Siprin tilastoja vuodelta 2009

Museo kirjoitti:
Ihmettelen myös miksi puolustusvoimat tahtoisi salata oletettua paremman kriisiajan valmiutemme? Heikkouksiahan sitä yleensä pyritään salaamaan, koska yleensähän hyvä varustelutilanne toimii myös pelotteena mahdolliselle viholliselle.

Juuri tämähän homman tekeekin niin oudoksi. Vaikka innokkaat politrukit kaivanevatkin asialle jonkin "järkevän" selityksen, tulee hyshys-touhusta ja "ruoka on hyvää ja sitä on riittävästi"-puheista silti varsin osuvasti mieleen tämä herra:

comicalali.jpg


:p
 
:D:D Näyttä Astrid "Setä" Thorsilta..."Yksitystapaus mikä ei saa yleistää" ja takana Helsinki palaa.....
 
Museo kirjoitti:
AKE-ukki kirjoitti:
Luolauskovaiset....Hyvä kuvaava termi:a-laugh:

Loistava uudissana minunkin mielestäni! :cool: Niin varustautuminen harmaassa vaiheessa voi onnistua suunnitelmien mukaan tai sitten ei. Kyllähän sen nyt jokainen tervejärkinen tietää, että mitä enemmän aamistelut perustuvat pelkkien oletusten varaan niin sitä enemmän niissä on aukkoja.

Ihmettelen myös miksi puolustusvoimat tahtoisi salata oletettua paremman kriisiajan valmiutemme? Heikkouksiahan sitä yleensä pyritään salaamaan, koska yleensähän hyvä varustelutilanne toimii myös pelotteena mahdolliselle viholliselle.

Olen ajatellut, että jospa se salaaminen muodostaa eräänlaisen paketin: siinä on sekaisin heikkouksia ja vahvuuksia. Jospa se salaaminen ei olekaan mikään sekaisenkirjava vuosikymmenten saatossa syntynyt soppa vaan erittäin tarkoin pitkällä aikavälillä harkittu ja muodostettu kokonaisuus??? En todellakaan tunne asiaa lainkaan, mutta viime vuosina olen kallistunut tuolle kannalle. Meillä on rutosti julkista materiaalia imuroitavaksi kenelle vaan kuka haluaa...sitten yllättäen joku "olemattomalta vaikuttava" juttu on salattu ja taas joku yllättävän tuntuinen asia onkin julkinen.

Olen siis aikasen varma, että salaaminen on erittäin tarkoin suunniteltua ja johdettua toimintaa eikä mitään summittaista leimojen paukuttelua papereihin. Ja kun emme tiedä asiaa niin pitäisikin kunnioittaa pv:n linjauksia ja vaieta niistä asioista, joista käsketään vaieta, kuten nyt esim. sijoitukset jne.
 
baikal kirjoitti:
Olen ajatellut, että jospa se salaaminen muodostaa eräänlaisen paketin: siinä on sekaisin heikkouksia ja vahvuuksia. Jospa se salaaminen ei olekaan mikään sekaisenkirjava vuosikymmenten saatossa syntynyt soppa vaan erittäin tarkoin pitkällä aikavälillä harkittu ja muodostettu kokonaisuus??? En todellakaan tunne asiaa lainkaan, mutta viime vuosina olen kallistunut tuolle kannalle. Meillä on rutosti julkista materiaalia imuroitavaksi kenelle vaan kuka haluaa...sitten yllättäen joku "olemattomalta vaikuttava" juttu on salattu ja taas joku yllättävän tuntuinen asia onkin julkinen.

Olen siis aikasen varma, että salaaminen on erittäin tarkoin suunniteltua ja johdettua toimintaa eikä mitään summittaista leimojen paukuttelua papereihin. Ja kun emme tiedä asiaa niin pitäisikin kunnioittaa pv:n linjauksia ja vaieta niistä asioista, joista käsketään vaieta, kuten nyt esim. sijoitukset jne.
90-luku oli puolustuksen alalla avoimuuden aikaa, silloin tuotiin julki mm. sodanajan eri prikaatityypit määrinen ja julkaistiin lehdistössä ydinkohdat ETYJille tehdyistä ilmoituksista. Nykyään ei PV:n nettisivuilta tai julkaisuista löydy minkäänlaisia vahvuustietoja maavoimien osalta.

Sattumaa tai ei, mutta salauksen puolella käännettiin nupit kaakkoon samoihin aikoihin, kun sa-prikaateja yms. joukkoja alettiin kaikessa hiljaisuudessa kumittaa pois listoilta.

Nykylinja alkaa jo olla uhka demokraattisen järjestelmän toiminnalle. Edes mutkan kautta ei rivikansalainen enää pysty arvioimaan esim. jonkin varuskunnan merkitystä tai puolustuspolitiikan suuntaa yleisemminkään.
 
Hösseli kirjoitti:
90-luku oli puolustuksen alalla avoimuuden aikaa, silloin tuotiin julki mm. sodanajan eri prikaatityypit määrinen ja julkaistiin lehdistössä ydinkohdat ETYJille tehdyistä ilmoituksista. Nykyään ei PV:n nettisivuilta tai julkaisuista löydy minkäänlaisia vahvuustietoja maavoimien osalta.

Sattumaa tai ei, mutta salauksen puolella käännettiin nupit kaakkoon samoihin aikoihin, kun sa-prikaateja yms. joukkoja alettiin kaikessa hiljaisuudessa kumittaa pois listoilta.

Nykylinja alkaa jo olla uhka demokraattisen järjestelmän toiminnalle. Edes mutkan kautta ei rivikansalainen enää pysty arvioimaan esim. jonkin varuskunnan merkitystä tai puolustuspolitiikan suuntaa yleisemminkään.

Olen täysin samaa mieltä. Joskus tuntuu että kansaa viedään taas kuin pässiä narussa. Sitten jossain kertausharjoituksissa ihmeteltäessä rikkinäisiä varusteita skappari kertoo kriisiajan varustetilanteen olevan kunnossa pystymättä esittämään faktan faktaa vakuuttelunsa tueksi. Kansalaisen nyt on vain pakko arvioida näitä asioita saatavilla olevien tietojensa varassa eikä tuudittautua johonkin viranomaisten vakuutteluihin.

Epäilemättä esimerkiksi puolustusvoimien varustelutilanne varmaan paranee jos poliitikot ymmärtävät käynnistää valmistelut tarpeeksi ajoissa. Homma nyt vain on niin, että kriisiaikana toimitaan niillä resursseilla jotka ovat käytössä sillä hetkellä eikä mahdollisesti tulevana vuona tuohikuussa. Tilanne on edelleen se, että pahimmillaan on jakovahvuudessa iskeä olemassa olevista puolustusvoimien varastoista käteen paikattu maastopuku, vanha rynnäkkökivääri ja teroitettu lapio. Ja niillä mennään.

Operationaalisten joukkojen lisäksi Suomen sotalaitos tuntuukin nykyään koostuvan jostain haamujoukoista. Kyseisillä joukoilla on varusteet kunnossa ja henkilöstö on koulutettua kriisiajan tehtäviinsä, paitsi niiltä osin kun ei ole, millä tarkoitetaan että aika vähän mitään konkreettista on oikeastaan asian eteen tehty.
 
Hösseli kirjoitti:
Nykylinja alkaa jo olla uhka demokraattisen järjestelmän toiminnalle. Edes mutkan kautta ei rivikansalainen enää pysty arvioimaan esim. jonkin varuskunnan merkitystä tai puolustuspolitiikan suuntaa yleisemminkään.

Olen samaa mieltä, paitsi tuosta yksittäisen varuskunnan merkityksestä.

Sotaa ei käydä varuskunnista käsin, eikä yksittäisen varuskunnan petipaikkojen määrällä ole mitään merkitystä kokonaisuuden kannalta.
 
baikal kirjoitti:
Olen ajatellut, että jospa se salaaminen muodostaa eräänlaisen paketin: siinä on sekaisin heikkouksia ja vahvuuksia. Jospa se salaaminen ei olekaan mikään sekaisenkirjava vuosikymmenten saatossa syntynyt soppa vaan erittäin tarkoin pitkällä aikavälillä harkittu ja muodostettu kokonaisuus??? En todellakaan tunne asiaa lainkaan, mutta viime vuosina olen kallistunut tuolle kannalle. Meillä on rutosti julkista materiaalia imuroitavaksi kenelle vaan kuka haluaa...sitten yllättäen joku "olemattomalta vaikuttava" juttu on salattu ja taas joku yllättävän tuntuinen asia onkin julkinen.

Ehkäpä asiat ovat vain juuri niin päin helvettiä, kuin ne näyttävät olevan... :dodgy:
 
Hösseli kirjoitti:
baikal kirjoitti:
Olen ajatellut, että jospa se salaaminen muodostaa eräänlaisen paketin: siinä on sekaisin heikkouksia ja vahvuuksia. Jospa se salaaminen ei olekaan mikään sekaisenkirjava vuosikymmenten saatossa syntynyt soppa vaan erittäin tarkoin pitkällä aikavälillä harkittu ja muodostettu kokonaisuus??? En todellakaan tunne asiaa lainkaan, mutta viime vuosina olen kallistunut tuolle kannalle. Meillä on rutosti julkista materiaalia imuroitavaksi kenelle vaan kuka haluaa...sitten yllättäen joku "olemattomalta vaikuttava" juttu on salattu ja taas joku yllättävän tuntuinen asia onkin julkinen.

Olen siis aikasen varma, että salaaminen on erittäin tarkoin suunniteltua ja johdettua toimintaa eikä mitään summittaista leimojen paukuttelua papereihin. Ja kun emme tiedä asiaa niin pitäisikin kunnioittaa pv:n linjauksia ja vaieta niistä asioista, joista käsketään vaieta, kuten nyt esim. sijoitukset jne.
90-luku oli puolustuksen alalla avoimuuden aikaa, silloin tuotiin julki mm. sodanajan eri prikaatityypit määrinen ja julkaistiin lehdistössä ydinkohdat ETYJille tehdyistä ilmoituksista. Nykyään ei PV:n nettisivuilta tai julkaisuista löydy minkäänlaisia vahvuustietoja maavoimien osalta.

Sattumaa tai ei, mutta salauksen puolella käännettiin nupit kaakkoon samoihin aikoihin, kun sa-prikaateja yms. joukkoja alettiin kaikessa hiljaisuudessa kumittaa pois listoilta.

Nykylinja alkaa jo olla uhka demokraattisen järjestelmän toiminnalle. Edes mutkan kautta ei rivikansalainen enää pysty arvioimaan esim. jonkin varuskunnan merkitystä tai puolustuspolitiikan suuntaa yleisemminkään.

Mikähän mylläkkä siitä syntyisi, jos todettaisiin seuraavaa:

maavoimien operatiiviset joukot kootaan täyteen vahvuuteen noin 30 tuhannesta kypäräpäästä ja alueelliset taisteluryhmät miehitetään 20 tuhannella hlöllä? Seuraava porras miehitetään 30 tuhannella sällillä ja sitten mennään jo mielikuvituksen puolelle jne. ? En väitä, että tilanne olisi just nyt tämä, mutta suunta on ihan selvä.

Voisi ns. yhdyskuntasuhteisiin tulla lovi, ressukenttä räjähtäisi liitoksistaan ja seuraava marssi talonpoikaismarssin jälkeen olisikin Reserviläismarssi Mikkelin esikunnan pihalle ja lippulinnaa kantaisivat mpk:n aktiivit.

En usko, että naapureita voidaan jotenkin isossa mitassa "jytkäyttää" millään tempulla mikä liittyy ilmoitettavaan sotavoimaan, kyllä on oletettava, että naapureilla on ihan kyvykästä väkeä analysoimaan missä mennään ja millä kilkuttimilla.

Vuosittain käytössä oleva raha määrää aivan väkisin ja vängällä jo niin paljon asiaa, että ei siinä valtaisia yllätyksiä pääse syntymään, jotain kertoo analyytikoille silkka rahamääräkin euroina. Hankinnathan ovatkin pääsääntöisesti julkista kamaa muutenkin. Jotain muuttujia hankintojen sisällä voi piillä, mutta ei suurylläreitä.

Tietäähän jokainen suomalainenkin, että Venäjän armeija on huono, sen romut maatuvat pitkin peltoja, laivat ruostuvat satamiin, suklarit vuotaa kovasti, varusmiehiä piestään kuoliaaksi, tankkeja on enää 20000 kappaletta eikä tykistöäkään liene 20 tuhatta putkea enempää, lentokoneet ovat saatanan huonoja, kun niissä ei ole KAESA, AESA, MAESA EIKÄ RAESA-tutkia, eikä niissä ole myöskään pill-vimputinta eikä Räpiläs-ohjuksia. Niin, ja kopterit ovat tosi huonoja, niillä ei pysty lentämään 60-asteen pakkasessa eikä niillä voi leijua kuin vasta sellainen lentäjä, joka osaa lentää.
 
baikal kirjoitti:
Mikähän mylläkkä siitä syntyisi, jos todettaisiin seuraavaa:

maavoimien operatiiviset joukot kootaan täyteen vahvuuteen noin 30 tuhannesta kypäräpäästä ja alueelliset taisteluryhmät miehitetään 20 tuhannella hlöllä? Seuraava porras miehitetään 30 tuhannella sällillä ja sitten mennään jo mielikuvituksen puolelle jne. ? En väitä, että tilanne olisi just nyt tämä, mutta suunta on ihan selvä.

Voisi ns. yhdyskuntasuhteisiin tulla lovi...

Juu tuohan se loogisin pääselitys tähän salailuun on. Upea luottamus tuntuu puolustusvoimilla olevan kansaan kun tuota ei pystytä ääneen tunnustamaan.

Eikä minusta baikalin luetteleman poppoon kalustotilanne edes ole niin paska ottaen huomioon nykyiset uhkakuvat. Tuon porukan koulutusta, fyysistä kuntoa ja käyttötapoja vaan kehittämään niin sillä mentäisiin taas muutama vuosikymmen.
 
Museo kirjoitti:
baikal kirjoitti:
Mikähän mylläkkä siitä syntyisi, jos todettaisiin seuraavaa:

maavoimien operatiiviset joukot kootaan täyteen vahvuuteen noin 30 tuhannesta kypäräpäästä ja alueelliset taisteluryhmät miehitetään 20 tuhannella hlöllä? Seuraava porras miehitetään 30 tuhannella sällillä ja sitten mennään jo mielikuvituksen puolelle jne. ? En väitä, että tilanne olisi just nyt tämä, mutta suunta on ihan selvä.

Voisi ns. yhdyskuntasuhteisiin tulla lovi...

Juu tuohan se loogisin pääselitys tähän salailuun on. Upea luottamus tuntuu puolustusvoimilla olevan kansaan kun tuota ei pystytä ääneen tunnustamaan.

Eikä minusta baikalin luetteleman poppoon kalustotilanne edes ole niin paska ottaen huomioon nykyiset uhkakuvat. Tuon porukan koulutusta, fyysistä kuntoa ja käyttötapoja vaan kehittämään niin sillä mentäisiin taas muutama vuosikymmen.
Viranomaisen tehtävänä ei tosiaan ole antaa toiminnastaan ulos vain disinformaatiota, jolla pidetään kansalaiset rauhallisena. Jo laki takaa kansalaisille oikeuden saada tietoa, jonka perusteella voidaan arvioida viranomaisen toimintaa yleensä, verovarojen käyttöä jne. Näin käytössä pitäisi olla esim. tietoa, jonka perusteella voitaisiin arvioida vaikkapa puolustuspoliittisen selonteon linjausten siirtymistä käytännön toteutukseen. Ilma- ja merivoimien osalta tämä onnistuu nykyään kohtuullisesti, mutta maavoimista on tullut musta-aukko. Onko sitten sattumaa, että samaan aikaan maavoimia on purettu suu vaahdossa, ikään kuin kiiman vallassa?

Nykyinen salailukäytäntö sellaisen kuvan, että puolustushallinto on jo kymmenisen vuotta ajanut kaksilla raiteilla. Mihin todellisuudessa sitten pyritään on tietenkin vaikeammin tulkittavissa, ehkä asia on selitettävissä neljällä kirjaimella, ehkä ei.
 
skärdis kirjoitti:
Olen samaa mieltä, paitsi tuosta yksittäisen varuskunnan merkityksestä.

Sotaa ei käydä varuskunnista käsin, eikä yksittäisen varuskunnan petipaikkojen määrällä ole mitään merkitystä kokonaisuuden kannalta.
Operatiivisten joukkojen prikaatit ovat kaikissa julkaistuissa ilmoituksissa olleet aina tietyn varuskunnan perustamis- ja kouluttamisvastuulla. Tämä on melko merkittävä asia siinä vaiheessa, kun aletaan taas puhua varuskuntien lakkauttamisista. Totta kai PV kouluttaa ison määrän muitakin joukkoja, mutta niiden tiedot eivät ole missään vaiheessa olleetkan julkisia, eikä pidä ollakaan.

Jo tehtyjen ja päätettyjen leikkausten jälkeen tämä on tosin sillkkaa teoriaa, kolmen valmiusprikaatin pääkallopaikathan ovat varsin hyvin tiedossa. Tilanne olisi kuitenkin toinen jos kaikessa hiljaisuudessa puretut ja/tai alasajetut neljä jääkäriprikaatia olisi julkistettujen suunnitelmien mukaisesti säilytetty 2010-luvulle.

Varuskuntien osalta informaatio liittyisi siis lähinnä ns. suureen kuvan muodostamiseen koko järjestelmästä, ei niiden välittömään merkitykseen puolustuksen osana. Olisi hyvä, jos edes päätösten jälkeen kyettäisiin arvioimaan puolustus- ja aluepolitiikan välisiä painotuksia. Tämäkin on osa sitä demokraattisesti valittujen elinten toiminnan valvontaa, johon laki takaa kansalaisille niin oikeuden kuin mahdollisuudenkin.
 
Hösseli kirjoitti:
Museo kirjoitti:
baikal kirjoitti:
Mikähän mylläkkä siitä syntyisi, jos todettaisiin seuraavaa:

maavoimien operatiiviset joukot kootaan täyteen vahvuuteen noin 30 tuhannesta kypäräpäästä ja alueelliset taisteluryhmät miehitetään 20 tuhannella hlöllä? Seuraava porras miehitetään 30 tuhannella sällillä ja sitten mennään jo mielikuvituksen puolelle jne. ? En väitä, että tilanne olisi just nyt tämä, mutta suunta on ihan selvä.

Voisi ns. yhdyskuntasuhteisiin tulla lovi...

Juu tuohan se loogisin pääselitys tähän salailuun on. Upea luottamus tuntuu puolustusvoimilla olevan kansaan kun tuota ei pystytä ääneen tunnustamaan.

Eikä minusta baikalin luetteleman poppoon kalustotilanne edes ole niin paska ottaen huomioon nykyiset uhkakuvat. Tuon porukan koulutusta, fyysistä kuntoa ja käyttötapoja vaan kehittämään niin sillä mentäisiin taas muutama vuosikymmen.
Viranomaisen tehtävänä ei tosiaan ole antaa toiminnastaan ulos vain disinformaatiota, jolla pidetään kansalaiset rauhallisena. Jo laki takaa kansalaisille oikeuden saada tietoa, jonka perusteella voidaan arvioida viranomaisen toimintaa yleensä, verovarojen käyttöä jne. Näin käytössä pitäisi olla esim. tietoa, jonka perusteella voitaisiin arvioida vaikkapa puolustuspoliittisen selonteon linjausten siirtymistä käytännön toteutukseen. Ilma- ja merivoimien osalta tämä onnistuu nykyään kohtuullisesti, mutta maavoimista on tullut musta-aukko. Onko sitten sattumaa, että samaan aikaan maavoimia on purettu suu vaahdossa, ikään kuin kiiman vallassa?

Nykyinen salailukäytäntö sellaisen kuvan, että puolustushallinto on jo kymmenisen vuotta ajanut kaksilla raiteilla. Mihin todellisuudessa sitten pyritään on tietenkin vaikeammin tulkittavissa, ehkä asia on selitettävissä neljällä kirjaimella, ehkä ei.

Uskoo ken haluaa, mutta illuusiotakin tarvitaan. Vuosikymmenten mittaan luotua kuvaa ei auta kerralla rojauttaa alas, tipotellen hyvä tulee. Tavallaan maaperä valmistellaan otolliseksi sietämään tosiolevainen tilanne. Huom. käytän sanaa kuva, en todellisuus.

Meille luotiin käsitys, että 750 tuhatta miestä puolllustaa kotimaata tarvittaessa kynsin hampain. Joo, kynsin ja hampain tosiaan. Se käsitys oli eräänlainen illuusio, joka vahvisti itse itseään ja muutaman kuukauden välein pv instituutiona leyhytti liekkiä hereille.

Minusta reserviläisten osalta hedelmällisin osa keskustelusta syntyisi pohdittaessa sitä, mitä tekoa vähänkään iäkkäämmällä ressulla on tuossa kuviossa ylimalkaan?
 
baikal kirjoitti:
Uskoo ken haluaa, mutta illuusiotakin tarvitaan. Vuosikymmenten mittaan luotua kuvaa ei auta kerralla rojauttaa alas, tipotellen hyvä tulee. Tavallaan maaperä valmistellaan otolliseksi sietämään tosiolevainen tilanne. Huom. käytän sanaa kuva, en todellisuus.

Juuri tälle tilanne tosiaan vaikuttaa, että hiljalleen ollaan menemässä julkilausutuissa ympäripyöreyksissäkin kohti realistisempaa tasoa. Tärkeimmäksi keinoksi näyttää valitun itkuvirsi kaluston hankintakustannusten noususta. Systeemi lienee se, että samalla kun luodaan uutta systeemiä, niin sille hankitaan positiivista julkisuutta. Kaikessa hiljaisuudessa voidaan siinä rinnalla purkaa vanhoja puolivillaisia rakenteita, jotka on jo valmiiksi vaiettu kuoliaaksi. Jos oikein onnellisesti käy, niin kas kummaa, meille on kuin onkin luotu 2020-luvun toimintaympäristöön hyvin sopivat ja vahvasti kevennetyt asevoimat. Tämä toisin toimii ainoastaan siinä tapauksessa, että itänaapurimme asevoimien kuihtuminen jatkuu ja kansainvälinen tilanne Euroopassa säilyy edelleen rauhallisena.

Tämä on ehdottomasti kaksipiippuinen asia, koska realismi lopputulemana on hyvä ja tavoiteltava asia. Toisaalta lain ylä- ja ulkopuolelle asettuva, sekä faktoja salaileva puolustushallinto ei kuulu nykyaikaiseen demokraattiseen yhteiskuntaan, vaan johonkin banaanivaltioon.
 
Hösseli kirjoitti:
baikal kirjoitti:
Uskoo ken haluaa, mutta illuusiotakin tarvitaan. Vuosikymmenten mittaan luotua kuvaa ei auta kerralla rojauttaa alas, tipotellen hyvä tulee. Tavallaan maaperä valmistellaan otolliseksi sietämään tosiolevainen tilanne. Huom. käytän sanaa kuva, en todellisuus.

Juuri tälle tilanne tosiaan vaikuttaa, että hiljalleen ollaan menemässä julkilausutuissa ympäripyöreyksissäkin kohti realistisempaa tasoa. Tärkeimmäksi keinoksi näyttää valitun itkuvirsi kaluston hankintakustannusten noususta. Systeemi lienee se, että samalla kun luodaan uutta systeemiä, niin sille hankitaan positiivista julkisuutta. Kaikessa hiljaisuudessa voidaan siinä rinnalla purkaa vanhoja puolivillaisia rakenteita, jotka on jo valmiiksi vaiettu kuoliaaksi. Jos oikein onnellisesti käy, niin kas kummaa, meille on kuin onkin luotu 2020-luvun toimintaympäristöön hyvin sopivat ja vahvasti kevennetyt asevoimat. Tämä toisin toimii ainoastaan siinä tapauksessa, että itänaapurimme asevoimien kuihtuminen jatkuu ja kansainvälinen tilanne Euroopassa säilyy edelleen rauhallisena.

Tämä on ehdottomasti kaksipiippuinen asia, koska realismi lopputulemana on hyvä ja tavoiteltava asia. Toisaalta lain ylä- ja ulkopuolelle asettuva, sekä faktoja salaileva puolustushallinto ei kuulu nykyaikaiseen demokraattiseen yhteiskuntaan, vaan johonkin banaanivaltioon.

Puolustushallinto ei ole poikkeus maantapaan...monessa mielessä meillä toimitaan joissain asioissa aivan yhtä takaperseisesti kuin "muissakin" entisissä itäblokin valtioissa. Tähän liittyy minun Eu-vastaisuuteni ydin: meidän olisi pitänyt ehdottomasti koitella seistä omilla jaloilla pitempään, sanokaa sanoneen. Hyppäsimme vähän liian kiiruusti Moskova-linjalta Bryssel-linjalle.

Mitä taas salaamiseen tulee niin lukekaa tosikertomus svedujen heko-lentäjästä iltavapaista...se on kertomaa kuinka pilotti esittelee meikäkopteria vastaavan laitoksen sisältä ja päältä tankeroruotsia puhuvalle kaljupäiselle suomalaisturistille, joka rinkka selässään taapertaa mäkien reunoja.

Minä en osaa sanoa, missä kulkee mielekäs raja salaamisen ja avoimuuden välillä puolustusasioissa. Jos asioita salaillaan toimivien yhdyskuntasuhteiden turvaamiseksi niin se on ihan perseestä. Tosiasia on se, että niiden silmissä, jotka ao. asioita ylipäätään seuraavat, heidän luottamuksensa liirumlaarumeihin on mennyt aikoja sitten. Tai sitten pitää olla todella ortodoksinen luolauskova ja imaisuttaa itseensä täysin ilman kritiikin häiventä kaikki mitä älytään tarjota.

Miksi baikal on luolauskovainen? Siksi, että baikal on aprikoinut, että varsinainen sotavoima maavoimien osalta on hivautettu oikeasti tuonne 80-100 tuhannen sotilaan nurkille, niille kamppeet riittävät taatusti....se on toinen juttu, paljonko reserviä on? Sitähän on ainakin miljoona miestä itseasiassa. Ja tästä reservistä otetaan ukkoja peliin tarpeen mukaan, kenties noin toinen mokoma ns. tukitoimintoihin jne. Ja näissä tukitoiminnoissa oletan pärjättävän ilman moderneinta varustusta tai sitten ollaan pärjäämättä.
 
baikal kirjoitti:
Minä en osaa sanoa, missä kulkee mielekäs raja salaamisen ja avoimuuden välillä puolustusasioissa. Jos asioita salaillaan toimivien yhdyskuntasuhteiden turvaamiseksi niin se on ihan perseestä. Tosiasia on se, että niiden silmissä, jotka ao. asioita ylipäätään seuraavat, heidän luottamuksensa liirumlaarumeihin on mennyt aikoja sitten. Tai sitten pitää olla todella ortodoksinen luolauskova ja imaisuttaa itseensä täysin ilman kritiikin häiventä kaikki mitä älytään tarjota.

Miksi baikal on luolauskovainen? Siksi, että baikal on aprikoinut, että varsinainen sotavoima maavoimien osalta on hivautettu oikeasti tuonne 80-100 tuhannen sotilaan nurkille, niille kamppeet riittävät taatusti....se on toinen juttu, paljonko reserviä on? Sitähän on ainakin miljoona miestä itseasiassa. Ja tästä reservistä otetaan ukkoja peliin tarpeen mukaan, kenties noin toinen mokoma ns. tukitoimintoihin jne. Ja näissä tukitoiminnoissa oletan pärjättävän ilman moderneinta varustusta tai sitten ollaan pärjäämättä.

Sanonpahan vaan ettei tartte herra ministerien paljon ihmetellä miksi ulko- ja turvallisuuspolitiikasta keskustelu on Suomessa niin hankalaa niin kauan kuin esimerkiksi puolustushallinnon yhteisöviestinnän käytännöt ovat syvän rauhan aikana kuin suoraan jostain Goebbelsin akatemian opinnäytetyöstä tai singaporelaisten alan konsulttien PowerPoint-esityksestä.

Lainaanpahan eduskunnan puolustusvaliokunnan pöytäkirjoista vaihteeksi mitä isot pojat puolustushallinnossa ovat ilman minkäänlaista kansalaiskeskustelua jo aikapäiviä sitten sopineet säästökohteiksi jos hallinnonalan budjettia ei koroteta ensi vaalikaudella. Tai no varmaan suunta on soveltavin osin juuri tuo vaikka sitä budjettia nostettaisiinkin. Kunhan kinuavat lisää rahaa pelottelemalla poliitikkoja.

Puolustushallinto korosti asiantuntijakuulemisissa, että mikäli vuodesta 2011 lähtien ei saada 50 miljoonan euron vuosittaista lisäpanostusta, alueellisista taisteluryhmistä voitaisiin varustaa suunnitellun sijasta vain 2-3 taisteluryhmää. Edelleen tuotiin esiin, että koko valtakunnan alueen puolustaminen ei olisi tällöin mahdollista. Määrärahapuute johtaisi saadun selvityksen mukaan myös alueellisen puolustuksen periaatteiden uudelleen määrittämiseen, ja tätä kautta sillä olisi vaikutus myös sodan ajan joukkojen määrään ja varuskuntarakenteeseen. Puolustushallinnon asiantuntijat toivat myös esiin, että käytännössä sodan ajan joukkojen määrää jouduttaisiin vähentämään 250 000 henkeen jo vuonna 2012. Muita seurannaisvaikutuksia olisivat kahden keskisuuren varuskunnan lakkauttaminen vuoteen 2016 mennessä, puolustusvoimien palkatun henkilöstön määrän laskeminen 13 000 henkeen ja siirtyminen osittain valikoivaan asevelvollisuuteen.
 
Nyt sain haltuuni myös "military holdings" -osion vuoden 2009 ilmoituksesta, eli Suomen tilanne 1.1.2010 kokonaisuudessaan:

108 tst-psv
978 panssaroitua ajoneuvoa
1192 tykistöasetta (yli 100mm)
62 hävittäjäkonetta
11 sotalaivaa
46 ohjusta ja ohjuksen ampumalaitetta

tuonnit v. 2009

15 Leo-2A4 (varaosiksi)
20 RBS-70 MANPAD

viennit v.2009

Liettua 17 Sisu 8x8
Kroatia 1 AMV
Slovenia 2 AMV
Etelä-Afrikka 4 AMV
 
Hösseli kirjoitti:
Nyt sain haltuuni myös "military holdings" -osion vuoden 2009 ilmoituksesta, eli Suomen tilanne 1.1.2010 kokonaisuudessaan:

108 tst-psv
978 panssaroitua ajoneuvoa
1192 tykistöasetta (yli 100mm)
62 hävittäjäkonetta
11 sotalaivaa
46 ohjusta ja ohjuksen ampumalaitetta

tuonnit v. 2009

15 Leo-2A4 (varaosiksi)
20 RBS-70 MANPAD

viennit v.2009

Liettua 17 Sisu 8x8
Kroatia 1 AMV
Slovenia 2 AMV
Etelä-Afrikka 4 AMV

Määrään kuulu varmaankin vanhojen panssarikomppanioiden/prikaatien T-55/72 kalustoa?
 
AKE-ukki kirjoitti:
Määrään kuulu varmaankin vanhojen panssarikomppanioiden/prikaatien T-55/72 kalustoa?

Mekanisoiduilla tst-osastoilla on vielä käytössä muutama viisvitonen raivausvaunuina, Leopardien rivivahvuus lienee hyvinkin tarkasti 100kpl. Seitenkakkoset on käsittääkseni kaikki poistettu ja sulatettu, kourallinen on tietenkin museoitu.
 
Muistaakseni Neukkulasta kun tilattiin varaosia T-sarjalaisille (54/55?), niin tuli junalastillinen vaunuja ilman teloja. Tornari?
 
Se voi olla 100 Leo2 ja 8 T-55
 
Back
Top