Niin. Olosuhteethan täydelliseen pelastustoimeen olivat tuolloin aivan optimaaliset
Olosuhteet olivat samat kaikille.
01.20 ensimmäinen Mayday-viesti
01.26 MRCC Turku pyrkii vahvistamaan viestin ja käskee MRSC Turkua varoittamaan vartioalus Tursasta
01.27 Helsinki ei vastaa viesteihin
01.30 Tursaalle varoitus
01.37 Tursaalle käsky lähteä alueelle.
01.34 Helsinki ei vastaa edelleenkään viesteihin.
01.35 Turku alkaa hälyttämään päivystävää pelastushelikopteria (OH-HVG)
01.42 Helsinki ei vastaa edelleen radioon, mutta vastaa kännykkään
01.44 Helsinki Radio aloittaa Pan-Pan viestin valmistelun. MRCC Helsinki hyväksyy
01.58 MRCC Tukholma tarjoaa apua.
02.05 MRCC helsinki varoittaa MRSC Hankoa onnettomuudesta.
02.18 Turku pyytää helsinkiä hälyttämään varalla olevan pelastushelikopterin (OH-HVD)
02.30 OH-HVG nousee ilmaan. 1h10min Mayday-viestistä.
02.50 Q97 nousee Visbystä (Ruotsalainen pelastuskopteri)
02.52 MRCC Turku pyytää hälyttämään ilmavoimien helikopterit.
03.05 OH-HVG saapuu tapahtumapaikalle.
03.20 Y65 nousee Bergasta
03.30 OH-HVD nousee Helsingistä
05.32 OH-HVD saapuu paikalle. Tällöin paikalla on 1 suomalainen ja 3 ruotsalaista kopukkaa.
09.00 viimeinen eloonjäänyt löytyy
OH-HVG pelasti 44 ihmistä ja nosti 11 vainajaa
Vain hieman myöhemmin saapunut Q97, ja hieman myöhemmin tulleet Q99 sekä Y65 pelastivat yhteensä 25 ihmistä ja nostivat 3 vainajaa
OH-HVH joka tuli paikalle viidentenä kopterina onnistui pelastamaan 7 ja nostamaan 14 vainajaa.
Käytännössä ruotsalaisten hekotoiminta oli todella heikkoa ja moni ehti menettää henkensä sen puutteiden takia. Pahinta oli se, että vakinaisen väen miehittämä Y65 epäonnistui surkeasti (vain yksi pelastettu vaikka kopukka oli paikalla kolmantena kopterina).
Syitä oli monia. Lentäjien osaamattomuus (eivät mm. kyenneet viemään pelastettuja laivojen platalle joka lyhensi paikallaoloaikaa) hajoava kalusto (vinssit pettivät ainakin 2 kopukassa) ja vain yksi pinturi koneessa heikensivät tulosta rajusti.
Tämä ei tarkoita, että suomen toiminta olisi ollut jotenkin hienoa. Helsinki sössi ensin radioliikenteen (päivystäjä ei ollut paikalla) ja sen jälkeen antoi väärän hälytyksen (PAN-PAN) kun kyseessä oli ensimmäisestä minuutista lähtien suuronnettomuushälytyksen vaatinut tilanne. Ensimmäisen kopukan lähtö kesti yli tunnin hälytyksestä mikä olisi pienemmän onnettomuuden kyseessä ollessa ollut sama olla lähtemättä ollenkaan. Tosiasia on, että Suomenlahden ja Pohjoisen Itämeren alueen meripelastusvalmius kokonaisuutena oli olematon minkään kokoisen äkillisen uppoamisonnettomuuden kohdalla. Ja tämä siis tilanteessa, jossa alueella oli vuosikymmenten ajan ollut käynnissä laajamittainen henkilö ja rahtialusliikenne. Ja myös jo monia läheltä piti- tilanteita. Tämän tiesivät sekä Eesti, Suomi että Ruotsi.
Myös paikalle saapuneiden laivojen toiminta ja kohtaamat vaikeudet osoittivat sen, että pelastuskalusto ja osaaminen eivät huomioineet myrskyn mahdollisuutta. MOB-veneiden puute ja kaluston muut puutteet pakottivat inspiroimaan kaikenlaisia hätäratkaisuja. Miehistöt taistelivat urheasti ja tekivät parhaansa, mutta meri on armoton eikä anna anteeksi puuttuvaa kalustoa. Yksikin kunnollinen MOB olisi pelastanut monia henkiä.
Summa summarum. Suomessa ei noussut melua koska onnettomuudessa ei mennyt paljoa härmäläisiä. Eestissä taas ei ollut värkeissä varaa ja se tiedettiin. Mutta ruotsissa oletus olisi ollut jotain ihan muuta. Kalustoa periaatteessa oli ja se jopa lähti kohtuullisesti liikkeelle. Mutta siihen se sitten suurelta osin jäikin.
En olisi yllättynyt jos ruotsin viranomaisilla ei olisi ihan kamalasti halua repostella pelastusoperaatiota liian kanssa.