Sodanajan kolmivärikuvion maalausohje?

Ensinnäkin onnittelut ja kiitokset tiedonkaivamisesta @Panssari Salama lle. Tästä syttyikin oiva idea itselle. Nykyään kun noiden pienaseiden malaaminen on kovasti muodissa voisikin maalata oman pitkän pyssyn sota väreihin. Olisi tyylikäs.
 
Tässä kaunis esimerkki Tampella 37 PstK/36:n naamiomaalauksesta SA kuvassa 141739:
 

Liitteet

  • 141739.jpg
    141739.jpg
    2.3 MB · Luettu: 50
Mielenkiintoisia. Näkee että etulinjan kalustossa kuviot ovat 15-30 cm leveyttä joka toimii paremmin taktisilta etäisyyksiltä, ja takalinjan kalustossa kuvion leveys on 30-60 cm ilmatähystystä vastaan.

Onko kenelläkään kuvaesimerkkiä sävyistä #1-5, tai tietoa onko jossakin museossa säilynyt alkuperäismaalipintoja?
 
Mielenkiintoisia. Näkee että etulinjan kalustossa kuviot ovat 15-30 cm leveyttä joka toimii paremmin taktisilta etäisyyksiltä, ja takalinjan kalustossa kuvion leveys on 30-60 cm ilmatähystystä vastaan.

Onko kenelläkään kuvaesimerkkiä sävyistä #1-5, tai tietoa onko jossakin museossa säilynyt alkuperäismaalipintoja?
Tervetuloa pienoismallirakentajien massiiviseen kiistaan, erityisesti mitä tulee harmaan sävyyn :uzi:

Andreas Lärka, Jukka Purhonen ja Esa Muikku selvittivät tätä pitkään, ottaen mm. maalinäytteitä 37 PstK/36 taittuvan kilven alta, jossa maali oli säilynyt parhaiten valoja ja olosuhteita vastaan.

Lopputulos mm. tämä Sturmi, ja tämä Sotka.

Talvivärien siniharmaasta minulla ei ole mitään hajua, esimerkit kiinnostaisivat.
 
SA 113504:n 37 PstK/36 näyttäisi olevan talvinaamiomaalauskuviossa?
1541188624703.png
Yleensä nuo maalattiin (kalkkimaali?) valkoiseksi kauttaaltaan (jos yleensäkään maalattiin); Louhen suunnalla 05.05.1942:
1541189049020.png
"Marianne" 25 PstK/37 talvinaamiomaalissa kuvassa SA 117564:117564.jpg
SA 121626 näyttää 105 H/37:n talvinaamiomalauksessa:
1541190158077.png
Jossain siis on vielä erikseen pst-tykin ja kenttätykin talvinaamiomaalausohje, krh:ien tapaan.
 
Last edited by a moderator:
Pienoismallit.net ketjusta löytyi Federal Standard sävyt, joita Purhonen et al olivat merkanneet verrokeiksi maalisävyille:

Otan osaa tähän keskusteluun sen vuoksi, koska olin Esan ja Jukan mukana työryhmässä, kun määrittelimme ”Suomi-värejä” sekoitettavaksi Humbrolin maaleista.

Jukka ja minä teimme maaleista sekoituksia ja Esa vertasi värianalysaattorilla saamiamme värejä alkuperäisiin väreihin. Nämä alkuperäiset oli saatu varastossa olleesta päivittämättömästä (lue: päivänvalolta suojassa) olleesta Boforsin 37:n mm pst-tykin asekilvestä. Taittuva asekilpi olisi siis käännetty kuljetusasentoon. Esa ja Jukka olivat löytäneet myös muita näytteitä, jotka käsittääkseni tukivat kokonaisuutta, eli tulkintaa maakaluston naamioväreistä. Tästä varsinaisesta tutkimustyöstä, siitä mitä erilaisia lähteitä on käytetty jne., en osaa sanoa enempää. Tämä siksi, koska varsinaisen tutkimustyön ovat tehneet Esa ja Jukka.

Jos katsotaan F.S. 595B värikarttaa, niin silloin noita värejä lähimmäksi löytyvät seuraavat (tai mitä olen itselleni muistiin laittanut).

nro 1 Harmaa = 36306
nro 2 Sammaleenvihreä = 24079
nro 3 Hiekanruskea = 30097 ja/tai 30040

Tosin varsinainen värikartta, jota käytimme noita Humbrol-sekoituksia määritettäessä, oli RAL:n kartta.
 
SA 121626 näyttää 105 H/37:n talvinaamiomalauksessa:
Katso liite: 25034
Jossain siis on vielä erikseen pst-tykin ja kenttätykin talvinaamiomaalausohje, krh:ien tapaan.

Tämä oli hieno! Tässä 75 PstK/40 ilmeisesti talvikuosissa sekin (SA_kuva 149999):

145043_r500.jpg
 
Pienoismallit.net ketjusta löytyi Federal Standard sävyt, joita Purhonen et al olivat merkanneet verrokeiksi maalisävyille:

Otan osaa tähän keskusteluun sen vuoksi, koska olin Esan ja Jukan mukana työryhmässä, kun määrittelimme ”Suomi-värejä” sekoitettavaksi Humbrolin maaleista.

Jukka ja minä teimme maaleista sekoituksia ja Esa vertasi värianalysaattorilla saamiamme värejä alkuperäisiin väreihin. Nämä alkuperäiset oli saatu varastossa olleesta päivittämättömästä (lue: päivänvalolta suojassa) olleesta Boforsin 37:n mm pst-tykin asekilvestä. Taittuva asekilpi olisi siis käännetty kuljetusasentoon. Esa ja Jukka olivat löytäneet myös muita näytteitä, jotka käsittääkseni tukivat kokonaisuutta, eli tulkintaa maakaluston naamioväreistä. Tästä varsinaisesta tutkimustyöstä, siitä mitä erilaisia lähteitä on käytetty jne., en osaa sanoa enempää. Tämä siksi, koska varsinaisen tutkimustyön ovat tehneet Esa ja Jukka.

Jos katsotaan F.S. 595B värikarttaa, niin silloin noita värejä lähimmäksi löytyvät seuraavat (tai mitä olen itselleni muistiin laittanut).

nro 1 Harmaa = 36306
nro 2 Sammaleenvihreä = 24079
nro 3 Hiekanruskea = 30097 ja/tai 30040

Tosin varsinainen värikartta, jota käytimme noita Humbrol-sekoituksia määritettäessä, oli RAL:n kartta.

Onko nuo numerot nyt RAL Värilartasta vaikko muusta?
 
Noissa annetuissa FS sävyissä pistää hieman silmään, että yksi sävyistä on puolihimmeä 2-alkuinen, muut mattoja 3-alkuisia. Mutta ei tämä eksaktia tiedettä ole, hänellä oli aidot FS värilastut mukana, ja nämä olivat lähinnä. Kelpaa minulle!

Päivitin tuon edellisen sivun Tampella värityskirjatehtäväni näillä väreillä. Silti, tämä ei ole tiedettä vaan jotain muuta. Ehkä tämä on jotain sinnepäin mitä aito väritys oli, ehkä ei.

Kopiodaan linkki tähänkin:

00330F2E6BFF4229A1E66A391E6821DA.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top