Robert Helenius vs Samuel Peter 2.4 yle2

Hmm Helenius tyrmäsi ennen tämän ruotsalaisen Attilan ennen.
 
Eurosportin ruotsalais kommentaatorit sanoo että Robert Helenius on ruotsalainen mutta asuu Suomessa....
 
Robert Helenius (s. 2. tammikuuta 1984 Tukholma) on suomalainen raskaansarjan nyrkkeilijä, jolla on myös Ruotsin kansalaisuus.
Helenius on kotoisin Porvoosta ja amatöörinä hän edusti Porvoon Nyrkkeilyseuraa. Hänen valmentajaan ja managerinaan toimi isä Karl Helenius.
 
Robert Helenius (s. 2. tammikuuta 1984 Tukholma) on suomalainen raskaansarjan nyrkkeilijä, jolla on myös Ruotsin kansalaisuus.
Helenius on kotoisin Porvoosta ja amatöörinä hän edusti Porvoon Nyrkkeilyseuraa. Hänen valmentajaan ja managerinaan toimi isä Karl Helenius.
[/quote]

Syntyi Ruotsissa Suomen-Ruotsalaisille vanhemmille. Ilmoitta etupäässä olevansa Suomalainen kts. hammassuojat..
 
Radar kirjoitti:
Robert Helenius (s. 2. tammikuuta 1984 Tukholma) on suomalainen raskaansarjan nyrkkeilijä, jolla on myös Ruotsin kansalaisuus.
Helenius on kotoisin Porvoosta ja amatöörinä hän edusti Porvoon Nyrkkeilyseuraa. Hänen valmentajaan ja managerinaan toimi isä Karl Helenius.

Syntyi Ruotsissa Suomen-Ruotsalaisille vanhemmille. Ilmoitta etupäässä olevansa Suomalainen kts. hammassuojat..
[/quote]

Robert on edustanut amatöörisarjoissa maajoukkuetasolla vain Suomea, ei kertaakaan Ruotsia, vaikka hänellä on myös sikäläinen kansalaisuus eli kaksoispassi. Paljon kuvaa myös se, että esim. wikipediassa ei ole ruotsinkielisessä versiossa hänellä sivua lainkaan ja muut kielet johdonmukaisesti esittää suomalaiseksi.
Mutta kuten sanottu on hänellä siis myös Ruotsin kanasalaisuus vaikka enissijassa esiintyy suomalaisena ja edustaa Suomea. Onko ihme että ruotsalaiset ovat TAAS omimassa jotain suomalaista itselleen (vrt. sauna, kompassi, joulupukki, Myllylä, Heikkinen jne). NOista muuten jostain syystä ei ruotsalaiset ole maininneet enää kertaakaan Myllylän ruotsalaistaustaa Lahden jupakan jälkeen. Siihen asti niitä korostettiin joka mutkassa.
 
nyt kelpaa ruotsissa syntynyt suomenruotsalainen suomalaiseksi...

sääli että suomeksi ei ole etnisyyden ja (suomen)maalaisuuden kuvaavaa toimivaa sanaa.

olen jossain lukenut, että heleniusta ei kelpuutettu ykkösriviin suomessa, joten hän jossain vaiheessa edusti ruotsia. tämä on puhtaasti muistitasoa.

PS. ja oma suomalaisuuden määritelmäni on inklusiivinen, ei eksklusiivinen
 
En ole seurannut Heleniusta sen tarkemmin, vaan kaikki tuossa edellä kirjoittamani on pikaisella googletuksella löydetty. Mikäli on edustanut Ruotsia, niin sitten väitteeni tuossa edellä oli väärä ja luotin liikaa satunnaiseen nettilähteeseen. Sääli sinänsä jos häntä on syrjitty. Liian usein Suomessa suomalaiset voittaa yhdessä mutta urheilijaa häviää ja tekee työn yksin. On selvä, että menestyjät kelpaavat joukkoon. Niinhän tuntuu Robert kelpaavan nyt ruotsalaisillekin, vaikkei mitään mainintaa miehestä löydy pikaisesti hakemalla heikäläisten puolelta, vaikka tililtä löytyy Ruotsinmestaruus hopea. Ja kuten aiemmin mainitsin niin Myllylä kelpasi ruotsalaisille Lahteen asti ja Heikkinen Oslon jälkeen.

Oh, btw, olen itsekin syntynyt pohjanlahden länsipuolella, mutten silti ole koskaan kutsunut, enkä tule kutsumaan itseäni sen enempää ruotsalaiseksi, suomenruotslaaiseksi kuin ruotsinsuomalaiseksikaan. Sitä paitsi suomenruotslainen on termi, jota käytetään yleensä aivan väärin. Jos ruotsinsuomalainen on Ruotsissa asuva suomalainen, niin eikö suomenruotsalainen ole silloin Suomessa asuva ruotsalainen? Tätä nimitystä kuitenkin käyttää itsestään todella moni, joka on kuitenkin syntynyt Suomessa, omaa Suomen passin, ei omaa Ruotsin kansalaisuutta, vain siksi, että on ruotsinkielinen suomalainen. Jos ihminen itse kokee edelleen olevansa (suomen)ruotsalainen sukunsa usean sukupolven Suomessa asumisen jälkeen, niin on hän täysin verrattavissa muihin maahanmuuttajiiin, joiden kotouttaminen ei ole onnistunut. Mitkä ovat meillä silloin mahdollisuudet kotouttaa toisesta maanosasta mututaneita, jos edes suurin osa naapurimaasta muuttaneista ei ole useissa sukupolvissa kotoutunut ja tuntee itsensä edelleen yhteiskunnan ulkopuoliseksi. Ja miten on laita niiden, joiden suvut eivät ole milloinkaan muuttaneet tänne Ruotsista, vaan ovat vain syystä tai toisesta alkaneet käyttää ruotsinkieltä. Mikä heistä tekee (suomen)ruotsalaisia? Omassa suvussani on ruotsinkielisiä, mutta he eivät ole suomenruotsalaisia, vaan suomalaisia ja toimivat sen mukaan.

Minun käsitykseni suomalaisuudesta on se, että ne joilla on Suomen kansalaisuus ja jotka tuntevat itsensä suomalaiseksi ja toimivat sen mukaan ovat suomalaisia. Jotka toimivat separatisin aattein, vain itsensä tai pienen ryhmän eduksi, eivät ansaitse itseään kutsuttavan suomalaiseksi. Esim. hallituksessa ei mielestäni istu yhtään oikeaa suomalaista. Ainakin kaksi ministeriä ovat jopa julkisesti todenneet, että laittavat poliittisen ryhmittymän edun Suomen edun edelle. Eikä ole vaikea uskoa että samoin ajattelevia löytyy useampikin ja samoin opposition puolelta. Eli omalta osaltani tuo määritelmä on eksklusiivinen.

Jaa eksyinpä taas aiheesta, eikä ole tarkoituksenmukaista jatkaa tätä samaa jauhantaa kuin eurabia-ketjussa täälläkin, mutten malttanut olal selventämättä omaa ajatuksenjuoksuani, kun siihen viitattiin.
 
noska kirjoitti:
---- "höpöä" ----

en kyllä tunne ketään ruotsikielistä suomessa joka kannattaisia ruotsia suomen ja ruotsin urheilukisoissa.

sitä vastoin olen usein kuullut suomenkielisen henkilön kannattavan ruotsin vastustajaa, kun on ruotsin skaba jotain maata vastaan. tuo on minulle mysteeri ja kauhistus. jos suomi ei oo skabassa, kannatan tietysti muita pohjoismaita ja etelänaapuria.

osin suomenkielisellä puolella ei ilmeisesti ymmärretä Suomen historiallista taustaa ja mistä tämä MEIDÄN yhteiskunta on rakentunut.
---------
nämä näistä ja menestystä heleniukselle matsiin, jonka aion katsoa.

hyvää jatkoa myös muille, kielestä ja maakunnallisesta tai keksitystä heimo-identiteetistä huolimatta
 
adam7 kirjoitti:
en kyllä tunne ketään ruotsikielistä suomessa joka kannattaisia ruotsia suomen ja ruotsin urheilukisoissa.

sitä vastoin olen usein kuullut suomenkielisen henkilön kannattavan ruotsin vastustajaa, kun on ruotsin skaba jotain maata vastaan. tuo on minulle mysteeri ja kauhistus. jos suomi ei oo skabassa, kannatan tietysti muita pohjoismaita ja etelänaapuria.

osin suomenkielisellä puolella ei ilmeisesti ymmärretä Suomen historiallista taustaa ja mistä tämä MEIDÄN yhteiskunta on rakentunut.
Minä tunnen useammankin. Ilmeisesti on sangen alueellisesti jakautunut tekijä. Tunnen muuten suomenkielisiäkin, jotka kannattavat Ruotsia maaottelusiisa Suomen ja Ruotsin välillä. Urheilijoiden kannatus ei kuitenkaan ole mulle mikään merkittävä tekijä.

Tuo mitä puhuit ruotsin vastustajan kannattajista, niin samaa olen nähnyt muissakin kansoissa. Britit kannustaa säännöllisesti sakujen vastustajia, kroaatit serbien vastustajia jne. Tosin lähes ssäännöllisesti on noissa väleissä jotain muuta taustalla kuin Ruotsin ja Suomen välillä. Kaipa se täällä on vain kateutta ja samaistumiskyvyn puutetta. En kyllä tiedä miksi suomalaisten kyllä pitiäisi kannustaakaan ruotsalaisia, en ole heidänkään nähnyt kannustavan suomalaisia muuta kuin venäläisiä vastaan.
Osin ruotsinkielisellä puolella taas ei ymmärretä sitä että suuressa osassa maata yhteiskunta on rakentunut ihan eri tekijöillä ja historiassakin löytyy muitakin tekijöitä kuin sinikeltalippu. Usein on kovin kätevää myös unohtaa, että historia on historiaa. Joskus on aika kulkea eteenpäin ja katsoa nykyaikaa. Usein ruotsinkielisellä puolella ollaan turhan herkkänahkaisia, kaikkiin viittauksiin heitä kohden. Jos ne on mahdollista lukea negatiivisesti niin se kyllä tehdään. Aivan kuin itsestään epävarmat nuoret naiset, jotka tulkitsevat jokaisen miehen sanomisen negatiivisimmalla mahdollisella tavalla. Kovin herkästi ovat ruotsinkieliset myös korostamassa sitä että esim jotkut urheilijat ovat nimenomaan ruotsinkielisiä. Kuitenkin pitäisi muistaa etteivät ruotsinkieliset ole mikään yhtenäinen ryhmä Suomessa. Joukossa on rikkaita aatelissukuja ja vastaavasti ihan duunariväkeäkin. Ainoa yhdistävä tekijä on kieli. On ymmärrettävää, että oikeudesta omaan kieleen pidetään kiinni, mutta toisinaan koko ruotsinkielisyydestä vaan tehdään paljon isompi asia kuin se todellisuudessa onkaan. Ruotsinkielisyys kun ei ole mikään heimo- eikä etninen kysmys, vaan puhtaasti kielellinen. Eipä Suomessa hirveästi haikailla venäjänvallan aikojakaan, vaikka historiassa se on nykyihetkeen enemmän vaikuttava tekijä ja Suomen itsenäisyyskehitykselle paljon positiivisempi aika kuin ruotsinvallanaika. Ruotsinkieliset Suomessa ovat kansainvälisesti katsottuna sangen etuoikeutettu ryhmä muiden maiden vähemmistökielten puhujiin verrattuna. Vasta aivan viime vuosina on monissa muissa maissa alettu tunnustamaan vähemmistökielten asema eikä likikään samoissa määrin kuin Suomessa tai Sveitsissä

Mutta tosiaan kielipolitiikka ei lopulta juurikaan liity maanpuolustukseen, vaikka eipä juurikaan nyrkkeilykään, ainakaan kehäneliössä. Toivotetaan kuitenkin menestystä Heleniukselle. Itse en aio seurata tuota ottelua. Ilmeisesti kuitenkin täältä saa sen lopputuloksen aikanaan lukea. Toivottavasti Robert ei hoida ruotsin- eikä suomen vaan kansainvälisellä viittomakielllä nigerialaisen nenän entistä enemmän lyttyyn ja huulet entistä paksummiksi ja naaman entistä tummemmaksi ja pitää huolen ettei voittoa ainakaan helpolla muualle viedä. Sen verran on sentään pohjolan kansojen mainetta puolustettavana ja huijarikirjeenkirjoittajien maalaisille kalavelkoja maksettavana mäillä leveyksillä.
 
ok, kerro kolme niistä tyypeistä

et tajua höläyksen pöläystä jos luulet että olen viitannut sinikeltaiseen lippuun.

tuo sun selitys/tilitys perustuu nonkonformititiseen perinteeseen, joka tulee lännestä. eli kiitä sitä perinnettä vapaasta ilmaisustasi, ja siitä että sinulla on sekä uskallusta sitä ilmaista, että sitä siedetään.

älä lue historiaa tämän päivän näkökulmasta. ei aikakautta jolloin suomi oli integroitunut osa ruotsia (ruotsin valta = väärin) ollut mikään tilanne jota pitäisi verrata aikaan, jolloin suomi oli venäjän autonominen suuriruhtinaskunta, jossa oli voimassa samat lait kuin kun suomi oli ruotsin integroitunut osa, jonka jälkeen yhteiskunta koki sekä teollistumisen että nykyajan syövän, eli nationalismin.

-----

jos luulet että vain kieli yhdistää ruotsinkielistä herra ja duunaria olet taas pihalla. sori.

mä vihasin veroviraston sikailua (siis sikapalvelua) kunnes ne siirsi mun asiat vihaiselta savolaiselta joka ei hesassa viihtynyt, mukavalle ruotsinkieliselle käsittelijälle. tällä en sano että joku on parempi vaan sitä että kun hoidan asioita ruotsiksi "omien" piirissä jää tämä agressiivisuus kokonaan pois. jollet sitä ole havainnut, tiedoksi. saman koin, kun skidinä kävin viereisessä suomenkielisessä lukiossa katsomasta erästä daamia. siellä opettajat olivat agressiivisia kun näkivät vieraan naaman käytävällä, joka ei koskaan olisi skulannut meidän lukiossa 300 m päässä. tässä kulttuurieroa.

sen tosin totean, että nuoremmassa polvessa agressiivisuus on paljon hävinnyt, tai ainakin niin luulin. nyt taas nostaa päätänsä muukalaisvihamielisyys ja käsitetyn oman ryhmän ulkopuolisten torjuminen.

----------

ja muistutan, etä kannatan tämän maan joukkueita, Robertia ja vastaavia ilmiöitä, mutta en ikinä "ulkoistavia" tahoja
 
Helenius edusti Ruotsia koska hänen isänsä oli riidoissa suomen nyrkkeilyliiton johtohenkilöiden kanssa. ja on vieläkin jos keskustelupalstoja seuraa
 
adam7 kirjoitti:
ok, kerro kolme niistä tyypeistä

blaa blaa blaa blaa
Kerron vaikka usemmankin. Entiset kolleegani Benny, "Limppu" ja Roope. Entiset koulukaverini Jösse, Antero, Per, Johan, Mikael ja Jonny.

Tuota samaa kielipoliittista jaskanpauhantaa on käyty vähintään itsenäistymisestä asti ja se, että löydät jonkun yksilötapauksen jostain verovirastosta Helsingistä ei kai kuitenkaan kata koko maata. Minä olen kohdannut huonoa asiakaspalvelua sekä suomen- että ruotsinkielellä, mutten laita sitä kielen tai kulttuurin piiriin. Paska asiakaspalvelu vain on paskaa asiakaspalvelua ja jokaisesta ei ole siihen hommaan. Kaikilla ei kiinnosta hommat samalla tavalla eikä edes joka päivä. Kaikilla ei myöskään ole käytöstapoja eikä sekään ole kielestä kiinni. Myös kouluista löytyy vastaavia esimerkkejä kumpaankin suuntaan. Usein isihen on syynsä ihan sen koulun sisällä -ei kielessä. Aina on tietty kiva katsella värillisten silmälasien läpi, hyväksyä vain itselleen sopivat asiat, yleistää asioita ja pitää tiukasti kiinni saavutetuista eduista ja vetää palkokasvi hengityselimeen joka kerran kun edes viitataan asiaan niin että sen voi väkisin vääntämällä käsittää negatiiviseksi. Etenkin jos ei ole pienintäkään käsitystä itseironiasta tai satiirista.
Ja jos et ole tähän päivään mennessä huomannut, mitä eroa on pohjanmaan, uudenmaan ja saariston ruotsinkielisissä ja/tai esim Wahlroosin Nallessa ja Karlsson konepajan hitsarin elämässä ja että monesti heillä on muihin ryhmittymiin kuin tuohon samaa kieltä puhuvaan enemmän yhteistä, niin mikä minä olen sinun ruusunpunaisia lasejasi tahraamaan. Jatka vaan samaan malliin. Tuolla asenteella varmistat että kielisota jatkuu hamaan tulevaisuuteen ja RKP:n johdossa istuu nuhjakkeita, jotka on pahempia nöyristelijöitä kuin kotiryssien juoksupojat aikoinaan.

Anyway, ei ois pitänyt tätäkään keskustelua taas koskaan edes aloittaa. Tämä kun ei lopulta liity yhtään mitenkään aiheeseen, eikä oikeasti johda koskaan mihinkään, joten jään odottelemaan ton Robertin matsin lopputulosta ja mahdollisia clippejä matsista.
 
Radar kirjoitti:
Helenius edusti Ruotsia koska hänen isänsä oli riidoissa suomen nyrkkeilyliiton johtohenkilöiden kanssa. ja on vieläkin jos keskustelupalstoja seuraa

Ok. Tuota ei kuitenkaan googlella hänen nimellään hakien tullut esiin minään kärkihitteinä. Nuo liitot ne osaa pilata Suomen urheilun totaalisesti. Ampumaurheilussahan on tällä hetkellä meneillään ihan totaalinen farssi, ampumahiihtoliiton touhut oli sitä luokkaa että Kaisa meinasi viime keväänä jo lopettaa uransa, muissakin liitoissa on rahat lypsetty johonkin ihan muualle kuin itse urheiluun ja matti kukakrossa ja hiihtoliitollahan on toi oma jatkokertomusfarssinsa mennyt jo 10 vuotta.
 
noska kirjoitti:
Kerron vaikka usemmankin. Entiset kolleegani Benny, "Limppu" ja Roope. Entiset koulukaverini Jösse, Antero, Per, Johan, Mikael ja Jonny.

Tuota samaa kielipoliittista jaskanpauhantaa on käyty vähintään itsenäistymisestä asti ja se, että löydät jonkun yksilötapauksen jostain verovirastosta Helsingistä ei kai kuitenkaan kata koko maata. Minä olen kohdannut huonoa asiakaspalvelua sekä suomen- että ruotsinkielellä, mutten laita sitä kielen tai kulttuurin piiriin.

keksi lisää nimiä.. onnettonta feikittämistä

tässähän ei ollu kyse eroista, vaan siitä että kerroin, että on yhdistävää. sun juttu on hiukan kuin kommareiden -39- työväestö nousee sortajiaan vastaan kun vapauttajat tulevat. sinä olet nyt sanomassa että luokka on määräävä. minä sanon että maailma on hieman monimutkaisempi.

mä oon tässä maassa eläny tarpeeks kauan molemmilla kielillä että tiedän ettei tollaista sun sheissea oo olemassa.

mikä sulla on "kielipoliittista". mulla on oikeus elää tässä maassa omalla kielellä, perustuslain perusteella. se ei oo mitään "kielipolitiikka".


tuo yleistyshän hieman haiskahtaa "maahanmuuttopolitiikalta", joka on demagoginen sana useiden asioiden yksinkertaistamiseksi, kuten pakolaispolitiikka, perheenyhdistöminen ja työperäinen maahanmuutto. monitutkaisten asioiden tekeminen helpoksi onnistuu leimasanalla.
tuo sun agressiivisuus ja valheet todistaa mun pointin. sori.

ja jollet usko että tyyli on eri eri kieliryhmissä, "your bad". se ei ole yksittäistapaus. kerro kuinka vanha oot, ja mikä on sun koulutustaso.....

ainoa järkevä kommenttisi on

Anyway, ei ois pitänyt tätäkään keskustelua taas koskaan edes aloittaa.

mä en todellakaan lietso mitään kieliriitaa, vaan edellytän että enemmistökielen edustaja kuten sinä, et suhtaudu rasistisesti ihmisiin, joilla on joku ero sinuun, kuten esimerkiksi kieli.

tässä taas tulee nationalismin kirot esiin, kun puhutaan muuta kieltä kuin enemmistö, pitäis olla hiljaa ja kusi sukassa. ei kuule käy mulle.

en kiellä sun olemassaoloa - älä sinä väheksy mua ja mun oikeuksia.

----

ja kiva saada vahvistus tolle mun muistitiedolle noista turhista riidoista, jotka tietenkään eivät ole positiivisa.

ja edelleen tsemppiä Robertille
 
Tehkää toinen topikki missä väännätte. Ei kuulu tähän aiheeseen niin mitenkään.
 
Joo olen nähny että on sanasotaa Adam ja Noskan välillä....
 
Back
Top