Sekalaista mussuttelua

Televisiossa asiantuntija toteaa että suurin osa erittäin vakavista liikenneonnettomuuksista johtuu piittaamattomuudesta. Piittaamattomuus on kaluston huoltamatta jättämistä ja tieliikenteen sääntöjen noudattamatta jättämistä.

Asiantuntija myös sanoo, että jos kuljettaja on virkeä, noudattaa nopeusrajoituksia ja kaikkia tieliikenteen säädöksiä ja hänellä on kalusto kunnossa, on äärimmäisen epätodennäköistä, että hän edes joutuu onnettomuuteen.

Silti hallituksessa on hanke laskea nopeusrajoituksia. Ehkä voimaan jo ensi vuonna.

Miten asia vaikuttaa piittaamattomuuteen, joka siis on tutkimusten mukaan alkusyy? Piittaamaton paskat nakkaa sille, onko tiellä 30 vai 40 tai 60 vai 80. Hän ei välitä mistään muistakaan säännöistä.

Taitaa olla teiden kunto tässä se perimmäinen syy nyt. Eli se todellinen piittaamaton onkin tieviranomainen, jonka jäljiltä on tuhansia ja tuhansia kilometrejä hengenvaarallisen huonokuntoisia päällystettä. Muuten nopeusrajoitusten laskeminen ei käy järkeen näillä premisseillä.
Nykyiset nopeusrajoitukset ovat oikein hyviä mutta ongelmana on niiden löperö valvonta. Piittaamattomat hurjastelijat voivat ajaa 20 km/h ylinopeutta ilman pelkoa rikesakoista. Ylinopeuksille pitäisi olla nollatoleranssi eli kaikesta pitäisi aina antaa vähintäänkin rikesakkoa. Samalla tarvittaisiin myös merkittävästi lisää liikennevalvontaa.

Tiedän montakin hyvää sakkorysää, missä toimelias liikennepoliisi tienaisi nopeasti oman palkkansa, joten valvonnan lisääminen ei voi olla resursseistakaan kiinni. Lisäksi toistuvista kaahailusta rikoksentekovälineet pitäisi tuomita menetettäviksi valtiolle, joka voisi lahjoittaa ne eteenpäin Ukrainalle. Balteissa taisi jo ollakin joku tälläinen kierrätyssysteemi rattijuoppojen rikoksentekovälineille?

Vain amatöörit turaavat nopeusrajoitusten kanssa kun taas ammattilaiset tehostaisivat liikennevalvontaa. Siinä loppuisi nopeusrajoituksille naureskelun lyhyeen.
 
Asiantuntija myös sanoo, että jos kuljettaja on virkeä, noudattaa nopeusrajoituksia ja kaikkia tieliikenteen säädöksiä ja hänellä on kalusto kunnossa, on äärimmäisen epätodennäköistä, että hän edes joutuu onnettomuuteen.
Kyllähän sitä rupeaa nukuttamaan nopeusrajoitusten noudattaminen 😔
 
Piittaamattomat hurjastelijat voivat ajaa 20 km/h ylinopeutta ilman pelkoa rikesakoista.
Joku voisi oikeasti tutkia, kuinka paljon järkevissä oloissa hyima 20 km hetkessä ylinopeus lidää onnettomuuksia. Itse väittelen, että monet 80 km rajoitukset ova sen 20 kmh alle turvallisrn nopeuden, mm sakkotulojen optimoinnin kautta.

Onnettomuudet tulevat, kun juuri kortin saaneet, menettäneet tai känniset vetävät tuplat tai triplat. Jollekin saattaa tulla hyvä mieli kun saa rikesakkolapun tyrkättyä louraan, mutta turvallisuuden eteen pitää yehdä jotain muuta.

Sipilän hallitus sanoi sen aluksi suoraan - valtio tarvitsee rahaa. Oikeuskansleri torppasi ja sitten keksittiin sakotuksille uusi peruste - turvallisuus.
 
Joku voisi oikeasti tutkia, kuinka paljon järkevissä oloissa hyima 20 km hetkessä ylinopeus lidää onnettomuuksia. Itse väittelen, että monet 80 km rajoitukset ova sen 20 kmh alle turvallisrn nopeuden, mm sakkotulojen optimoinnin kautta.

Onnettomuudet tulevat, kun juuri kortin saaneet, menettäneet tai känniset vetävät tuplat tai triplat. Jollekin saattaa tulla hyvä mieli kun saa rikesakkolapun tyrkättyä louraan, mutta turvallisuuden eteen pitää yehdä jotain muuta.

Sipilän hallitus sanoi sen aluksi suoraan - valtio tarvitsee rahaa. Oikeuskansleri torppasi ja sitten keksittiin sakotuksille uusi peruste - turvallisuus.
Ei niinkään ylinopeus vaan erot nopeuksissa. Se joka ajelee yli muiden noudattaman katon, aiheittaa jatkuvasti ohitustilanteita, joissa sitten lopulta joskus tapahtuu se yllättävä asia joka johtaa onnettomuuteen.
 
Suomalaiset ruokapatriootit suuttuivat totuudenpuhujalle, joka kertoi australialaisen pihvikarjan olevan yliveto. Kulinaristina tiedän, että näin se on: pihvikarjaan on syytä paneutua, ja liha pitää riiputtaa niin että läski tummuu. Suomalainen pihviliha myydään suoraan kupeesta silpaistuna.

 
Suomalaiset ruokapatriootit suuttuivat totuudenpuhujalle, joka kertoi australialaisen pihvikarjan olevan yliveto. Kulinaristina tiedän, että näin se on: pihvikarjaan on syytä paneutua, ja liha pitää riiputtaa niin että läski tummuu. Suomalainen pihviliha myydään suoraan kupeesta silpaistuna.

En tuota ihan noin yleistäisi. Yksilöitä ne on elukatkin ja vaihtelua on käsittelyssä samoilla linjoilla. Me täällä monesti syömme niitä loppuunlypsettyjä lehmiä pihvinä ja on siinä lähtökohtaisesti ero aitoon lihakarjaan. Huonolla käsittelyllä lihatalo saa lihakarjastakin viilletyn fileen pilattua ja toisaalta osaava talo onnistuu lypsylehmänkin kanssa.
Mikä kotimainen tuottaja toimittaa kauppaan suoraan leikkuulinjalta pihvilihaa? Jos niitä pakkauksien päiväyksiä katselee niin ei ne viime viikolla lahdattuja ole. Kaupat (isot marketit nyt ainakin) raakakypsyttelee tietysti itse. Mikä monesti taitavan lihamestarin toimesta tuottaa erinomaista laatua.

Ulkomailta tulee hyviä ja huonoja. Kotimaasta tulee hyviä ja huonoja
 
En tuota ihan noin yleistäisi. Yksilöitä ne on elukatkin ja vaihtelua on käsittelyssä samoilla linjoilla. Me täällä monesti syömme niitä loppuunlypsettyjä lehmiä pihvinä ja on siinä lähtökohtaisesti ero aitoon lihakarjaan. Huonolla käsittelyllä lihatalo saa lihakarjastakin viilletyn fileen pilattua ja toisaalta osaava talo onnistuu lypsylehmänkin kanssa.
Mikä kotimainen tuottaja toimittaa kauppaan suoraan leikkuulinjalta pihvilihaa? Jos niitä pakkauksien päiväyksiä katselee niin ei ne viime viikolla lahdattuja ole. Kaupat (isot marketit nyt ainakin) raakakypsyttelee tietysti itse. Mikä monesti taitavan lihamestarin toimesta tuottaa erinomaista laatua.

Ulkomailta tulee hyviä ja huonoja. Kotimaasta tulee hyviä ja huonoja
Pihvikarja on pihvikarjaa. Australian volyymeillä pystyy tekemään pannulle. Onhan meillä osaaviakin lihakauppiaita, täällä päin esim. Porvoon Tyysterissä Lindroos ja Helsingissä Roslund. Heillä on tiukat kriteerit tuottajalle. Mutta eivät kapakat varmasti halua maksaa sitä hintaa. Eivätkä viime kädessä asiakkaatkaan.

Tämä onkin yksi ongelma Suomessa. Maa on täynnä marjoja mutta jo hillot marketeissa jotain hemmetin massa-Dronningholmia tai Saarioisia. Emme halua maksaa.
 
Pihvikarja on pihvikarjaa. Australian volyymeillä pystyy tekemään pannulle. Onhan meillä osaaviakin lihakauppiaita, täällä päin esim. Porvoon Tyysterissä Lindroos ja Helsingissä Roslund. Heillä on tiukat kriteerit tuottajalle. Mutta eivät kapakat varmasti halua maksaa sitä hintaa. Eivätkä viime kädessä asiakkaatkaan.

Tämä onkin yksi ongelma Suomessa. Maa on täynnä marjoja mutta jo hillot marketeissa jotain hemmetin massa-Dronningholmia tai Saarioisia. Emme halua maksaa.
Saattaa olla, että ei ole varaa maksaa, vähävaraisiakin on
 
Saattaa olla, että ei ole varaa maksaa, vähävaraisiakin on
Tietenkin, mutta ei se ole perimmäinen syy. Onhan sitäkin väkeä, jolla on veneet, talot ja autot mutta ruoka on askeetin. Me emme ole sellainen maa, jolla olisi koskaan ollut aikaa tai kiinnostusta ylimääräiseen lounailuun. Oli sodat ja monenlaiset pula-ajat: vielä 40 vuotta sitten tavallisimmat mausteet olivat suola, pippuri ja eksoottisena lisänä ketsuppi ja auringossa paahtunut HP.

Suomalainen söi elääkseen mutta ei koskaan elänyt syödäkseen, kuten Seinen varrella asuvat kurnuttajat tekivät. Ja ehkä juuri siksi kurnuttajien kävi niin kuin kävi vuonna 1940. Kun tummat pilvet alkoivat kerääntyä, Pariisissa mietittiin vain mitä ja missä tänään illastaisi. Eihän siitä tule niin mitään.
 
Ei oo kyllä itelle tullut koskaan vastaan tämänluokan sekoilua näin teeveestä seuraten, kun kattelee yleisurheilun em-kisoja. Pätkiikö siellä nyt huolella datayhteydet vai mikä perkeleen rytmiryhmä on kentille palkattu toimitsemaan.
 
Noi on golfautoja mutta mun mielestä ne millä ryssät rypee, ei ole.

Mutta kuten sanoin, ei väliä kunhan ne saadaan hengiltä.
Aika samannäköisiä. Ne avomalliset mitä ovat Kiinasta ostaneet eivät käytännössä anna juuri minkäänlaista suojaa mistään suunnasta. Ja siinä mielessä näyttävät aika samanlaisilta kuin golf autot.

 
Back
Top