Sekalaista mussuttelua

Aikaisempaa Hiluxin kiinnileipomiseen liittyen ja Fiatin lainaamiseen naapurille.

Kävi sitten niin, että naapurin vaimo kulki meidän Fiatilla töihin ja naapuri puolestaan kulki työmatkat vaimonsa Toyotalla.

Onneksi Hiluxi on jo taas ajokunnossa niin on koko perheellä Toyotat alla. Minulla taas on uusi pullo Skotlantilaista. Glengoyne merkkistä, onkohan se hyvää?
 
Autoliiton Pasi Nieminen kirjoittaa asiaa:

auton_tankkaus014.jpg

11.11.2021
Päättäjillä on vakavan pohdinnan paikka, miten Suomen elinkeinoelämä ja kotitaloudet pidetään liikkeessä. EU:ssa valmisteltavat direktiivit asettavat synkkiä pilviä tieliikenteestä riippuvaisen Suomen ylle.
Polttoaineiden hintojen raju nousu on saanut monet yritykset ja kotitaloudet vaikeaan tilanteeseen. Raakaöljyn hinta on kaksinkertaistunut vuodessa, mikä on suurin syy polttoaineiden viimeaikaiseen hinnannousuun. Tähän hintakehitykseen on vaikea kansallisella päätöksenteolla puuttua. Päättäjien on kuitenkin huomioitava liikkumiskustannusten nousu muissa päätöksissään sekä Suomen edunvalvonnassa EU:n suuntaan.
”Suomi on täysin riippuvainen tieliikenteestä. Liikkumiskustannusten nousu ei ole vain henkilöautoilijoiden ongelma, vaan siitä kärsivät myös niin joukkoliikenne kuin tavaraliikenne ja sitä kautta kaikki kuluttajat. Tämän lisäksi se kiihdyttää inflaatiota ja laskee jokaisen euron ostovoimaa”, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen muistuttaa.
”Vaikka henkilöautoliikenteen sähköistyminen kiihtyy, meillä ajetaan vielä pitkään polttomoottoriautoilla ja siten nestemäisten polttoaineiden hinnoilla on merkitystä. Suomen teillä liikkuu keskimäärin 12,5 vuoden ikäisiä autoja, joiden arvo on muutamia tuhansia euroja. Vaikka sähköllä ajaminen on edullista, on sähköauton hankkiminen vielä varsin kallista ja siten yhä monen ulottumattomissa.”
Suomessa 95-oktaanisen bensiinin reilun 1,8 euron verollinen hinta oli marraskuun alussa EU:n tilastojen mukaan unionin kolmanneksi kalleinta Hollannin ja Tanskan jälkeen. Bensiinin nettohinta oli vain reilut 74 senttiä litralta ja siinä edelle kiilasi kymmenen maata. Dieselin verollinen hinta on sijalla kolme ja veroton sijalla viisi.
”Unionin kireimpiin kuuluva polttoaineverotus osuu erityisen kipeästi Suomen kaltaiseen maahan, jossa esimerkiksi henkilöauton käytölle ei usein ole vaihtoehtoja”, Nieminen sanoo.
Liikkumiskustannukset uhkaavat nousta jatkossa entisestään EU:n ilmastolakipaketin myötä. Valmisteilla on useita direktiivejä liittyen muun muassa tieliikenteen päästökauppaan, energiaverotukseen ja uusitutuvista lähteistä peräisin olevan energian käytön edistämiseen.
”EU:n omien vaikutusarvioiden mukaan esimerkiksi tieliikenteen päästökauppa nostaisi bensiinin hintaa 11 ja dieselin 13 senttiä litralta. Todellista vaikutusta ei kuitenkaan tiedä kukaan. Biokomponenttien lisääminen nostaa puolestaan tuotantokustannuksia ja sitä kautta kuluttajahintoja”, Nieminen sanoo.
”Energiaverodirektiivissä esitetään bensiinin ja dieselin verokantojen yhtenäistämistä. Jos bensiinin verotusta ei olla valmiita alentamaan, tarkoittaisi se dieselin pumppuhintoihin arviolta yli 20 sentin korotuksia litralta.”
Kaiken tämän päälle Suomessa on väläytelty vielä tieliikenteen kansallisen päästökaupan luomista.
”Nyt punnitaan se, miten hyvin Suomi pystyy ja haluaa ajaa kansalaistensa etuja EU:ssa. Suomen liikenteen ja sitä kautta koko kansantalouden erityisolosuhteet on huomioitavat valmisteilla olevissa direktiiveissä. Lisäksi kansallisella tasolla on mietittävä, kuinka paljon tieliikennettä voidaan verottaa aiheuttamatta peruuttamatonta vahinkoa Suomen kilpailukyvylle ja kansalaisten toimeentulolle”, Nieminen toteaa.
 
Kaikki, siis ihan kaikki, tavara tuodaan kauppoihin dieselin voimalla. Joten sen hinnan nousu heijastuu suoraan kaikkiin hintoihin. Siinä yhteenveto jota poliitikkojen sietää miettiä ja kovasti.
Vihreiden ajattelumaailmaan ei moinen ilmiselvä logiikka mahdu. Vihreä ideologia muodostaa kallon ympärille vahvan blokin, joka estää ideologian vastaisen ihan ilmiselvien loogisten lopputulosten toteamisen.
 
Niin, ja Suomen kansa on jo niinkin verotettu vereslihalle ja ostovoima huomattavasti heikompi kuin monessa muusa Euroopan maassa.
 
Olen parhaillaan kokoamassa itselleni ns seikkailureppua. Reppu joka on valmiiksi pakattu, vain ruoka ja juoma puuttuu. Pullot ovat repun sivutaskuissa odottamassa täyttämistä.



Tuossa on valmiina jo työkalut (puukko, Bahco taittosaha, Skrama200).
3x3m tarppi 800g (repun pohjan alla).
2x3m kevyt-maastoverkko M05, 600g (repun kannen päällä). Kaksi verkkoa yhdistetty. https://origopro.com/tuote/naamioverkko-m05-metsakuvio-150x200-cm/
2x1 litran pullot sivutaskuissa.
Jotta tarpeen mukaan löydettäisin (kun on vaatetus ja varusteet maastonväriset) niin hätäsignalointiin 2x oranssit huomioväriset merkkauspanelit (https://tacupgear.com/fieldgear/orange-signal-panel) ja vilkkuvalo pimeälle (https://orbiloc.com/), vihreä, koska silmä havaitsee vihreän parhaiten pimeässä.

Rinnalle tuleva pussi sisältää maakiilat, narut, koukkupäiset kuminauhat tarpille. Sinne voi myös laittaa vielä yhden vesipullon jos tarvetta tuntuu (kesäkelillä esim).

Kokonaisuuteen kuuluvan kenttälapion ja siihen kuuluva kantolaite tuli jo mainittua aikaisemmin tässä ketjussa.
 
Viimeksi muokattu:
Olen parhaillaan kokoamassa itselleni ns seikkailureppua. Reppu joka on valmiiksi pakattu, vain ruoka ja juoma puuttuu. Pullot ovat repun sivutaskuissa odottamassa täyttämistä.


Jotta tarpeen mukaan löydettäisin (kun on vaatetus ja varusteet maastonväriset) niin hätäsignalointiin 2x oranssit huomioväriset merkkauspanelit
Miksi ihmeessä haluat samaan aikaan kadota metsään ja hätäsignaloida? Osaat laittaa ruokaa, joten pärjäät paremmin kuin 75% suomalaismiehistä metässä, vähintään!
 
Onnettomuuksia voi sattua jolloin on hyvä että löydetään (ruumis jos ei muuta).
Kokemus on kultaa arvokkaampaa, ja sitä meillä eränkävijöillä lienee. Mutta noi merkkausliivit on sellaisia joita voi lainata hädänalaisille, esimerkiksi.
Ja joskus voi tosiaan nilkka nyrjähtää pahasti, ja silloin ovat vitsit vähissä.
 
Olen parhaillaan kokoamassa itselleni ns seikkailureppua. Reppu joka on valmiiksi pakattu, vain ruoka ja juoma puuttuu. Pullot ovat repun sivutaskuissa odottamassa täyttämistä.



Tuossa on valmiina jo työkalut (puukko, Bahco taittosaha, Skrama200).
3x3m tarppi 800g (repun pohjan alla).
2x3m kevyt-maastoverkko M05, 600g (repun kannen päällä). Kaksi verkkoa yhdistetty. https://origopro.com/tuote/naamioverkko-m05-metsakuvio-150x200-cm/
2x1 litran pullot sivutaskuissa.
Jotta tarpeen mukaan löydettäisin (kun on vaatetus ja varusteet maastonväriset) niin hätäsignalointiin 2x oranssit huomioväriset merkkauspanelit (https://tacupgear.com/fieldgear/orange-signal-panel) ja vilkkuvalo pimeälle (https://orbiloc.com/), vihreä, koska silmä havaitsee vihreän parhaiten pimeässä.

Rinnalle tuleva pussi sisältää maakiilat, narut, koukkupäiset kuminauhat tarpille. Sinne voi myös laittaa vielä yhden vesipullon jos tarvetta tuntuu (kesäkelillä esim).

Kokonaisuuteen kuuluvan kenttälapion ja siihen kuuluva kantolaite tuli jo mainittua aikaisemmin tässä ketjussa.
Mulla oli nuornamiesnä aina "action bag" valmiina, joka mahtui prätkän sivulaukkuihin.

Kossu, 12 olutta, kuivamuonaa viikonlopuksi, parit kalsarit ja muut tarvittavat vermeet. Kun aika koitti, oli lähtö nopea.
 
Kaikki, siis ihan kaikki, tavara tuodaan kauppoihin dieselin voimalla. Joten sen hinnan nousu heijastuu suoraan kaikkiin hintoihin. Siinä yhteenveto jota poliitikkojen sietää miettiä ja kovasti.
Juu niinhän se ainakin pitäisi mennä. Kaupat tietenkin nostavat hintoja se on selvä, mutta tuskin se hintojen nousu menee suoraan sille kuljettavalle yritykselle. Vaikka nyt kananmunat niin pakkaamo kuljettaa ne ja vielä siirtää monissa liikkeissä ihan sinne myyntipaikkaan asti. Ja kun ne hinnat on sovittu pitkälle eteenpäin.
Kuljetusyritykset, (Suomalaiset) siinä kusessa ovat ensimmäisenä.
Työpaikkoja menee tämän hallituksen aikana tai johdosta ennätyspaljon.
 
Äskettäin oli lehdissä juttua eräästä palvelusrikkomus-tapauksesta PV:ssa. Jutussa mainittiin myös erään alikersantin "grillanneen makkaraa lippaalla, mikä on ehdottomasti kiellettyä." Miten ja minkälaisella lippaalla makkaraa mahdetaan grillailla?
 
Äskettäin oli lehdissä juttua eräästä palvelusrikkomus-tapauksesta PV:ssa. Jutussa mainittiin myös erään alikersantin "grillanneen makkaraa lippaalla, mikä on ehdottomasti kiellettyä." Miten ja minkälaisella lippaalla makkaraa mahdetaan grillailla?
Peltisellä varmaan voisikin, mutta eiköhän kyse ole ollut legendaarisesta varusmiesgrillistä, eli lipasjousesta kamiinan päällä. Pisti itsellänikin silmään.
 
Minä taas olen grillannut makkaran niin että laitoin makkaran pakinkannen kyljelle ja ripustin kannen kaminan kylkeen. Pakinkannessa kun on se koukku päässä. Näin makkara paistui kuin uunissa.
 
Äskettäin oli lehdissä juttua eräästä palvelusrikkomus-tapauksesta PV:ssa. Jutussa mainittiin myös erään alikersantin "grillanneen makkaraa lippaalla, mikä on ehdottomasti kiellettyä." Miten ja minkälaisella lippaalla makkaraa mahdetaan grillailla?
Itse olisin niinkin häijy ja käyttäisin pelkkää jousta jekuilla ympyrän muotoon sidottuna ja tämä tekee sitten jousesta entisen...
 
Oli keskiviikkona vähän vajetta kognitioakrobaateista louhoksella joten työnjako aavistuksen kesti. Mentiin ensimmäiselle tunnille kolme minuuttia myöhässä. Luokkani on vanhan 50-luvun alun kivikansakoulun alakerran käytävän päässä, puukässän luokan vieressä. Rakennuksessa on myös sauna.

Anyway, siinä Pro Patria-taulun kohdilla luokastani alkaa kantautua kaikille tuttu "We will rock you", pulpeteilla vedettynä. Ei jättänyt mitään vaihtoehtoja vaikka matkassani ollut erityisope olikin tukehtua nauruunsa. Ekan säkeistön Freddienä vetäisin, kumarsin ja pokkasin.

Mulla on ihan hieno luokallinen nelosia.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top