Sekalaista mussuttelua

Joskus nuornamiesnä sain kuningasajatuksen lähteä autoilemaan metsään, koska hanki kantoi hyvin pikkuautoa. Olihan se hauskaa, kunnes ilma alkoi lämmetä, eikä hanki enää kantanutkaan. Loppujen lopuksi piti rakentaa puiset rampit, joiden päällä auto pysyi pinnalla. Sitten vain siirrettiin ramppeja eteenpäin, ja ajettiin autoa rampeilta toisille. Hitaasti mutta varmasti päästiin metsästä pois.
Taisi siis se autoilu jäädä siihen yhteen kertaan. Itse vaan mopolla joskus ajellut ja suksilla nuorempana ja vielä vanhempanakin. Mahtavaa kun pääsee peltoaukeita menemään ja maisemat vaihtuu.
Sitä vaan innostuu kun kevyesti pääsee että sellaiset 50km lenkit menee helposti mehua naukkaillen, no nykyään ei ehkä niin kevyesti.:rolleyes:
 
Terve reserviläisveli @kimmo.j , jos sopii vastaan kysymykseesi täällä;

Olen käsittänyt että eläminen on kuitenkin monessa mielessä kalliimpaa kuin suomessa. Nyt kun sulla on kokemuksen syvä rintaääni, mitä olet mieltä?

Noh, ensinnäkin olen yksin elävä mies, 47, tein pitkän työuran muualla. Norja on vauras hyvinvointivaltio, jossa hallitus saa verotulojen lisäksi käyttää Öljyrahaston tuotoista osan kulutukseen. Itse pääoma on suojattu perustuslain lisäyksellä. Vuonna 2019 rahasto tuotti yli 65 miljardia euroa.

Tämä on inklusiivinen yhteiskunta, tiettyyn pisteeseen. Kieli on pohjois-germaaninen, ja lähempänä englantia lainasanoiltaan ja osin suoraviivaiselta syntaksiltaan kuin ruotsin kieli, jonka kanssa norja on noin 90%:ti ymmärrettävä. Ruotsalaiset Oslossa (heitä on paljon), eivät koskaan puhu norjaa, vaan ruotsia - minulla on ollut useita kollegoita ja tämä on tosiasia.

Tuloverotus on alempaa kuin Suomessa, lähinnä johtuen siitä että koko palkka-asteikko skaalautuu niin eri tulotasoilta että niitä on ehkä hiukan vaikea verrata.



Eli perustulovero on kiinteä 22%, jonka päälle tulee progressiivinen lisäosa:

Jos olet norjalainen keskituloinen, eli tienaat NOK 651,250 – 1,021,550, maksat 22% + 13,2% eli 35,2%. Alemmissa tuloluokissa ero Suomeen korostuu huomattavasti, Norjan eduksi - he eivät ole sitä porukkaa jota valtio haluaa täällä verottaa.

Käteen jää Norjassa huomattavastikin enemmän, ja vastaavasti kulutusta verotetaan enemmän (ALV 25% vs. 24%). Ulkona syöminen perheen kanssa lienee aika järkyttävä kokemus, mutta niin se taitaa olla Suomessakin. Tosin noi hyvät etno-mestat intialaista ovat NOK100 per naama...
Polttoaine on hiukan halvempaa, käsittääkseni. Norja on merkittävä sähkön viejä, joten sen hinta heittelee älyttämästi jos keski-Euroopassa tai Briteissä on kylmä (niinkuin nyt)... lämmityskulut (sähkölämmitys yleensä sääntönä, koska vesivoima) ovat Suomea korkeammat, toisaalta ilmasto on miedompi, toisaalta rakentamisen taso on hiukan Suomea matalampi oman kokemukseni mukaan joten eristys ei ole ihan samalla tasolla.

Ei ne pienet menot mut ne isommat tulot, kai sen noin voisi muotoilla. Netti & kännykkä ovat samoissa hinnoissa, paljon hyviä unlimited-kuukausidiilejä tasoon NOK220-250.
Toivottavasti tästä oli jotain hyötyä. Covid-tilanteen jälkeen täällä on paljon mahdollisuuksia, itse asiassa historiallisen paljon. Ja norjalaisilla on rahaa ja halua saada suomalaisia töihin, me olemme hyvässä maineessa täällä.
Tänään oli juttu näyttelijä Krista Kososesta jossain iltapäivälehdessä netissä, hän asui Oslossa puolisen vuotta "Beforeigners"-sarjan kuvausten ajan, tyttären päivähoito yms. näyttivät toimivan jne.
 
Ruåtsin vanha torpeedobååtti myynnissä

Upeaa menoa, vaikka ei kyseinen runko olekaan. Tuo ylläoleva on T53 ja tässä painelee T46 ja T56


Vaikka hieno juttu, että rungolle annettu uusi elämä, ei noin upeaa paattia olisi saanut muuttaa muka-uppoumarunkoiseksi ja laittaa niin paljon kansirakenteita, että meno muuttuu tuollaiseksi kyntämiseksi :camo:


Tuossa menoa runkonopeudella vielä alkuperäisasussa:

 
Viimeksi muokattu:
Terve reserviläisveli @kimmo.j , jos sopii vastaan kysymykseesi täällä;

Mielenkiinnosta piti haeskella milloin Lykkeland perustettiin.


Onneksi Suomella enemmän energiaa säilössä turpeessa kuin Norjalla öljyssä. Säästellään pahan päivän varalle. Jotenkin tuntuu se paha päivä lähestyvän kiihtyvää tahtia.
 
Terve reserviläisveli @kimmo.j , jos sopii vastaan kysymykseesi täällä;

Olen käsittänyt että eläminen on kuitenkin monessa mielessä kalliimpaa kuin suomessa. Nyt kun sulla on kokemuksen syvä rintaääni, mitä olet mieltä?

Noh, ensinnäkin olen yksin elävä mies, 47, tein pitkän työuran muualla. Norja on vauras hyvinvointivaltio, jossa hallitus saa verotulojen lisäksi käyttää Öljyrahaston tuotoista osan kulutukseen. Itse pääoma on suojattu perustuslain lisäyksellä. Vuonna 2019 rahasto tuotti yli 65 miljardia euroa.

Tämä on inklusiivinen yhteiskunta, tiettyyn pisteeseen. Kieli on pohjois-germaaninen, ja lähempänä englantia lainasanoiltaan ja osin suoraviivaiselta syntaksiltaan kuin ruotsin kieli, jonka kanssa norja on noin 90%:ti ymmärrettävä. Ruotsalaiset Oslossa (heitä on paljon), eivät koskaan puhu norjaa, vaan ruotsia - minulla on ollut useita kollegoita ja tämä on tosiasia.

Tuloverotus on alempaa kuin Suomessa, lähinnä johtuen siitä että koko palkka-asteikko skaalautuu niin eri tulotasoilta että niitä on ehkä hiukan vaikea verrata.



Eli perustulovero on kiinteä 22%, jonka päälle tulee progressiivinen lisäosa:

Jos olet norjalainen keskituloinen, eli tienaat NOK 651,250 – 1,021,550, maksat 22% + 13,2% eli 35,2%. Alemmissa tuloluokissa ero Suomeen korostuu huomattavasti, Norjan eduksi - he eivät ole sitä porukkaa jota valtio haluaa täällä verottaa.

Käteen jää Norjassa huomattavastikin enemmän, ja vastaavasti kulutusta verotetaan enemmän (ALV 25% vs. 24%). Ulkona syöminen perheen kanssa lienee aika järkyttävä kokemus, mutta niin se taitaa olla Suomessakin. Tosin noi hyvät etno-mestat intialaista ovat NOK100 per naama...
Polttoaine on hiukan halvempaa, käsittääkseni. Norja on merkittävä sähkön viejä, joten sen hinta heittelee älyttämästi jos keski-Euroopassa tai Briteissä on kylmä (niinkuin nyt)... lämmityskulut (sähkölämmitys yleensä sääntönä, koska vesivoima) ovat Suomea korkeammat, toisaalta ilmasto on miedompi, toisaalta rakentamisen taso on hiukan Suomea matalampi oman kokemukseni mukaan joten eristys ei ole ihan samalla tasolla.

Ei ne pienet menot mut ne isommat tulot, kai sen noin voisi muotoilla. Netti & kännykkä ovat samoissa hinnoissa, paljon hyviä unlimited-kuukausidiilejä tasoon NOK220-250.
Toivottavasti tästä oli jotain hyötyä. Covid-tilanteen jälkeen täällä on paljon mahdollisuuksia, itse asiassa historiallisen paljon. Ja norjalaisilla on rahaa ja halua saada suomalaisia töihin, me olemme hyvässä maineessa täällä.
Tänään oli juttu näyttelijä Krista Kososesta jossain iltapäivälehdessä netissä, hän asui Oslossa puolisen vuotta "Beforeigners"-sarjan kuvausten ajan, tyttären päivähoito yms. näyttivät toimivan jne.
Mukava kuulla veli Riimanista ja kuulumisia. Norjan Öljyrahostoilla oli muuten historian toisiksi paras tuottovuosi. 2020. Mitähän isoja julkisia isompia hankkeita te Norjalaiset keksittekään toteuttaa joissa olisi terveille Suomipojille aliurakoita kuha tajuttaisiin ylemmillä tasoilla mikä on Suomen paras naapurimaa asiassa kuin asiassa. Tuskin niistä huutelu herättää järkevää keskustelua aikaan..
 
Skottilainen arpakapula.

fiery5253.jpg

Jonka Dixon Juniori popularisoi myös erään Yhdysvaltain kansalaissodan jälkeisen poppoon käyttöön:

'The_Fiery_Cross_of_old_Scotland's_hills!'.jpg
 
Vendee Globen kärki maalissa. Ne veti maailman ympäri yksin, purjeveneellä joka - ei plaanaa vaan foilaa. 80 vuorokaudessa pysähtymättä. Tai pysähtyä sai, mutta ei käydä maissa tai ottaa mitään tarvikkeita. 8 keskeyttäjää.

Ari Huusela viimeisenä kisassa mukana olevana, riti rinnan Alexia Barrierin kanssa.

1611955259449.png

Olen varma, että Ari Huusela suomalaisena herrasmiehenä purjehtii ladyn takana maaliin asti varmistaen, että kaikki sujuu hienosti. Jo lähtiessä Ari kertoi, että välttää riskejä ja maaliintulo on tärkeää, koska veneen myynti kisan jälkeen on osa budjettia. Vakuutus olisi maksanut 70 000 euroa, ja siihen ei rahat riittäneet.

:salut:

1611955399861.png


 
Viimeksi muokattu:
Vendee Globen kärki maalissa. Ne veti maailman ympäri yksin, purjeveneellä joka - ei plaanaa vaan foilaa. 80 vuorokaudessa pysähtymättä. Tai pysähtyä sai, mutta ei käydä maissa tai ottaa mitään tarvikkeita. 8 keskeyttäjää.

Ari Huusela viimeisenä kisassa mukana olevana, riti rinnan Alexia Barrierin kanssa.

Katso liite: 47090

Olen varma, että Ari Huusela suomalaisena herrasmiehenä purjehtii ladyn takana maaliin asti varmistaen, että kaikki sujuu hienosti. Jo lähtiessä Ari kertoi, että välttää riskejä ja maaliintulo on tärkeää, koska veneen myynti kisan jälkeen on osa budjettia. Vakuutus olisi maksanut 70 000 euroa, ja siihen ei rahat riittäneet.

:salut:

Katso liite: 47091


Olen seurannut Ari Huuselaa kisan kuluessa, ja tullut siihen tulokseen, että hän on positiivisin ihminen jonka tiedän.
Jatkuvaa iloista kommentointia maailmasta, joka on suuremmalle osaa ihmisistä täysin tuntematon.

Lehtisen Tapion jälkeen, he is "The man".
Menen vastaan, jos vain pääsen.
 
Vendee Globen kärki maalissa. Ne veti maailman ympäri yksin, purjeveneellä joka - ei plaanaa vaan foilaa. 80 vuorokaudessa pysähtymättä. Tai pysähtyä sai, mutta ei käydä maissa tai ottaa mitään tarvikkeita. 8 keskeyttäjää.

Ari Huusela viimeisenä kisassa mukana olevana, riti rinnan Alexia Barrierin kanssa.

Katso liite: 47090

Olen varma, että Ari Huusela suomalaisena herrasmiehenä purjehtii ladyn takana maaliin asti varmistaen, että kaikki sujuu hienosti. Jo lähtiessä Ari kertoi, että välttää riskejä ja maaliintulo on tärkeää, koska veneen myynti kisan jälkeen on osa budjettia. Vakuutus olisi maksanut 70 000 euroa, ja siihen ei rahat riittäneet.

:salut:

Katso liite: 47091



Onhan se hienoa istua yksin jollassa maailman ympäri:).

Onneksi ihmiskunta on kehittynyt!

Kuulkaa kuinka ihmiskunnan kehitys ja sen voima puhuu!

 
Vendee Globen kärki maalissa. Ne veti maailman ympäri yksin, purjeveneellä joka - ei plaanaa vaan foilaa. 80 vuorokaudessa pysähtymättä. Tai pysähtyä sai, mutta ei käydä maissa tai ottaa mitään tarvikkeita. 8 keskeyttäjää.

Ari Huusela viimeisenä kisassa mukana olevana, riti rinnan Alexia Barrierin kanssa.

Katso liite: 47090

Olen varma, että Ari Huusela suomalaisena herrasmiehenä purjehtii ladyn takana maaliin asti varmistaen, että kaikki sujuu hienosti. Jo lähtiessä Ari kertoi, että välttää riskejä ja maaliintulo on tärkeää, koska veneen myynti kisan jälkeen on osa budjettia. Vakuutus olisi maksanut 70 000 euroa, ja siihen ei rahat riittäneet.

:salut:

Katso liite: 47091


Kiitos veli
Tarkennus väitteeseeni:

Ihmiskunta on kehittynyt. Ihminen ei ole kehittynyt.
Hah! En siis ole ainoa täällä vielä rähjäämässä... noh, oma näkemykseni on (kokemusperustainen) että ihmiset eivät muutu, mutta ihmiset voivat kyllä muuttaa käytöstään, lähinnä toisia ihmisiä kohtaan. Mutta silti en luota tyyppeihin jotka olivat aikoinaan kusipäitä ja myöhemmin olivat kuin frendejä.
Not gonna happen.
Itseäni ei kiusattu pahemmin koulussa, mutta parasta ystävääni kyllä pahasti, ja siinä oli hyvät neuvot kalliit. Vittu siinä mitään mahda yksin jos on 3 kusipäätä kimpussa ja yhden isobroidi vielä yläluokilta.
Vituttaa vieläkin toi tilanne.
Jotenkin pitäisi palauttaa cosmic balance koko juttuun.
 
Minä sitten olin eilen kaupoilla Ghanalais tytön kanssa. Hän oli pitkä, hoikka, nuori ja ihan kauniskin. Oli se kyllä pitkään aikaan tosi tumma mitä vastaan on tullut. Hinta oli aika kallis, 190€ ja se sovittin tekstiviestein jo ennen tapaamista tai sovittiin ja sovittiin, hänen tarjouksensa se oli ja minä sen hyväksyin. Jälkeenpäin ymmärsin että ne tekstiviestit kirjoitti joku muu.

Noo mutta tavara oli kuitenkin vähän käytetty ja pienen jutustelun ja tavaran tarkistuksen jälkeen molemmat sen hyväksyi. Se jutustelu käytiin englannin kielellä, tekstiviestit suomeksi.
Ihan mukava kokemus oli ja hänkin tyytyväinen. Ei siinä mitään kusetusta tapahtunut vaikka se hinta olikin korkea, ihan hyvät vähän käytetyt talvirenkaat hän sai ja vielä vanteilla olivat!
 
Back
Top