Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Taisi siis se autoilu jäädä siihen yhteen kertaan. Itse vaan mopolla joskus ajellut ja suksilla nuorempana ja vielä vanhempanakin. Mahtavaa kun pääsee peltoaukeita menemään ja maisemat vaihtuu.Joskus nuornamiesnä sain kuningasajatuksen lähteä autoilemaan metsään, koska hanki kantoi hyvin pikkuautoa. Olihan se hauskaa, kunnes ilma alkoi lämmetä, eikä hanki enää kantanutkaan. Loppujen lopuksi piti rakentaa puiset rampit, joiden päällä auto pysyi pinnalla. Sitten vain siirrettiin ramppeja eteenpäin, ja ajettiin autoa rampeilta toisille. Hitaasti mutta varmasti päästiin metsästä pois.
Terve reserviläisveli @kimmo.j , jos sopii vastaan kysymykseesi täällä;
Mukava kuulla veli Riimanista ja kuulumisia. Norjan Öljyrahostoilla oli muuten historian toisiksi paras tuottovuosi. 2020. Mitähän isoja julkisia isompia hankkeita te Norjalaiset keksittekään toteuttaa joissa olisi terveille Suomipojille aliurakoita kuha tajuttaisiin ylemmillä tasoilla mikä on Suomen paras naapurimaa asiassa kuin asiassa. Tuskin niistä huutelu herättää järkevää keskustelua aikaan..Terve reserviläisveli @kimmo.j , jos sopii vastaan kysymykseesi täällä;
Olen käsittänyt että eläminen on kuitenkin monessa mielessä kalliimpaa kuin suomessa. Nyt kun sulla on kokemuksen syvä rintaääni, mitä olet mieltä?
Noh, ensinnäkin olen yksin elävä mies, 47, tein pitkän työuran muualla. Norja on vauras hyvinvointivaltio, jossa hallitus saa verotulojen lisäksi käyttää Öljyrahaston tuotoista osan kulutukseen. Itse pääoma on suojattu perustuslain lisäyksellä. Vuonna 2019 rahasto tuotti yli 65 miljardia euroa.
Tämä on inklusiivinen yhteiskunta, tiettyyn pisteeseen. Kieli on pohjois-germaaninen, ja lähempänä englantia lainasanoiltaan ja osin suoraviivaiselta syntaksiltaan kuin ruotsin kieli, jonka kanssa norja on noin 90%:ti ymmärrettävä. Ruotsalaiset Oslossa (heitä on paljon), eivät koskaan puhu norjaa, vaan ruotsia - minulla on ollut useita kollegoita ja tämä on tosiasia.
Tuloverotus on alempaa kuin Suomessa, lähinnä johtuen siitä että koko palkka-asteikko skaalautuu niin eri tulotasoilta että niitä on ehkä hiukan vaikea verrata.
What are you liable to pay tax on in Norway?
www.skatteetaten.no
Bracket tax
www.skatteetaten.no
Eli perustulovero on kiinteä 22%, jonka päälle tulee progressiivinen lisäosa:
Jos olet norjalainen keskituloinen, eli tienaat NOK 651,250 – 1,021,550, maksat 22% + 13,2% eli 35,2%. Alemmissa tuloluokissa ero Suomeen korostuu huomattavasti, Norjan eduksi - he eivät ole sitä porukkaa jota valtio haluaa täällä verottaa.
Käteen jää Norjassa huomattavastikin enemmän, ja vastaavasti kulutusta verotetaan enemmän (ALV 25% vs. 24%). Ulkona syöminen perheen kanssa lienee aika järkyttävä kokemus, mutta niin se taitaa olla Suomessakin. Tosin noi hyvät etno-mestat intialaista ovat NOK100 per naama...
Polttoaine on hiukan halvempaa, käsittääkseni. Norja on merkittävä sähkön viejä, joten sen hinta heittelee älyttämästi jos keski-Euroopassa tai Briteissä on kylmä (niinkuin nyt)... lämmityskulut (sähkölämmitys yleensä sääntönä, koska vesivoima) ovat Suomea korkeammat, toisaalta ilmasto on miedompi, toisaalta rakentamisen taso on hiukan Suomea matalampi oman kokemukseni mukaan joten eristys ei ole ihan samalla tasolla.
Ei ne pienet menot mut ne isommat tulot, kai sen noin voisi muotoilla. Netti & kännykkä ovat samoissa hinnoissa, paljon hyviä unlimited-kuukausidiilejä tasoon NOK220-250.
Toivottavasti tästä oli jotain hyötyä. Covid-tilanteen jälkeen täällä on paljon mahdollisuuksia, itse asiassa historiallisen paljon. Ja norjalaisilla on rahaa ja halua saada suomalaisia töihin, me olemme hyvässä maineessa täällä.
Tänään oli juttu näyttelijä Krista Kososesta jossain iltapäivälehdessä netissä, hän asui Oslossa puolisen vuotta "Beforeigners"-sarjan kuvausten ajan, tyttären päivähoito yms. näyttivät toimivan jne.
Olen seurannut Ari Huuselaa kisan kuluessa, ja tullut siihen tulokseen, että hän on positiivisin ihminen jonka tiedän.Vendee Globen kärki maalissa. Ne veti maailman ympäri yksin, purjeveneellä joka - ei plaanaa vaan foilaa. 80 vuorokaudessa pysähtymättä. Tai pysähtyä sai, mutta ei käydä maissa tai ottaa mitään tarvikkeita. 8 keskeyttäjää.
Ari Huusela viimeisenä kisassa mukana olevana, riti rinnan Alexia Barrierin kanssa.
Katso liite: 47090
Olen varma, että Ari Huusela suomalaisena herrasmiehenä purjehtii ladyn takana maaliin asti varmistaen, että kaikki sujuu hienosti. Jo lähtiessä Ari kertoi, että välttää riskejä ja maaliintulo on tärkeää, koska veneen myynti kisan jälkeen on osa budjettia. Vakuutus olisi maksanut 70 000 euroa, ja siihen ei rahat riittäneet.
Katso liite: 47091
Vendee Globen kärki maalissa. Ne veti maailman ympäri yksin, purjeveneellä joka - ei plaanaa vaan foilaa. 80 vuorokaudessa pysähtymättä. Tai pysähtyä sai, mutta ei käydä maissa tai ottaa mitään tarvikkeita. 8 keskeyttäjää.
Ari Huusela viimeisenä kisassa mukana olevana, riti rinnan Alexia Barrierin kanssa.
Olen varma, että Ari Huusela suomalaisena herrasmiehenä purjehtii ladyn takana maaliin asti varmistaen, että kaikki sujuu hienosti. Jo lähtiessä Ari kertoi, että välttää riskejä ja maaliintulo on tärkeää, koska veneen myynti kisan jälkeen on osa budjettia. Vakuutus olisi maksanut 70 000 euroa, ja siihen ei rahat riittäneet.
Otan tän kirjaimellisesti ja ilman sarkasmia: ootko varma?Onneksi ihmiskunta on kehittynyt!
Otan tän kirjaimellisesti ja ilman sarkasmia: ootko varma?
Mää oon ihan iloisesti se barbaari jota eteläeurooppalainen karvakypärä tulee puhuttelemaan barbaariksi.
Ai niin siis yksilö ei ole kehittynyt, mutta 'koko ihmiskunta' on?Tarkennus väitteeseeni:
Ihmiskunta on kehittynyt. Ihminen ei ole kehittynyt.
Kiitos veliVendee Globen kärki maalissa. Ne veti maailman ympäri yksin, purjeveneellä joka - ei plaanaa vaan foilaa. 80 vuorokaudessa pysähtymättä. Tai pysähtyä sai, mutta ei käydä maissa tai ottaa mitään tarvikkeita. 8 keskeyttäjää.
Hah! En siis ole ainoa täällä vielä rähjäämässä... noh, oma näkemykseni on (kokemusperustainen) että ihmiset eivät muutu, mutta ihmiset voivat kyllä muuttaa käytöstään, lähinnä toisia ihmisiä kohtaan. Mutta silti en luota tyyppeihin jotka olivat aikoinaan kusipäitä ja myöhemmin olivat kuin frendejä.Tarkennus väitteeseeni:
Ihmiskunta on kehittynyt. Ihminen ei ole kehittynyt.
Plutoniumin säteily maistuu makealtaUskomaton mies.