Ruokahuolto

Tuo määrä riittää vain VM/res harjoitus käyttöön eli ei tällä määrällä juuri varusteta sa-joukkoja.
Vähäinen on alku toki. Itse muutokseen maanpuolustukseen liittyvine lukuisine kehityksen alla olevina aihioina, näkisin nämä muussa kuin ylläpitävinä hankintoina. Mikäli tämä on kuten sanottua ja toiveessa - alkua.

Vuosikymmeniä aihetta seuranneena. Olen päätynyt - ellei toisin osoiteta. Kohtuullisen positiiviseen näkemykseen siihen, että herääminen on tapahtunut.

Tämä on asia, jossa ei tarve pelkästään mielipiteiden varassa olla. Määrävarojen suuntaaminen ulkopuolella budjetin 2022, tästä konkreettinen esimerkki.

Kiitokset näkemyksestä. Jos vaikka käyttöön liittyen tarkempaa ajatusta on, mielenkiinnolla kuulisin.

Tuo tilavuuden ero, varmaankin käytön aihioissa huomioitu. Onko tässä M13 mallissa jotakin eroa varusmieskestävyydessä. Kaksikäyttöisyys on aina plussaa.
Mä oon kaikkien keitinmallien kanssa tekemisissä päivittäin, mutta aika vähän on mitään julkaistavaa niistä. Tosin Teuvan myyntiesitteistä ennen vuotta 2xxx voin skannata tai kirjoittaa niistä tänne jokupäivä. Ja myös julkisista arkistoista ja kirjastoista löytyy tietoja noista M85 ja FK2000 keittimistä jos osaa etsiä.
(M13 keitin on sen verran tuore, että mä en siitä kuvia ja tietoja pistä, mutta tietoja löytyy kyllä siitäkin kun etsii) Vinkkaan parille tutulle, että kirjoittavat tänne kokemuksia M13 keittiöstä tänne

Viimeksi muokattu:
Mä oon kaikkien keitinmallien kanssa tekemisissä päivittäin, mutta aika vähän on mitään julkaistavaa niistä. Tosin Teuvan myyntiesitteistä ennen vuotta 2xxx voin skannata tai kirjoittaa niistä tänne jokupäivä. Ja myös julkisista arkistoista ja kirjastoista löytyy tietoja noista M85 ja FK2000 keittimistä jos osaa etsiä.
(M13 keitin on sen verran tuore, että mä en siitä kuvia ja tietoja pistä, mutta tietoja löytyy kyllä siitäkin kun etsii) Vinkkaan parille tutulle, että kirjoittavat tänne kokemuksia M13 keittiöstä tänne
Kiitoksia. Laita vain kokemuksista tekstiä esiin. Harva meistä näitä päässyt käpistelemään.

M/13 ja M/85 erot kenttäkäytössä on kohtuullisen pieniä, suurin ero on pääkattilan kapasiteetissa (150 vs 200 litraa), joka saattaa jossain tilanteissa tuntua uudessa keittimessä rajoitteelta. Uudessa mallissa on funtsittu paljon pieniä juttuja karvan verran paremmaksi, joskin joissain asioissa saattaa käydä mielessä onko yksinkertaisempi ratkaisu parempi tai kestävämpi. Uusissa tykkään siitä, että on mahdollisuus pitää etukattiloissa koko ajan 2 x 60l kuumaa vettä. Hyvin nuo uudetkin kestää kovaa käyttöä kun koulutus on kohdillaan, näkee siitä että sama tuttu yksilö tulee aika-ajoin vastaan. Välillä joutuu tietysti hakemaan vauhtia korjaamolta, kun on hydrauliikkaa ja sähköjä. Vaikea silti uuttakaan keitintä on saada pahasti rikki, paitsi peruuttamalla, kytkemällä jarrullisen keittimen varmuusvaijeri tai vetosilmukka väärin ennen marssia, tai vaikkapa vääntämällä katos väkisin mutkalle kippaamalla pääkattila keittimen ollessa kallellaan.

M/13 ja M/85 erot kenttäkäytössä on kohtuullisen pieniä, suurin ero on pääkattilan kapasiteetissa (150 vs 200 litraa), joka saattaa jossain tilanteissa tuntua uudessa keittimessä rajoitteelta. Uudessa mallissa on funtsittu paljon pieniä juttuja karvan verran paremmaksi, joskin joissain asioissa saattaa käydä mielessä onko yksinkertaisempi ratkaisu parempi tai kestävämpi. Uusissa tykkään siitä, että on mahdollisuus pitää etukattiloissa koko ajan 2 x 60l kuumaa vettä. Hyvin nuo uudetkin kestää kovaa käyttöä kun koulutus on kohdillaan, näkee siitä että sama tuttu yksilö tulee aika-ajoin vastaan. Välillä joutuu tietysti hakemaan vauhtia korjaamolta, kun on hydrauliikkaa ja sähköjä. Vaikea silti uuttakaan keitintä on saada pahasti rikki, paitsi peruuttamalla, kytkemällä jarrullisen keittimen varmuusvaijeri tai vetosilmukka väärin ennen marssia, tai vaikkapa vääntämällä katos väkisin mutkalle kippaamalla pääkattila keittimen ollessa kallellaan.

Yleisimmät rikkoutumiset johtuu siitä, että kouluttajana on joku muu kuin huollon mies, tai kouluttajaa ei ole edes harjoituksessa. Ison kattilan kippaaminen kansi auki vie keittimen pajalle heti sotilaskeittäjäkurssit aluksi. Samoin se, että keitintä vedetään vain sähköjohdoilla ja jarrujen turvavaijerilla. Myös se, että minimikeittomääriä ei noudateta(tai vettä ei ole ollenkaan kattiloissa) aiheuttaa tuhansien eurojen vahingot. Aika monta kertaa keittimet on myös pudonnut hinauksesta kesken ajon eri syistä(yleensä kuljettajasta johtuva syy)

Myös oheistoiminta keittimellä aiheuttaa vahinkoja. Kuumat tuhkat kerätään pahvilaatikkoon joka myöhemmin syttyy tuleen ja polttaa esineitä ja asioita ja kaatunut trangia sytyttää paikat tuleen yms. Muovin ja roskien poltto tulipesässä sulattaa arinoita jne.
Nykyään pitää ihan keittäjäkurssin aluksi kertoa perusasiat, että kuuma vesi voi polttaa, hyvätulipulloa ei pidetä tulipesän vieressä.

Hyviä esimerkkejä, valitettavasti. Hyvät on vehkeet, mutta kalusto pitää tuntea eikä käyttöohjekirjaa tule mukana.

Tuo fk2000 on lähempänä kenttäkeitin mM96:sta. Toisaalta M13 ei eroa paljoa siitä. Perus M13 on puukäyttöinen, mutta saa myös dieselillä toimimaan jos haluaa maksaa noin x tuhatta lisää. Jos multa kysytään, niin itse suosin M85 keitintä, koska se on varmatoiminen(varusmiehen kestävä) ja isompi keittokattila (200l vs 150l). Toisaalta hinausnopeus näin rauhanaikana M85 on Max 60km/h ja M13 on 80km/h
Osaatko verrata vanhaan M29:ään ja sen uudelle lavetille tehtyihin asennuksiin?

Olen nähnyt muuten erikoisen keittiöön liittyvän homman tuolla U-maassa.
Eli toimittivat asemiin purtavaa droneilla.
Minusta homma oli aika loistava juttu.
Olisiko meillekin mahdollinen jos tulee asemissa matkailu vaihe, että pizzalähetti muuttuukin droneksi ja se heittää nakkikeitot kuumana eturiviinkin....?

Vertailun vuoksi hieman Kärcherin kenttäkeittiömateriaalia.

Kärcher TFK 250 (TFK = Tactical Field Kitchen):

Ehkä hieman siviilimpi versio, Kärcher MFK 2 (MFK = Modular Field Kitchen):

Vielä turkkilainen melkoisesti Kärcher TFK:ta muistuttava:

Kärcherin hinnaksi joku arvioi uutena lähemmäs sataa tonnia :eek:
Teuvan LFK150 kuulemma alkaen 17500 euroa. Tuolla hinnalla voisi melkein mökille ostaa pihakeittiöön pahan päivän varalle.

Osaatko verrata vanhaan M29:ään ja sen uudelle lavetille tehtyihin asennuksiin?
En osaa sanoa mitään. Jos mun vastuulle tulee 29 tai 29mod, niin lähtee stenalle samantien.
Viimeksi kun oli uran alkuvaiheessa 29mod vastuulla, niin mäyrä teki sen alle talvipesän ja oli tyytyväinen.

Jos joku meinaa ostavansa jostain vanhan keittimen, niin suosittelen tarkistamaan ison kattilan kunnon ja hitsisaumat. Voi olla mielenkiintoisen makuista Riistakeittoa, jos "Värttinäöljy" tulee huokoisen metallin läpi soppaan.

Viimeksi muokattu:
Back