Kuva Iitin yhteiskoulusta vuodelta 1964 ihmetyttää edelleen Jussia: Mitä ovat nämä käsissä olevat ”kännykät”?
Tiedätkö sinä, mitä nämä kuvan henkilöt pitelevät käsissään? (KUVA: Jussi Kekin kotialbumi)
Julkaistu: 30.4. 21:17
Jussi Kekki kertoo kuvasta.
Kekki on näyttänyt kuvaa ystävilleen ja kaikki ovat hämmästyneet siitä, miten ihmiset ihailevat erehdyttävästi kännykältä näyttäviä esineitä käsissään.
– Leikillisesti voisi kysyä, että keksittiinkö kännykkä jo vuonna 1964, mutta joka tapauksessa olisi mukava tietää, mistä tässä tilanteessa oikein on kyse ja mitä ihmisillä on käsissään.
Nuorena samaa koulua käynyt Kekki muistaa jopa kyseisen huoneen, mutta hän ei tiedä keitä kuvassa on.
– Tunnistin paikan, sillä kävi aikoinani itse tuota koulua. Tuossa kuvassa ihmisten takana olevassa hyllyssä on pullo, jossa oli kyykäärme silloin, kun minä itse kävin samaa koulua.
Joitakin arvauksia Kekki on kuullut, mutta ihan vakuuttavaa tietoa hän ei ole vielä saanut eikä kukaan ole osannut sanoa, mistä tapahtumassa voisi olla kyse. Kädessä pidettäviä matkapuhelimiahan ei vielä tuolloin ollut saatavilla.
– Monille kuvaa katsoneille tulee kuvasta käsitys, että jonkinlainen muistolaatta voisi olla kyseessä, kun ei kyseessä voi olla kännykkä.