunnat vahvistettiin.

Pandemian toisen aallon tulo on ollut yleisessä tiedossa jo pitkään ja useat kansainväliset lääketeollisuusyritykset ovat kehittäneet rokotetta ennennäkemättömällä vauhdilla. Maailman terveysjärjestö WHO:n 5.5.2020 päivätyssä luettelossa oli jo reilusti yli sata rokotehanketta, joista kahdeksan oli edennyt kliinisiin tutkimuksiin. Virologian professori Olli Vapalahti arvioi syyskuussa 2020, että rokotteet voisivat olla valmiita ja rokotukset alkaa vuodenvaihteen 2020-2021 tienoilla.

Suomen hallituksen johtotähtenä koronapolitiikassa on ollut oikeiden asioiden tekeminen oikeaan aikaan. On haluttu välttää ylireagointia ja liiallisuuksiin menemistä. Näin sanoi esimerkiksi pääministeri Sanna Marin hallituksen tiedotustilaisuudessa 27.2.2020: “On tärkeää, että kaikki toimet ovat riittäviä mutta myös oikeanlaisia, eikä ylireagoida tilanteeseen. Pahimmassa tapauksessa jos tekisimme ylimitoitettuja toimia, niiden haittavaikutukset olisivat huomattavasti hyötyjä suurempia. Voin vakuuttaa, että hallitus tekee oikea-aikaisesti oikeanlaisia toimia ja välttää myös ylireagointia.”

Tai kuten tiivistämisen mestarina tunnettu peruspalveluministeri Krista Kiuru sattuvasti muotoili: “Olemme mieluummin askelen etukenossa kuin jälkikenossa tekemässä näitä toimia.”

Edellä kerrotun valossa onkin täysin luontevaa, että maan väkirikkaimmalla alueella on jo viime viikolla lähdetty luomaan koronarokotteiden jakamista varten tarvittavaa laajennusta ajanvarausjärjestelmään.

Laajennus tehdään suorahankintana, ja sen hinta on 530 000 euroa. Laajennuksen toteuttavan yhtiön liikevaihto vuonna 2019 oli 421 000 euroa. Toivottavasti se ei indikoi sitä, että toteutusaika on yli vuosi.

Hankkeen ripeää hoitoa osoittaa myös se, että Uudenmaan alueellinen pandemiakoordinointiryhmä päätti asiasta kiireellisenä tehtävänä kokouksessaan 8.12.2020, ja nyt jo kuukautta myöhemmin hankintailmoitus saatiin julki.

Palkintokomitea ojentaa huolellisesti desinfioidun Päivän Byrokraatti -palkinnon Uudenmaan pandemiakoordinointiryhmälle. On hyvin tärkeää, että esimerkiksi kesällä 2020 ei ylireagoitu ja menty liiallisuuksiin ryhtymällä vielä silloin rakentamaan laajamittaiset massarokotukset mahdollistavaa järjestelmää tai suunnittelemaan koko väestön kattavien rokotusten toteuttamistapaa. Toisaalta on tärkeää, että ei olla asian kanssa jälkikenossa. Oikea hetki ryhtyä hankkimaan rokoteajanvarausjärjestelmää on siksi varmasti juuri nyt.
 
Mitä vittua? Julkinen puoli tilaajana niin 36 kuukautta ja toimimaton järjestelmä lopputuotoksena. Todennäköisesti myös potilasturvallisuus vaarantuu....
 
Mitä vittua? Julkinen puoli tilaajana niin 36 kuukautta ja toimimaton järjestelmä lopputuotoksena. Todennäköisesti myös potilasturvallisuus vaarantuu....
Tilais suoraan Tiedolta, niin pääsis samaan lopputulokseen vähemmällä vaivalla.
 
Mitä vittua? Julkinen puoli tilaajana niin 36 kuukautta ja toimimaton järjestelmä lopputuotoksena. Todennäköisesti myös potilasturvallisuus vaarantuu....

Uskoisin, että huolesi ovat turhia. Varmasti on joku tissikauppiaan pätevyyden omaava henkilö katsottuna ohjelman toimittajaksi ja tämä lopputuotteen luotettavaksi tunnistetulta kiinalaiselta softafirmalta.
 
Mutta lopputulos lienee sama: 36 kk, 3,6 m€ ja toimimaton paska?
 
Tästä koko jutusta voi sanoa meemin muodossa, että "keep talking, I'm almost there". ;)

Nato-optio kortti tuntuu jo hätäisimmillä perstaskussa pullistelevan. Ettei vain elättelisi liian suuria toiveita. Toki Ruotsin mahdollinen varaslähtö jo peloittaa.
 
Toivottavasti olen elossa kun tuo yritys alkaa, saatan vaikka marssia Suomen Capitol Houseen. Onhan HELLsinki yrittänyt myydä Päijänteen vettäkin. Peekeje, ei onnistu. Jopa Amerikkaniassa missä kaiken pitäisi olla rahaa vastaan kaupan on juomavesivarantojen myynti aikalailla NoNo- puheenaihe. Ainakin itärannikolla.
Ugandassa tuli aikanaan vastaan sellainen tapaus, jossa eräs kylä oli tekijämiehiä täynnä ja he järjestivät manttaaleilleen vesihuollon rapia kolmen kilometrin päästä, sademetsässä olleesta lähteestä/valuma-altaasta. Putkea ja painovoimaahan se vain vaati. Tästä paljusta kylä oli iät ja ajat käynyt saviruukuilla/kanisteteilla hakemassa vetensä muutenkin.

Siinä kävi vaan sitten sillä lailla että valtion vesihuolto otti ja rakensi noille holleille myös oman vedenottamonsa. Se taas meinasi että kylään tuli, tien kautta, sitten lopulta myös valtion vesijohto, kyläläisten sitä ihmetellessä kovin, tarvetta kun ei ollut. Seuraavaksi lakkasikin kyläläisten putkesta di-vetymonoksidin juoksu ja itse asiassa koko röörikin katosi maastopukuisten putkimiesten mukaan. Tilalle saivat toki kulutusta rekisteröivät mittarit ja parin kuukauden välein vesilaskun.

No, jo brittien ajoilta asti tuolla on ollut laissa kiellettyä kotitalouksien sadeveden kerääminen tynnyreihinkin. Toki kaikkihan sitä tekevät mutta laissa se on edelleen kiellettyä.
 
Hankkikaa hyvät ihmiset kaasuauto jos haluatte säästöä. Ennen minulla meni kuukaudessa 250 euroa noin bensaan. Nyt kaasua menee 85-95 euroa kuukaudessa. Bensaan menee noin kymppi. Kesällä kympillä pärjäsi useamman kuukauden. Talvella lämmitin käyttää bensaa.
 
Hankkikaa hyvät ihmiset kaasuauto jos haluatte säästöä. Ennen minulla meni kuukaudessa 250 euroa noin bensaan. Nyt kaasua menee 85-95 euroa kuukaudessa. Bensaan menee noin kymppi. Kesällä kympillä pärjäsi useamman kuukauden. Talvella lämmitin käyttää bensaa.
Minä en suosittele hankkimaan nykytilanteessa yhtään mitään, sillä tämä toverihallitus kerkiää vielä tekemään mitä ihmeellisimpiä autoilua koskevia päätöksiä. Siinä saattaa jäädä kaasuautoilijallekin luu käteen.
 
Höh, kaikki kansa/ kulkuneuvot on verollepantava. Eli riippumatta voimanlähteestä yms. verot paukkuu.
 
Eikös sitä kilometriverotusta ole suunniteltu isolla virkamiesporukalla jo vuosia ?
Olin viime vuonna näkevinäni jossain nettisivulla jo ekan draftinkin niiden aivotyön tuloksista tai ainakin osasta niitä.

Siinä ei sitten enää juuri ole väliä millä voimanlähteellä kottero kulkee, kun nuo tuotokset joskus tulevat lakeina voimaan.
 
Eikös sitä kilometriverotusta ole suunniteltu isolla virkamiesporukalla jo vuosia ?
Olin viime vuonna näkevinäni jossain nettisivulla jo ekan draftinkin niiden aivotyön tuloksista tai ainakin osasta niitä.

Siinä ei sitten enää juuri ole väliä millä voimanlähteellä kottero kulkee, kun nuo tuotokset joskus tulevat lakeina voimaan.
Sitä ennen ehditään kyllä hyvin vetää riisselin, bensan ja kaasun verotus tappiinsa, muuten olet luultavasti oikeassa.
 
Sitä ennen ehditään kyllä hyvin vetää riisselin, bensan ja kaasun verotus tappiinsa, muuten olet luultavasti oikeassa.
Ja mikäs onkaan parempi "syy" kuin ilmaston pelastaminen?

Seuraava kuppaus on sähköautot mikäeli se saadaan pakotettua seuraavaksi kuppaukseksi. Ja eivät tule sen halvemmaksi kuin tämä nykyinenkään. Pidetään se sitten jollain veroilla, kilometrien gps seurannalla, ruuhkamaksulla tai vaikkapa sähkön siirtohinnoilla.
 
Viimeksi muokattu:
Hankkikaa hyvät ihmiset kaasuauto jos haluatte säästöä. Ennen minulla meni kuukaudessa 250 euroa noin bensaan. Nyt kaasua menee 85-95 euroa kuukaudessa. Bensaan menee noin kymppi. Kesällä kympillä pärjäsi useamman kuukauden. Talvella lämmitin käyttää bensaa.
Sitten kun bensa/diiselautoista saatava verotus alkaa loppua niin kyllä se kaasuautollekin tulee lisäveroa. Usko pois. Ei valtio aio menettää tuloja.
 
Sitten kun bensa/diiselautoista saatava verotus alkaa loppua niin kyllä se kaasuautollekin tulee lisäveroa. Usko pois. Ei valtio aio menettää tuloja.
Juu ja onhan tälläkin hetkellä joku käyttövero extrana 200 euroa vuodessa. Silti säästöä tulee paljon mutta on tuo vero nyt aivan syvältä, kun kerran ympäristöystävällisempi vaihtoehto. Mutta kun ei sais varmaan liikaa säästää :facepalm:
 
Juu ja onhan tälläkin hetkellä joku käyttövero extrana 200 euroa vuodessa. Silti säästöä tulee paljon mutta on tuo vero nyt aivan syvältä, kun kerran ympäristöystävällisempi vaihtoehto. Mutta kun ei sais varmaan liikaa säästää :facepalm:
Jos autoilun kustannukset putoaisivat vaikka puoleen nykyisestä. Niin jää valtion verotuloihin sellainen 3-4miljardin aukko. Vaikka varmaan osa siitäkin rahasta palautuisi lisääntyneen kulutuksen muodossa. Tai sitten se raha otetaan takaisin muissa veroissa korottamalla niitä kunnolla.
 
Jos autoilun kustannukset putoaisivat vaikka puoleen nykyisestä. Niin jää valtion verotuloihin sellainen 3-4miljardin aukko. Vaikka varmaan osa siitäkin rahasta palautuisi lisääntyneen kulutuksen muodossa. Tai sitten se raha otetaan takaisin muissa veroissa korottamalla niitä kunnolla.
Tässä maassa verottaja vie rahat ennen kuin pääsee kuluttamaan, ei uskalleta antaa ihmisten kuluttaa ja odottaa kulutusveroja
 
Tilais suoraan Tiedolta, niin pääsis samaan lopputulokseen vähemmällä vaivalla.
Nuorempana tuli nähtyä silloisen TietoEnatorin touhut molemmilta puolilta. Kyseenalaistan sen vähemmän vaivan. Asiakkaille myytiin tieten tahtoen tietojärjestelmiä, joista puuttui esim haku-toiminto. Kun asiakas hoksasi puutteen, korjaus oli tottakai nopeasti saatavilla, mutta ei ihan halvalla. Ohjelmamoduulikin oli valmiina, mutta sitä ei tietenkään kerrottu. Asiakkaille myytiin käyttötarkoituksessaan toimimattomia järjestelmiä, jotta järjestelmille saatiin lisää hintaa. Lisähinta oli perusteltu järjestelmän räätälöinnillä. Vuosituhannen vaihteessa monilla työpaikoilla valtaapitävät olivat käyneet koulunsa ennen tietokoneaikaa, eikä heillä ollut mitään käsitystä tietojärjestelmistä. Niinpä tietojärjestelmän hankkiminen delegoitiin jollekin nuorelle työntekijälle, jolle oltiin kyllä kohteliaita ja silleen, mutta jota Tiedon konsultit veivät kuin pässiä narussa. Tiedossa oli osaamista, mutta liiketoiminnan moraali oli hyvin kyseenalainen.
 
Back
Top