viimeinen mohikaani
Majuri
Nykyiset nopeusrajoitukset ovat oikein hyviä mutta ongelmana on niiden löperö valvonta. Piittaamattomat hurjastelijat voivat ajaa 20 km/h ylinopeutta ilman pelkoa rikesakoista. Ylinopeuksille pitäisi olla nollatoleranssi eli kaikesta pitäisi aina antaa vähintäänkin rikesakkoa. Samalla tarvittaisiin myös merkittävästi lisää liikennevalvontaa.Televisiossa asiantuntija toteaa että suurin osa erittäin vakavista liikenneonnettomuuksista johtuu piittaamattomuudesta. Piittaamattomuus on kaluston huoltamatta jättämistä ja tieliikenteen sääntöjen noudattamatta jättämistä.
Asiantuntija myös sanoo, että jos kuljettaja on virkeä, noudattaa nopeusrajoituksia ja kaikkia tieliikenteen säädöksiä ja hänellä on kalusto kunnossa, on äärimmäisen epätodennäköistä, että hän edes joutuu onnettomuuteen.
Silti hallituksessa on hanke laskea nopeusrajoituksia. Ehkä voimaan jo ensi vuonna.
Miten asia vaikuttaa piittaamattomuuteen, joka siis on tutkimusten mukaan alkusyy? Piittaamaton paskat nakkaa sille, onko tiellä 30 vai 40 tai 60 vai 80. Hän ei välitä mistään muistakaan säännöistä.
Taitaa olla teiden kunto tässä se perimmäinen syy nyt. Eli se todellinen piittaamaton onkin tieviranomainen, jonka jäljiltä on tuhansia ja tuhansia kilometrejä hengenvaarallisen huonokuntoisia päällystettä. Muuten nopeusrajoitusten laskeminen ei käy järkeen näillä premisseillä.
Tiedän montakin hyvää sakkorysää, missä toimelias liikennepoliisi tienaisi nopeasti oman palkkansa, joten valvonnan lisääminen ei voi olla resursseistakaan kiinni. Lisäksi toistuvista kaahailusta rikoksentekovälineet pitäisi tuomita menetettäviksi valtiolle, joka voisi lahjoittaa ne eteenpäin Ukrainalle. Balteissa taisi jo ollakin joku tälläinen kierrätyssysteemi rattijuoppojen rikoksentekovälineille?
Vain amatöörit turaavat nopeusrajoitusten kanssa kun taas ammattilaiset tehostaisivat liikennevalvontaa. Siinä loppuisi nopeusrajoituksille naureskelun lyhyeen.