Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Haettiin muuten äsken 20 euron geelipohjalliset. Ei tarviinut hukata 200 euroa varsikenkiin....Huh.Ostin alokkaalle muutaman parin geelipohjallisia ja ne olivat jonkinlainen apu. Bore Snake tietenkin.
Ei niissä mikään muu ole vikana kuin liikunnan puute. Harva koulun penkiltä tulessa on tottunut jatkuvaan seisoskeluun ja marssimiseen. Luut valittavat, mutta ajan myötä vahvistuvat. Vahvistuminen kuormituksen lisäännyttyä kestää sen noin 3kk jonka jälkeen harvemmin varusmiespalveluksen aikana enää mitään marssimurtumia edes ilmenee.
Tämän vuoksi olisi tärkeää, että luustoa totutellaan rasitukseen liikunnan avulla jo ennen varusmiespalvelusta, jotta vältyttäisiin palveluksen aikaisilta vammoilta.
Itse lenkkeilin todella aktiivisesti sekä ennen että jälkeen vm-palveluksen, sain silti marssimurtuman P-kaudella Cooperissa 3300 juostuani. Murtumaksi paljastui vasta myöhemmin, en uskonut aluksi että murtuneella jalalla voi esim. ryynätä metsässä heittimen jalat kannossa, mutta niin mä vaan tein kokemattomuuttani.
Liikunta itsessään ei siis välttämättä riitä, voi olla jopa joskus rasite, itsekin olin 60kg kärpässarjalainen ja ongelma oli varmastikin kannettavan kaluston paino suhteessa omaan massaan ja luiden siihen muotoutuneeseen kantokykyyn. Parasta harjoittelua olisi ollut tetsarin kanssa lenkkeily aina lisäten varusteita siihen pikku hiljaa, mutta v...tako näitä voi siviilipoika tietää ennen palvelusta!
Aika paljon uskon armeijan jalkineilla olevan syytä marssimurtumiin. Mutta nuo Ake:n mainitsemat geelipohjalliset ovat varmaan loistava ja auttava ratkaisu asiaan.
Täytyy muistaa sitten kun omat pikkupossuseni Suomen Raskaaseen menevät. Teit' isäin astumaan, mutta paremmilla jalkineilla ja/tai pohjallisilla.
Tuon lisäksi vielä liikuntaa, esim lenkkeilyä asfaltilla, huom. laadukkailla lenkkareilla ( nykyisin esim. Asics Gel Nimbus), että luusto, jänteet, lihakset tottuvat iskuihin ja rasitukseen. se ehkäisee myös ns. "penikoiden" syntymistä etusääriin.
Nuo edellämainitut asiat, lisäksi vähän lihastreeniä selkään, vatsaan ja jalkoihin(loput kehittyy palveluksen aikana)
Asfalttijuoksu menee minun kaverina, lihastreeniä heidän pitää tehdä enemmän kuin isi aikoinaan. Tähän mennessä merkittävintä lihastreeniä on ollut nostella kasvavia vauvoja ja kantaa niitä kasvavia kauppakasseja Jostain syystä olen hyvä kantamaan tavaraa paljon vaikka olen edelleen hinteläkätinen. Sitkeydessä saadaan se mitä maksimivoimassa menetetään? Vanhin poika on rakenteeltaan ihan 1:1 kuin minä pienenä, muut ovat vähän topakampia tapauksia kuten äitinsä, paksut reidet jne
Kyllähän sinä olet jo suuren tulevaisuuden maanpuolustuksellisen teon tehnyt, kun sulla noita pikkusotureita on useita varttumassa.
Itse lenkkeilin todella aktiivisesti sekä ennen että jälkeen vm-palveluksen, sain silti marssimurtuman P-kaudella Cooperissa 3300 juostuani. Murtumaksi paljastui vasta myöhemmin, en uskonut aluksi että murtuneella jalalla voi esim. ryynätä metsässä heittimen jalat kannossa, mutta niin mä vaan tein kokemattomuuttani.
Liikunta itsessään ei siis välttämättä riitä, voi olla jopa joskus rasite, itsekin olin 60kg kärpässarjalainen ja ongelma oli varmastikin kannettavan kaluston paino suhteessa omaan massaan ja luiden siihen muotoutuneeseen kantokykyyn. Parasta harjoittelua olisi ollut tetsarin kanssa lenkkeily aina lisäten varusteita siihen pikku hiljaa, mutta v...tako näitä voi siviilipoika tietää ennen palvelusta!
Aika paljon uskon armeijan jalkineilla olevan syytä marssimurtumiin. Mutta nuo Ake:n mainitsemat geelipohjalliset ovat varmaan loistava ja auttava ratkaisu asiaan.
Niin, monen tekijän summahan tuo marssimurtuma useimmiten on. Liikunnalla pystyy merkittävästi ehkäisemään, mutta ei sekään jalkaa tuhoutumattomaksi tee . Kova rasitus saattaa kokeeneelekin liikkujalle aiheuttaa vaikka minkälaista vaivaa.
M05 maihareista en kyl voi valittaa lainkaan.. Toimi tosi kivastiHaettiin muuten äsken 20 euron geelipohjalliset. Ei tarviinut hukata 200 euroa varsikenkiin....Huh.
M05 maihareista en kyl voi valittaa lainkaan.. Toimi tosi kivasti
Voihan tuo tahtimarssi olla hiukka huonoa kunnon kanuunassa.