Sähköautot.

Se on enemmän mukavuustekijä kuin välttämättömyys.

Aika monen taloyhtiön pihasta löytyy kuitenkin se tolppapaikka, josta voi kilowatin imaista lohkolämmittimelle, harvemmasta vielä latauspaikkaa.
Eikös sen sähköautonkin saa silloin rajoitettuun lataukseen = esilämmitykseen taloyhtiön tolpasta?

Ja en näkisi lohkolämmitintä pelkästään mukavuustekijäksi, aika rajua on räjäyttää kosla ihan kylmiltään käyntiin..
 
Eikös sen sähköautonkin saa silloin rajoitettuun lataukseen = esilämmitykseen taloyhtiön tolpasta?

Ja en näkisi lohkolämmitintä pelkästään mukavuustekijäksi, aika rajua on räjäyttää kosla ihan kylmiltään käyntiin..
Juuri ja juuri sitä voi esilämmittää, lataamisesta tuossa ei oikein voi puhua. Varsinkaan jos tolppa antaa sähköä ulos vaikka sen tunnin kerrallaan.

Omassa autossani ei edes ole lohkolämmintintä, eli ei selvästikään ole välttämättömyys. :solthum:
 
Taloyhtiöt eivät yleensä anna käyttää noita tolppapaikkoja lataamiseen, ei edes pistokehybridien. Kaapeleiden pelätään kuumenevan liikaa, ellei niitä ole mitoitettu myös lataamiseen. Tämä taas on vaatinut käytännössä lähiaikoina tehdyn lämpöpaikkojen rakentamisen tai remontin, aiemmin ei ole vedetty tarpeeksi isoja kaapeleita turhaan maahan.
 
Hä? Lohkolämmitin mukavuustekijä?

Tarkoitus on esilämmittää moottori niin ettei se kulu tarpeettomasti kylmäkäynnistyksen yhteydessä ja pienentää kulutusta ja päästöjä. Bensiinimoottori toki yleensä lähtee käyntiin kylmänäkin, diesel ei välttämättä. Toki se voi olla jollekin "mukavuustekijä", että auto käynnistyy. Useimille kuitenkin välttämättömyys. Varsinkaan nykyisiä alumiini-purkka-bakeliittimoottoreita ei viitsi kylmäkäynnistyksellä kiusta.

Sisätilanlämmitintä voi pitää mukavuustekijänä, jos autoa voi säilyttää katoksessa niin, että ikkunat pysyvät sulina. Toki vanha viltti tuulilasilla tai oikea puolipeite ajaa saman asian.
 
Hä? Lohkolämmitin mukavuustekijä?

Tarkoitus on esilämmittää moottori niin ettei se kulu tarpeettomasti kylmäkäynnistyksen yhteydessä ja pienentää kulutusta ja päästöjä. Bensiinimoottori toki yleensä lähtee käyntiin kylmänäkin, diesel ei välttämättä. Toki se voi olla jollekin "mukavuustekijä", että auto käynnistyy. Useimille kuitenkin välttämättömyys. Varsinkaan nykyisiä alumiini-purkka-bakeliittimoottoreita ei viitsi kylmäkäynnistyksellä kiusta.

Sisätilanlämmitintä voi pitää mukavuustekijänä, jos autoa voi säilyttää katoksessa niin, että ikkunat pysyvät sulina. Toki vanha viltti tuulilasilla tai oikea puolipeite ajaa saman asian.
Kyllä, niin kauan kun auto toimii ilmankin, se on mukavuustekijä. Tottakai se kannattaa autossa olla, mutta omasta leasing-autostani sitä ei löydy, enkä ajatellut omalla rahalla asennuttaakaan. Jos auton aikoo ajaa loppuun asti, on lohkolämmittimen käyttö ehdottomasti suositeltavaa.

Toki webasto on vielä pari pykälää mukavampi ja tehokkaampi. Siitä luopuminen harmitti.
 
Kävin tuossa katselemassa uudempaa käytettyä, niin ainakin Volvossa polttoainekäyttöinen lämmitin eli webasto (vaikka niitä on muunkin merkkisiä) lämmittää vain sisätiloja. Moottoria ei kuulemma tarvitse lämmittää.
 
Firman pihassa pimeni lämmitystolpat nyt pakkasten aikaan, ja jostain kumman syystä oli useampikin auto silloin konepelti pystyssä töistä lähdettäessä.. joten tiiä näistä sitten.

Mutta alkuasetelmaan: ei se oma latausasemakaan ole täysin välttämätön sähköautoille, toimii ne siitä huolimattakin.
 
Hä? Lohkolämmitin mukavuustekijä?

Tarkoitus on esilämmittää moottori niin ettei se kulu tarpeettomasti kylmäkäynnistyksen yhteydessä ja pienentää kulutusta ja päästöjä. Bensiinimoottori toki yleensä lähtee käyntiin kylmänäkin, diesel ei välttämättä. Toki se voi olla jollekin "mukavuustekijä", että auto käynnistyy. Useimille kuitenkin välttämättömyys. Varsinkaan nykyisiä alumiini-purkka-bakeliittimoottoreita ei viitsi kylmäkäynnistyksellä kiusta.

Sisätilanlämmitintä voi pitää mukavuustekijänä, jos autoa voi säilyttää katoksessa niin, että ikkunat pysyvät sulina. Toki vanha viltti tuulilasilla tai oikea puolipeite ajaa saman asian.

On kyseenalaista, voiko esilämmitystä perustella taloudellisilla syillä. Moottori lämpenee optimaaliselle toiminta-alueelle joka tapauksessa nopeasti - tai jos ei lämpene, niin silloin tarvitaan viimasuojaa, ei esilämmitystä. Esilämmitykseen käytetyt kilowattitunnit eivät ole ilmaisia, ei etenkään käytettäessä nykyaikaisia säteilylämmittimiä, joiden tuottama lämpö menee isolta osin harakoille. Puhumattakaan polttoainekäyttöisestä lämmittimestä.


Senkin kyseenalaistaisin, lisääkö esilämmitys auton elinkaarta. Moniko romuttaa auton moottoririkon takia ja moniko kasaantuvan huoltotarpeen? Jälkimmäinen lienee paljon yleisempää. Tonnin pommia ei kannata korjata kolmella, kun pitäisi uusia renkaat, jakohihna, pari pyöränlaakeria ja takajarrut.

Pienelle vähemmistölle esilämmitys voi toki olla tarpeen, kun ajetaan dieselillä joissakin Koillis-Suomen kylmimmissä kolkissa. Mutta suurelle enemmistölle kyse on mukavuusvarusteesta ja totutusta tavasta, ei todellisesta tarpeesta.
 
Alkaa patteriautojen määrä ja sitä myötä verotulojen lasku ylittämään verottajan havaintokynnyksen. Tervetuloa mukaan yhteiskunnan pönkkäämiseen. Tieliikenne ja erityisesti yksityisautoilu onkin ollut verottajan erityisen huomion kohteena.
Yksinkertaisin tapa rangaista sähkö- ja hybridiautoilijoita olisi varmaan ajokin painoon perustuva vuosittainen vero. Mitä painavampi akku sitä enemmän pikkulasten pienillä kätösillä kerättyjä akkumineraaleja ja sitä enemmän tiestökin kuluu.
Olisko tuo vaikka euron/omapainokilo vuodessa? MB EQS SUV painaa 2810 kg, joten eihän tuo olisi kuin 234 €/kk.
Kohta on satatuhatta täyssähköautoa, joten tulisi noista jo rapia kaksisataa miljoonaa vuodessa pohjattoman kirstun täytteeksi.
Hybrideiltä sitten lisää toiset parisataa miltsiä.
Noilla voisi jo palauttaa kehitysavun leikkaukset?
Kun ovat autonsa pelkällä ALV:lla saaneet niin voisihan tuo vero olla tuplakin, jotta saataisiin tuo vääryys mahdollisimman nopeasti korjatuksi. Omilla aurinkokennoilla tehdystä verottomasta lataussähköstä vielä kirjanpitovelvollisuus, jotta voidaan verottaa sitäkin. Se olisi kaikki kotiopäin. Jos ei kirjanpitovelvollisuus nappaa niin 5000 euroa arvioveroa vuosittain niin alkaa kulutuskirjanpito kiinnostamaan.

 
Alkaa patteriautojen määrä ja sitä myötä verotulojen lasku ylittämään verottajan havaintokynnyksen. Tervetuloa mukaan yhteiskunnan pönkkäämiseen. Tieliikenne ja erityisesti yksityisautoilu onkin ollut verottajan erityisen huomion kohteena.
Yksinkertaisin tapa rangaista sähkö- ja hybridiautoilijoita olisi varmaan ajokin painoon perustuva vuosittainen vero. Mitä painavampi akku sitä enemmän pikkulasten pienillä kätösillä kerättyjä akkumineraaleja ja sitä enemmän tiestökin kuluu.
Olisko tuo vaikka euron/omapainokilo vuodessa? MB EQS SUV painaa 2810 kg, joten eihän tuo olisi kuin 234 €/kk.
Kohta on satatuhatta täyssähköautoa, joten tulisi noista jo rapia kaksisataa miljoonaa vuodessa pohjattoman kirstun täytteeksi.
Hybrideiltä sitten lisää toiset parisataa miltsiä.
Noilla voisi jo palauttaa kehitysavun leikkaukset?
Kun ovat autonsa pelkällä ALV:lla saaneet niin voisihan tuo vero olla tuplakin, jotta saataisiin tuo vääryys mahdollisimman nopeasti korjatuksi. Omilla aurinkokennoilla tehdystä verottomasta lataussähköstä vielä kirjanpitovelvollisuus, jotta voidaan verottaa sitäkin. Se olisi kaikki kotiopäin. Jos ei kirjanpitovelvollisuus nappaa niin 5000 euroa arvioveroa vuosittain niin alkaa kulutuskirjanpito kiinnostamaan.

Ja jotta kukaan ei voisi kiertää veroja, kielletään uusien ja vanhojen polttomoottoriautojen ostaminen, myyminen, käyttäminen, vuokraus ja leasing.
Tällöin jokainen pääsee auttamaan verotulojen keräämisessä.
🛺
 
On kyseenalaista, voiko esilämmitystä perustella taloudellisilla syillä. Moottori lämpenee optimaaliselle toiminta-alueelle joka tapauksessa nopeasti - tai jos ei lämpene, niin silloin tarvitaan viimasuojaa, ei esilämmitystä. Esilämmitykseen käytetyt kilowattitunnit eivät ole ilmaisia, ei etenkään käytettäessä nykyaikaisia säteilylämmittimiä, joiden tuottama lämpö menee isolta osin harakoille. Puhumattakaan polttoainekäyttöisestä lämmittimestä.


Senkin kyseenalaistaisin, lisääkö esilämmitys auton elinkaarta. Moniko romuttaa auton moottoririkon takia ja moniko kasaantuvan huoltotarpeen? Jälkimmäinen lienee paljon yleisempää. Tonnin pommia ei kannata korjata kolmella, kun pitäisi uusia renkaat, jakohihna, pari pyöränlaakeria ja takajarrut.

Pienelle vähemmistölle esilämmitys voi toki olla tarpeen, kun ajetaan dieselillä joissakin Koillis-Suomen kylmimmissä kolkissa. Mutta suurelle enemmistölle kyse on mukavuusvarusteesta ja totutusta tavasta, ei todellisesta tarpeesta.
No, minulla ei kymmen vuotias diesel käynnisty ilman esilämmitystä, jos pakkasta on parikymmentä tai enemmän. Akun vaihto varmaan auttaisi, mutta ei sitä uuttakaan akkua kannata rääkätä pyörittämällä kankeaa moottoria kylmästä akusta. Nykyautoissa akut on lisäksi sijoitettu idioottimaisesti pois moottoritilasta, jolloin akku ei edes ajaessa lämpene eikä kylmänä lataudu kunnolla. Kovimmilla pakkasilla varmin tapa saada auto käyntiin oli lämmittää akkua sisätilalämmittimellä noin puoli tuntia. Akkuihin saa myös lämmittimiä, joilla akun saa lämpimäksi samalla, kun moottorinlämmitintä käytetään.

Nykyajan autoissa moottoritekniikka lienee sillä tasolla, että päästöjen tai moottorin kulumisen takia lämmitintä ei tarvitse käyttää. Viisaampaa olisi varmaan kohdentaa se esilämmitys akkuun, joka yleensä kärsii pakkasesta enemmän.
 
No, minulla ei kymmen vuotias diesel käynnisty ilman esilämmitystä, jos pakkasta on parikymmentä tai enemmän. Akun vaihto varmaan auttaisi, mutta ei sitä uuttakaan akkua kannata rääkätä pyörittämällä kankeaa moottoria kylmästä akusta. Nykyautoissa akut on lisäksi sijoitettu idioottimaisesti pois moottoritilasta, jolloin akku ei edes ajaessa lämpene eikä kylmänä lataudu kunnolla. Kovimmilla pakkasilla varmin tapa saada auto käyntiin oli lämmittää akkua sisätilalämmittimellä noin puoli tuntia. Akkuihin saa myös lämmittimiä, joilla akun saa lämpimäksi samalla, kun moottorinlämmitintä käytetään.

Nykyajan autoissa moottoritekniikka lienee sillä tasolla, että päästöjen tai moottorin kulumisen takia lämmitintä ei tarvitse käyttää. Viisaampaa olisi varmaan kohdentaa se esilämmitys akkuun, joka yleensä kärsii pakkasesta enemmän.
Oletko tarkastanut hehkutulppien kunnon? Monessa diesel autossa huono käynnistyvyys pakkasella johtuu toimimattomista/kuluneista hehkutulpista. Riittää kun yksikin pimenee niin käynnistyvyys heikkenee. Moni ei hehkuja paljoa tarkastele vaikka ovat tärkeä osa diesel moottoria. Hehkutulppien huonoa kuntoa sitten kompensoidaan lohkolämmittimen käytöllä, käynnistyyhän se niinkin mutta ei auto välttämättä kunnossa ole.
 
Ja tästä mielipiteitä?
Patteriautoilijana totean: Perseestä ovat tuollaiset direktiivit. Otetaan jonkinlainen lähtökohta, joka on lähtökohtaisesti jo toteutuessaan tehollisesti melko riittämätön. Ja pakotetaan se sitten kaikille. Parempi olisi, jos ei tulisi pakolla, vaan tuettuna suosituksena.
 
Patteriautoilijana totean: Perseestä ovat tuollaiset direktiivit. Otetaan jonkinlainen lähtökohta, joka on lähtökohtaisesti jo toteutuessaan tehollisesti melko riittämätön. Ja pakotetaan se sitten kaikille. Parempi olisi, jos ei tulisi pakolla, vaan tuettuna suosituksena.
Samaa mieltä. Lähtökohtaisesti kaikissa paikoissa ei ole järkevää ladata, etenkään hitailla latureilla.
 
Back
Top