Soolo-maratoni (n.42km) varustuksessa (varsikengät, kaikki vesi, ruoka, vaatetta) - reserviläisen hyvää itsetestausta? Karhunkierros alle 24h?

Fremen

Greatest Leader
Arvostetut reserviläisveljet,

kuten jotkut teistä ehkä huomasivat, meikäläinen 46v., 20-vuotinen alkoholin suurkuluttaja, tupakoitsija (10-20 pvä.) ja lähtökohtaisesti en terveellinen syöjä, muutin Norjaan viime vuonna, ja Oslon seudulle syksyllä.

Kyllästyin ihan totaalisesti omaan tilanteeseen silloin, muukalaisena tuntemattoman pääkaupungin sivulinjoilla, ja päätin etsiä haasteen. Siis konkreettisen sellaisen, joka on suoritettavissa, niinkuin tehtävät joita ylijohdon kautta meillekin kovassa tilanteessa jaettaisiin ja ketjutettaisiin, ja samalla hahmotettavissa ihan henkilökohtaisesti maalina ja tavoitteena, jopa tämän vanhan rupu-reserviläisen silmin.

Päätin että tavoite on Karhunkierros alle 24 tuntia soolona, ilman mitään tukea, kesällä 2019.

Image result for karhunkierros pics

Mistäpä aloittaa..? Youtube-videot, tietty. Noh, niitä löytyi, kaksi. Toisessa on selkeästi kilpailutaustan omaava takakireä 27-30-vuotias Yleläinen ylisuorittaja, jolle poikaystävä laittoi kuumat ruoat kahdessa välitankkauspaikassa. Niin kirskuvaa matkaseuraa jopa läppäriltä, että naisen kärsivä koirakin otti autokyydit luontokeskuksesta!
Just not.

Toinen on kaveriporukka, nämä Korpimiehet, kaverit jos luette tätä niin heittäkää viestiä, teidän väliajoissanne, vs. maasto ja kilometrit ja miesten kunto - ei ole mitään järkeä. Olen ton intin jälkeen vetänyt kahden rj:n kanssa, pohjoisesta etelään, ja olisi hieno kuulla miten alkupätkällä etelään kului 9,5t ja loppumatkasta kiristitte vauhtia, vaikka siellä ei voi juosta. Ja silti ilmoititte että juoksitte 60% reitistä, mitä ei edes tarvita 24t:n alittamiseen.
Olen varmaan väärässä, mutta olisi hienoa tietää teidän taktiikastanne jotta voin tarkkuuttaa omaani.

Mutta asiaan. Päätin pitkän nostalgisen dokaamisen ja youtuben ääressä kyynelehtimisen jälkeen, että on ylivoimaisesti järkevintä tehdä reitti kolmessa osassa. Kolme 27km pätkää ovat ensinnäkin yksinään jo monen monta kertaa tehtyinä, selkeitä ja helposti hallittavia, lisäksi tiedän melko hyvin miten paljon menee kaloreita, vettä ja aikaa tollaselle jotokselle.

Ongelma:
- ei ole ikinä 27 km marssilenkin päätyttyä suoraan sanottuna kauheasti huvittanut lähteä toiselle samanlaiselle, saati sitten kolmannelle. Myös tauotus aiheutti ensi-ihastumisen jälkeen päänvaivaa - missä välissä tuossa ehtii nukahtaa sekunniksikaan, nukkua tyyliin 90min, ja herätä ilman lämmintä ruokaa taas taipaleelle (Kuusamo-Salla, eli kesäyö on pirun viileä, mahdollisesti jopa nollassa, ja hämärää on hiukan mikä painaa yksinäisen matkalaisen mieltä yllättävän paljon, erityisesti vieraassa korvessa?).
Lisää aikaa menee veden hakemiseen, filtteröimiseen/ keittämiseen yms. yllättävän paljon, varsinkin kun väsyneenä säätää sitä ja "ei perkele toiki vittu-unohtu-saatana" -hengessä yrittää rakentaa taloa laudoista minuutissa... ja kauhea kiire taas tielle päällä!

Ja noi pienet käännökset leirissä, kyykistymiset jne. ovat myrkkyä jaloille, jotkä ovat tottuneet että sukat ovat kenissä ja niillä astellaan nyt just näin 40 000 steppailua! Ei mitään äkseerausta, tai muuta sikailua! Emme hyväksy sitä, itse itseäni käskien...

Joten päätin että tämä menee paremmin kahdessa palassa.
Kysymys:
- miten nopeasti on mahdollista vetää ensimmäinen puolikas, kaikki kannossa, ja vielä olla kunnossa jatkamaan noin 40km JOS:

1. alussa on mutustettavaa evästä, ja vettä ja puhdistuspumppu sille vitun suovedelle... muuhun joki-/puro tjms. sitä ei tarvii, KYLLÄ JANOSET JUO, EI NIITÄ MAKU PITELE!

2. sitten PUOLIVÄLIN "YÖ"-KOIJASSA siinä mustikassa/ kanervassa on laitettu kunnon lämmin ruoka ja syöty se (30min), nukuttu n. 3 t (sisäpussi, gore-ulkopussi, avaruuslakana/ makuualusta alla), laitettu uusi kuuma spade herätessä, ainakin messiin roudattavaksi (ja kuppi tujua kahvia että aamupaska irtoo tollasen ensi-rutistuksen jälkeen, erittäin tärkeää!), toiset 30min.
Eli ollaan tilanteessa jossa suomalainen itsehuollettu reserviläinen, jolla on vettä, ja lämmitettyä spadjiinaa, ja kuivat sukat, ja asenne kohti lopullista voittoa, ei muka leikkisi neljänkympin kilsan lestin kanssa perkele puukonheittoa!

3. Joten testasin asiaa. Lopetin tupakoinnin ja juomisen kokonaan, 120 jotain päiväksi, ja tein ainoan käytännöllisen testin:


Harjoittelumaasto Ostmark - Oslo. Näkymä joltain tusinankukkulalta ikuisen perivihollisen Ruottin suuntaan...
Image result for ostmarka pics view to east

Matkaa tuli GPS:n mukaan noin 42km ja risat, nousua (ja laskua) reitin aikana yhteensä 821m. Aika oli 7t 12min.
Nukuin kyllä ihan himassa, mutta seuraavana päivänä vetäsin 15km, ei ongelmia.

Johtopäätös:
- Toi menee! Meiltä, vanhemmilta reserviläisiltä, maan suolalta. On tehtävissä!
Nyt olen valmis, vähän ajoissa tosin Karhunkierros-kauden järkeviin avajaisiin, mutta ei hätää. Mitään vammoja sen murtuneen minisuksi-peukalon jälkeen ei ole ollut.
Von Clausewitz sanoi aikoinaan kirjassaan Vom Kriege: - Die Karte Ist nicht Terräng, tai jotain (olisivat voineet tuonkin painaa Junkkerinkorvansa juureen), eli

kartta ei ole maasto! Mutta Oslon Ostmarkan maaston jälkeen, jossa Norjan kuuluisa (?) Millorg eli vastarintaliike piileskeli sodan akana, uskon että olen valmis siihen henkiseen rynkytykseen siellä Kuusamon ja Sallan kuruissa, kun kovalla työllä tienatutt korkeusmetrit pitää heti luovuttaa polvia huudattavaan laskuun, kerta toisensa jälkeen...

Image result for karhunkierros pics

Jos teille sopii, niin tässä oli taustalla kyllä aika masiivinen määrä duunia ennen kuin pääsin tuohon vauhtiin, mutta onnistuin tekemään sen ilman mitään vammautumisia ja mitään oikeastaan pahempia vaivoja. Kasvukipuja oli polvien ja takapolvien ympärillä noista korkeuseroista, ne oli aika hurjia... kesti pari yötä ihan kevyesti ennen kuin muistin että "hei, tää tuntuu ihan samalta kuin silloin teininä!"
Exactly.

Miellelläni vastaan kaikkiin kyssäreihin asiaan liittyen, ja millaista oli lopettaa oluen juominen 4 kuukaudeksi: hirveää.
Tupakka oli paljon vaikeampaa, mikä on itse asiassa huolestuttavaa.
Se sentään jäi pysyvästi, olut on nyt back-on-the-menu, luojan kiitos.

It was no life.

Image result for life without beer pictures

God. Bless. Beer.

EDIT: olen siis treenailija taustaltani, jotha saadaan asiat oikeaan referenssiin. Olin RUK:n suunnistuskilpailun 8. ja treenasin 5v thai-nyrkkeilyä, lisäksi elinikäinen kiipeilijä. Parhain F7c. Noh, taustasta on suunnatonta hyötyä jolle rakentaa, mutta järkevä rytmitys estää vammautumiset. That's that.
 
Viimeksi muokattu:
Maratoneja on tullut juostua. Ja esim. Karhunkierroksen viimeinen osuus etelään vajaa 30km rinkan kanssa (harrisuvannolta).

Ihan heti ei viitsisi itse kuitenkaan lähteä 80km menemään yhteen menoon. Se 40km on about sellainen matka, minkä ihminen vielä menee suht. järkevästi yhtä soittoa, mutta sen yli sitten jo HC.

Toki, jos siinä välissä on aikaa vähän lepuuttaa ja nukkuakin, niin se on taas sitten eri tilanne.
 
Itsellä pisin matka tst-varustuksessa on 65km yhteen menoon. Ja voi vitt se 3 tunnin yötauko välissä oli murhaa. Siitä liikkeelle pääseminen yms oli tuskaa ++++. Veikkaan että jos olisin loppumatkan 30km jatkanut jollain 15-20min tauolla olisi ollut helpompaa. Itse olen diesel joka liikkeelle päästyään jatkaa kyllä, mutta tauot max 10-15min, ettei paikat jäykisty.
Osa taas porukasta palautu 3h aikana kuin ikinä olisi mitään tehnytkään.
Ihmeellisiä on ihmiset :D
 
Maratoneja on tullut juostua. Ja esim. Karhunkierroksen viimeinen osuus etelään vajaa 30km rinkan kanssa (harrisuvannolta).

Ihan heti ei viitsisi itse kuitenkaan lähteä 80km menemään yhteen menoon. Se 40km on about sellainen matka, minkä ihminen vielä menee suht. järkevästi yhtä soittoa, mutta sen yli sitten jo HC.

Toki, jos siinä välissä on aikaa vähän lepuuttaa ja nukkuakin, niin se on taas sitten eri tilanne.
Sepä just oli meikäläisenkin idea, en pysty millään jatkamaan tauotta yli 45km, vaikka olis tasaista Polderin reunaa itsetäyttyvä Heineken-hellekypäräpäässä ja Gouda-limppu kourassa.


Image result for beer helmet heineken pics

35 kilometrin jälkeen alkaa jolmia, jos on normaali hermosto. Sen jälkeen se on kivunhalintaharjoite.
 
35 kilometrin jälkeen alkaa jolmia, jos on normaali hermosto.

Suolaa, suolaa, sano Onni-klovni.


Sen jälkeen se on kivunhallintaharjoite.

Jos elämistö suostuu tankkaamaan mineraalit ja sokerit hyvin tuon ekan keikan jälkeen, niin jatkossa kipu siirtyy taustalle. Siitä tulee uusi normaali jonka endorfiinit upottaa huomaamattomiin.
 
Suolaa, suolaa, sano Onni-klovni.




Jos elämistö suostuu tankkaamaan mineraalit ja sokerit hyvin tuon ekan keikan jälkeen, niin jatkossa kipu siirtyy taustalle. Siitä tulee uusi normaali jonka endorfiinit upottaa huomaamattomiin.
Ohoh, enpä ole ikinä kokeillut. Suolakurkkuä kyllä ulkohommissa, ja suolapillereitä Kiinassa (lienivät NcL:ää) mutten koskaan ihan tohon mittaan. Siis kylmällä kelillä tarvitset minimi 5-7 desiä vettä tunnissa, jos on +20 tai enemmän niin litra tunnissa. Nämä vain omina kokemuksina, joilla ei tule pahemmin kusta, mutta hyvin voi jatkaa ainakin 8t, ehkä 9t jos on pakko ja voi hiljentää vauhtia.
Ja tässä siis puhun tilanteesta jossa olen yksin, ja julkiset olis tunnin päässä, eikä nappaa. Tarkoitus on treenata, kun vaan tietäis mitä varten.
En nyt kuittaikselleni aloittanut tätä mitenkään, ajatus oli vain että miten vanhaksi pitää olla valmistautunut, ja niin hyvässä kunnossa, että jaksaa fyysisesti etulinjassa max. 96 tuntia, kunnes vaihto tulee.
- ja mitä varten?

Related image
 
Magnesium ja suola ovat tosiaan kova sana pitkillä matkoilla. Tai aivan ykkösvaihtoehto Ykkös olut (ok aasinsilta). :) Jos vedät vain pelkkää vettä pahennat vain suolojen yms hukkaa, koska se vesi huuhtoo niitä lisää pois.
 
Magnesium ja suola ovat tosiaan kova sana pitkillä matkoilla. Tai aivan ykkösvaihtoehto Ykkös olut (ok aasinsilta). :) Jos vedät vain pelkkää vettä pahennat vain suolojen yms hukkaa, koska se vesi huuhtoo niitä lisää pois.

Ja pallirasva noilla matkoilla...estää hiertymiä.
 
Ja pallirasva noilla matkoilla...estää hiertymiä.
Älä edes puhu.... eka marssi... mitään tarvii. 2 viikkoa kävelin kuin eukkokaveri ratsastusvaelluksen jälkeen. Noh shortsi tyyliset alkkarit hoitaa homman... ja vit*****. Paras on ollut tangat ja rasvaa ihan vitus** Tosin tämä on kanssa ruumiin rakenteesta kiinni. Toisilla on vaan reidet yms lähempenä toisiaan kuin toisilla. Ja pitkällä marssilla myös on huomioitava tissit, kainalot ja persevako. Jalka terät yms onkin sit jo ihan juttunsa.
 
Älä edes puhu.... eka marssi... mitään tarvii. 2 viikkoa kävelin kuin eukkokaveri ratsastusvaelluksen jälkeen. Noh shortsi tyyliset alkkarit hoitaa homman... ja vit*****. Paras on ollut tangat ja rasvaa ihan vitus** Tosin tämä on kanssa ruumiin rakenteesta kiinni. Toisilla on vaan reidet yms lähempenä toisiaan kuin toisilla. Ja pitkällä marssilla myös on huomioitava tissit, kainalot ja persevako. Jalka terät yms onkin sit jo ihan juttunsa.

Yks kamu tommosissa oli bodannu liikaa...ja reidet otti kiinni toisiin. Teki kipeetä.

Mulla tahtoo tulla jalkoihin hiertymiä...mut oikeat kengät ja sukat auttaa...ta sitten vaan pitää ns. "man up" :D
 
Kesäyön marsseja on völjyssä montakin...
Noh jumalauta... totahan kopioidaan NATO-maissa. Huomasin vasta kun alkoi tulla lunta vastaan, ja aurinko paistoi, ett ehkä väärä mesta. Norskit yrittää pitää hauskaa, kundit näyttää spedeiltä mutta noi militarykissat kannattaa tsekata.

 
Noh jumalauta... totahan kopioidaan NATO-maissa. Huomasin vasta kun alkoi tulla lunta vastaan, ja aurinko paistoi, ett ehkä väärä mesta. Norskit yrittää pitää hauskaa, kundit näyttää spedeiltä mutta noi militarykissat kannattaa tsekata.


Oon aina tykännyt repun kanssa marssimisesta...taidan olla hieman omituinen. :D

 
Oon aina tykännyt repun kanssa marssimisesta...taidan olla hieman omituinen. :D

Tuo on äärimmäinen, mutta vaikea selittää kaikille mureteensa (mikä on valvari jne.) johdosta?
Noh tässä on aika kipakka tahti, mutta Parolannummella aikoinaan 1993 kesällä ensimmäinen marssi joka meille opetettiin. Vanhana Cantores Minoreksen kuoro-orjana noi jää heti mieleen, kun on laulutaustaa näet bro..:)


EDIT: jahhah, tässä onkin jotkut vitun uus-sanat... noh fiilis pilautuu vasta vähän myöhemmin. Minulle kelpaavat ainoastaan originaalit
 
Viimeksi muokattu:
Oma kovin oli 60km taisteluvarustuksessa + LV217 puolen matkaa yhtenä jotoksena. Sama kokemus kuin @Vääpeli Pakolliseen 1h taukoon saakka ei mitään ongelmia ja sen jälkeen loppumatka oli aivan tuskaa. Jännä ero. Ryhmässä ollut kaveri meinasi pudota koko alkumatkan ja miltei pyörtyi mutta tauon jälkeen oli kuin ei olisi marssinut yhtään vaan painui kuin hirvi menemään. Ihmiset ovat erilaisia.
 
"ylipitkä" marssi, lähes lempiaiheeni.
:)
Nyt olen valmis, vähän ajoissa tosin Karhunkierros-kauden järkeviin avajaisiin, mutta ei hätää. Mitään vammoja sen murtuneen minisuksi-peukalon jälkeen ei ole ollut

Hienoa Fremen. Oivalliset tavoitteet ja varmasti riittävä motivaatio.

Myönnän, että on aikaa, kun Karhunkierrosta talsin, olikohan siinä joku 84 km kierros tai jotain.

Jos on tarkoitus vetää yhtä löysiä koko pätkä, niin ehdotan, että tarkastelet muitakin vaihtoehtoja kuin Karhunkierros. En tosin nyt tähän hätään ehdi heittää vaihtoehtoa, toki yksi on mielessä:)....pidän järkevänä vaihtoehtona viedä -eka ylipitkä- paremmille alustoille kuin Karhunkierros.

Jossain noin 40 km:n jälkeen kivikkokolukot nimittäin eivät ole mukavaa kuljettavaa.
 
Itse oon mallia Diesel marssimisessa/hiihtämisessä. Kun liikkeelle pääsee, niin kyllä menee, mutta juoksu ei niin innosta. Kossina tuli jo partiossa harrastettua yön yli jotoksia, pisimmät tais olla jotain 50km pitkiä, nykyään sellasia ei varmaan alle 18v nuorille sais edes järkätä:eek:
Tuolla mainittiinkin suola, sitä veli @Fremen kannattaa jossain muodossa nauttia, tai sit jotain urheilujuomaa/geeliä. Pelkkä vesi huilaa läpi ja saa sun elektrolyyit sekas.
Nivusten rasvaus ei ole itselle ollut koskaan tarpeen, liekö niin pienet pallit vai mikä tekovika, mutta se nyt on anatomiasta kiinni.
Hyvät kengät, kuivia sukkia, safka heatpackilla lämpimäksi... niin itse tekisin, mutta kukin tyylillään. Karhunkierros on mun silmissä kuitenkin aika ”baanaa” verratruna noihin risukkoihin missä itse hortoilee, tietysti nousuja on taas enemmän kuin täällä meilläpäin. Itse olen tuon paikallisen vaellusreitin, 59km, hipsinyt 11 tuntiin, yhdellä pitemmällä ruokatauolla ja muutamalla lyhyellä. Suurin haaste siinä on armottomat suot jotka syö miestä melkein enmmän kuin nousut. Polkujuoksijat vetää saman reitin sitten jonnekin karvan alle 6h. Itsellä kuitenkin on yleensä selässä rinkka mitä ei ole pahemmin grammattu, varustus on oikeastaan aika liki sitä, mitä sotilaalla on selässään.
 
Yks juttu. Lääkärin lausunto verenpaineesta ja asiaan liittyvistä muista seikoista.
 
Tuo on äärimmäinen, mutta vaikea selittää kaikille mureteensa (mikä on valvari jne.) johdosta?
Noh tässä on aika kipakka tahti, mutta Parolannummella aikoinaan 1993 kesällä ensimmäinen marssi joka meille opetettiin. Vanhana Cantores Minoreksen kuoro-orjana noi jää heti mieleen, kun on laulutaustaa näet bro..:)


EDIT: jahhah, tässä onkin jotkut vitun uus-sanat... noh fiilis pilautuu vasta vähän myöhemmin. Minulle kelpaavat ainoastaan originaalit

Tätä tuli lauleskeltua mielessä kun alkoi matka tuntua vaikealta... Itsepsyykkausta.

 
Back
Top