Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
baikal kirjoitti:Tvälups kirjoitti:Räsänen: Ohjukset merkattu rahtikirjoihin ilotulitteiksi
yle 21.12. klo 20:06, päivitetty tänään 21.12. klo 20:30
Sisäministeri Päivi Räsäsen (kd.) mukaan Kotkan satamasta löydetyt Patriot-ohjukset oli merkattu rahtikirjoihin ilotulitteiksi. Räsänen kertoi iltakoulun yhteydessä, että ohjuskontteihin liittyen on löydetty asiakirja, jossa on etelä-korealaisen henkilön nimi.
Räsäsen kertoi, että Man-saarten lipun alla purjehtivassa laivassa oli tiedossa ollutta luvallista räjähdeainetta 150 tonnia. Räjähteet oli kuitenkin lastattu merenkulun turvallisuutta vaarantavalla tavalla.
Räjähteiden lisäksi laivasta löytyi myös Patriot-ohjuksia, jotka oli rahtikirjoihin merkitty ilotulitteiksi. Ohjuksiin ei Räsäsen mukaan ei ole kauttavientilupaa Suomen puolustusvoimilta.
-Tällä hetkellä viranomaisten arvio on se, että vaaraa satamassa tai kotkalaisille ei ole, Räsänen totesi.
Jos laiva olisi kuitenkin lastattu Suomessa ankkurikettinkilastilla, jota laiva tuli Suomesat hakemaan, olisi tilanne saattanut kehittyä vaaralliseksi.
Räsäsen mukaan rahtilaiva siirretään ulommaiseen laituriin uudelleen lastattavaksi, kun satamaliikenne hiljenee jouluksi. Kun räjähteille annetaan lähtölupa, ne jatkavat matkaa kohti Kiinaa. Ohjusten kohdalla tilanne on vielä avoinna.
Patriot-ohjukset ovat tällä hetkellä puolustusvoimien huostassa. Tarkempaa tietoa ohjusten olinpaikasta Räsäsellä ei ole.
Räsäsen mukaan Saksan poliisin yhteyshenkilöön on otettu yhteyttä, mutta muuta yhteyttä ei vielä ole otettu.
Vahvensin vain hieman: mitä v...a?
JOKO kirjoitti:Eiköhän nuo ole ihan laillista tavaraa ja jatkavat matkaa perille asti. Rahtifirma voi saada sakot paperisodan laistamisesta. Ihmeellistä tosin, ettei poliisi ole kertonut ohjusten omistajaa.
fulcrum kirjoitti:JOKO kirjoitti:Eiköhän nuo ole ihan laillista tavaraa ja jatkavat matkaa perille asti. Rahtifirma voi saada sakot paperisodan laistamisesta. Ihmeellistä tosin, ettei poliisi ole kertonut ohjusten omistajaa.
Niin, en usko että tässä on mitään sen kummempaa taustalla kuin että ohjusten laivaus Etelä-Koreaan on annettu halvimman tarjouksen tehneen firman hommaksi. Sitä saa mistä maksaa.
akealik kirjoitti:Eikö lähettäjä tai vastaanottaja tienneet, että laiva menee Kiinaan
Raveni kirjoitti:"69 Patriot anti-missile missiles were found aboard." Näin tiesi BBC kertoa eli onkos nuo nyt pac3:sia?
adam7 kirjoitti:Tänään suomen radiossa puhuttiin jopa risteilyohjuksista lastina. Toimittajat eivät ole kovin tarkkoja.
http://www.mtv3.fi/uutiset/rikos.shtml/2011/12/1464539/laivayhtion-tyontekija-ohjukset-lastattiin-ehka-vahingossaThorcon toinen, nimettömänä pysyttelevä työntekijä arvioi, että ohjukset saatettiin lastata alukseen vahingossa.
Tvälups kirjoitti:Luotsi kertoo: Laitoin myrskyssä henkeni peliin
YLE Uutiset 22.12. klo 14:41, päivitetty tänään 22.12. klo 16:36
Kun Thor Liberty -alus joutui ongelmiin myrskyssä pari viikkoa sitten, oli vakava onnettomuus lähellä. Luotsina toiminut Kaj Wikberg riskeerasi henkensä yrittäessään nousta räjähteillä ja ohjuksilla lastattuun laivaan Saaristomeren tyrskyissä.
- Edessä oli hyvin suuri vaaratilanne. Laitoin oman henkeni peliin, kun menin sinne tuolla kelillä, Wikberg muistelee.
Etelätuulen yllyttyä jopa 34 metriin sekunnissa kävi selväksi, ettei laiva pääsisi määränpäähänsä Kotkaan. Niinpä kapteeni joutui pyytämään apua Utön luotsilta.
- Aallonkorkeus kipusi yhdeksään metriin, ja alus heilahteli yli 30 astetta molemmin puolin. Laivassa pelättiin lastin alkavan liikkua. Ei heillä ollut muuta vaihtoehtoa kuin ajaa suoraan kohti Utötä, Wikberg arvioi.
Myrsky salli vain yhden yrityksen
Myrsky oli paha paikka jo sinänsä, ja epämääräinen tieto aluksessa olevista räjähteistä hermostutti apuun kutsuttua luotsia entisestään.
- Piti elää senhetkisen informaation varassa, mikä tuntui vähintäänkin pelottavalta, koska miehistöä itseäänkin vaikutti pelottavan.
Kovan merenkäynnin ja räjähteiden uhan keskellä luotsit päättivät tehdä yhden yrityksen Wikbergin saamiseksi laivaan. Ellei se onnistuisi, Thor Libertyn ei auttaisi muu kuin seurata luotsivenettä pahimpien paikkojen ohi.
- Epäonnistumisen seurauksena onnettomuus olisi ollut hyvin todennäköinen, sillä Utön edustan vedet eivät ole mitenkään helppoja – varsinkaan ilman aluemerikortteja, joita laivassa ei ollut.
- Aallokko oli todella huikea, mutta kovasta kelistä huolimatta minut saatiin lopulta laivaan, Wikberg kertoo.
Räjähteet lojuivat ympäri ruumaa
Luotsien ansiosta laiva pääsi ajamaan Nötön länsipuolelle suojasatamaan, jonne laiva ankkuroitiin. Vasta tuolloin Wikbergille alkoi valjeta, millaisessa lastissa laiva liikkui.
Hän näki ruumasta otettuja valokuvia puolivahingossa, kun miehistö katseli niitä tietokoneelta. Wikberg katseli olan yli otoksia, joissa lojui räjähdelaatikoita sikin sokin.
- Osa oli levinnyt pitkin ruumaa. Kaksi päivää pojat sitten yrittivät nostella laatikoita pystyyn ja sitoa niitä kiinni. Jälkeenpäin ajatellen oli toisaalta hyvä, etten tiennyt lastin laadusta aiemmin, Wikberg huokaisee.
Thor Libertyn tarkoituksena oli jatkaa matkaa jo myrskyä seuranneena päivänä, mutta tuulen suunnan pysyttyä samana ja voimakkuuden kovana luotsi suositteli miehistöä tekemään ruumassa työt kunnolla loppuun. Näin myös tapahtui, ja alus suuntasi Kotkaan vasta välipäivän jälkeen.
Roope Ristintekijä kirjoitti:Ja nyt on tietona että tuo koko ilotulitehöpinä olikin vain suomalaisten oma käännösvirhe.
JOKO kirjoitti:Roope Ristintekijä kirjoitti:Ja nyt on tietona että tuo koko ilotulitehöpinä olikin vain suomalaisten oma käännösvirhe.
Oli ja ei ollut. Rahtikirjoissa ilmeisesti luki raketti, joka on väärä termi ohjuksista puhuttaessa. Ilotulitteiksi niitä ei tosin myöskään mainittu. Kun ei aseiden kuljetukseen ole haettu lupaa, niin aika automaattisesti raketti kääntyy ihmisten mielissä ilotulitteeksi.
Olisi ollut mielenkiintoista nähdä tullimiesten ilmeet, kun he avasivat ensimmäisen "rakettipaketin". :a-grin: