Se muu varustus, makuupussit, patjat jne.

Alkaa lattiamajoitus ja savotan makuualusta laskemaan toimintakykyä pitkissä harjoituksissa😄. Pitäisi tehdä hankintaa ja parantaa nukkumis olosuhteita Mitä porukka nykyään itse pitää mukana harjoituksissa?
Varttumisen huomaa mm. siitä, että aamulla ronkkoa kolottaa ja sivut on kippeänä. :)

Ennen koronaa MAkkAranpaistoKaveriKerhossa jaettiin sisämajoitusta varten telttasängyt, joiden päälle leviteltiin Savotat. Aiemmin jaossa oli ollut vanhoja patjoja, jotka aiheuttivat omat ongelmansa. Sisämajoituksessa oltaessa siivoamisella alkaa olla hetken kuluttua ns. sosiaalinen tarve (puhdas koti on onnellinen koti).

Ulkomajoituksessa on puolijoukkueteltan näkkäreiden päällä tullut käytettyä kerrosrakenteisesti rakennusmuovi-Savotta-lisäsolumuovi/solumuovipatja/ilmatäytteinen (kestävä) ohuehko makuualusta -comboa. Telttaan märillä keleillä makuupaikan ylle narulla viritetty ylimääräinen sisältä alumiinipintainen sadeviitta on varmistanut kuivempia unia. Sissyteltassa sama combo käy. Ohut naru on monikäyttöistä ja tarpeellista telttamajoituksessa.

Käyttökelpoiset ratkaisut ovat pitkälti riippuvaisia siitä, mitkä ovat harjoituksen olosuhteet, kuinka majoitutaan, vaihdetaanko majoituspaikkaa ja mitä tavaraa majoittumista varten jaetaan.
 
  • Tykkää
Reactions: EK
Alkaa lattiamajoitus ja savotan makuualusta laskemaan toimintakykyä pitkissä harjoituksissa😄. Pitäisi tehdä hankintaa ja parantaa nukkumis olosuhteita Mitä porukka nykyään itse pitää mukana harjoituksissa?
20 vuotta käytin amerikkalaisten kenttäsänkyä ei mitään miltec paskaa vaan painavaa alumiinirunkoista. Sen päälle oli hyvä laittaa ilmatäytteinen telttapatjaa. Tuota samaa käytin niin sisällä kuin ulkona.
Tavarat siirtyivät aina autolla paikasta toiseen.
 
Alkaa lattiamajoitus ja savotan makuualusta laskemaan toimintakykyä pitkissä harjoituksissa😄. Pitäisi tehdä hankintaa ja parantaa nukkumis olosuhteita Mitä porukka nykyään itse pitää mukana harjoituksissa?
No siis itse sisätiloissa käytän jotain tokmannin halpaa haitarimallista ohutta makuualustaa. Nukun tosin kotonakin lattialla tollasella kovalla 20mm paksulla "jumppa" patjalla.
 
Alkaa lattiamajoitus ja savotan makuualusta laskemaan toimintakykyä pitkissä harjoituksissa😄. Pitäisi tehdä hankintaa ja parantaa nukkumis olosuhteita Mitä porukka nykyään itse pitää mukana harjoituksissa?
Paras pikkuparannus harjoituksiin on "Retki" merkkinen puhallettava tyyny mikä maksoi kokonaista kympin joka kulkee makuupussin pakkauspussissa mukana. Se että saa niskat nukkuessa edes suunnilleen normaaliin asentoon aika olennainen itsellä, toki riittävä reservi korvatulppia sekä särkylääke/relaksantti reppuun varalle jos jumii paikat varttuneemmalla sotilaalla siitä huolimatta.
 
Alkaa lattiamajoitus ja savotan makuualusta laskemaan toimintakykyä pitkissä harjoituksissa😄. Pitäisi tehdä hankintaa ja parantaa nukkumis olosuhteita Mitä porukka nykyään itse pitää mukana harjoituksissa?
Se Savottahan oli yllättävän hyvä verrattuna kotoa löytyviin solumuoveihin. Ehkä kuitenkin lattiapohja on kovempi kuin Savotta suoraan maastoon laskettuna. Sisäoloissa varmaan ilmatäytteinenkin makuualusta kestää. Perus 5 cm paksu on jo hyvä ja pakkautuu pieneen tilaan.
Pääasiahan tuossa lienee että pystyy nukkumaan eikä herää koko ajan epämukavuuteen.
 
Itse olen vedellyt sekä sisällä että ulkona Klymitin Insulated Reconin voimin. Yleensä sen alla on ollut Kairan Arctic haitarimallin makuualusta. On tullut nukuttua niin kuusen alla, sissi- ja PJ-teltoissa kuin sisälläkin. Ei ole puhjennut, eikä kukaan ole valittanut siitä että se vinkuisi teltassa. Ostin sen joskus ennen koronaa, hajoiltuani yhden harjoituksen betonilattia ja Savotta comboon. En ole katunut.

Plussaa pieni ja kevyt. Pakkautuu kivasti rinkkaan.

Miinusta: Kaikki normaalit ilmapatjaan liittyvät ongelmat. Lähinnä täyttäminen ja tyhjentäminen.

Mitä tulee sadviittoihin yms teltassa, niin kannattaa vain suosiolla ostaa Bivvy pussi. Paljon helpompaa kaikille, kuin sadevittarakennelmat sissiteltoissa. ;)
 
Reppureissuissa normaali solumuovinen 20mm paksu patja + Kaira -merkkinen pieneen tilaan menevä ilmatäytteinen. Ei mene lonkat kipeiksi kylkinukkujalla. Maksoi s-marketissa tuo kaira aikanaan luokkaa 25 € ja on ollut ainoa ilmatäytteinen joka on mulla kestänyt. Kaikki muut barbarat on antaneet periksi.

On myös Savotan SA, rullalle käärittävä, mutta sitä pidän liian liukkaana maastossa. Aamulla jännittää, mistä herää. Se taiteltava intin patja ei ollut niin liukas.

Kun kaminatelttaillaan ja siis moottorivehkeellä liikkeellä, sänkynä Daiwan retkisänky. Nukkumaleveyttä 80 cm, luksusta. https://www.erakellari.fi/retkeily/daiwa-black-widow-retkisanky-terasrunko/p/5055545201646/
 
Paras pikkuparannus harjoituksiin on "Retki" merkkinen puhallettava tyyny mikä maksoi kokonaista kympin joka kulkee makuupussin pakkauspussissa mukana.

Puhallettava tyyny on mukava joo. Ei vie paljoa tilaa, niin kannattaa ottaa isompi/paksumpi ja mielellään missä on fleece tai vastaava kangaspinta.

Joku 7 cm retki-ilmapatja on joskus ollut mukana, mutta niissä täyttäminen kestää aikansa ja on monesti myös jäänyt reppuun kiireessä/väsyneenä. Hyvänä puolena menee kyllä pieneen tilaan. Nyt kokeilussa 3 cm itsetäyttyvä. Vähän painavampi, mutta nopea täytettävä ja pikatestin perusteella tuo jo kummasti lisää mukavuutta verrattuna pelkkään makuualustaan. Tietty nämäkin pitää puhaltaa aika täyteen että kantaa kunnolla.

Ilmatäytteiset vaihtoehdot tarvivat mukaan paikkausvälineet, mutta kenttäkorjauksen kyl pitäisi onnistua tarvittaessa. Itsetäyttyvä nyt pehmustaa vähäsen vaikka olisikin puhki.
 
Viimeksi muokattu:
Aikoinaan eräässä harjoituksessa kvarapääl. hinasi telttaan tuollaisen kenttäsängyn. Illalla ko. herran ollessa komentopaikalla, väsyneet tarkka-ampujat palasivat tehtävältä samaan telttaan nukkumaan ja repivät sängyn pihalle teltasta, että sopivat itse nukkumaan. Varapäällikkö palattuaan totesi tilanteen ja kömpi makuupusseineen johonkin väliin nukkumaan. Naureskeli vielä monta vuotta jälkeenpäin, kuinka alaiset opettivat esimiehelleen telttajärjestystä.

Nykyään kaikilla on sänky tai ilmapatja sisämajoituksessa. Teltassa tahtoo sänky viedä liikaa tilaa.
 
20 vuotta käytin amerikkalaisten kenttäsänkyä ei mitään miltec paskaa vaan painavaa alumiinirunkoista. Sen päälle oli hyvä laittaa ilmatäytteinen telttapatjaa. Tuota samaa käytin niin sisällä kuin ulkona.
Tavarat siirtyivät aina autolla paikasta toiseen.

Kenttäsängyn tulee kestää ajasta ja hyvinvoinnista osansa saaneen taistelijan valkoisen voimalihan massa ja ainakin allekirjoittaneella lisäksi jatkuvan kääntyilemisen aiheuttama nitkutusrasitus. Moni halpiskenttäsänky on mitoitettu kestämään lähinnä lasten ja vakavasti alipainoisten käppyröiden köllöttely.

Silloin kun toiminta tukeutuu ajoneuvoihin ja suhteellisen kiinteisiin majoitteisiin eli kun ei olla päntiönään muuttamassa yöpaikkaa kulikyydillä, tavaraa voi olla mukana reippaasti. Metsäjäniksenä (RVL files*) kaikki piti kuljettaa tiettömien taipaleiden takana itse eli kuli kantoi, myöhempinä aikoina eli MAkkAranpaistoKaveriKerholaisena kumipyörät kuljettivat ja elämisen mukavuutta lisäävää tavaraa oppi jemmaamaan jouhevasti porukalla tarvittaessa myös välilansseihin. Huom. mitään tavaraa ei ole koskaan hävinnyt matkalla.

Paras pikkuparannus harjoituksiin on "Retki" merkkinen puhallettava tyyny mikä maksoi kokonaista kympin joka kulkee makuupussin pakkauspussissa mukana. Se että saa niskat nukkuessa edes suunnilleen normaaliin asentoon aika olennainen itsellä, toki riittävä reservi korvatulppia sekä särkylääke/relaksantti reppuun varalle jos jumii paikat varttuneemmalla sotilaalla siitä huolimatta.

Tyyny unohtui listasta. Minulla on ollut sellainen itsetäyttyvä retkityyny, josta ilma pitää pusertaa pois ja tulpata tyhjäksi. Toimii hyvin. Korvatulppia en ole lepovuorossa käyttänyt kun nukun aina kurkkusalaattihommissa (susi)koiranunta. Sissy on aina jänishousu. Tulppia kyllä on, sotasaaliina on ainakin 100 paria ja siihen puolikas huntti päälle omakustanteisia eri kokoina ja malleina. Särkylääke ja magnesiumlisä ovat kuuluneet muuten harjoitusten perusvarustukseen, varttuneempana rujo ruoto kun saattaa ruveta valittamaan eikä palautuminen ole yhtä jouhevaa kuin vasana.
 
Joo metsässä ja teltassa tuo savotan alusta menee vielä. Itse mietin että aluksi lisäisi tosiaan jonkun ilmatäytteisen alustan mukaan kun leiriydytään johonkin koulun yms lattialle. Alkaa tuo selkä vaatia mukavuutta🤣, helposti ilmoittaa jumina jos kovalla ja kylmällä alustalla nukkunut pari yötä.
 
Joo metsässä ja teltassa tuo savotan alusta menee vielä. Itse mietin että aluksi lisäisi tosiaan jonkun ilmatäytteisen alustan mukaan kun leiriydytään johonkin koulun yms lattialle. Alkaa tuo selkä vaatia mukavuutta🤣, helposti ilmoittaa jumina jos kovalla ja kylmällä alustalla nukkunut pari yötä.

Yhdessä harjoituksessa oli tilapäismajoitus vanhalla tyhjällä kassulla, lattialle riitti vaahtomuovipatjoja kaikille paitsi yhdelle. Kysyttiin tietenkin että pistetäänkö muutama savotta pinoon kaverille, mutta totesi vaan että ei kyllä yhden pitää riittää, on sitä pahemmissakin paikoissa jne. Kunnes seuraavana aamuna konkoili pystyyn paikat jumissa ja naama nihkeänä, "joo, jätkät, ens yönä lainatkaas sitten niitä telttapatjoja muutama".
 
Viimeksi muokattu:
Joo metsässä ja teltassa tuo savotan alusta menee vielä. Itse mietin että aluksi lisäisi tosiaan jonkun ilmatäytteisen alustan mukaan kun leiriydytään johonkin koulun yms lattialle. Alkaa tuo selkä vaatia mukavuutta🤣, helposti ilmoittaa jumina jos kovalla ja kylmällä alustalla nukkunut pari yötä.
Kovalla kylkinukkujana lonkat protestoi, mutta talvella, aina pehmeä makuualusta ja ei mulla talvella ole muuta ku pressu, solumuovi ja selän alle porontalja. Kylmä ei ole ollu ikinä huomioitava. Vain kovuus.
 
Kuinkas paksu intin punkissa oleva superlonipatja on? Ajattelin päivittää omani (8cm paksu). Vähän turhan ohuelta tuntuu.
 
Kuinkas paksu intin punkissa oleva superlonipatja on? Ajattelin päivittää omani (8cm paksu). Vähän turhan ohuelta tuntuu.

En ole mitannut mutta muistelen että varmaan jotain 12cm luokkaa. Tosin paksuuden lisäksi merkkaa tiheys. Kannattaa ottaa mahdollisimman painava niin on todennäköisesti jäykempi. Kevyemmät sopivat lähinnä lapsille, aikuisilla painuvat kasaan.
 
Tälle kesälle vaihdoin makuupussit untuvaan. Ihan hyvä kuitupussi oli kesäkäyttöön aiemmin, Carinthian Tropen, mutta
Big Agnesin pussitsydeemi on varsinkin kylkinukkujalle paljon mukavampi. Tuota pystyy vielä kokoonpanolla säätään kelin mukaan. Tähän asti ollut tyytyväinen, vanhana arvostaa mukavuutta enemmän.

https://varuste.net/p112444/big-agnes-lost-ranger-3n1-15f-9c
 
Näyttää monimutkaiselta. Miten tuon saa hämärässä väsyneenä kohdalleen?


Mulla on iän myötä vaan mukavuusalue laajentunut eli käynyt päinvastoin.
Ei se nyt kovin monimutkainen ole kun muutaman kerran on värkännyt, toki ei ole vielä kunnon hämärää tälle kesälle tullut. Mutta yleensä itse tulee teltan (keb dome) kanssa hämärissä tuskailtua eniten.
 
Tyhmä kysymys: pitäisikö makuualustan päädyissäkin olla ns maavaate?
mites nykyaikaisessa sodassa makuualusta lämpösäteilym rajoittamisessa?
 
Back
Top