@Panssari Salama Jos sulla on joku naisimmeinen taloudessa niin voi olla ettei kauan pysy seinällä. Jostai syystä useimmat naisimmeiset eivät osaa arvostaa tykkejä ja maastokuviointia.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Tervetuloa pienoismallirakentajien massiiviseen kiistaan, erityisesti mitä tulee harmaan sävyynMielenkiintoisia. Näkee että etulinjan kalustossa kuviot ovat 15-30 cm leveyttä joka toimii paremmin taktisilta etäisyyksiltä, ja takalinjan kalustossa kuvion leveys on 30-60 cm ilmatähystystä vastaan.
Onko kenelläkään kuvaesimerkkiä sävyistä #1-5, tai tietoa onko jossakin museossa säilynyt alkuperäismaalipintoja?
SA 121626 näyttää 105 H/37:n talvinaamiomalauksessa:
Katso liite: 25034
Jossain siis on vielä erikseen pst-tykin ja kenttätykin talvinaamiomaalausohje, krh:ien tapaan.
Pienoismallit.net ketjusta löytyi Federal Standard sävyt, joita Purhonen et al olivat merkanneet verrokeiksi maalisävyille:
Otan osaa tähän keskusteluun sen vuoksi, koska olin Esan ja Jukan mukana työryhmässä, kun määrittelimme ”Suomi-värejä” sekoitettavaksi Humbrolin maaleista.
Jukka ja minä teimme maaleista sekoituksia ja Esa vertasi värianalysaattorilla saamiamme värejä alkuperäisiin väreihin. Nämä alkuperäiset oli saatu varastossa olleesta päivittämättömästä (lue: päivänvalolta suojassa) olleesta Boforsin 37:n mm pst-tykin asekilvestä. Taittuva asekilpi olisi siis käännetty kuljetusasentoon. Esa ja Jukka olivat löytäneet myös muita näytteitä, jotka käsittääkseni tukivat kokonaisuutta, eli tulkintaa maakaluston naamioväreistä. Tästä varsinaisesta tutkimustyöstä, siitä mitä erilaisia lähteitä on käytetty jne., en osaa sanoa enempää. Tämä siksi, koska varsinaisen tutkimustyön ovat tehneet Esa ja Jukka.
Jos katsotaan F.S. 595B värikarttaa, niin silloin noita värejä lähimmäksi löytyvät seuraavat (tai mitä olen itselleni muistiin laittanut).
nro 1 Harmaa = 36306
nro 2 Sammaleenvihreä = 24079
nro 3 Hiekanruskea = 30097 ja/tai 30040
Tosin varsinainen värikartta, jota käytimme noita Humbrol-sekoituksia määritettäessä, oli RAL:n kartta.
FS 595B, eli jenkkistandardi. RAL on vastaava eurooppalainen standardi, ja vaikka ko viesti kertoo että RAL kortteja käytettiin itse pienoismallimaalin sävyjen hahmottamiseen, niin niitä koodeja ei kerrota.Onko nuo numerot nyt RAL Värilartasta vaikko muusta?