Sodanajan sijoituksen muuttaminen?

Hei

Taustaa:
Kävin tämän vuosikymmenen alussa varusmieskoulutuksen: 6kk-mies jalkaväessä, hyvinkin ns turha ja unohdettu tehtävä..

Vuosia varusmieskoulutuksen jälkeen innostuin reserviläistoiminnasta, liityin MAAK:kiin pari v sitten täällä itä-suomessa ja olen käynyt siitä lähtien vajaalla kymmenellä MPK:n kurssilla ympäri maata.
Olen nyt "vakiinnuttanut" kurssini ja ressu-kiinnostukseni sissi- ja tiedustelutoimintaan. Ampumista harrastan ns yleissivistävänä reserviläistoimintaan liittyvänä seikkana.
Myös johtajuus kiinnostaa (olen kouluttautunut siviilissä hiukan tähän, ja toimin esimiehenä muutamalle työntekijälle työelämässä).
Fyysinen kuntoni on hyvä, käyn salilla 3vk ja aerobinenkin urheiluni painottuu lenkkeilyyn. Kavereitten kanssa pitäisi oikeastaan suorittaa 40km jalkamarssi tuossa ensi kk, (tämän pitäisi onnistua ihan ok :-D). En polta enkä juo.


Kysymys kuuluukin, voinko ikinä sijoittua sissi/tiedustelu tai edes metsässä (jääkäri/kivääri-komppanja?) tapahtuvaan toimintaan? Jos käyn MPK:n kursseilla niin "näkeekö" minua sijoittava sitä? Vai onko sillä edes väliä :(..
Pitäisikö minun olla tekemisissä kanta-henkilökuntaan kuuluvan kanssa?

MAAK:killa tapahtuva toiminta on virka-apua: kertauksissakin "pääsee" ohjaamaan liikennettä ja olemaan maalihenkilönä.. metsässä tapahtuva toiminta kiinnostaisi enempi.
 
SA-Sijoituksesi on nyt MAAKKissa, se tarkoittaa sitä, että sinulla ei voi olla muuta sijoitusta. Kai teillä on nyt muutakin toimintaa kuin noita mainittuja?
Kuten tuossa mainittiin, ota yhteys aluetoimistoon ja siellä alueupseeriin, kyllä hän osaa asiat selvittää/kertoa.
 
Kannattaisi tuo savotta aloittaa sillä, että ihan ensimmäiseksi selvität aluetoimistosta sen sodan ajan sijoituksen. Todennäköisesti sijoitus maakuntakomppaniassa, mutta ei se 100% varmaa ole.

Jos olet maakuntakomppaniassa, niin seuraavaksi sitten yhteys komppanianpäällikköön. Osaa varmasti kertoa mikä on komppanian sodan ajan tehtävä ja epäilen vahvasti ettei se ole liikenteenohjausta. Samassa yhteydessä kannattaa tuoda esille myös tuo kiinnostus tossutiedusteluun, kuntoilu ja kursseilla käyminen. Komppanioissa nimittäin mietitään aika ajoin miesten sijoittelua organisaatiossa ja siihen vaikuttaa taistelijan osaaminen, kunto, näytöt, kiinnostus ja henkilökemiat.

Mitä taas tulee johtamiseen, niin MPK järjestää myös johtamiskoulutusta. Lisäksi on syytä tutustua esimerkiksi erilaisiin oppaisiin, joita jalkaväelle on kuitenkin runsaasti tarjolla. Luonnollisesti käsimerkit, erilaiset käskyt esim. vartiotehtävän määrääminen tulisi osata kuin vettä vaan. Mitä taas tulee johtamistehtäviin, niin puolustusvoimien ohjeiden mukaan miehistöä voidaan ylentää jos ovat toimineet johtajan tehtävissä. Maakuntakomppaniassa yleneminen on jopa todennäköisesti vähän hankalampaa kuin jossain riviyksikössä, koska aliupseereita on paljon ja miehistössäkin taso on kova. Ajan kuluessa noita mahdollisuuksia näyttää omaa osaamistaan kuitenkin avautuu.

Kannattaa myös muistaa, että pari vuotta on suhteellisen lyhyt aika noissa vapaaehtoiskuvioissa. "Kunnia on kestävän palkka". Kärsivällisyyttä tarvitaan.
 
Viimeksi muokattu:
Hei

Taustaa:
Kävin tämän vuosikymmenen alussa varusmieskoulutuksen: 6kk-mies jalkaväessä, hyvinkin ns turha ja unohdettu tehtävä..

Vuosia varusmieskoulutuksen jälkeen innostuin reserviläistoiminnasta, liityin MAAK:kiin pari v sitten täällä itä-suomessa ja olen käynyt siitä lähtien vajaalla kymmenellä MPK:n kurssilla ympäri maata.
Olen nyt "vakiinnuttanut" kurssini ja ressu-kiinnostukseni sissi- ja tiedustelutoimintaan. Ampumista harrastan ns yleissivistävänä reserviläistoimintaan liittyvänä seikkana.
Myös johtajuus kiinnostaa (olen kouluttautunut siviilissä hiukan tähän, ja toimin esimiehenä muutamalle työntekijälle työelämässä).
Fyysinen kuntoni on hyvä, käyn salilla 3vk ja aerobinenkin urheiluni painottuu lenkkeilyyn. Kavereitten kanssa pitäisi oikeastaan suorittaa 40km jalkamarssi tuossa ensi kk, (tämän pitäisi onnistua ihan ok :-D). En polta enkä juo.


Kysymys kuuluukin, voinko ikinä sijoittua sissi/tiedustelu tai edes metsässä (jääkäri/kivääri-komppanja?) tapahtuvaan toimintaan? Jos käyn MPK:n kursseilla niin "näkeekö" minua sijoittava sitä? Vai onko sillä edes väliä :(..
Pitäisikö minun olla tekemisissä kanta-henkilökuntaan kuuluvan kanssa?

MAAK:killa tapahtuva toiminta on virka-apua: kertauksissakin "pääsee" ohjaamaan liikennettä ja olemaan maalihenkilönä.. metsässä tapahtuva toiminta kiinnostaisi enempi.
Ota yhteys aluetoimistoon, kerro kaikki edellä kertomasi ja esitä toivomus että saisit sijoituksen johonkin jääkärikomppaniaan.
 
Kyllä edelleenkin suosittelen yhteydenottoa komppanianpäällikköön.

Esimerkiksi Helsingin aluetoimisto ei ota "toiveita vastaan" jos on voimassaoleva sitoumus. Muutenkin on kaikin puolin parempi järjestely, että puhutaan suoraan sen komppanianpäällikön kanssa. Kaikissa komppanioissa ei järjestetä uusille miehille tulokoulutusta ja tämän seurauksena esimerkiksi sodan ajan tehtävä saattaa olla epäselvä.

Lisäksi muutamaa poikkeusta lukuunottamatta kaikki maakuntajoukkojen yksiköt voidaan määritellä kevyeksi jalkaväeksi. Jos nuori jääkäri kokee, että on väärässä paikassa, niin sitten jokin on vialla. Siinäkin mielessä se keskustelu olisi hyvä käydä. Sillä ukolla kun ei ole mitään kristallipalloa käytössä, voi hyvinkin luulla, että olisit halunnut enemmän liikenteenohjausta, maalimiestoimintaa vai olisiko joku kevyempi homma esim. viestimiehenä hyvä tehtävä uudelle tulokkaalle?

Lisäksi se jääkärikomppania ei ole mikään autuaaksi tekevä juttu. Todennäköisesti tuon ikäinen kaveri ehtii uudessa yksikössään ehkä yhteen kertausharjoitukseen.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä edelleenkin suosittelen yhteydenottoa komppanianpäällikköön.

Esimerkiksi Helsingin aluetoimisto ei ota "toiveita vastaan" jos on voimassaoleva sitoumus. Muutenkin on kaikin puolin parempi järjestely, että puhutaan suoraan sen komppanianpäällikön kanssa. Kaikissa komppanioissa ei järjestetä uusille miehille tulokoulutusta ja tämän seurauksena esimerkiksi sodan ajan tehtävä saattaa olla epäselvä.

Lisäksi muutamaa poikkeusta lukuunottamatta kaikki maakuntajoukkojen yksiköt voidaan määritellä kevyeksi jalkaväeksi. Jos nuori jääkäri kokee, että on väärässä paikassa, niin sitten jokin on vialla. Siinäkin mielessä se keskustelu olisi hyvä käydä. Sillä ukolla kun ei ole mitään kristallipalloa käytössä, voi hyvinkin luulla, että olisit halunnut enemmän liikenteenohjausta, maalimiestoimintaa vai olisiko joku kevyempi homma esim. viestimiehenä hyvä tehtävä uudelle tulokkaalle?

Lisäksi se jääkärikomppania ei ole mikään autuaaksi tekevä juttu. Todennäköisesti tuon ikäinen kaveri ehtii uudessa yksikössään ehkä yhteen kertausharjoitukseen.
Viimeinen kappale on aivan totta. Joten jos tavoite on saada toimintaa sijoituksen ohella niin MAAKK on mitä ilmeisimmin oikea paikka - tai ainakin paras mahdollisuus saada sitä toimintaa.
 
Kiitos paljon vastauksista!
Olin juuri oikeastaan tekemisissä komppanianpäällikön kanssa, voisin olla joskus näistä asioista ja kysyä neuvoa yms, tultiin ihan juttuunkin.

Pidemmänajan tähtäimenä olisi ehkä käydä täydennyskoulutus miehistöstä alupseeriksi (MPKn eräs johtamiskoulutuskin on tuttu, kun joku siitä mainitsi), kun alkaa ikä olemaan max35, jolloin käsittääkseni miehistön kutsuminen kertauksiin yms vähenee.

Tosiaan ehkä paras vaihtoehto TÄLLÄ hetkellä onkin MAAK, en muuten pääsisi koviin kertauksiin. Ja kai se kaikenlainen tekeminen ja aktiivisuus on aina kotiapäin.
 
Jos nyt yhtään olen kartalla, niin miehistölle johtajaksi pääseminen/joutuminen on kyllä tiukassa. Johtuen jo siitä, että vapaaehtoisessa maanpuolustuksessa on selkeä ylitarjonta johtajakoulutuksen saaneista ressuista. Ei siis ole mitään tarvetta kouluttaa lisää johtajia.

Ainoa syy on jonkinlaisen etenevän koulutuspolun luominen myös miehistölle, mutta se on niin pienimuotoista toimintaa, että tarjoaa mahdollisuuden vain sen suuruiselle joukolle, että juuri ja juuri voidaan kertoa moisen mahdollisuuden olevan tarjolla.

Jos tuo ei ole kynnyskysymys, niin sitten MAAKit ja kaikki muutkin ressutouhut tarjoavat nohevalle miehistön jäsenelle hyvät mahdollisuudet kehittyä sotilaana.
 
Tuo omille esimiehillesi / yksikön päällikölle esille omat toiveesi, kiinnostuksen kohteesi ja harrastuneisuutesi asian suhteen. Kyllä yksikön sisältä pitäisi löytyä noita toivomiasi hommia.
 
Back
Top