Mulla on ollut useamman vuoden käytössä joku Thermarestin Z-lite tms. Semmoinen "munakennon" näköinen, toiselta puolelta alumiinikalvolla vuorattu solumuovipatja. Kohtuu hyvä kompromissi ilma- ja solumuovipatjan välillä. Kovemmilla keleillä kyllä tarvii jotain lisäeristettä vielä alle, mutta SA-tilanteessa oon ajatellut voivani käyttää kuusen alaoksia.
Liepeet olisivat ihan hyvät mutta oon jotain pientä pressua tai sadeviittaa käyttänyt niiden sijaan. Sitä voi sit käyttää muuhunkin.
Riippumattoakin olen kokeillut mutten ole vielä osannut oikein arvostaa. Periaatteessa ja kunhan siihen on tottunut tosi mukava, kestävä, pieneen tilaan menevä ja aika kevyt, mutta kaikilla muilla keleillä paitsi kesäkuumalla tarvii välttämättä erillisen alusviltin (underquilt). Tämä siksi, kun pussi puristaa makuupussin aika tehokkaasti ihoa vasten selästä. Ulkomaanelävät kyllä nukkuvat alusviltillä varustetuissa matoissaan laavukankaan alla -20 asteen pakkasillakin, että ehkä sitä suomalainen sissikin siihen hädän tullen kykenisi. Rahalla saa semmoisiakin malleja, missä on tavallaan integroituna makuupussi ja riippumatto; näillä taitaa pärjätä vaikka naparetkeilijä, jos vain jostain löytää puita mihin riippumaton ripustaa.
Kesällä hyttysverkon kanssa kyseessä on sitten ihan yliveto ratkaisu, ja varmaan mukavuus/paino-suhteeltaan lyömätön. Olen kuullut todella monen varttuneemman herrasmiehen todenneen, että kun on riippumattoon tottunut niin sitä ei mihinkään enää vaihda.
Toiset ulkomaanelävät taas käyttävät riippumattoja, joihin saa pujoteltua solumuovipatjan tuomaan ryhtiä ja lämmittämään selkää. Näitä taitaa saada ainakin Varustelekasta muutamalla kynpillä, tekisi mieli kokeilla. Voisi olla aika hyvä sotavaruste vaahtomuovipatjan lisukkeeksi, painoa taitaa lisätä puolisen kiloa ja toimii esim. istuimena jne. Ei tietty pelaa puuttomalla tundralla mutta onhan noita pusikoitakin vielä Suomenniemellä.