Sanoman lehdet: Kotkan räjähdelaivan lastina Patriot-ohjuksia

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tvälups
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Mikko Mäkinen spekuloi laivan lastia blogissaan.


http://ajattelemista.blogspot.com/2011/12/rajahtava-lasti-kotkassa-2112.html
 
baikal kirjoitti:
Tvälups kirjoitti:
Räsänen: Ohjukset merkattu rahtikirjoihin ilotulitteiksi
yle 21.12. klo 20:06, päivitetty tänään 21.12. klo 20:30

Sisäministeri Päivi Räsäsen (kd.) mukaan Kotkan satamasta löydetyt Patriot-ohjukset oli merkattu rahtikirjoihin ilotulitteiksi. Räsänen kertoi iltakoulun yhteydessä, että ohjuskontteihin liittyen on löydetty asiakirja, jossa on etelä-korealaisen henkilön nimi.

Räsäsen kertoi, että Man-saarten lipun alla purjehtivassa laivassa oli tiedossa ollutta luvallista räjähdeainetta 150 tonnia. Räjähteet oli kuitenkin lastattu merenkulun turvallisuutta vaarantavalla tavalla.

Räjähteiden lisäksi laivasta löytyi myös Patriot-ohjuksia, jotka oli rahtikirjoihin merkitty ilotulitteiksi. Ohjuksiin ei Räsäsen mukaan ei ole kauttavientilupaa Suomen puolustusvoimilta.

-Tällä hetkellä viranomaisten arvio on se, että vaaraa satamassa tai kotkalaisille ei ole, Räsänen totesi.

Jos laiva olisi kuitenkin lastattu Suomessa ankkurikettinkilastilla, jota laiva tuli Suomesat hakemaan, olisi tilanne saattanut kehittyä vaaralliseksi.

Räsäsen mukaan rahtilaiva siirretään ulommaiseen laituriin uudelleen lastattavaksi, kun satamaliikenne hiljenee jouluksi. Kun räjähteille annetaan lähtölupa, ne jatkavat matkaa kohti Kiinaa. Ohjusten kohdalla tilanne on vielä avoinna.

Patriot-ohjukset ovat tällä hetkellä puolustusvoimien huostassa. Tarkempaa tietoa ohjusten olinpaikasta Räsäsellä ei ole.

Räsäsen mukaan Saksan poliisin yhteyshenkilöön on otettu yhteyttä, mutta muuta yhteyttä ei vielä ole otettu.


Vahvensin vain hieman: mitä v...a?

Sikäli kun olen eri lehtijuttuja lukenut, niin laivan on tarkoitus mennä Kiinaan, mutta myös tarkoitus tehdä pysäkki E-Koreassa. Mutta saattaahan tuossa olla jotakin muutakin takana, joten mistä sen tietää.
 
JOKO kirjoitti:
Eiköhän nuo ole ihan laillista tavaraa ja jatkavat matkaa perille asti. Rahtifirma voi saada sakot paperisodan laistamisesta. Ihmeellistä tosin, ettei poliisi ole kertonut ohjusten omistajaa.

Niin, en usko että tässä on mitään sen kummempaa taustalla kuin että ohjusten laivaus Etelä-Koreaan on annettu halvimman tarjouksen tehneen firman hommaksi. Sitä saa mistä maksaa.
 
fulcrum kirjoitti:
JOKO kirjoitti:
Eiköhän nuo ole ihan laillista tavaraa ja jatkavat matkaa perille asti. Rahtifirma voi saada sakot paperisodan laistamisesta. Ihmeellistä tosin, ettei poliisi ole kertonut ohjusten omistajaa.

Niin, en usko että tässä on mitään sen kummempaa taustalla kuin että ohjusten laivaus Etelä-Koreaan on annettu halvimman tarjouksen tehneen firman hommaksi. Sitä saa mistä maksaa.

Tai sitten Kiinalaiset ovat tehneet aivan helvetimmoisen tempun pölliäkseen muutaman Patriotin tutkittavaksi.
 
Melko itsestäänselvää minusta on, että ohjukset olivat menossa Saksasta Etelä-Koreaan, räjähdelasti taas sinne tai Kiinaan. Kummallista on sitten se, että mikään ulkomainen valtiollinen taho ei ole vieläkään ottanut vastuuta ohjuksista ja että valtioidenvälisessä asekaupassa voidaan toimia noin huolimattomasti. Eikö lähettäjä tai vastaanottaja tienneet, että laiva menee Kiinaan, jossa ohjukset olisi enemmän kuin varmasti takavarikoitu vaikka luvat olisivat olleet tiptop kunnossa? Siitä se selkkaus vasta olisi syntynyt eikä siitä että nohevat suomalaisviranomiset syynäävät rahtiasiakirjoja. Eiköhän suhteellisen pienen asemäärän kuljettaminen maailman toiselle puolen tavallisena merirahtina ole muuten sinänsä kohtalaisen normaali käytäntö.
 
akealik kirjoitti:
Eikö lähettäjä tai vastaanottaja tienneet, että laiva menee Kiinaan

Laivat tulee ja menee ihan miten sattuu. Jos et chartteeraa koko purkkia itsellesi, on välisatamat ja muutokset aikatauluissa enemmän sääntö kuin poikkeus.
 
Patriot-röykkiö kiinalaisessa satamassa, tämä samalla, kun olevinaan suitsitaan kiinalaisia saamasta länsiteknoa kynsiinsä. Vai onko Patriot jo niin menneen talven lumia, että mitäs tuosta? Meinaatteko tosiaan, että on "normalno" ajella länsiteknoa pursuava paatti kiinalaisten kynsiin? Olletikin, jos paatti sisältää ohjusteknoa?

Eniten kiinnostaa ja opettavaisin osio näytellään jahka kotimaisiin viestimiin ladataan meriselitys asiasta. Jos ketä kiinnostaa niin kannattaa ehdottomasti seurata myös muita kuin suomalaisia viestimiä tämän aiheen tiimoilta. Veikkaan, että on taas sarjassa tapauksia, kun kotimaassa asia nähdään jossain valossa ja muualla toisessa.
 
Ensimmäiset saksasta ostetut patriotit asennettiin jo aika kauan sitten ja olivat pac-2 sarjaa
http://www.koreatimes.co.kr/www/news/nation/2008/09/205_31122.html
 
"69 Patriot anti-missile missiles were found aboard." Näin tiesi BBC kertoa eli onkos nuo nyt pac3:sia?
 
Raveni kirjoitti:
"69 Patriot anti-missile missiles were found aboard." Näin tiesi BBC kertoa eli onkos nuo nyt pac3:sia?

Bbc ja muut ulkomaiset mediat ovat täysin suomesta saatujen tietojen varassa. Ei kannata vetää johtopäätöksiä rikkinäisestä puhelimesta.

Tänään suomen radiossa puhuttiin jopa risteilyohjuksista lastina. Toimittajat eivät ole kovin tarkkoja.
 
adam7 kirjoitti:
Tänään suomen radiossa puhuttiin jopa risteilyohjuksista lastina. Toimittajat eivät ole kovin tarkkoja.

Mitä vasemmistolaisempi lehti on taustaltaan ja mitä iltapäivälehdempi se on, sitä enemmän tuo ilmiö kertaantuu. Iltalehdessä korostettiin moneen kertaan, että ohjukset olivat TAISTELUVALMIITA, kauhistusten kauhistus! Tarkoittaen sitä, että niissä oli taistelukärki ja ajoaine eikä sanallakaan mainittu ettei laukaisujärjestelmiä ole mailla halmeilla.
 
Myikö Saksa siis Korealle ne Patriotit joita Suomi taannoin havitteli? Tai jos nyt ei havitellut niin ainakin tutki yhtenä mahdollisuutena.
 
Luotsi kertoo: Laitoin myrskyssä henkeni peliin
YLE Uutiset 22.12. klo 14:41, päivitetty tänään 22.12. klo 16:36


Kun Thor Liberty -alus joutui ongelmiin myrskyssä pari viikkoa sitten, oli vakava onnettomuus lähellä. Luotsina toiminut Kaj Wikberg riskeerasi henkensä yrittäessään nousta räjähteillä ja ohjuksilla lastattuun laivaan Saaristomeren tyrskyissä.

- Edessä oli hyvin suuri vaaratilanne. Laitoin oman henkeni peliin, kun menin sinne tuolla kelillä, Wikberg muistelee.

Etelätuulen yllyttyä jopa 34 metriin sekunnissa kävi selväksi, ettei laiva pääsisi määränpäähänsä Kotkaan. Niinpä kapteeni joutui pyytämään apua Utön luotsilta.

- Aallonkorkeus kipusi yhdeksään metriin, ja alus heilahteli yli 30 astetta molemmin puolin. Laivassa pelättiin lastin alkavan liikkua. Ei heillä ollut muuta vaihtoehtoa kuin ajaa suoraan kohti Utötä, Wikberg arvioi.
Myrsky salli vain yhden yrityksen

Myrsky oli paha paikka jo sinänsä, ja epämääräinen tieto aluksessa olevista räjähteistä hermostutti apuun kutsuttua luotsia entisestään.

- Piti elää senhetkisen informaation varassa, mikä tuntui vähintäänkin pelottavalta, koska miehistöä itseäänkin vaikutti pelottavan.

Kovan merenkäynnin ja räjähteiden uhan keskellä luotsit päättivät tehdä yhden yrityksen Wikbergin saamiseksi laivaan. Ellei se onnistuisi, Thor Libertyn ei auttaisi muu kuin seurata luotsivenettä pahimpien paikkojen ohi.

- Epäonnistumisen seurauksena onnettomuus olisi ollut hyvin todennäköinen, sillä Utön edustan vedet eivät ole mitenkään helppoja – varsinkaan ilman aluemerikortteja, joita laivassa ei ollut.

- Aallokko oli todella huikea, mutta kovasta kelistä huolimatta minut saatiin lopulta laivaan, Wikberg kertoo.
Räjähteet lojuivat ympäri ruumaa

Luotsien ansiosta laiva pääsi ajamaan Nötön länsipuolelle suojasatamaan, jonne laiva ankkuroitiin. Vasta tuolloin Wikbergille alkoi valjeta, millaisessa lastissa laiva liikkui.

Hän näki ruumasta otettuja valokuvia puolivahingossa, kun miehistö katseli niitä tietokoneelta. Wikberg katseli olan yli otoksia, joissa lojui räjähdelaatikoita sikin sokin.

- Osa oli levinnyt pitkin ruumaa. Kaksi päivää pojat sitten yrittivät nostella laatikoita pystyyn ja sitoa niitä kiinni. Jälkeenpäin ajatellen oli toisaalta hyvä, etten tiennyt lastin laadusta aiemmin, Wikberg huokaisee.

Thor Libertyn tarkoituksena oli jatkaa matkaa jo myrskyä seuranneena päivänä, mutta tuulen suunnan pysyttyä samana ja voimakkuuden kovana luotsi suositteli miehistöä tekemään ruumassa työt kunnolla loppuun. Näin myös tapahtui, ja alus suuntasi Kotkaan vasta välipäivän jälkeen.
 
Tvälups kirjoitti:
Luotsi kertoo: Laitoin myrskyssä henkeni peliin
YLE Uutiset 22.12. klo 14:41, päivitetty tänään 22.12. klo 16:36


Kun Thor Liberty -alus joutui ongelmiin myrskyssä pari viikkoa sitten, oli vakava onnettomuus lähellä. Luotsina toiminut Kaj Wikberg riskeerasi henkensä yrittäessään nousta räjähteillä ja ohjuksilla lastattuun laivaan Saaristomeren tyrskyissä.

- Edessä oli hyvin suuri vaaratilanne. Laitoin oman henkeni peliin, kun menin sinne tuolla kelillä, Wikberg muistelee.

Etelätuulen yllyttyä jopa 34 metriin sekunnissa kävi selväksi, ettei laiva pääsisi määränpäähänsä Kotkaan. Niinpä kapteeni joutui pyytämään apua Utön luotsilta.

- Aallonkorkeus kipusi yhdeksään metriin, ja alus heilahteli yli 30 astetta molemmin puolin. Laivassa pelättiin lastin alkavan liikkua. Ei heillä ollut muuta vaihtoehtoa kuin ajaa suoraan kohti Utötä, Wikberg arvioi.
Myrsky salli vain yhden yrityksen

Myrsky oli paha paikka jo sinänsä, ja epämääräinen tieto aluksessa olevista räjähteistä hermostutti apuun kutsuttua luotsia entisestään.

- Piti elää senhetkisen informaation varassa, mikä tuntui vähintäänkin pelottavalta, koska miehistöä itseäänkin vaikutti pelottavan.

Kovan merenkäynnin ja räjähteiden uhan keskellä luotsit päättivät tehdä yhden yrityksen Wikbergin saamiseksi laivaan. Ellei se onnistuisi, Thor Libertyn ei auttaisi muu kuin seurata luotsivenettä pahimpien paikkojen ohi.

- Epäonnistumisen seurauksena onnettomuus olisi ollut hyvin todennäköinen, sillä Utön edustan vedet eivät ole mitenkään helppoja – varsinkaan ilman aluemerikortteja, joita laivassa ei ollut.

- Aallokko oli todella huikea, mutta kovasta kelistä huolimatta minut saatiin lopulta laivaan, Wikberg kertoo.
Räjähteet lojuivat ympäri ruumaa

Luotsien ansiosta laiva pääsi ajamaan Nötön länsipuolelle suojasatamaan, jonne laiva ankkuroitiin. Vasta tuolloin Wikbergille alkoi valjeta, millaisessa lastissa laiva liikkui.

Hän näki ruumasta otettuja valokuvia puolivahingossa, kun miehistö katseli niitä tietokoneelta. Wikberg katseli olan yli otoksia, joissa lojui räjähdelaatikoita sikin sokin.

- Osa oli levinnyt pitkin ruumaa. Kaksi päivää pojat sitten yrittivät nostella laatikoita pystyyn ja sitoa niitä kiinni. Jälkeenpäin ajatellen oli toisaalta hyvä, etten tiennyt lastin laadusta aiemmin, Wikberg huokaisee.

Thor Libertyn tarkoituksena oli jatkaa matkaa jo myrskyä seuranneena päivänä, mutta tuulen suunnan pysyttyä samana ja voimakkuuden kovana luotsi suositteli miehistöä tekemään ruumassa työt kunnolla loppuun. Näin myös tapahtui, ja alus suuntasi Kotkaan vasta välipäivän jälkeen.

Patriootit olivat vissiin Joulun kunniaksi menossa varoiksi Etelä-Koreaan, tai sitten sinne tulevan Uudenvuoden juhlintaan laivan rahtikirjojen mukaisesti :D.

http://www.hs.fi/ulkomaat/Kotkan+Patriot-ohjukset+nousivat+uutiseksi+ymp%C3%A4ri+maailman/a1305551943255"

"Torstaina Itävallan yleisradioyhtiö raportoi lastin olleen Saksan hallituksen laillinen toimitus Etelä-Koreaan."

Sakemannit eivät vielä ole vahvistaneet asiaa...
 
Se räjähde on muuten wikipedian mukaan tarkoitettu tykistöruudin raaka-aineeksi. (joskin veikkaan, että kaikki kävi jo tämän wikipediasta toteamassa)
 
Roope Ristintekijä kirjoitti:
Ja nyt on tietona että tuo koko ilotulitehöpinä olikin vain suomalaisten oma käännösvirhe.

Oli ja ei ollut. Rahtikirjoissa ilmeisesti luki raketti, joka on väärä termi ohjuksista puhuttaessa. Ilotulitteiksi niitä ei tosin myöskään mainittu. Kun ei aseiden kuljetukseen ole haettu lupaa, niin aika automaattisesti raketti kääntyy ihmisten mielissä ilotulitteeksi.

Olisi ollut mielenkiintoista nähdä tullimiesten ilmeet, kun he avasivat ensimmäisen "rakettipaketin". :a-grin:
 
JOKO kirjoitti:
Roope Ristintekijä kirjoitti:
Ja nyt on tietona että tuo koko ilotulitehöpinä olikin vain suomalaisten oma käännösvirhe.

Oli ja ei ollut. Rahtikirjoissa ilmeisesti luki raketti, joka on väärä termi ohjuksista puhuttaessa. Ilotulitteiksi niitä ei tosin myöskään mainittu. Kun ei aseiden kuljetukseen ole haettu lupaa, niin aika automaattisesti raketti kääntyy ihmisten mielissä ilotulitteeksi.

Olisi ollut mielenkiintoista nähdä tullimiesten ilmeet, kun he avasivat ensimmäisen "rakettipaketin". :a-grin:

Onhan se väärä termi, mutta moniko oikeasti tietää mikä ero noilla on? Ja eikö muuten ole niin, että tietyissä kielissä raketti ja ohjus on sama sana, mutta ohjus vaan on sitten "ohjattu raketti". Siellä oli Saksalainen selittämässä Ukrainalaiselle luultavasti englanniksi, että nuo pitäisi kuskata Koreaan.
 
No, Patriot-ohjus on sekä "Rocket" että "Missile".

Englanninkielinen sana "Missile" voi itseasiassa tarkoittaa mitä vaan liikkeelle saatua objektia jolla on tarkoitus tuottaa vaikutusta. Itse tajusin tämän aikoinaan kun luin englanninkielisen tekstin jossa jousipyssyn nuolesta käytettiin sanaa "missile". Samoin olen nähnyt sitä käytettävän sekä luodista että torpeedosta. Ohjattavuus ei sisälly sanaan "missile", vaan sitä varten on termi "guided missile". Esim. ohjuksia pääasiallisen aseena käyttävät sota-alukset ovat tyypiltään mm. "guided missile cruiser/destroyer".

"Rocket" sen sijaan tarkoittaa että värkki toimii rakettiperiaatteella, on se sitten ohjattu (kuten vaikkapa kantoraketit jne) tai ohjaamaton. Joistakin aseista käytetään/ on käytetty myös termiä "guided rocket". Esim:
http://en.wikipedia.org/wiki/Direct_Attack_Guided_Rocket
 
Back
Top