Sijoituspaikka?

Eikö ole muka käynyt mielessä että palveluksianne(-amme) ei yksinkertaisesti enää PV puolelta tarvita?
Joka vuosi kotiutuu muistaakseni luokkaa 23 000 nuorukaista reserviin, jos SA vahvuus on 230 000 miestä, niin eikö asia ole aika selvä lyhyemmälläkin matikalla mitä isolle osalle perusmassasta tapahtuu siinä 30v. kantturoissa?

Aina se on hyvä olla vähän huru-ukkojakin (meitä kolmekymppisiä vanhuksia) varalla, onhan niitä kinuskirynkkyjä varastot pullollaan eikä ne itse itseään laukaise :rolleyes:
 
Aina se on hyvä olla vähän huru-ukkojakin (meitä kolmekymppisiä vanhuksia) varalla, onhan niitä kinuskirynkkyjä varastot pullollaan eikä ne itse itseään laukaise :rolleyes:

Toki, mutta alkuperäinen kysyjä palvelisi silti erittäin suurella tod.näk. omassa / osoitetussa siviilityössään. Sitä suuremmalla tod.näk. mitä vanhempi on / jos kuuluu ns. perusmiehistöön.
 
Eikö ole muka käynyt mielessä että palveluksianne(-amme) ei yksinkertaisesti enää PV puolelta tarvita?
Joka vuosi kotiutuu muistaakseni luokkaa 23 000 nuorukaista reserviin, jos SA vahvuus on 230 000 miestä, niin eikö asia ole aika selvä lyhyemmälläkin matikalla mitä isolle osalle perusmassasta tapahtuu siinä 30v. kantturoissa?
:D Juu, mutku vanhat äijätkin käy kertaamassa vielä viiskymppisenä samaa aselajia, vaikka kaikenjärjen mukaan heitä ei siihen tehtävään sijoitettaisi. PV:llä on niin minimaalisesti kalustoa.
 
:D Juu, mutku vanhat äijätkin käy kertaamassa vielä viiskymppisenä samaa aselajia, vaikka kaikenjärjen mukaan heitä ei siihen tehtävään sijoitettaisi. PV:llä on niin minimaalisesti kalustoa.

Esikunnissa, johtokeskuksissa jne. aliupseereina/upseereina varmasti, mutta perusmiehistönä esim. ampuvilla aseilla erittäin epätodennäköisesti.
Noissa ns. komentoportaan tehtävissä voi saada yhdestä laadukkaasta kertauksesta / valtakunnallisesta harjoituksesta niin hyvää kokemusta ettei heitä kannata korvata nuoremmilla joilta vastaava kokemus puuttuu. Yleisesti noihin hommiin ei koulutetakaan väkeä niin reilusti että jatkuvalla syötöllä olisi nuorempia tulossa tilalle.
 
Omat järjestelmät "stenattiin" jokunen vuosi sitten...mutta ainahan sitä jotakin hommaa voidaan keksiä. Epäilen kyllä, että ulkomailta ei tarvitse tulla, mutta jos Suomessa olen (kuten aika usein olen eli suuren osan ajasta)... :D Ikää vaan on jo aika kivasti.
Taisit olla itohjus 76? Vai mikä se nyt olikaan nimeltään? Äijiä No Bukin edeltäjiä kuitenkin. Mikäli olen ymmärtänyt kyseessä oli hyvä systeemi, mihin ei ollut "piilotettu" punaista nappia. T.s Ryssä ei pystynyt tekemään systeemiä harmittomaksi elektronisen sodankäynnin keinoillaan, toisin kuin bukin kohdalla on spekuloitu. P.s Muistan lukeneeni jostakin, että Ranska antoi Usalle tietoa saddamin crotalesta. Elikkä siitäkin löytyy se punainen nappi.
 
Ei taida olla mitään tarjolla yli nelikymppiselle kiväärimiehelle.

Onhan maakuntakomppaniat ja mpk:n kotu. Pitää vaan muistaa vaatia alikessun natsat ennen kuin täyttää 50. Niillä saa maakkiin 10 vuotta lisää sijoitusta.
 
Onhan maakuntakomppaniat ja mpk:n kotu. Pitää vaan muistaa vaatia alikessun natsat ennen kuin täyttää 50. Niillä saa maakkiin 10 vuotta lisää sijoitusta.
Ei muuta kuin reserviläisille suunnatulle aliupseerikurssille syksyllä 2016. Se järkätään kahden vuoden välein. Ei niitä natsoja voi vaan vaatia. :)
 
Vaatia voi mitä vaan, eri asia on miten tuollaiseen vaatimukseen suhtauduttaisiin:rolleyes:.

Jos mies on hyvä niin kannattais ylentää kun miestä voi siten juoksuttaa vielä 10 lisävuotta.
 
Ei muuta kuin reserviläisille suunnatulle aliupseerikurssille syksyllä 2016. Se järkätään kahden vuoden välein. Ei niitä natsoja voi vaan vaatia. :)

Hiukan epäilyttää noiden kurssien todellinen tarve kun muistetaan paljonko reserviä riittää haaskattavaksi. Jos joku on ihmemieheksi/naiseksi käytännössä todettu niin ehkä sitten ja edelleen vain ehkä. Mikä näiden kurssien tarkoitus ihan oikeasti on? Tai aliupseerista upseeriksi- kurssien yhtälailla. Nyt ei tyhmä ymmärrä. Eikö sitä poikkeuksellista kyvykkyyttä osoittautunutta ukkoa voi vain sijoittaa siihen ajateltuun tehtäväänsä?
 
Viimeksi muokattu:
Okei, tää oli mulle ihan uus juttu. Tähän asti mun tuntemat aliupseereiksi nousseet reservissä on käynyt ton pv:n kurssin. Samoin upseeriksi lukeneet ressut käyneet aliupseerista upseeriksi.

Saiskos jonkun lähteen?

Tässä lähde omille jorinoille.http://www.puolustusvoimat.fi/porta...9nQSEh/?pcid=4a7d120040a16c2786d397ea7cd00057

Ilman aliupseerikoulun suorittamista voidaan rauhan aikana ylentää alikersantiksi. Alikersantti on aina aliupseeri, vaikka joskus puhutaan miehistön alikersantista silloin kun tarkoitetaan ilman aliupseerikoulua alikersantiksi ylennettyä henkilöä.

Mahdollisesti ensi vuodesta alkaen voidaan ylentää kersantiksi asti ilman aukkia.

Esim. juuri tuolla viittaamallasi miehistöstä aliupseeriksi kurssilla on ollut useita alikersantteja.

Tästä en ole ihan sata varma, mutta oletan ettei reservissä voi rauhan aikana ylentää upseeriksi ilman reserviupseerikoulun suorittamista. Tietysti tähänkin voi olla joku poikkeuksen poikkeus, mutta siitä minulla ei ole tietoa. Miehistökoulutuksen saaneen ylentäminen reservissä alikersantiksi on ihan normaali käytäntö. Tiedän useita sellaisia tapauksia. Olen itsekin niitä esittänyt ja on mennyt läpi. Tiedän jopa tapauksen, jossa on annettu alikessun natsat varusmiespalveluksen aikana ilman aliupseerikoulun suorittamista. Ja kyseessä vielä lyhyt palvelusaika.

Kännykällä en jaksa edes yrittää veivata mitään lähteitä näin selvästä asiasta.
 
Hiukan epäilyttää noiden kurssien todellinen tarve kun muistetaan paljonko reserviä riittää haaskattavaksi. Jos joku on ihmemieheksi/naiseksi käytännössä todettu niin ehkä sitten ja edelleen vain ehkä. Mikä näiden kurssien tarkoitus ihan oikeasti on? Tai aliupseerista upseeriksi- kurssien yhtälailla. Nyt ei tyhmä ymmärrä. Eikö sitä poikkeuksellista kyvykkyyttä osoittautunutta ukkoa voi vain sijoittaa siihen ajateltuun tehtäväänsä?

Sijoitetut joukot on suhteutettu käytettävissä olevaan rahamäärään + kalustoon (ja henkilökustannukset, kiinteistökustannukset ja asejärjestelmät kallistuvat koko ajan). Ei se tee muita asevelvollisia tiukan paikan tullen tarpeettomiksi. Riippuu siitä, miten asiat menevät.

On muistettava, että jokainen kurssi antaa organisaatiolle myös tietoa. Ei PV:llä ole varaa hyväntekeväisyyteen.
 
Sijoitetut joukot on suhteutettu käytettävissä olevaan rahamäärään + kalustoon (ja henkilökustannukset, kiinteistökustannukset ja asejärjestelmät kallistuvat koko ajan). Ei se tee muita asevelvollisia tiukan paikan tullen tarpeettomiksi. Riippuu siitä, miten asiat menevät.

On muistettava, että jokainen kurssi antaa organisaatiolle myös tietoa. Ei PV:llä ole varaa hyväntekeväisyyteen.

En ymmärtänyt miten tämä oli vastaus kysymykseeni mutta hyvä jos homma on hanskassa ja kurssit tarpeellisia sekä lopputulemaltaan kokonaisuuden kannalta plusmerkkisiä.
 
Back
Top