Rotaatio rullaa

Eli valtiosalaisuus. kiitän. saanko poistua?
Paina alkuperäisen viestini kohdalla napista jossa lukee "Spoiler" --> Saat vastauksen joka on ihan julkisista lähteistä poimittu. Laitoin vielä sen viestin tähänkin vielä lainauksena (siitäkin voit sen katsoa yllä olevilla ohjeilla):
Saa tulkita ihan miten haluaa :D
Lapin rajavartiosto osallistuu valtakunnan puolustamiseen ylläpitämällä puolustusvalmiutta ja kouluttamalla asevelvollisia rajajoukkojen reserviin. Suomen pohjoisin varusmiesten koulutuspaikka sijaitsee Ivalossa, jossa Rajajääkärikomppanian varusmiehet saavat vaativan tiedustelukoulutuksen.http://www.raja.fi/lr/varusmieskoulutus
 
Paina alkuperäisen viestini kohdalla napista jossa lukee "Spoiler" --> Saat vastauksen joka on ihan julkisista lähteistä poimittu. Laitoin vielä sen viestin tähänkin vielä lainauksena (siitäkin voit sen katsoa yllä olevilla ohjeilla):

Siis vain tiedustelua? häh? ei enää saa tuhota ryssän kolonnia?:eek: Kyllä maailmassa oli ennen kaikki paljon paremmin....:mad:
 
Siis vain tiedustelua? häh? ei enää saa tuhota ryssän kolonnia?:eek: Kyllä maailmassa oli ennen kaikki paljon paremmin....:mad:
Olin kuullut tuosta SISSIK:n muuttamisen TIEDK:si, mutta aina sen jotenkin unohtaa... Hassua ajatella ettei ole enää SISIK:ta jäljellä, vaikka tuskimpa paljoa on muuttunut. Minun aikanakin vain yksi joukkue neljästä oli sissilinjalaisia ja oli yleisesti tiedossa, että viimeisiä koulutettiin.

Noh jotenkin HAJP:n toimintaan tutustuttua on tuntunut, että sissejen opit on vain viety laajemaan ja modernimman organisaation käyttöön. Harmi silti, että vanhoista toimintamalleista on luovuttu :/. Niinhän se kuitenkin taitaa mennä, että sotatilanteessa paremmin pärjää se, jolla on edes jonkilainen yleiskuva ja kontrolli tilanteesta, kun moderni sotiminen tapahtuu eri syvyyksissä. Tiedustelutieto siis ilmeisemmin koetaan entistä tärkeämmäksi verrattuna sissejen suorituskykyyn. Näin minä olen ainakin asian itsekseni järkeillyt.
 
Pitäskö vaatia lähestymiskieltoa tämän ketjun yli-innokkaille faijoille, vai riittäiskö vain matkapuhelimien blokkaus?

Antakaa niiden kundien käydä inttinsä rauhassa. Kyse on sotilaskoulutuksesta ja yhtenä osana koulutusta on itsenäisen kyvyn saavuttaminen. Sitä ei edistä virtuaalinen kädestäpito.
 
Kuulehan @adam7 en/emme poikaa puhelimella kiusaa ja hän saa sotilasuraansa rauhassa suorittaa.

Koska olen näitä juttuja kirjoittanut, niin tarkoituksena on ollut valoittaa ja käydä keskustelua minkälaista on nykyajan varusmies-palvelu perheen näkökulmasta katsottuna ja kuinka suhteellisen hyvin motivoitunutta/fiksua nuorisoa on nykyään..

Olen ylpeä pojastani, kuten me monet muutkin isät täällä.. hän ei ole ns. itkupilli eikä hän valinnut helpointa tietä raskaata suorittaakseen...

Kaikki jutut mitä olen kertonut olen kuullut ns. sivusta!

Sinäkin varmaan (ehkä) tämän varmaankin ymmärrät jos/ja kun jälkikasvusi on samassa tilanteessa
 
Viimeksi muokattu:
Olin kuullut tuosta SISSIK:n muuttamisen TIEDK:si, mutta aina sen jotenkin unohtaa... Hassua ajatella ettei ole enää SISIK:ta jäljellä, vaikka tuskimpa paljoa on muuttunut. Minun aikanakin vain yksi joukkue neljästä oli sissilinjalaisia ja oli yleisesti tiedossa, että viimeisiä koulutettiin.

Noh jotenkin HAJP:n toimintaan tutustuttua on tuntunut, että sissejen opit on vain viety laajemaan ja modernimman organisaation käyttöön. Harmi silti, että vanhoista toimintamalleista on luovuttu :/. Niinhän se kuitenkin taitaa mennä, että sotatilanteessa paremmin pärjää se, jolla on edes jonkilainen yleiskuva ja kontrolli tilanteesta, kun moderni sotiminen tapahtuu eri syvyyksissä. Tiedustelutieto siis ilmeisemmin koetaan entistä tärkeämmäksi verrattuna sissejen suorituskykyyn. Näin minä olen ainakin asian itsekseni järkeillyt.

Niin..tuohon selitykseen on kai tyytyminen. CV9030FIN teki kyllä minusta ateistin kerralla, ei ole enää juuri mitään, mihin uskoa:oops:. Saisi kyllä vähän selittää, kertoen, kuinka tärkeä tehtävä sisseillä nykyään on...
 
Antakaa niiden kundien käydä inttinsä rauhassa. Kyse on sotilaskoulutuksesta ja yhtenä osana koulutusta on itsenäisen kyvyn saavuttaminen. Sitä ei edistä virtuaalinen kädestäpito.
En ottanut tätä itseeni koska olen samaa mieltä. Ensimäisestä viestistäni lainattua:
Isälliset neuvot jätin vähemmälle, uusi sukupolvi kyllä löytää oman tiensä.
Vastaan koska tästä voi keskustella hiukan. Olen lasteni vanhemmista se, joka kävi kaikki koulujen vanhempainillat ja harrastusten vanhempainkokoukset. Oli aivan :mad: vastenmielistä, kun osa vanhemmista käytti ajan opettajan/valmentajan tekemisten ja auktoriteetin kyseenalaistamiseen sekä lastensa tekemisten yksisilmäiseen puolustamiseen. Joskus koin jopa huonoa omaatuntoa siitä, että olisiko kuitenkin omien ehdoton puolustaminen - tilanteesta riippumatta - oikea tapa toimia? En tuota lähestymistapaa kuitenkaa kokenut omakseni.

Missä kulkevat sitten rajat? Meikäläisen ikäistä (+50) ukkoa kaatuu jo, hyväkuntoisiakin, kuka mihinkin. Mikä yhteys näillä on nuoruuden huolettomiin - Cooper olosuhteissa +38C/-15C tai vastaaviin. Onko meillä kuitenkin jonkinlaista vastuuta hölmöilyjen suhteen? Oma linjani nykyisin on, että mitä vähemmän puutun ja neuvon, sitä parempi painoarvo niillä asioilla on mitkä haluan ottaa esille.

Aika karu saldo armeijan ajan yhteydenpidosta sen alkamisen jälkeen: Kolme puhelua joista yhdessä kaveri ehti sanomaan suunilleen: "Kipeenä, vituttaa." Ja vajaan tunnin yhteinen automatka ekalle lomalle tultaessa. Asuu omillaan joten lomilla en tuon enempää nähnyt.

Eli samaa mieltä paijaamisesta ;)
 
Kyllähän tässä vaiheessa se isän rooli on enemmän siellä finanssi-puolella....:)
 
Niin..tuohon selitykseen on kai tyytyminen. CV9030FIN teki kyllä minusta ateistin kerralla, ei ole enää juuri mitään, mihin uskoa:oops:. Saisi kyllä vähän selittää, kertoen, kuinka tärkeä tehtävä sisseillä nykyään on...

Itse sain "tiedustelukoulutuksen" 2011, kyllä siellä kohteentuhoamiset ja väijytykset oli aika isossa roolissa. Ymmärsin, että sissi on rauhanajan joukoille liian hyökkäävältä kuulostava nimitys jonka vuoksi koulutus nimettiin rauhallisemmalta kuulostavaksi tiedustelukoulutukseksi. Viisaammat voi tietysti korjata, tämä on vain oma käsitys :)
 
Niin nykyäänhän sissimäinen hajautettu taistelutapa sehän ei ole sissitoimintaa. Vaan "uusi taistelutapa TM"
(En ala kiistelemään asiasta @CV9030FIN tämä on maksettu provo;))
 
Lomat lepo ja sälli lähti. Mukaan otettiin Fleece kerrasto, monitoimityökalu ja Choka-kola suklaata :) Edessä parin viikon päästä on Moku-leiri (entinen mopo-leiri Suom.huom.)

Viime viikolla joku naapurikomppaniasta oleva alokas oli puukolla veistänyt reiteensä, kun oli yrittänyt leikata poikki nippusidettä.. Siiis leikannut reiden päällä! Haloo!!:confused:

Kolmen viikon päästä nähdään mosuri valatilaisuudessa.
 
Itse sain "tiedustelukoulutuksen" 2011, kyllä siellä kohteentuhoamiset ja väijytykset oli aika isossa roolissa. Ymmärsin, että sissi on rauhanajan joukoille liian hyökkäävältä kuulostava nimitys jonka vuoksi koulutus nimettiin rauhallisemmalta kuulostavaksi tiedustelukoulutukseksi. Viisaammat voi tietysti korjata, tämä on vain oma käsitys :)

No mutta sehän kyllä selkeyttää sitä tiedusteluakin...ei tarvitse tarkistaa onko kyseessä elävä vai kuollut vihollinen, kun ensin räjäyttää sen tuhannen päreiksi! :D
 
Itse sain "tiedustelukoulutuksen" 2011, kyllä siellä kohteentuhoamiset ja väijytykset oli aika isossa roolissa. Ymmärsin, että sissi on rauhanajan joukoille liian hyökkäävältä kuulostava nimitys jonka vuoksi koulutus nimettiin rauhallisemmalta kuulostavaksi tiedustelukoulutukseksi. Viisaammat voi tietysti korjata, tämä on vain oma käsitys :)

Epäilen ettei taustalla ole mitään sen kummallisempaa kuin kansainvälisyyskouhotus. Ensinnäkin Sissi on itävaltalainen aatelisneito josta on väännetty romanttista hömpää jo useamman sukupolven voimin. Toisekseen tyhmä amerikaano ei ymmärrä jos yksiköillä on sellainen nimi joka ei sano hänelle mitään. Lisäksi on ikävät konnotaatiot sissisodankäyntiin. Jaa eli siis "Guerrilla company" - mut eikös ne ole pahalaisten joukkoja?

Sissikomppania = Force Recon Company (Direct Action)

Sitten kun tuo käännetään takaisin suomeksi saadaan tiedustelukomppania.
 
Toisekseen tyhmä amerikaano ei ymmärrä jos yksiköillä on sellainen nimi joka ei sano hänelle mitään.

Taitaa sanoa vääränlaisia viestejä...Sissi ja Sissy lausutaan samalla tavalla, ei ole coolia olla "bunch of sissys". Eli homofobiaakin tuossa on. Mutta mielestäni tuo Sissi-nimityksestä luopuminen on juurikin väärää, miksi pitäisi luopua omasta "kulttuuriperimästä" kansainvälisyyskiimassa. Jos joku on niin pässi että tuo Sissy häiritsee, niin menkööt itseensä. Eipä ole itänaapurin rakastettu johtaja Putinkaan muuttanut nimeään vaikka ranskaksi Putain on maailman vanhimman ammattikunnan edustaja.
 
Taitaa sanoa vääränlaisia viestejä...Sissi ja Sissy lausutaan samalla tavalla, ei ole coolia olla "bunch of sissys".

No tunsin aikoinaan erään Kunttu nimisen kaverin. Kyseinen kaveri oli jenkeissä töissä ja lausu siellä nimensä "Hunt"...

Toisaalta jenkit on todellakin niin tyhmiä, että ne ei ymmärrä, että sanoilla voi olla toisessa kielessä täysin toinen merkitys. Yleissivistys ja muiden kulttuurien tunteminen on välillä koulutetuillakin amerikkalaiselli todella huono.

Mutta mielestäni tuo Sissi-nimityksestä luopuminen on juurikin väärää, miksi pitäisi luopua omasta "kulttuuriperimästä" kansainvälisyyskiimassa.

Kyllä juurikin näin.
 
Viimeksi muokattu:
Onniteltiin tekstarilla poikaa 20v. synttäreistä. Vastaus oli: Tultiiin leiriltä. Tämä yö Kassulla... Huomenna taas leirille!Huh huh.:)
 
Koska oli aikomus kirjottaa niin negatiivisia ja positiivisia kokemuksia Isän näkokulmasta...
Kuulin äsken,että...
Pojalla meni sormasta pala pois kirveellä leirillä. Helvetin moinen hässäkkä seuraamuksena.
Itse koen, miksi en öle poikaa, ole laittanut mökillä pilkkomaan puita kirveellä!
Vaímolle en ole vielä asuasta kertonut. Tämä on ns. äijä asia.

Te jotka haluatte raakkua niin raakkukaa vapaasti!

Voi olla että vm-palvelus keskeytyy...Poika kokee olevansa epäonnistunut!
 
Viimeksi muokattu:
Koska oli aikomus kirjottaa niin negatiivisia ja positiivisia kokemuksia Isän näkokulmasta...
***
Te jotka haluatte raakkua niin raakkukaa.....!

Näitä on omalla tavallaan mielenkiintoista lukea. Jatka vaan!

Pojalla meni sormasta pala pois kirveellä leirillä. Helvetin moinen hässäkkä seuraamuksena.
Itse koen, miksi en öle poikaa, ole laittanut mökillä pilkkomaan puita kirveellä!

Voi olla että vm-palvelus keskeytyy...Poika kokee olevansa epäonnistunut!

Jos tavoitteena on AUK/RUK, niin kannattaa koittaa saada E luokitus ja parannella sormi rauhassa. Ei ole eka, jolla käy vahinko ja onneksi ei mennyt kuin pala sormea. Omana aikanani eräällä jääkärillä jäi sormi jalkautumisoven ja 14 tonnisen psv:n rungon väliin ja sormi meni kerralla poikki irronneen osan jäädessä sormikkaasssa roikkumaan vaunusta. Tyngän paranemiseen meni ehkä 1kk ennenkuin mies oli taas normaalisti rivissä. Jäi aivan helvetisti muista jälkeen ja jos kyse olisi ollut oppilaasta, niin todennäköisesti ei olisi läpäissyt kurssia.
 
Seuraava viikko VEKS.ssä ja sitten. En tiedä. Yksityiskohtia en halua kertoa. Varmaan ymmärrätte.
 
Back
Top